SkyscraperCity banner

101 - 120 of 186 Posts

·
Registered
12,351 Posts
Maar de halte Bordet werd de laatste jaren wel verfraaid. Sinds vorige week hangen er zelfs led-schermen zoals je er in alle grote stations vindt.
Bordet was ook de testcase voor de nieuwe haltesignalisatie van Infrabel met uitgebreide informatie over de omgeving en ook digitale ledschermen wanneer de volgende trein kwam. Dat was in 2009. Maar dat experiment is door het vele vandalisme een stille dood gestorven. Alles dat ze toen geplaatst hebben was een jaar later alweer verdwenen.

·
Registered
5,234 Posts
'Binnenkort' is relatief, maar dat is inderdaad een potentieel belangrijke. Daarnaast is het ook zo dat, als ik me goed herinner in het Brussels regeerakkoord gezegd wordt dat er met Vlaanderen gesproken zal worden over die verlenging...
Ik weet alleszins dat het Brussels gewest steeds spreekt over een verlenging van deze lijn naar de luchthaven. Staat ook in het regeerakkoord, dacht ik.
Het probleem is natuurlijk dat deze verlenging gebeurt op Vlaams grondgebied en dus (denk ik toch) moet uitgevoerd worden door het Vlaams gewest. Maar is dat al niet besloten in het kader van het Brabantnet?
Dit onderdeel van het Brabantnet had ik al wat uit het oog verloren: bedankt aan allen (en zeker Meurisse) om dat hier terug ter sprake te brengen!
Ik heb ook naar wat officiële research gedaan: De Lijn lijkt me een betrouwbare bron.

Er zal voorrang gegeven worden aan de realisatie van drie deeltracés. Het gaat hier om de verbinding Willebroek – Brussel langs de A12, het noordelijk deel van de ringtram tussen Jette en Zaventem en de lijn tussen Brussels Airport en onze hoofdstad. Deze drie tramlijnen wil De Lijn samen met de MIVB realiseren tegen 2020
Het zou in ieder geval hypocriet zijn van Vlaanderen om de MIVB geen lijn naar te luchthaven te gunnen terwijl De Lijn dwars door Brussel tramlijnen gaat leggen.
De Lijn gunt de M.I.V.B. nu al o.v. naar het vliegveld (lijn 12/21): daar wringt het schoentje dus niet. De financiering lijkt me een ander paar mouwen te zullen zijn: de verlenging zal grotendeels ondergronds dienen te gebeuren.

Persoonlijk zou ik alle partners (MIVB/De Lijn/NMBS) rond de tafel laten zitten en ze een zinnig, toekomstgericht plan laten opstellen, want het vliegveld is nu al een o.v. knooppunt, dat louter om tariefredenen niet optimaal benut wordt. Aan de ene kant is er de Diabolotoeslag van de NMBS, aan de andere kant de MIVB toeslag op lijn 12/21. Dit maakt overstappen in Zaventem veel te kostelijk t.o.v. de drukke N/Z verbinding.
Nu reeds kan er een tariefstructuur uitgewerkt worden, middels de uitbreiding van het MTB abonnement tot op het vliegveld, waardoor Brusselse reizigers (die nu aan de trajecten van lijnen 12/21 wonen) Zaventem zouden verkiezen bovenop de N/Z verbinding. Men moet uitgaan van een win/win situatie voor de reizigers (snellere verbinding, minder lopen) en de exploitanten (ontlasting drukke verbindingen). Als dit nu al eens moest lukken, dan zou Zaventem (als o.v. knooppunt) al gekend zijn tegen de tijd dat effectief een tram zal rijden. En dan natuurlijk een oplossing vinden voor de Diabolo toeslag, door bv. de reisprijs incl. Diabolo gelijk te stellen met Brussel N/Z... Creativiteit, in het belang van de reizigers, is perfect mogelijk.
Helaas zijn dit wensdromen...

focus1965

·
Brussels sprout
16,356 Posts
de verlenging zal grotendeels ondergronds dienen te gebeuren.
Waarom? Ik denk dat het huidige traject minstens tot aan verkeerswisselaar A201-R0 gewoon bovengronds doorgetrokken kan worden. Dan moet er inderdaad een brug of tunnel over de R0 voorzien worden. Daarna kan de tram door bijvoorbeeld de Leonardo Da Vincilaan rijden (ineens die kantoren bediend) en dan moet er inderdaad nog nagedacht worden over die laatste 400-500 meter. Een eerste deel kan misschien nog langs de A201 en daarna moet er bekeken worden of er gewerkt wordt met een ondergrondse tramhalte (dan moet de tram daar inderdaad de grond induiken) of een bovengrondse (die kan dan min of meer voorzien worden waar de bussen van de MIVB nu stoppen, toch?)

Maar ik ben geen technicus, kan best zijn dat ik het te simpel bekijk hoor ;) En in ieder geval is de kruising van de Ring wellicht inderdaad een redelijk dure grap of het nu een brug of een tunnel wordt...

