SkyscraperCity banner

121 - 140 of 187 Posts

·
Registered
5,256 Posts
^^

Nada. Het zijn 2 gewone tramlijnen.
De metro die naar het noorden rijdt, bedient beide steden.
Een en ander kan je nazien op dit plan.
Verder kan je de regio Lille / Roubaix / Tourcoing totaal niet vergelijken met Brussel / Zaventem. In Frankrijk gaat het om 3 afzonderlijke steden die elk hun eigen (druk) centra bezitten, doch waar de buitenwijken (andere gemeenten) overal druk bewoond zijn, nadeloos op mekaar aansluiten en waar iedereen aangewezen is op 1 van deze 3 steden. Dit is een totaal andere situatie dan in Brussel en helemaal niet vegelijkbaar.

focus1965

·
Urban dweller
13,619 Posts
Bij de Rijselse metro rijden er nochthans 2 lijnen die Rijsel verlaten, de ene lijn rijdt naar Tourcoing en de andere naar Roubaix.
Wanneer ik zei dat ik vind dat een metro de stad niet zou moeten verlaten bedoelde ik uiteraard niet de administratieve grenzen maar wel het stedelijk gebied.
Er zijn heel wat voorbeelden van metro's die steden verlaten. In het geval van Rijsel rijdt die eigenlijk constant door stedelijk gebied. Dus strikt genomen verlaat die "de stad" nooit.
Metro's verlaten wel het stedelijk gebied in Washington en Rotterdam. De situatie in Washington ken ik niet goed, maar die "metro" rijdt daar op bepaalde stukken 10 kilometer zonder tussenstation en wel 50 kilometer uit het stadscentrum! Dat is volgens mij al geen metro meer maar een een RER of S-Bahn.
Ook in Rotterdam beschouw ikzelf de metrolijn E tussen Den Haag en Rotterdam niet als een metro: De frequenties zijn te laag, er zijn gelijkgrondse overwegen en de stations liggen te ver uit elkaar. Ook heeft men eigenlijk gewoon een bestaande spoorlijn opgewaardeerd, dus ook hier spreek ik liever over een voorstadsnet dan een metro.
Het is maar hoe je iets noemt natuurlijk, in Charleroi noemt men de tram ook gewoon metro, maar daarom is het nog geen metro natuurlijk.
Sommige metro's zijn duidelijk en ondubbelzinnig een metro, maar vaak zijn er tussenvormen en speciale gevallen.
In het geval van Brussel vind ik de rand niet dichtbevolkt genoeg om een uitbreiding van de metro naar Dilbeek of Overijse ofzo te verantwoorden.
Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen uiteraard.

·
Registered
1,780 Posts
Rijsel is idd één grote conurbatie met Rijsel, Roubaix, Tourcoing (en Moeskroen) samen.

Metro's verlaten wel het stedelijk gebied in Washington en Rotterdam. De situatie in Washington ken ik niet goed, maar die "metro" rijdt daar op bepaalde stukken 10 kilometer zonder tussenstation en wel 100 kilometer uit het stadscentrum! Dat is volgens mij al geen metro meer maar een een RER of S-Bahn.
Washington heeft een brede ring van suburbs met zéér lage densiteit. Daarbinnen zijn vele kleine subcentra, vnl bij vroegere dorpen en stadjes en langs snelwegen (in feite is er één grote urbanisatieband van Washington naar Boston). Dankzij Washington's status als hoofdstad heeft de federale regering zeer veel geld in de bouw van de metro gestopt, die door DC en drie county's in twee staten loopt. In feite rechtvaardigen reizigerscijfers amper de zeer lange verlengingen naar de suburbs, en heeft het centrum te kampen met capaciteitsproblemen. Daarnaast bereikt zelfs die metro de luchthaven Dulles niet, omdat die nóg veel verder uit het centrum ligt.

·
Read Only
3,371 Posts
Ik kan het mis hebben maar volgens mij is die brug langs de A201 aangelegd toen het viaduct en die kantorenzone is gebouwd, zo'n 15 jaar geleden vermoed ik. Nu dat verklaart nog altijd niet waarvoor ze dient of zou moeten dienen.

Wat betreft het traject van de tram: lijn 62 wordt nu net voor de terminus afgeleid naar de noordelijke kant van de A201. Volgens mij zal er dus nooit een nieuwe oversteek naar de middenberm komen aangezien je dan aan de verkeerswisselaar met de ring een derde oversteek moet creëren.

·
Read Only
3,371 Posts
Sinds de indienstneming van het huidige traject is deze lijn ondertussen al 3 a 4 keer onderbroken geweest, wat niet optimaal is om een vast cliënteel aan te trekken.

Nochtans wordt deze lijn door meer en meer mensen gebruikt.

·
Brussels sprout
16,423 Posts
Sprokkels uit interview met Smet in Brusselnieuws:
VLAAMSE TRAMS
“Ik heb Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) al ontmoet. Het lijkt me logisch dat de Brusselse tram 62 tot aan de luchthaven rijdt. Maar dat de Vlaamse ringtram in Jette start, daar kunnen we toch ook moeilijk tegen zijn. Een snel compromis moet mogelijk zijn.”

·
Read Only
3,371 Posts
Zoals ik eerder al meldde. De tramsporen tussen Bordet en NAVO worden op dit ogenblik vervangen.

Iemand die weet waarom die sporen na amper een tweetal jaar vervangen moeten worden?

·
Registered
30 Posts
Le 62 (ou un autre numéro) ira-t-il enfin jusqu'à l’aéroport d'ici quelques années ?

