SkyscraperCity banner

81 - 100 of 186 Posts

·
Read Only
3,371 Posts
Dit zou de volledige lijn moeten zijn.

Eurocontrol – Bourget – NATO – Da Vinci – Lekaerts – Evere Shopping – Penthatlon – Leopold-III – Meiser – Station Meiser – Vaderland – Wijnheuvelen – Robiano – Lefrancq – Liedts – (Thomas) – Masui – Jules De Trooz – Over De Bruggen – Prinses Clementina – Moorslede – Bockstael – Jacobs Fontaine – Jetse Haard – Kerkhof van Jette

·
Read Only
3,371 Posts
Halte Bourget op tramlijn 62. Het feit dat op dezelfde perrons de bus en tram in de andere richting rijden maakt het een klein beetje onduidelijk (de bussen doen deze haltes aan alsof ze in Engeland rijden). Het perron van bussen 21 en 65 richting centrum liggen hier rechts op de foto, voor tram 62 richting centrum moet je naar het perron links op de foto.

Tram 62 aan Terminus "Eurocontrol"

·
Registered
7,836 Posts
Dat werkt toch niet met onze bussen? Die deur zit verkeerd...

Mij Verkeerd voorgesteld. Is duidelijk aan bestemmingen.

·
Registered
5,234 Posts
02/07/2014

Hobbymatig hou ik me in België grotendeels nog maar bezig met veranderingen en nieuwigheden: de verlenging van lijn 62 had ik nog niet bezocht & toevallig moest ik op 02/07/2014 daar in de buurt zijn: het kwam allemaal goed uit.

Ik begin waar lijn 62 vroeger eindigde en waar nu de drukke lijn 55 haar eindpunt heeft. De naam van de halte / omgeving verandert daar wel eens, doch het is nabij de stelplaats van Haren. de 3105 was een reclametram die toen op lijn 55 dienst deed.

Het lukte me ook om een kruising te fotograferen, tussen een rangerende 55 en een wegrijdende 62, richting Eurocontrol.

Op deze nieuwe tak valt niet alleen niets te zien, doch er zijn ook geen fotomotieven. Voor de volledigheid, de 3123 aan de opstaphalte aan het eindpunt Eurocontrol:

Op de vorige foto was het al te zien: de trams rijden nog een beetje door om te kunnen omlopen. Hieronder de 3125 op het verste punt van de tramverlenging.

Ik heb dezelfde tram ook vanop de middenberm gefotografeerd; de enige reden dat ik kan bedenken dat ik daar ooit zou terugkomen, is dat er 2000'en worden ingezet op deze lijn.

Dit moet zowat de meest zinloze tramverlenging zijn die ik ooit bezocht heb. Overdag heb ik geen enkele reiziger gezien en 's avonds en tijdens het weekend wordt de verlenging helemaal niet geëxploiteerd... voor de reizigers, want er is geen plek om lijn 55 en 62 tesamen te laten keren aan Da Vinci: dat betekent dus dat de trams van 62 toch leeg rijden op dit traject... al is er dus weinig verschil met overdag.

Met kop en schouders is het Brussels Gewest de rijkste regio van het land, waar (terecht) enorm veel geld geïnveesteerd wordt in openbaar vervoer: hoeveel nieuwe trams (type 3000 en 4000) er ondertussen rijden: ik kan het niet meer bijhouden, doch ik gok op + 200. Er is ook geld voor tramverlengingen doch hier wringt het schoentje: de lokale dorppolitici blokkeren zowat alles wat in hun macht is. Zie ook Marconi of recenter Elsene, met die rotonde voor het kerkhof dat men aldaar wil klasseren om de tramlijn tegen te houden. Brussel heeft zeer interessante tramplannen getekend: ik denk bv. aan de Elsenesteenweg en het Centraal Station, doch de uitvoering ervan wordt ononderbroken gesaboteerd door NIMBY's, gesteund door allerlei politici. 19 burgemeesters en hun aanhang en een gewestregering: dit is extreem veel voor zo'n klein gebied.