·
Registered
2,067 Posts
Tram2 heeft zo'n 5 jaar geleden het oude treinstation van de luchthaven bezocht: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=37387402#post37387402
(jammer genoeg zijn de foto's daar niet meer beschikbaar)

Het lijkt me een relatief goedkope oplossing om de twee perrons die daar liggen opnieuw te renoveren en te gebruiken, hoewel ik niet onmiddellijk weet hoe toegankelijk die ondergrondse ruimte is.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Het lijkt me een relatief goedkope oplossing om de twee perrons die daar liggen opnieuw te renoveren en te gebruiken, hoewel ik niet onmiddellijk weet hoe toegankelijk die ondergrondse ruimte is.
Het station bestaat nog, denk ik.
Ik denk dat dit station vanuit de oude terminal nog moet toegankelijk zijn. Het problem is denk ik dat om treinen of trams het station binnen te laten rijden, dat kruist de huidige spoorlijn, ik weet niet of dat op hetzelfde niveau is. Maar dat moet wel kunnen opgelost worden...

Vroeger kwam de spoorlijn trouwens uit een andere richting de luchthaven binnen. Zie kaartje rood: oude lijn, blauw: nieuwe lijn.

·
Registered
7,813 Posts
forget it.

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Als ik het kaartje van Filou bekijk, dan denk ik dat de ondergrondse werken wel eens zouden kunnen meevallen (slechts een paar honderd meter graven) om er een tram te doen toekomen...

·
Registered
5,234 Posts
Dat kan best (dus enkel onder de Ring door), doch als men 2020 wil halen, dan wordt het wel hoog tijd om dat gedetailleerder te onderzoeken en rond de tafel te zitten met de verschillende partners, zowel over wat wel en niet kan als vooral de financiering: dit wordt zeker nog interessant en een harde noot om te kraken over wie wat zal betalen.

focus1965

·
Registered
12,351 Posts
De A201 beschikt over erg brede pechstroken. Het moet dus vrij gemakkelijk zijn om de rijstroken iets te verschuiven zodat er een tram in de middenberm kan rijden (als de brug dat structureel gezien aankan tenminste).

Nabij de luchthaven gaat de A201 echter over een erg smalle brug over een rotonde (zie hier). Daar is helaas geen plaats voor een tram. Maar wat je wel kan doen is even daarvoor de tram van de middenberm naar de ruimte naast de A201 geleiden middels een brug, daar is plaats genoeg. Om de luchthaven vervolgens te bereiken kan je dan eventueel de voormalige treinbedding gebruiken (zie post van Filou). De sleuven en de ondertunneling onder bestaande wegen zijn nog steeds beschikbaar.

·
Registered
7,813 Posts
Niettegenstaande dit een gemakkelijker oplossing is, zou ik de tram toch liever langs de Henneaulaan laten rijden: er wordt dan een gigantisch extra klantenpotentieel aangeboord met een geringe extra reistijd (qua afstand zal het niet veel schelen, wel quasi-onmogelijk 100% eigen bedding.

In beeld wordt dat dan de rode lijn (of zijn langere, goedkopere variant in bordeaux) in plaats van de groene lijn:

Vergeet ook de lijn vanaf Vilvoorde niet. Deze komt wellicht aan de noordzijde van de A102 uit (zie gele lijn), dus als het groene "tracé-De-Klauw" gekozen wordt, zal dat wellicht dan ook langs de noordkant lopen.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Persoonlijk blijf ik nog altijd voorstander van het doortrekken van de metro vanaf Bordet naar de luchthaven.
Een tram zou kunnen lopen van Vilvoorde-Luchthaven via de Woluwelaan en zich helemaal richten op de bewoners van oostelijk Brussel.
Op die manier zou Zaventem kunnen beschikken over
a. een groot treinstation met treinen naar alle delen van het land.
b. een metrostation die de luchthaven niet alleen verbind met het stadscentrum maar vooral met de rest van het Brussels MIVB netwerk.
c. Een tramstation waar trams van de MIVB en de Lijn vertrekken.
d. Een busstation.
De diabolotoeslag moet dan absoluut afgeschaft worden of betaald worden via een kleine toeslag op de vliegtuigtickets zodat Zaventem een belangrijke openbaar vervoerhub wordt in de regio.
De diabolotoeslag kan ook gewoon worden betaald door de federale regering. Deze toeslag zet mensen absoluut niet aan om hun auto thuis te laten en met de trein naar de luchthaven te komen.
De metro hoeft ook niet echt zijn terminus te hebben op de luchthaven, je kan die nog doortrekken richting Vilvoorde met Haltes Brucargo, een P&R station boven of naast de E19, waar dan een grote overstapparking kan aangelegd worden, een station Machelen en terminus Vilvoorde.
Ik droom maar wat megalomaan weg natuurlijk! :lol:
(ik denk dat dergelijke verbinding politiek onverkoopbaar is in Vlaanderen, het zou volgens de Vlaamse logica Zaventem, Machelen en Vilvoorde te veel verbrusselen...)