Tram, piste cyclable… : la Flandre et Bruxelles veulent remanier le boulevard Léopold III

Les Régions bruxelloise et flamande vont élaborer une stratégie commune pour le boulevard Léopold III, l’axe routier entre l’aéroport de Zaventem et Bruxelles. L’étude peut démarrer, selon la décision prise jeudi par la province du Brabant flamand.

Le boulevard Léopold III se trouve sur le territoire de quatre communes: Zaventem et Machelen (Brabant flamand) ainsi qu’Evere et Schaarbeek (Région bruxelloise). De nombreux immeubles de bureaux ont été construits le long de cette artère sans que cela ne soit toujours nécessaire. Les nouveaux bureaux finissent toujours par être loués mais souvent au détriment des immeubles plus anciens. Le taux d’inoccupation dépasse ainsi les 50% dans la zone du Keiberg à Zaventem.

La définition de la nouvelle destination du boulevard a été confiée au bureau d’études International Business Machines Corporation en collaboration avec Arcadis. Le but est de donner une nouvelle identité à l’endroit en tant que porte d’entrée de la Flandre, de Bruxelles, de la Belgique et de l’Europe. Une ligne de tram en direction de l’aéroport passera par le boulevard Léopold III à partir de 2019. L’artère sera également dotée d’une piste cyclable.
http://bx1.be/evere/tram-piste-cyclable-flandre-bruxelles-veulent-remanier-boulevard-leopold-iii/

·
Registered
8,081 Posts
2019 sonne très optimiste...

·
Brussels sprout
16,423 Posts
Bruzz:
Brussel en Vlaanderen akkoord over luchthaventram

© Ney+Partners | De luchthaventram zal de Brusselse Ring kruisen (simulatiebeeld.)

Brussel en Vlaanderen hebben een principieel akkoord over de geplande luchthaventram. Vlaanderen zal betalen voor de infrastructuur en Brussel neemt de exploitatie op zich.

Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) gezegd in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement.

Het grootste deel van de sporen van de tramlijn ligt er al en wordt onder meer gebruikt door MIVB-lijn 62. Alleen het stuk van het tracé dat in Vlaanderen ligt, tussen Eurocontrol en de luchthaven, ontbreekt. “Vlaanderen gaat ermee akkoord om de eenmalige infrastructuurwerken te financieren,” antwoordde Smet op een vraag van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR).

“De investering is aanzienlijk omdat de Ring moet worden gekruist. De MIVB zal vervolgens instaan voor de uitbating van de lijn, wat logisch is omdat die grotendeels over Brussels grond*gebied rijdt.”

"De investering is aanzienlijk omdat de Ring moet worden gekruist"

PASCAL SMET (SP.A), BRUSSELS MINISTER VAN MOBILITEIT
Wanneer de tram kan verlengd worden, is nog niet duidelijk. “We wachten op de uitkomst van onderhandelingen tussen de MIVB en De Lijn, maar de politieke beslissing is genomen,” aldus nog Smet. “Dat heeft zowel Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) als minister-president Rudi Vervoort (PS) bevestigd.”

Het akkoord is een belangrijke stap. Het project liep eerder al heel wat vertraging op. In het voorjaar klonk het nog dat de tram muurvast zat samen met andere intergewestelijke dossiers, zoals de lawaaioverlast van de luchthaven.

De tramverbinding tussen Brussels Airport en het Noordstation is een onderdeel van het eerder aangekondigde Brabantnet. Dat omvat ook een sneltram langs de A12 en de zogenaamde Ringtram tussen Jette en de luchthaven, via de Heizel en het centrum van Vilvoorde, Die laatste lijn zal in eerste instantie worden uitgebaat door extra lange bussen tussen de Heizel en de luchthaven. De voorbereidende werkzaamheden zijn deze zomer opgestart.
:)

·
Urban dweller
13,619 Posts
^^ uiteindelijk zal het zogenaamde Brabantnet slechts bestaan uit één tramlijn, die naar Willebroek langs de A12. Verder goed nieuws uiteraard, maar ik betwijfel of die verlenging van de 62 naar de luchthaven over 10 jaar zal realiteit zijn. En ik had toch liever een verlenging van de metro gehad. Hopelijk legt men die tramlijn als een premetro aan zodat die later gemakkelijk tot metro kan omgevormd worden.

·
Registered
8,081 Posts
Eens de politiek er uit is, kan het rap gaan hoor. De meeste plannen en zo zijn er immers al.

·
Brussels sprout
16,423 Posts
^^dat denk ik ook. In principe kan je de tram hier relatief snel doen rijden (minder dan 5 jaar). Dat kan in geen geval met de metro. Dat die lijn dan later omgevormd kan worden tot metro zou ik zeker fijn vinden en hopelijk wordt daar inderdaad rekening mee gehouden, maar daarop wachten lijkt me geen goede strategie.

·
Read Only
3,371 Posts
De tram zou gaan toekomen in het oude treinstation onder de luchthaven als ik mij niet vergis. Dat niveau ligt net boven het niveau van het huidige treinstation.

Heeft er iemand een idee hoe men dat dan zou gaan oplossen ter hoogte van de flyover want daar lijkt mij weinig plaats te zijn om daar nog een tram bij te proppen.

·
Urban dweller
13,619 Posts
Heeft er iemand een idee hoe men dat dan zou gaan oplossen ter hoogte van de flyover want daar lijkt mij weinig plaats te zijn om daar nog een tram bij te proppen.
Goed gezien. Is niet evident om dat op te lossen. Een tunnel zal wel te duur zijn, veronderstel ik.

·
Registered
8,081 Posts
En ik maar zoeken of er een meer up to date timing was voor deze verlenging, blijkbaar is het zelfs hier al 2 jaar stil ...

Voorspelt niet veel goeds :(

·
Registered
454 Posts
121 - 140 of 187 Posts