De verlenging van lijn 62 past perfect in dit beeld. Op deze brede uitvalsweg, waar niemand woont en waar zoveel ruimte op overschot was, was geen protest te verwachten en het project was dus relatief makkelijk uit te voeren. Verder kon / kan men in de huidige omstandigheden niet, hoewel het vliegveld van Zaventem maar 2 km of zo verder gelegen is. De verandering van asfalt op de vorige foto toont het duidelijk: daar begint Vlaanderen.
Maar zelfs een verlenging tot Zaventem zal deze lijn nooit zinvol / interessant maken, tenzij voor de enkele passagiers die toevallig van hun vliegtuigstoel rechstreeks naar een van de bedrijven langs de route van lijn 62 moeten. De trein zal nog altijd de interessantste verbinding blijven tussen het vliegveld en het centrum van Brussel.

Richting Brussel stad, of belangrijke attractiepolen, zal deze lijn, zelfs als die ooit verlengd wordt naar het vliegveld, nooit bruikbaar zijn: enerzijds sluit deze lijn nergens aan op de metro (toch niet binnen een aanvaardbare ritduur, want Bockstael is niet echt realistisch voor wie vanuit Eurocontrol komt) en anderzijds is er vanaf Meiser ook geen (interessante / snelle) rechtstreekse verbinding richting stadscentrum.

Voor pendelaars is deze lijn helemaal onbruikbaar: er is niet alleen geen metro, doch evenmin een frequent bediende treinstation in de omgeving. In feite is die er wel: Zaventem luchthaven. Wie uit bv. Leuven of Antwerpen komt, is Zaventem - op elk vlak - de meest logische overstapplek: dit neemt de minste tijd in beslag en de afstand is het kortst en zelfs vrij logisch. 2 problemen: de Diabolotoeslag en MIVB toeslag op lijn 12/21 en het feit dat Zaventem buiten de tariefzone van de MIVB zit.

Het enige dat misschien ooit wel eens zou kunnen gebeuren, is dat het traject gerecupereerd zal worden door Vlaanderen, n.a.v. de uitvoering van het Brabantnet. Misschien zal er dan een logische en vooral bruikbare tramverbinding over deze sporen kunnen ontstaan?

De volgende verlenging wordt (alweer) lijn 94 richting Rodebeek: ook hier langs een drukke uitvalsweg, doch met als enig verschil dat er nabij (of achter) de Woluwedal, waar de tramlijn zal komen te liggen, toch voldoende klandizie is om de trams te vullen, iets wat langs de Leopold III laan totaal het geval niet is.

focus1965

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Ik ben het op een aantal punten niet met jou eens. Namelijk dat de verlenging naar de luchthaven zinloos zou zijn. Jij maakt dezelfde logica fout dat eigen is aan niet-Brusselaars. Brusselse tramlijnen kunnen namelijk ook nut hebben zelfs al hebben de Vlamingen er niets aan.
Tramlijn 62 zou zeer nuttig kunnen zijn voor de vele honderduizenden bewoners van Evere, Schaarbeek, Etterbeek, de Woluwe's, Oudergem, Bosvoorde, Elsene.
Deze tram zou een snelle verbinding kunnen geven met overstap op tram 7, of waarom niet een lijn inleggen Airport, Meiser, Montgomery, Etterbeek, Louisalaan, Louisa. Dat zou een lijn zijn die bijna 100 % op eigen bedding ligt en een rechtsstreeks verding geven voor mensen die nu eerst naar één van de grote stations moeten om daar de trein te nemen.

Er zijn zeker nog andere nuttige verbindingen te verzinnen voor deze verbinding. Zoals je op het kaartje kan zien wonen er zeel veel mensen langs deze lijn die zonder twijfel nut zullen hebben om naar Zaventem of de industriegebieden in Diegem of langs Bordet te gaan.
Omdat het inderdaad niet echt zinvol is om te willen concureren met de treinverbinding naar Brussel centrum lijkt het me een heel goed idee om zich te focussen op gemeentes in Brussel Oost.

Wat de andere projecten betreft: Marconi komt er zeker, de lijn naar het UZ in Jette ook, lijn 71 weet ik niet, maar die rotonde zal alleszins niet de reden zijn voor het al dan niet realiseren van dit project.