·
Registered
12,351 Posts
Vergeet ook de lijn vanaf Vilvoorde niet. Deze komt wellicht aan de noordzijde van de A102 uit (zie gele lijn), dus als het groene "tracé-De-Klauw" gekozen wordt, zal dat wellicht dan ook langs de noordkant lopen.
Daar zijn veel conflictpunten. Onder meer de tunnel van de 'Grensstraat', de afrit naar de Ringlaan, nog een paar afritten, een Shelltankstation en geen bestaande tunnel onder de Leopoldlaan.

Aan de zuidkant daarentegen is er maar 1 noemenswaardige weg die overgestoken moet worden (de N262) en dat kan gelijkvloers.

Wat meer is: er liggen veel ongebruikte kunstwerken die zo ingeschakeld kunnen worden. Het lijkt wel of er ooit een tram gereden heeft. Deze ongebruikte brug bv: http://goo.gl/maps/M02H6. Weet iemand waarvoor die oorspronkelijk gebruikt of voorzien werd?

·
Urban dweller
13,419 Posts
Deze ongebruikte brug bv: Weet iemand waarvoor die oorspronkelijk gebruikt of voorzien werd?
:dunno:

Wanneer zou dit aangelegd zijn? Een jaar of 30 geleden?
De weg Brussel naar de luchthaven ligt er al veel langer dan de ring, en ook het viadukt vlak voor de luchthaven ligt daar nog niet zo lang. Ik heb het nog gekend dat de ring er niet lag, en dat viaductje ook niet.
Ik heb daar nooit een tram geweten, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er ook nooit één geweest is.

·
Registered
7,813 Posts
Volledig off-topic, maar dan lijk de metro naar Overijse of Hoeilaart, met gigantische P&R mij nuttiger :) Dat voorgestelde traject komt al een sneltram. Behalve in Zaventem centrum, waar dus die sneltram "62" moet komen.

Verleng die Druivenmetro direct tot in Waver, en er is ook geen communautair probleem (totdat sommigen het woord "corridor" laten vallen :()

·
Registered
908 Posts
:dunno:

Wanneer zou dit aangelegd zijn? Een jaar of 30 geleden?
De weg Brussel naar de luchthaven ligt er al veel langer dan de ring, en ook het viadukt vlak voor de luchthaven ligt daar nog niet zo lang. Ik heb het nog gekend dat de ring er niet lag, en dat viaductje ook niet.
Ik heb daar nooit een tram geweten, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er ook nooit één geweest is.
Als er ooit een tram zou gereden zal dat ten tijde van de boerentram zijn, dus tot de jaren 50 of 60.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Verleng die Druivenmetro direct tot in Waver, en er is ook geen communautair probleem (totdat sommigen het woord "corridor" laten vallen :()
Over het algemeen ben ik geen voorstander om de metro buiten de stad door te trekken (behalve dan het traject dat ik heb voorgesteld) omdat de bevolkingsdichtheid daarvoor veel te laag is.
Om een metro succesvol te laten zijn heb je imo een aantal voorwaarden nodig.
1. Een stad van minstens 1 miljoen inwoners
2. Een hoge bevolkingsdichtheid zodat er binnen een straal van 700 meter voldoende mogelijke reizigers wonen. (In Sint Gillis wonen er bijvoorbeeld ruwweg ongeveer 20.000 inwoners in een straal van 700 meter rond de metrostations.
3. de metro moet aan een zeer hoge frequentie rijden en de stations moeten dicht op elkaar volgen.
Een plattelands metro dat kan niet. Dan leg je heel erg dure infrastructuur aan die slechts weinig mensen gaat bedienen. Zelfs met een mega P&R parking is dat overkill. Een PR -metro parking is pas nuttig (volgens mijn bescheiden mening) als die werkelijk aan de rand van de stad ligt. Zoals aan Erasmus, Heizel of Kraainem...
Verderop gelegen P&R sluiten beter aan op het spoor of beter nog het GEN.
Een tram buiten de stad zie ik op sommige plaatsen dan weer wel zitten, maar ook daar moeten de woonkernen toch voldoende groot zijn anders is het ook weer overkill.
Het geld voor die metro naar bijvoorbeeld Waver zal veel beter besteed worden voor bijvoorbeeld metrolijn 71 (ipv tram 71), het triasproject, verlenging van lijn 2 richting Berchem station, vermetroïng van de oostelijke ring, enzovoort.
maar bon, ik besef maar al te goed dat mijn idee voor een metro naar de luchthaven nooit gaat gerealiseerd worden. Het beste dat we kunnen hopen is tram 62 naar Brussels airport. :)

·
Registered
908 Posts
Bij de Rijselse metro rijden er nochthans 2 lijnen die Rijsel verlaten, de ene lijn rijdt naar Tourcoing en de andere naar Roubaix.

101 - 120 of 186 Posts