SkyscraperCity banner

2181 - 2189 of 2189 Posts

·
Registered
2,062 Posts
Vooral door gebrek aan goede fietspaden.
Ik ben al vier keer 'aangereden' in Brussel op nog geen jaar tijd, waarvan 2x op een fietspad. Chance dat ik geleerd heb om hier vrij defensief en alert te rijden waardoor ik erger heb kunnen voorkomen (goeie remmen). Wat je zegt over fietspaden is zeker waar, maar na bijna een jaar in Brussel kan ik toch wel zeggen dat het andere grote verschil met Vlaanderen de mentaliteit van veel bestuurders is. Deze twee zaken + het gebrek aan fietsenstallingen maken dat ik nog steeds niet all the way de fiets gebruik zoals ik in Gent deed (daar had ik zelfs geen abo van De Lijn).

·
Urban dweller
12,463 Posts
Wat je zegt over fietspaden is zeker waar, maar na bijna een jaar in Brussel kan ik toch wel zeggen dat het andere grote verschil met Vlaanderen de mentaliteit van veel bestuurders is.
Dat klopt. Autobestuurders beschouwen hier fietsers als irritante zotten die in de weg rijden, fietspaden zijn ofwel stroken waar je op kan kortparkeren ofwel als je het niet kan is het een onaanvaardbare inbeslagname van de openbare weg. Die mentaliteit zal pas veranderen als er echt veel meer fietsers zijn, alhoewel ik denk dat sommige autobestuurders niet geneesbaar zijn.

·
Registered
2,904 Posts
^^ Dat vereist een cultuur verandering. Dat duurt een generatie...

Toen ik 25 jaar geleden in Brussel fietste, was ik echt een uitzondering. Zelfs de rijkswacht wist niet wat ze zagen (en daarom kwamen ze met 4 moto's achter mijn aan om me een boete te geven voor het rijden zonder handen... )

Het is nu al een pak beter, maar je hebt nog steeds automobilisten die verschieten als ze een fietser zien... (en er dus geen rekening mee houden)

·
Registered
1,795 Posts
Ik woon nu bijna vijf jaar in Brussel en heb wel de indruk dat het voor fietsers verbeterd is in die periode. Iets meer infrastructuur, iets meer respect of voorzichtigheid bij automobilisten. Het helpt dat het aantal fietsers elk jaar weer een stukje hoger ligt (wat dan weer veiligheid afdwingt). Ik vind bijvoorbeeld dat minder mensen op het fietssas staan dan vroeger.

Maar we zijn er toch nog lang niet, er is veel asociaal rijgedrag (gevaarlijke inhaalmaneuvers in smalle straten, parkeren of wachten op fietspaden, een zeer negatieve attitude tegenover fietsers - de groene taliban, weet u wel). Ik vind Belgische chauffeurs in het algemeen ook ongeduldig, onvoorzichtig en niet goed op de hoogte van de regels. Ook fietsers ervaren daar de nadelen van.

·
Urban dweller
12,463 Posts
Ik vind Belgische chauffeurs in het algemeen ook ongeduldig, onvoorzichtig en niet goed op de hoogte van de regels. Ook fietsers ervaren daar de nadelen van.
Klopt, vooral de regels met betrekking tot fietsers zijn niet gekend, zelfs vele politiemensen kennen ze niet.
Eerst weten de mensen niet dat fietsers over zebrapaden mogen rijden, links afslaan of rechtdoor rijden aan vele rode lichten, op het voetpad moeten rijden op vele plaatsen, fietsers op de piétonnier mogen rijden... dat veroorzaakt al veel ergernis. Ook overschatten de meeste voetgangers en automobilisten de snelheid van fietsers. Zij denken dat in Brussel stadsfietsers meestal sneller dan 30 per uur rijden.
Andere veelvoorkomende fouten, afsnijden bij inhalen, afsnijden bij links of rechts indraaien, vaak maken de automobisten zich zelfs nog kwaad op de fietsers omdat zij denken dat het de fietser is die in fout is.

·
Registered
49 Posts
Klopt, vooral de regels met betrekking tot fietsers zijn niet gekend, zelfs vele politiemensen kennen ze niet.
Eerst weten de mensen niet dat fietsers over zebrapaden mogen rijden, links afslaan of rechtdoor rijden aan vele rode lichten, op het voetpad moeten rijden op vele plaatsen, fietsers op de piétonnier mogen rijden... dat veroorzaakt al veel ergernis. Ook overschatten de meeste voetgangers en automobilisten de snelheid van fietsers. Zij denken dat in Brussel stadsfietsers meestal sneller dan 30 per uur rijden.
Andere veelvoorkomende fouten, afsnijden bij inhalen, afsnijden bij links of rechts indraaien, vaak maken de automobisten zich zelfs nog kwaad op de fietsers omdat zij denken dat het de fietser is die in fout is.
Als fietser mag je inderdaad een zebrapad oversteken al fietsend, alleen heb je dan niet de voorrang die voetgangers wel genieten. Je moet dus nog steeds voorrang verlenen aan het andere verkeer.

·
Registered
1,345 Posts
Als fietser mag je inderdaad een zebrapad oversteken al fietsend, alleen heb je dan niet de voorrang die voetgangers wel genieten. Je moet dus nog steeds voorrang verlenen aan het andere verkeer.
Of van je fiets afstappen en gewoon oversteken al wandelend en je hebt terug voorrang dat is alleszins wat ik doe en leer aan mijn kinderen zo is het veilig en duidelijk.

·
Registered
1,795 Posts
Inderdaad. Ik merk dat veel automobilisten wel geneigd zijn om je te laten oversteken als je op de fiets zit. Vriendelijk, maar misschien ook een bron van verwarring.

·
Registered
510 Posts
Inderdaad. Ik merk dat veel automobilisten wel geneigd zijn om je te laten oversteken als je op de fiets zit. Vriendelijk, maar misschien ook een bron van verwarring.
Dat is in het algemeen zo: het verkeersreglement volgen zou normaal gezien het veiligste moeten zijn.
Mensen voorrang geven die geen voorrang hebben creëert op den duur gevaarlijke situaties.
Al fietsend een zebrapad gebruiken en veronderstellen dat je voorrang hebt, zou zeker niet aangemoedigd moeten worden.

2181 - 2189 of 2189 Posts