SkyscraperCity banner

81 - 100 of 157 Posts

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Bruzz:
Liberalen willen tram 8 tot aan luchthaven doortrekken

Zowel de MR als de Open VLD willen de nieuwe tram 8, die dit weekend in gebruik werd genomen, op termijn doortrekken tot aan de luchthaven. “We willen mensen kunnen overtuigen om de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer.”

De nieuwe tramlijn 8, die tram 94 vervangt, verbindt Louiza met Roodebeek in Sint-Lambrechts-Woluwe over een traject van 14 kilometer. Maar van MR en Open VLD in Sint-Pieters- en Sint-Lambrechts-Woluwe mag het nog wat meer zijn.

De twee liberale partijen pleiten voor een verlenging van de tramlijn, die dit weekend in gebruik werd genomen, tot aan de luchthaven in Zaventem. “Zowel De Lijn als de MIVB baten vandaag buslijnen uit die voor een groot deel over hetzelfde traject rijden”, zegt Carla Dejonghe (Open VLD), Brussels parlementslid en nummer vijf op de liberale lijst in Sint-Pieters-Woluwe.

“Een vaste tramverbinding met een hogere capaciteit zou een heleboel mensen kunnen overtuigen om de auto in te ruilen voor het openbaar vervoer”, klinkt het nog. Minder sluipverkeer en autoverkeer in het algemeen moeten dan de gevolgen zijn.

Hoe de liberalen een tramverbinding met de luchthaven concreet zien, is nog niet duidelijk. “Dit idee kadert in een veel breder plan”, vertelt nummer vier op de MR+-lijst in Sint-Lambrechts-Woluwe Serge Stroobants aan BRUZZ.

“Er wordt steeds gevraagd dat men de mentaliteit verandert en minder in de wagen stapt”, aldus Stroobants, “maar dan moeten ook de juiste beslissingen genomen worden. Er moeten goede alternatieven zijn.”

De luchthaven verbinden met het centrum van Brussel is alleszins de bedoeling. “De tram stopt nu aan de grenzen van het gewest en dat kan niet. We willen afspraken tussen de gewesten”, besluit Stroobants nog.

Vandaag is het overigens al mogelijk om vanaf Roodebeek een bus van De Lijn te nemen naar de luchthaven. Daarvoor moeten reizigers wel een apart ticket kopen.

'Zit al in de planning'

Al pleiten de liberalen voor een verlenging van de tramlijn tot aan de luchthaven, nieuw is het idee niet. "Een verlenging zit al in de planning", reageert het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

"Daarvoor heeft de minister al samen gezeten met Olivier Maingain, de burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe." De MIVB moet nu onderzoeken hoe een verlenging mogelijk is.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
^^en espérant que le prochain tronçon soit accessible aux PMR dès le début...

La DH:
Accessibilité du nouveau tram 8 : Rudi Vervoort réagit

Le ministre-président s'est entretenu avec Pascal Smet et la Stib pour que des aménagements pour les PMR soient planifiés.

À la fin de l'inauguration de la ligne de tram 8 ce vendredi, Rudi Vervoort (PS), ministre-président de la Région bruxelloise, a eu l'occasion de s'entretenir avec Nino Peeters, qui était venu dénoncer le manque d'accessibilité pour les PMR (Personne à Mobilité Réduite).

"Ca n'a pas été facile de parler avec le ministre, mais finalement il a bien voulu m'écouter. Je lui ai fait part de notre déception en voyant que ce tram n'était pas adapté, et il m'a répondu que les suivants le seraient",*raconte Nino Peeters.

De son côté, Rudi Vervoort assure partager le constat de ce militant pour les PMR.*"Nous devons continuer à investir dans nos infrastructures accessibles aux PMR. Sous cette législature, nous avons équipé de nombreuses stations métro de nouveaux accès (ascenseurs, escalators). Concernant la ligne 8, je me suis également entretenu avec le Ministre de la Mobilité et le CEO de la STIB pour leur demander que les aménagements nécessaires puissent être planifiés et réalisés."

MdK

·
Registered
30 Posts
Faut savoir quel tram on veut prolonger jusqu'à l'aéroport, le 8 ou le 62 :p

La prolongement du 62 me semble autrement plus faisable,

·
Registered
8,063 Posts
On va prolonger le 62.

Le 8 serra probablement aussi prolongé encore 2 fois: d'abord jusqu'à l'E40, après pour connecter au 62. Donc parler de "tram 8 à l'aéroport", ça veut dire que les communes de Woluwe-Saint-Lambert (pour la première phase) et Evere (pour la deuxième phase) doivent mettre leurs priorités en ordre.

• Like
Reactions: Bazar

·
Registered
2,153 Posts
Il y avait aussi un plan pour créer une ligne de tram entre Roodebeek et l'aéroport par le Boulevard de la Woluwe, mais on ne parle plus de ca.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Een paar foto's in de buurt van eindhalte Roodebeek, 26-10-2018:

Er worden blijkbaar behoorlijk wat T2000 ingezet op lijn 8...

by Bazar Bazar, on Flickr

Kant bushalte:

Spijtig genoeg ontbreekt blijkbaar een heel klein stukje fietspad aan de rechterkant van de foto... Onbegrijpelijk eigenlijk...

