SkyscraperCity banner

141 - 160 of 187 Posts

·
Registered
1,865 Posts
Excellent! L'autre jour je me faisais la réflexion, le tram s'arrête aujourd'hui à Eurocontrol sur le Bvd Leopold III juste après l'OTAN et juste avant la frontière flamande. Ce qui n'avait pas beaucoup de sens d'un point de vue économique et logistique. On dirait que maintenant que Brupass et Brupass XL existent, beaucoup de projets plus complémentaires et plus intelligents vont voir le jour entre la STIB et De Lijn. 30 minutes pour relier Bxl-Nord à l'aéroport en passant par l'OTAN et la zone économique de Diegem c'est vraiment top, beaucoup de bruxellois travaillent à Diegem j'imagine. Pour aller à l'aéroport on pourra désormais prendre le train, le bus, ou alors le métro jusque Bordet puis le tram, etc. (y) (y)

Sinon, il y a le fil ci-dessous pour ce genre de sujets ;)

BXL | Tram - Bus | MIVB/STIB

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Il y a même mieux comme fil ;)

·
Registered
164 Posts
For those who don't like to take the train, just hope it's not that complicated to switch from Metro line 3 bordet to the new tram at the Bourget station

Une nouvelle ligne de tram De Lijn va ralier la gare du Nord à l'aéroport de Bruxelles National en 30 minutes

Publié le 20-01-21 à 18h38 - Mis à jour le 20-01-21 à 18h38
Le luchthaventram longera le boulevard Léopold III et rejoindra le ring via le réseau de trams existant. Il aura une longueur de 12 km. Une piste cyclable sécurisée va également voir le jour le long du futur tracé.

D’ici 2026
, si tout va bien, le luchthaven tram de la société de transports publics flamande De Lijn permettra de vous rendre de Bruxelles-Nord à l’aéroport de Zaventem en 30 minutes. Longue de 12 km, cette ligne de tram longera le boulevard Léopold III et rejoindra le Ring. Une piste cyclable sécurisée va également voir le jour le long du futur tracé.

"Le luchthaventram circulera sur le réseau de tram existant entre Bruxelles Nord et l’OTAN. Un nouveau tronçon va devoir être construit entre l’OTAN et l’aéroport de Bruxelles National à partir de 2023", explique Marijn Struyf.
"Le luchthaventram circulera sur le réseau de tram existant entre Bruxelles Nord et l’OTAN. Un nouveau tronçon va devoir être construit entre l’OTAN et l’aéroport de Bruxelles National à partir de 2023", explique Marijn Struyf.

Coût du projet : 150 millions d'euros.

"À travers le projet du Luchthaventram, nous cherchons non seulement à améliorer l’accessibilité par les transports en commun mais aussi à vélo. Les entreprises de la zone aéroportuaire sont actuellement axées sur l’accessibilité en voiture. Toutefois, nous visons avec ce projet une accessibilité multimodale", précise le porte-parole de De Werkvennootschap, l'organisme flamand chargé des grands projets de mobilité.

"À travers le projet du Luchthaventram, nous cherchons non seulement à améliorer l’accessibilité par les transports en commun mais aussi à vélo. Les entreprises de la zone aéroportuaire sont actuellement axées sur l’accessibilité en voiture. Toutefois, nous visons avec ce projet une accessibilité multimodale", précise le porte-parole de De Werkvennootschap, l'organisme flamand chargé des grands projets de mobilité.

991136

Lalibre.be

·
Registered
8,059 Posts
:)

Wel vreemd dat er een nieuwe halte "Da Vinci" noemt, terwijl aan de overkant van de straat van de nieuwe halte "Bourget" vandaag de halte Da Vinci ligt...

·
Registered
2,277 Posts
Gaat men een volledig nieuw traject aanleggen tot aan de gewestgrens? Wat met het tramtraject naar Eurocontrol?

