SkyscraperCity banner

61 - 80 of 157 Posts

·
Registered
2,050 Posts
Om de een of andere reden is er de laatste tijd inderdaad veel gekozen voor beton bij grote projecten. Zie ook tram 9 (wat natuurlijk plannen zijn die al jaren geleden werden opgesteld, zoals tram 94). Maar ook op de Rooseveltlaan is er gekozen voor gelig beton.

·
Urban dweller
13,598 Posts
Ook tram 8 staat al op de netplannen in de metro

sorry voor de slechte kwaliteit.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Bruzz:
MIVB plaatst dubbele bovenleiding: 'Geen problemen meer door temperatuurverschillen'

Reportage: https://www.bruzz.be/videoreeks/woe...atst-dubbele-bovenleiding-geen-problemen-meer

De MIVB installeert een nieuw systeem met een dubbele bovenleiding. Het systeem reguleert zichzelf bij grote temperatuursverschillen.

Op het oude systeem gaat de koperen leiding bij grote hitte doorhangen en bij grote koude samentrekken. Dan moet de draad manueel worden bijgesteld. Maar met het nieuwe systeem is dat voorbij.

De eerste tramlijn die ermee wordt toegerust, is de verlengde lijn 94 langs de Woluwelaan. De MIVB legt momenteel de laatste hand om tram 94 door te trekken tot aan Woluwe Shopping Center en het metrostation Roodebeek. Eind september wordt die nieuwe lijn ingewijd. Later wordt tram 94 misschien nog doorgetrokken tot aan de luchthaven in Zaventem.

Na de Woluwelaan komt de kruising van de Elisabeth- en de Lambermontlaan in Schaarbeek aan bod. De Brusselse vervoersmaatschappij gaat de installatie van de dubbele bovenleiding de komende vijf jaar versneld doorvoeren op haar hele net.

·
Registered
2,050 Posts
Over deze werf komen er niet zo veel updates, en ik kom er ook niet zo vaak, dus ik heb de Woluwelaan opgenomen in het parcours van mijn tocht door Brussel.

Er is nog veel werk aan de weginfrastructuur (en fietspaden en stoepen). De traminfrastructuur lijkt wel grotendeels af, tram 8 zal wellicht kunnen rijden vanaf 29 september.

De overgang van oud naar nieuw bij kruispunt Woluwelaan-Tervurenlaan. Heerlijk breed fietspad, maar ook hier een soort glad beton in plaats van asfalt.

Hier word ik blij van: alle aandacht op dit kruispunt gaat naar de fietser doordat er een mini shared space gemaakt is.

Er is nog veel werk voor alles af is.

Aan metrohalte Roodebeek moeten de perrons nog gelegd worden. Er lijkt een lift te komen tussen tramperrons en het metrostation.

Aan de andere kant van de Woluwelaan, bij het park, geen fietssnelweg maar wel een gedeeld pad voor fietsers en voetgangers, in een ruwer soort beton.

Zou hier nog gras komen?

Deze halte is wel al af.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
^^Als je het zo ziet is er precies meer aandacht gegaan naar de fietspaden bij deze verlenging dan bij de uitbouw van Tram 9. Goede zaak!

En dan de laatste loodjes voor de inhuldiging van Tram 8!

La DH:
Woluwe-Saint-Lambert: Le carrefour de l'avenue Vandervelde et du boulevard de la Woluwe fermé la nuit

Dans le cadre du prolongement de la ligne 94 qui deviendra bientôt le tram 8 sur cette portion comprise entre le Musée du Tram et Roodebeek, la commune de Woluwe-Saint-Lambert annonce que des travaux vont être entrepris au carrefour de l'avenue Vandervelde et du boulevard de la Woluwe.

Dès lors, le carrefour sera fermé à la circulation la nuit, entre 20h et 6h du matin, du mercredi 5 au dimanche 9 septembre. L'objectif est de permettre l'asphaltage du carrefour et les finitions de l'aménagement du site du tram qui sera inauguré à la fin du mois.

La commune rappelle également que le chantier est régional et elle souligne avoir fait plusieurs demandes auprès de Bruxelles-Mobilité afin de limiter les nuisances pour les riverains.

En effet, elle a demandé de "veiller à informer les riverains par avis toutes-boites, baliser correctement la zone afin de la sécuriser et organiser des déviations", a-t-elle expliqué dans un communiqué.
Ca commence à sentir le bout du tunnel :)

·
Registered
8,059 Posts
Vooral die laatste twee:
"alle overlast is de schuld van Smet".

·
Registered
2,050 Posts
Over precies een week gaat tram 8 rijden. Een dag eerder, op vrijdag, is er al een feestelijke inhuldiging met gratis ritten op het nieuwe traject.