Kortom: in Brussel gebeurt er heel wat meer dan in Vlaanderen op openbaar vervoer gebied. Verwijzen naar de politieke versnippering is dan ook niet relevant.

·
Registered
5,234 Posts
Deze tram zou een snelle verbinding kunnen geven met overstap op tram 7, of waarom niet een lijn inleggen Airport, Meiser, Montgomery, Etterbeek, Louisalaan, Louisa. Dat zou een lijn zijn die bijna 100 % op eigen bedding ligt en een rechtsstreeks verding geven voor mensen die nu eerst naar één van de grote stations moeten om daar de trein te nemen.
Volledig eens met deze interessante mogelijkheid, doch dit is in de veronderstelling dat de sporen ooit richting Zaventem luchthaven verlengd worden (1e voorwaarde) en dat de MIVB daar (in Vlaanderen) ook met trams zal mogen rijden (2e voorwaarde). Een rechtstreekse tramlijn van Zaventem naar de Louizalaan klinkt echt te mooi om waar te zijn... al kan ik, net als jij, daar maar op hopen dat het er ooit van komt.

Voor het overige heb ik geen idee of er voldoende reizigerspotentieel in de door jou opgesomde gemeentes bestaat voor een tramverbinding naar Zaventem. De Woluwe's zou ik daar niet onmiddellijk bij rekenen: de meest logische route richting Zaventem lijkt me via de Woluwedal te zijn.

Een nieuwe tramverbinding blijft overal ter wereld enkel interessant wanneer er tijdswinst geboekt kan worden t.o.v. de bestaande situatie.

De vorige verlenging van lijn 62 was al vrij flauw - het moet zowat de enige Brusselse tramlijn zijn waar de frequentie gehalveerd werd - en deze nieuwe tak is heus niet beter. Of Zaventem ooit via deze sporen zal bereikt worden, zal de toekomst uitwijzen. Tot zolang blijft het een dure investering dat maar weinig reizigers zal opleveren.

Het enige dat ik vergeten was te schrijven in mijn vorige bijdrage, was (weer) de gemiste kans om een p&r te organiseren. Kijk: het eindpunt ligt aan een van de belangrijkste autowegknooppunten van de Ring. P&R zijn er in Brussel gewoon niet en al is de verbinding (om naar het centrum te rijden) nogal ongelukkig, toch is dit nog altijd beter dan in de stad te moeten rondsukkelen met een auto. Naast het gros van het verkeer uit Antwerpen, is dit eindpunt ook strategisch gelegen voor de vele toeristen uit Nederland: die komen ook van de E19. Waarom het Brussels Gewest niet investeert in p&r, ontgaat me compleet, temeer Brussel een meer dan redelijk net van o.v. heeft. Ook hier dus een gemiste kans.

focus1965

·
Registered
1,667 Posts
Ik denk dat de lijn 62 zeker nodig is.
Zeker tot Evere (Jules Bordet) daarna zijn er zeker minder passagiers.
Maar de investering is zeken niet nutteloos als je weet dat Evere slecht bedient is.
Nu voor het stuk daarna is de investering niet zo gek eerst is het niet zo moeilijk en niet zo duur als je weet dat ze de laan toch gingen terug aanleggen voor de nieuwe tunnel.
Maar de lijn doortrekken tot de Luchthaven is natuurlijk logisch en zeker geen luxe.

·
Registered
7,836 Posts
Daarnaast: het station Meiser wordt bedient door deze lijn, wat een even "groot" station is/zou moeten zijn als Bockstael.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Momenteel zijn die trams idd niet zeer druk bezet en zou het traject langs beide kanten geoptimaliseerd moeten worden.... Maar naast wat hierboven wordt gezegd worden er momenteel ook bijzonder veel appartementen gebouwd langs de Leopold 3 laan en zal de Josafat site volledig bebouwd worden de komende jaren. Dat betekent duizenden nieuwe bewoners in de directe omgeving. Ook de Décathlon en op lange termijn de bebouwing van de huidige NAVO zouden de vraag moeten opdrijven.

