Mijn standpunt is vergelijkbaar met dat over de Brusselse tolheffing. Je hebt twee types belastingen die rechtvaardig aanvoelen: zuivere belastingen (zoals inkomstenbelastingen, RSZ en btw) die worden gebruikt voor algemene diensten waar iedereen in zekere zin van gebruik maakt, en retributies die specifiek dienen om een bepaalde dienst te gebruiken, en waarvan je weet dat dat geld daar naartoe gaat (tramticket, prijs zwembadbezoek...)
Belastingen voelen daarentegen onrechtvaardig aan als de ene persoon wordt gebruikt als melkkoe voor de dienstverlening voor een andere persoon.
Op deze case toegepast vind ik het dan ook het meest logische dat die toeslag wordt verhaald op de treingebruikers die die infrastructuur gebruiken (waar ik zelf ook bijhoor), en kan ik er enigszins mee leven dat men dat heeft uitgebreid naar iedereen die met de trein naar de luchthaven komt.
Het verder uitbreiden naar iedereen die vliegt of iedereen die daar parkeert, vind ik zinloos. Niet alleen creëert dit melkkoe-toestanden, het creëert bovendien ook verkeerde incentives. Opeens wordt het in zo'n situatie voor de NMBS interessant dat zoveel mogelijk mensen met de auto naar Zaventem gaan: die mensen brengen namelijk geld binnen, terwijl ze de NMBS niets kosten. Dan creëer je een incentive om zo weinig mogelijk treinen op die verbinding in te zetten.
Openbaar vervoersmaatschappijen die voor hun inkomsten slechts in beperkte mate afhankelijk van de reiziger, zullen ook weinig rekening houden met die reiziger. Kijk maar naar de Lijn...