SkyscraperCity banner
1 - 20 of 45 Posts

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Onlangs heb ik gelezen dat er midden jaren 50' de Magneltoren gepland zou zijn geweest. Het betreft een TV-zendmast van maar liefst 629m hoog (voor elke beeldstreep 1m of zoiets). Dit zou dus het hoogste bouwwerk ter wereld geworden zijn.
Weet iemand hier meer over?

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ik zou het niet weten. Het was ene minister Aneessens of zoiets (1954-1958) die met dat voorstel op de proppen kwam. Op internet vind ik er bijna niets over.

·
Registered
6,375 Posts
Is dat jouw vraag in Google dan ?

zoekresultaten Tour Magnel :
http://www.google.be/search?q=Tour+...ient=firefox-a&rls=org.mozilla:nl-NL:official

Het gaat over Gustave Magnel , schreef ook volgend boek over spanbeton
Theorie und Praxis des Spannbetons von Gustave Magnel, Hans Schröder
Bauverl. (1956)

Heeft met Max Leonhardt de Fernsehturm van Stuttgart uitgerekend !

En ook dit :

Architect Henry van de Velde (1863-1957) kreeg in 1933 op 70-jarige leeftijd, en na een lange internationale carriëre, een eerste overheidsopdracht in België. Het modernistische complex omvat de universiteitsbibliotheek (Rozier) en het Hoger Instituut voor Kunstgeschiedenis en Oudheidkunde (HIKO, hoek met Sint-Hubertusstraat). De opdracht voorzag aanvankelijk ook uitbreiding tot aan het Sint-Pietersplein met de Instituten voor Dierkunde, Farmacie, Mineralogie en Geologie.
In navolging van enkele Amerikaanse bibliotheken wou van de Velde een hoogbouw om het boekenmagazijn in onder te brengen. Ofschoon dit vanuit bibliotheconomisch oogpunt verre van ideaal was, kreeg van de Velde zijn zin. Meer nog, bij elk nieuw voorontwerp, bleek de toren telkens wat hoger te worden. De architect schonk Gent een vierde toren die bovendien op het hoogste punt van de stad lag. De middeleeuwse torens kregen een stevige concurrent met de Boekentoren. De toren symboliseert de kracht van de wetenschap, de universiteit en het boek als universeel communicatiemiddel.
De massieve toren kreeg uiteindelijk 24 verdiepingen en een hoogte van 64 meter. Hij biedt plaats aan twee miljoen banden. Het belvédère, de bekroning van de toren is het resultaat van tientallen voorontwerpen. Deze lichtgevende parel -vergelijk het met een vuurtoren- is een baken in het stadslandschap. Van de Velde opteerde voor een volledige gewapende betonconstructie. Gustave Magnel (1889-1955) stelde een innoverende glijdende metalen klimbekistingstechniek voor, waardoor gladde wanden mogelijk werden. De vloerplaten zijn amper 9 cm. dik en dat komt door de vele betonnen kolommen.
In het complex, vinden we behalve het spectaculaire torenmagazijn, een grote leeszaal, tijdschriftenzaal, cataloguszaal, bureaus voor de professoren en verder nog een wiegendrukken-, kaarten- en prentenzaal. Tegelijk werden het HIKO, een museum voor archeologie en etnische kunst en een conciërgewoning gebouwd. Overal vinden we grote glas-in-staalpartijen, glooiende afrondingen van de hoeken en betonnen luifels voor de ingangspartijen.
Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, werd de binnenafwerking sterk bemoeilijkt. Heel wat meubilair -door van de Velde ontworpen- werd nooit geleverd. Meerdere kunstenaars werden aangesproken voor de aankleding van het gebouw. Uiteindelijk werden enkel het beeld van Karel Aubroeck (De Runeleesster) en het bas-reliëf van Jozef Cantré aangebracht. Muurschilderingen van Constant Permeke, Fritz Van den Berghe en Gust De Smet werden nooit uitgevoerd.
In de jaren '60 doken nieuwe problemen op. Een laag epoxyhars werd over het volledige gebouw aangebracht, omdat de betonwapening te dicht bij de oppervlakte lag. Op 1 juli 1992 werd het gebouw beschermd als monument.
Henry van de Velde en Gustave Magnel stonden als architect en ingenieur ook aan de wieg van het Academisch Ziekenhuis in Gent.

Hier is 'm:

Begin 1955 was de beslissing om het Atomium te bouwen nog niet genomen, er was ook nog een ander project ingediend namelijk een toren van 500 m hoog opgetrokken in spanbeton. Dat het ontwerp van Prof. Magnel uit Gent kans had om gebouwd te worden blijkt uit het volgende krantenknipsel van 19/1/1955 met als onderschrift "De maquette van de toren van 500 m, die, zoals gemeld, nabij de Heysel te Brussel zal opgericht worden".