Het valt me op dat tram 8 een stuk sneller zal zijn dan tram 9, nochtans ook nieuw en in eigen bedding. Tram 9 rijdt ongeveer 16 km/u, terwijl de 8 op Roodebeek - Herrmann-Debroux meer dan 20 km/u zal rijden op basis van de dienstregeling. 20 km/u is een mooie snelheid.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Bruzz:
8 weetjes over tram 8

LAURENT VERMEERSCH

Vergeet tram 94, voortaan is lijn 8 een van de belangrijkste verbindingen in het zuidoosten van Brussel. Hier zijn acht weetjes over de geschiedenis van lijn 94 en de toekomst van tram 8.

1. Halve eeuw

Het lijnnummer 94 reed al rond sinds maart 1968 en ging dus een halve eeuw mee. Daarmee was het een van oudere lijnen op het net, samen met leeftijdsgenoten zoals tram 19 of 92. Er zijn echter lijnnummers met een nog langere staat van dienst. Tram 81 wordt bijvoorbeeld al ononderbroken uitgebaat sinds 1914, zij het niet altijd op hetzelfde traject.

2. Verlengingen

Ook het traject van tram 94 evolueerde doorheen de tijd. Jarenlang reed de lijn van het Kerkhof van Jette tot het Wienerplein in Bosvoorde, via de Koningsstraat en de Louizalaan. Sinds 2006 kende lijn 94 verschillende uitbreidingen, in het noorden tot Stadion, en in het zuiden tot Herrmann-Debroux en vervolgens het Trammuseum. Vandaar is de lijn doorgetrokken over de Woluwelaan tot Roodebeek.

3. Splitsing

Na de verlenging van de lijn tot aan het Trammuseum werd lijn 94 opgesplitst. Het noordelijk deel werd tram 93. Tussen beide lijnen bestaat een overlap op de Louizalaan, waardoor de haltes daar een dubbele frequentie genieten. De facto werd al een tijdje geëxperimenteerd met twee deeltrajecten. Enkel s’avonds en in het weekend reden de trams nog het hele traject van lijn 94.

4. Langste lijn

Voor de definitieve splitsing in 2013 was de 94 de langste tramlijn van Brussel, goed voor een traject van meer dan 20 kilometer. Over die afstand bedienden de trams maar liefst 54 haltes verspreid over acht Brusselse gemeenten. Met de verlenging tot Roodebeek is lijn 8 opnieuw één van de langste lijnen van de stad, met een traject van 14 kilometer. Enkel de lijnen 7, 32 en 51 zijn (een beetje) langer.

5. Naar de luchthaven?

In de toekomst kan tram 8 opnieuw een gooi doen naar de titel van langste tramlijn, want er zit nog een verlenging in de pijplijn. Via de Marcel Thirylaan naar Bordet in Evere, lijkt het meest waarschijnlijk, maar over het precieze tracé is nog niet beslist. De lijn nog verder doortrekken tot de luchthaven behoort ook tot de mogelijkheden. Dat zou ook kunnen via de Woluwelaan. Dat zou sneller zijn, maar dan moet de tram een veel langer stuk door Vlaams grondgebied, wat dan weer minder evident is.

6. Nieuwe splitsing?

De geschiedenis herhaalt zich. Behalve verdere verlengingen, behoort ook een nieuwe splitsing van tram 8 tot de mogelijkheden. Dergelijk scenario wordt bijvoorbeeld bestudeerd in het kader van het onderzoek naar de mogelijke afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct. Om het autoverkeer van buiten Brussel terug te dringen moet dan een pendelparking gebouwd worden langs de E411, bijvoorbeeld ter hoogte van het Rood Klooster. Om die parking te ontsluiten zou tram 8 in twee gedeeld kunnen worden ter hoogte van Herrmann-Debroux, het eindpunt van metrolijn 5. De ene tramlijn zou van de parking tot de metro rijden en dan verder richting Trammuseum en Roodebeek, de andere via de metro en richting Bosvoorde en vervolgens de ULB en de Louizalaan.

7. Werf ontsiert inhuldiging

De verlenging over de Woluwelaan tot Roodebeek en het nieuwe lijnnummer zijn sinds dit weekend in gebruik, maar om het volledige traject van tram 8 te leren kennen, moeten we nog enkele maanden geduld oefenen. Door aanslepende werkzaamheden in de Woudlaan is het tramverkeer nog tot midden december onderbroken tussen het Marie-Joséplein en de voormalige Renbaan van Bosvoorde. Er rijdt een vervangende busdienst.

8. Overstapopties

Met een hoge frequentie, eigen bedding en een bediening met moderne trams, wordt ‘chronolijn’ 8 in de markt gezet als aantrekkelijke en betrouwbare verbinding, vergelijkbaar met een metro. De lijn bedient niet alleen attractiepolen zoals de Université Libre de Bruxelles, Woluwe Shopping en ontspanningspark Drohme, maar verbindt tal van wijken in het zuidoosten van de stad ook met belangrijke knooppunten van het openbaar vervoer.
Overstappen op de metro kan behalve aan de eindpunten Louiza (lijnen 2 en 6) en Roodebeek (lijn 1), ook aan Herrmann-Debroux (lijn 5). Verder is tram 8 ook verknoopt met verschillende tramlijnen (7, 25, 39 en 44), alsook met het spoornet ter hoogte van de GEN-stations Boondaal (lijnen S5, S7 en S9) en Bosvoorde (lijn S8).