Wat betreft de toestemming van Vlaanderen om tot aan de luchthaven te rijden. Dat zou toch vanzelfsprekend moeten zijn voor mensen die beweren de luchthaven een warm hart toe te dragen.

·
Registered
5,234 Posts
Bestaat er in feite ergens al een officieel plan voor een verlenging richting luchthaven en/of de aanleg van een tramlijn tot in de luchthaven?

Ik was inderdaad met de discussie begonnen over het feit dat de lijn maar een paar kilometers van het vliegveld eindigt, waarna er (ook door mij) gediscuteerd werd over het nut van een tramverbinding tussen het huidig eindpunt 'Eurocontrol' en het vliegveld zelf.
Ik vraag me gewoon af of er al officieel hiervan sprake is.

focus1965

·
Registered
12,353 Posts
Daarnaast: het station Meiser wordt bedient door deze lijn, wat een even "groot" station is/zou moeten zijn als Bockstael.
Binnenkort komt daar ook Bordet bij. Dat zal zeker een groot potentieel geven aan de lijn als feederlijn naar de metro.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
'Binnenkort' is relatief, maar dat is inderdaad een potentieel belangrijke. Daarnaast is het ook zo dat, als ik me goed herinner in het Brussels regeerakkoord gezegd wordt dat er met Vlaanderen gesproken zal worden over die verlenging...

·
Brussels sprout
16,386 Posts

Er zijn zeker nog andere nuttige verbindingen te verzinnen voor deze verbinding. Zoals je op het kaartje kan zien wonen er zeel veel mensen langs deze lijn die zonder twijfel nut zullen hebben om naar Zaventem of de industriegebieden in Diegem of langs Bordet te gaan.
Inderdaad, je zou bijvoorbeeld ook in plaats van naar Louiza ook een eindpunt aan Boondaal station kunnen bedenken.
Ook dan is de luchthaven verbonden op termijn verbonden met drie metrolijnen (Bordet, Montgomery, Pétillon), met de kantorenzones in Evere/Schaarbeek en met de universitaire buurt (ULB-VUB) + nog een overstap op treinstation in Boondael (en Bordet). Zou een prachtige lijn zijn, die inderdaad niet rechtstreeks concurreert met de trein naar de luchthaven.

·
Urban dweller
13,451 Posts
.... over het nut van een tramverbinding tussen het huidig eindpunt 'Eurocontrol' en het vliegveld zelf.
Ik vraag me gewoon af of er al officieel hiervan sprake is.
Ik weet alleszins dat het Brussels gewest steeds spreekt over een verlenging van deze lijn naar de luchthaven. Staat ook in het regeerakkoord, dacht ik.
Het probleem is natuurlijk dat deze verlenging gebeurt op Vlaams grondgebied en dus (denk ik toch) moet uitgevoerd worden door het Vlaams gewest. Maar is dat al niet besloten in het kader van het Brabantnet?

·
Registered
545 Posts
Het zou in ieder geval hypocriet zijn van Vlaanderen om de MIVB geen lijn naar te luchthaven te gunnen terwijl De Lijn dwars door Brussel tramlijnen gaat leggen.

·
Registered
7,836 Posts
Dat lijkt mij ook de logische oplossing: de lijn centrum - luchthaven door de MIVB laten uitbaten, en de andere lijnen door De Lijn. Uiteraard, zowel de Brusselse als de Vlaamse mobiliteitspolitiek hebben zelden veel met logica van doen. Zie zowat elk recent voorbeeld, van de E34-brug over het Schipdonkkanaal over de Oosterweel tot tram 71.

·
Read Only
3,371 Posts
'Binnenkort' is relatief, maar dat is inderdaad een potentieel belangrijke. Daarnaast is het ook zo dat, als ik me goed herinner in het Brussels regeerakkoord gezegd wordt dat er met Vlaanderen gesproken zal worden over die verlenging...
Maar de halte Bordet werd de laatste jaren wel verfraaid. Sinds vorige week hangen er zelfs led-schermen zoals je er in alle grote stations vindt.

81 - 100 of 186 Posts