Website over het Laboratorium Gustave Magnel :

http://allserv.rug.ac.be/~ltaerwe/LaboMagnel/

:)

·
Encore
240 Posts
visie/vision : Wing Building

Daarnet op de site van Samyn & Partners bij 'offices-new' een nieuw ontwerp gevonden voor in de Brusselse Noordwijk.
Het gaam om het 'Wingbuilding' en zou 60 verdiepingen bevatten.

Three dimensional drawings of the tower were produced on the CDC computer of brussels University in December 1970.

Het gebouw heeft al een kleine geschiedenis achter de rug denk ik, maar staat nu terug in de lijst van de nieuwe kantoorgebouwen.
Wie weet er meer over deze toren en eventuele toekomstplannen?

www.samynandpartners.be

·
Encore
240 Posts
Ja daar heb ik ook al aan gedacht.
De hoogte zou onrealistisch zijn voor Brussel.
Het zou me verwonderen moesten ze dat ineens toelaten, aangezien ze met die 150 limiet zitten.
Misschien een lagere versie ofzo.
In ieder geval is het project bestemd voor de Brusselse noordwijk, dat staat er ook bij op de site.
Maar ik denk dat we er niet al te veel moeten op rekenen...

·
Registered
1,082 Posts
is een oeroud project dat nooit werd goedgekeurd; architect laat het in bestand als bewijs van hun competentie naar internationale doeleinden;

·
Funk me
805 Posts
oke genant, maar dit weet ik nu ik moet alles nog wat staan uitpluisen
dank je in elk geval

·
Registered
6,375 Posts
BRUSSEL / BRUXELLES : Nooit gebouwde projecten / Projets jamais réalisés

Si vous avez de l'information sur cette sujet voulez bien le mettre içi svp.
Heb je info over dit onderwerp , plaats deze hier aub.

·
Registered
647 Posts
J'ai racheté à un ami il y a quelques années le livre publié par le célèbre journaliste francophone "Jean-Claude Defossé".

Jean-Claude Defossé, " Le petit guide des Grands Travaux Inutiles", Paul Legrain RTBF Editions.

Il date un peu : 1990. Mais ce livre est vraiment très intéressant, on peut ainsi parcourir et visiter tout le pays tout au long des travaux débutés et jamais terminés, ou des travaux terminés mais jamais réalisés à Bruxelles, en Flandre et en Wallonie. Le livre est tiré de l'émission télévisé qui a remporté un grands succès sur la RTBF au début des années 90.

Depuis lors, certains projets ont été terminés, détruits ou réaménagés. Mais de très nombreux projets sont restés en l'état.

Je vous conseille la lecture de cette oeuvre dédiée au gaspillage de l'argent public :)

·
Registered
1,082 Posts
leuk idee deze thread; ik heb geen foto's maar eentje die er symbolisch bij mag, is de nooit gebouwde 300m hoge toren van Montois & partners

·
Registered
1,013 Posts
Een toren, volledig gemaakt uit Ardeens hout! Van Samyn en Partners!

This is a proposal for a 25 levels tower in the centre of Brussels (BE), completely made out of wood. Each level is composed of 5 decks of 13.50 m in diameter forming a corolla around a central area of the same dimension. Each deck is designed as an inverted shell which transfers tensile stresses on a peripheral ring in compression, which in turn is supported by ten columns.

Bracing is ensured between the 5 petals located around the heart. Each cylinder is wrapped in its own wooden framed glass façade. The whole building is set in a cylindrical envelope with an external diameter of 41.20 m, made of a simple safety glass mounted on stainless steel frames.

Two superposed helicoid ramps wind their way up at 1 metre's distance from and around the external glazed skin, which regularly lead to each level from opposing ends. These ramps are intended as emergency exit passageways, but they also allow people to wander, by foot or on the back of a mule, up to the top of the tower, thus renewing with the urban conviviality prevalent in ancient towers. Five duplex lobbies, set in an inverse spiral movement with respect to the external ramps, are located at every five levels and are served by glazed double deck cylindrical lifts. Sanitary cores occupy a part of the central circle and are shifted 72° at each level by pivoting them around a large cylindrical and axial service shaft. This arrangement allows daylight to penetrate deeply in all useful areas

Foto's;

http://img170.imageshack.us/my.php?image=www364p017ez.jpg

http://img170.imageshack.us/my.php?image=www364p035ib.jpg

·
Funk me
805 Posts
Die toren ging de vroegere LOTTO-toren vervangen. Heeft trouwens ook een paar prijzen gewonnen als ik me niet vergis

·
Bike It!
22,248 Posts
Dat zou pas een mooie en architecturaal waardevolle toren geweest zijn, in het centrum van Brussel nog wel! Zo'n project zou Brussel eindelijk weer op de kaart hebben gezet.
Het heeft jammer genoeg alweer niet mogen zijn.

1 - 20 of 45 Posts