·
Registered
8,059 Posts
Ligt Aan verkeerde kant van de leopold iii laan

·
Registered
8,212 Posts
Is inderdaad al een paar keer aan bod gekomen: voor wie vertrekt van Brussel Noord en in de luchthaven moet zijn, is de trein sneller, maar duurder.

Maar een tram is uiteraard meer dan een shuttle tussen de eindpunten. Voor mensen die in de bedrijven in de omgeving van de luchthaven werken en voor mensen die in het noordoosten van Brussel wonen, is die tram een nuttige aanvulling. Daarbovenop komen uiteraard ook de overstapmogelijkheden op andere tram- en buslijnen en de toekomstige metro 3.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Ik vermoed/hoop ook dat er op termijn nog andere verbindingen komen, wellicht eerder uitgebaat door de MIVB, die de luchthaven met andere delen van de stad zullen verbinden. Ik denk dan in de eerste plaats aan de oostelijke middenring (Schaarbeek, Elsene, Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel,...)

·
Urban dweller
13,596 Posts
Ik vermoed/hoop ook dat er op termijn nog andere verbindingen komen, wellicht eerder uitgebaat door de MIVB, die de luchthaven met andere delen van de stad zullen verbinden. Ik denk dan in de eerste plaats aan de oostelijke middenring (Schaarbeek, Elsene, Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Ukkel,...)
Ja, dat hoop ik ook. Ik zie twee mogelijkheden: 1. een tram die de route volgt van tram 7, en vanaf Vanderkindere in Ukkel afbuigt naar de parking Ukkel Stalle.

Een een tram naar het centrum of de Europese wijk via de Leuvense steenweg.

·
Registered
8,059 Posts
Zou beetje vreemd zijn om veel te investeren om tram 25 weg te krijgen, en dan zoiets doen hé... En zolang tram 25 er is, is er geen plaats voor deze.
Vandaag is er eigenlijk maar één alternatief : de sporen van tram 55.
En op termijn via het tramspoor Roodebeek - Gulledelle - Bordet of zoiets.

Dus dan eerst alleen tram 62, paar jaar later bij opening metro-noord tram "55" (wellicht niet meer naar Noordstation, we'll see), en nog "paar" jaar later verlenging tram 8 (en wellicht dan opheffen van de oude sporen tram 55 ?)

·
Registered
188 Posts
Il me semble que les médias ont corrigé une erreur journalistique
C'est la STIB qui exploitera cette luchthaventram

La future ligne de tram vers l'aéroport de Bruxelles National sera exploitée par la Stib
De Werkvennootschap, l'organisme flamand chargé des grands projets de mobilité, est en charge des travaux d'infrastructure et va construire le futur tronçon entre l'OTAN et l'aéroport, mais c'est la Stib qui exploitera cette future ligne. Le chantier démarrera en 2023 et devrait être terminé en 2026.

"Il s'agit du prolongement de la ligne 62 qui va actuellement du cimetière de Jette à Eurocontrol. L'exploitation se fera par la Stib", confirme An Van Hamme, porte-parole de la Stib.

Longue de 12 km, cette ligne de tram longera le boulevard Léopold III et rejoindra le Ring. Une piste cyclable sécurisée va également voir le jour le long du futur tracé.

C'est une excellent projet car avec une carte mensuelle Brupass, on pourra rejoindre l'aéroport pour peu cher. Avec cette liaison, Bruxelles rejoint la cour des grands nœuds de communication

DHnet.be

·
Registered
167 Posts

De luchthaventram zou vanaf 2026 operationeel moeten zijn. Het project liep vertraging op, maar het begin van de werken is nu gepland voor 2023.