·
Urban dweller
13,598 Posts
Slecht toegankelijk voor rolstoelgebruikers blijkbaar. Ik vind dit onwaarschijnlijk. Elke nieuwe infrastructuur zou voor 100 % toegankelijk moeten zijn en getest! Vanaf het ontwerp bij de architecten moet er eigenlijk rekening mee gehouden worden.
Waarom geen dienst oprichten, in het gewest waar elke gemeenten, openbaar vervoer maatschappij enzovoort (ook voor gebouwen) waar VERPLICHT mee moet worden overlegd zodat ook rolstoelgebruikers in de stad kunnen evolueren, maar gewoon toegankelijkheid in het algemeen moet verbeteren, ik denk dan ook aan kinderkoetsen, fietsen, mensen die moeilijk stappen zoals ouderen, slechtzienden en blinden. Eigenlijk zou het nu niet meer mogelijk moeten zijn om een stoep her aan te leggen zonder overleg of goedkeuring met /van zo'n commissie. Ook voor nieuwbouw projecten (ja, ook privé) zou die verplichting moeten gelden.

·
Registered
2,277 Posts
Eigenlijk is er nog verbetering mogelijk op dit traject, ik denk maar aan ondertunnelingen van enkele drukke kruispunten op de Louizalaan. Om dan meteen in Louiza op -3 te komen en op de Zavel weer naar boven komt om de nieuwe draai naar het CS te maken. Dan denk ik dat je al redelijk wat reizigers van bus 71 zal aanspreken, want hun ondertunneling lijkt nog veel grotere toekomstmuziek.

·
Registered
2,050 Posts
Waarom zou dat niet kunnen met een gunstige verkeerslichtenregeling en een eigen bedding?

Tunnels zijn m.i. zodanig duur dat de bouw ervan niet te verantwoorden is.

·
Urban dweller
13,598 Posts
Tunnels zijn m.i. zodanig duur dat de bouw ervan niet te verantwoorden is.
Ja, inderdaad. Maar ik ben toch een voorstander van een gecombineerde lijn, voornamelijk op lijn 7 (oostelijke ringlijn) Ik zou voor die lijn ultra lange trams aankopen van 60 of 80 meter en de lijn 95 % conflictvrij maken, met tunnels op bepaalde plaatsen en op de andere plaatsen controle over de verkeerslichten. Zo kan je voor een prikje een tramlijn creëren die bijna even performant is als een metrolijn. en voor lijn 71, zou ik hetzelfde doen. Ondertunneling tussen Flagey en Naamsepoort.
In het geval van Louisa zou ik eerder geneigd zijn om de tram boven de grond te houden. Moesten we die daar toch onder de grond steken dan zou ik vanaf Louisa een extra tunnel graven richting Zuidstation met haltes aan Vossenplein en ergens ter hoogte van Grondwet, maar dan langs de andere kant. De tram alleen onder grond te steken tussen Louisa en de Zavel lijkt me overkill.

·
Urban dweller
13,598 Posts
Een tram van 80 meter? Bestaat dat ergens? Da's langer dan de metrostellen in Parijs. En bijna zo lang als de Boa's.
Ik ben het nog nergens tegengekomen. Iemand moet de eerste zijn, hé. In Keulen zet men ook zeer lange (gekoppelde) trams in. Dat mag ook van mij. Het punt is uiteraard om een tramlijn te hebben die kan concureren met de metro op het vlak van capaciteit en snelheid. Trams van 80 meter lijkt me daarvoor een goed idee, dat is bijna zo lang als een Brussels metro stel. (zijn de metrostellen in Parijs zo kort?)

·
Moderator
12,519 Posts
Parijs heeft verschillende types metrotreinen op de verschillende lijnen.

Op sommige lijnen rijden stellen van 90 meter (1, 4 en 14 zeer zeker). Op de meeste lijnen rijden stellen van 75 à 78 meter lang. In sommige gevallen zijn dat dan nog treinstellen die bestaan uit 6 wagons, waar je dus ook nutteloze lengte in zit.

Het is dan ook een van de oudste metro's ter wereld. De stations zijn wat ze zijn.

·
Urban dweller
13,598 Posts
^^ Ja, voor Parijs zou ik stellen van 200 meter inzetten. Maar zoals je zegt, ze zijn afhankelijk van de lengte van de stations.

·
Registered
2,151 Posts
In verschillende steden waaronder nu ook Antwerpen worden twee of soms zelfs meer trams aan elkaar gekoppeld, zodat je een heel lange tram krijgt van meer dan 60 meter.

61 - 80 of 157 Posts