Het akkoord tussen Vlaanderen en Brussel over de luchthaventram werd al in 2018 aangekondigd. Het plan is om de bestaande MIVB-tramlijn 62 vanaf Eurocontrol door te trekken tot aan Brussels Airport. Dat traject ligt dus hoofdzakelijk op Vlaams grondgebied. Aanvankelijk werd het begin van de werken aangekondigd voor 2022, maar dat heeft wat vertraging opgelopen. "Onder meer doordat de vergunningsaanvragen wat langer duurden en de overheden die op elkaar moesten afgestemd worden," verduidelijkt Marijn Struyf van de Werkvennootschap, die instaat voor de grote infrastructuurprojecten rondom de Brusselse Ring.
Het plan is volgens Struyf nu om de benodigde vergunningen in 2021 rond te hebben, in 2022 een aannemer te vinden en vanaf 2023 te kunnen beginnen met de werken, waarvoor 150 miljoen wordt uitgetrokken. Rondom de Leopold III-laan moeten nog verschillende kleine stukken grond worden aangekocht voor de verlenging van de tramlijn. "Het aanleggen van nieuwe traminfrastructuur is redelijk uniek voor België," aldus Struyf nog. In 2026 moet de luchthaventram de eerste reizigers kunnen vervoeren.

·
Registered
880 Posts

De luchthaventram zou vanaf 2026 operationeel moeten zijn. Het project liep vertraging op, maar het begin van de werken is nu gepland voor 2023.

Het akkoord tussen Vlaanderen en Brussel over de luchthaventram werd al in 2018 aangekondigd. Het plan is om de bestaande MIVB-tramlijn 62 vanaf Eurocontrol door te trekken tot aan Brussels Airport. Dat traject ligt dus hoofdzakelijk op Vlaams grondgebied. Aanvankelijk werd het begin van de werken aangekondigd voor 2022, maar dat heeft wat vertraging opgelopen. "Onder meer doordat de vergunningsaanvragen wat langer duurden en de overheden die op elkaar moesten afgestemd worden," verduidelijkt Marijn Struyf van de Werkvennootschap, die instaat voor de grote infrastructuurprojecten rondom de Brusselse Ring.
Het plan is volgens Struyf nu om de benodigde vergunningen in 2021 rond te hebben, in 2022 een aannemer te vinden en vanaf 2023 te kunnen beginnen met de werken, waarvoor 150 miljoen wordt uitgetrokken. Rondom de Leopold III-laan moeten nog verschillende kleine stukken grond worden aangekocht voor de verlenging van de tramlijn. "Het aanleggen van nieuwe traminfrastructuur is redelijk uniek voor België," aldus Struyf nog. In 2026 moet de luchthaventram de eerste reizigers kunnen vervoeren.
En dat is op voorwaarde dat de MIVB tegen dan de nodige trams heeft om de lijn uit te baten. Want de MIVB werkt zelf aan een aantal verlengingen die tegen die periode rond zouden moeten zijn. Ik voorzie nog altijd problemen (politiek niet technisch) rond de uitbating ervan. En 2026 blijf ik optimistisch vinden. De Lijn heeft niet bepaald een briljant track record in plannen en uitvoeren van projecten.

·
Registered
8,059 Posts
Er komen al 90 nieuwe trams bij vanaf dit jaar hé, en het raamcontract loopt in theorie tot 175

·
Registered
2,050 Posts
Volgens Wikipedia rijden er momenteel maar liefst 188 PCC-trams en ik vermoed dat die vervangen moeten worden door de nieuwe van Bombardier. Ik vermoed dat de oudjes momenteel niet maximaal worden ingezet en dat er dus wel wat winst te boeken is, maar het klinkt ook niet als super veel extra capaciteit.

·
Urban dweller
13,596 Posts
Het gaat over een verlenging van 3 km. Hoeveel trams heb je daar voor nodig, gesteld een dienst van een tram om de 6 minuten? Ik ga uit van een traject van 15 minuten. Dus 6 extra trams lijkt me meer dan genoeg.. (Als ik een denkfout heb gemaakt, gelieve mij dan te corrigeren, ik ben niet zo goed in zo'n dingen)

141 - 160 of 187 Posts