Villo-Station is ook operationeel

Ook T3000 wordt uiteraard ingezet op lijn 8

Al bij al een heeeeeele stap vooruit, hopelijk worden de schoonheidsfoutjes (vnl. overgang fietspad tussen Jacques Brellaan en fietspad Paul Heymanslaan) toch nog weggewerkt. Op Google streetview ( https://www.google.com/maps/@50.847...4!1sUHxJQJlcDO2BrqRPAJxcZg!2e0!7i13312!8i6656 ) zie je dat dat fietspad vroeger helemaal tot Paul Heymans ging (waar eerder geen fietspad was) en nu dat er een prachtig fietspad op Paul Heymans is, is er een strook van een 100-tal meter zonder fietspad. Echt onbegrijpelijk eigenlijk :nuts:

·
Registered
2,053 Posts
Het ziet er door de rode klinkers uit als een fietspad, maar volgens mij was het dat nooit. Op Street View staat immers nergens een verkeersbord, en die plaatst het Brussels Gewest toch best trouw aan fietspaden.

·
Urban dweller
13,612 Posts
^^ Misschien was het oorspronkelijk een fietspad, maar heeft men de borden weggehaald toen men doorhad dat het een slecht fietspad was.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
^^sluit ik zeker niet uit

Het ziet er door de rode klinkers uit als een fietspad, maar volgens mij was het dat nooit. Op Street View staat immers nergens een verkeersbord, en die plaatst het Brussels Gewest toch best trouw aan fietspaden.
Dat zou kunnen nu je het zegt... Maar, die rode tegels, dat is echt wel vragen om verwarring...

·
Read Only
3,371 Posts
Dat is in elk geval aangelegd geweest als fietspad. Of het ooit gebruikt is als fietspad daar heb ik het raden naar.

·
Urban dweller
13,612 Posts
^^ Rode tegels zeggen niets. Er was een tijd, helemaal niet lang geleden, dat rode tegels werden gebruikt omwille van decoratieve redenen, fietspaden werden er in Brussel gewoonweg niet aangelegd. Rode fietspaden gaven op die manier dezelfde verwarringen als de okergele bedekkingen nu, die geen fietspad zijn.
Daarom dat ik toch graag enige consequentie zou hebben bij de heraanleg van straten en pleinen en oker alleen te gebruiken voor fietspaden en ook altijd te gebruiken voor fietspaden.
ik erger mij nu wel aan die okervlakte aan de Ninoofsepoort of de nieuwe fietspaden langs de tramroutes van de 8 en de 9 die niet in oker zijn uitgevoerd.
Ik erger mij ook aan de niet consequente uitvoering van de rode kruispuntuitvoering van kruispunten. Soms zijn ze rood, soms gewoon wittestippellijn. Het hangt er van af vanwaar de auto's komen, blijkbaar. Ik vind de huidige fietsmanager tamelijk onbekwaam eigenlijk, als je ziet dat deze man keuzes maakt voor busbanen/met fiets, stippellijn fiettspaden in plaats van echte fietspaden etc... Tijd voor een nieuwe fietsmanager aub.

·
Urban dweller
13,612 Posts
^^ Ja, dat dacht ik ook. Waarschijnlijk is het als fietspad aangelegd en heeft men op een bepaald moment de blauwe verkeersborden (fietspad) weggehaald wegens conflicten met voetgangers of zo.

·
Registered
2,053 Posts
Ik erger mij ook aan de niet consequente uitvoering van de rode kruispuntuitvoering van kruispunten. Soms zijn ze rood, soms gewoon wittestippellijn. Het hangt er van af vanwaar de auto's komen, blijkbaar.
Je vat het samen zoals het is: rode markering wordt toegepast op plekken waar conflicten kunnen zijn met afdraaiend verkeer, waar er auto's zijn dus. Waar onmogelijk een auto kan komen zou in principe geen rood mogen zijn (tenzij het een overblijfsel van vroeger is). Daarom dat op een aantal kruispunten ook maar de helft van het fietspad rood is en de andere niet. Ik ervaar het niet als een probleem :)

·
Urban dweller
13,612 Posts
Daarom dat op een aantal kruispunten ook maar de helft van het fietspad rood is en de andere niet. Ik ervaar het niet als een probleem :)
Auto's komen altijd van alle kanten. Daarom dat het absurd is dat een fietspad op een kruispunt maar voor de helft rood is. Het is niet alleen met afdraaiende verkeer dat er conflicten kunnen zijn. Ik zie niet in waarom auto's van de andere richting niet op het gevaar moeten gewezen worden. Absurd bureaucratische manier van denken.

Waar onmogelijk een auto kan komen zou in principe geen rood mogen zijn
Dat is nu net het probleem. Het zijn niet uitsluitend afslaande auto's die in conflict komen met fietsers. Ik begrijp niet waarom je denkt dat van de andere kant geen auto's kunnen komen.

Van de website van brussel mobiliteit, rechtsafslaande auto's krijgen een rood fietspad te zien, auto's uit de andere richting (blauwe pijl) niet. Absurd.

·
Brussels sprout
16,422 Posts
Een paar foto's van (het nieuwe deel) van de nieuwe tram 8. 15-10-2018:

Van Oudergem richting Roodebeek

Op de Vorstlaan in Oudergem:

Halte Empain, mooi tramkotje vind ik...

En dan het nieuwe deel, op de Woluwelaan

Halte "Bronnenpark"

Halte "Voot"

Halte "Woluwe Shopping":

Eindhalte Roodebeek

·
Registered
8,063 Posts
Misschien is dit niet de beste plaats, maar ik zou graag eens uitgewerkt zien waarom je - na metro 3 en brabantnet - tram 8 nog zou doortrekken over de woluwelaan in plaats van naar Bordet (En eventueel afwisselend met 62 verder naar luchthaven ipv enkel de 62) ?

·
Urban dweller
13,612 Posts
Omdat tram 8 op die manier heel het Oosten van Brussel rechtstreeks met de luchthaven kan verbinden. En natuurlijk tussenin nog eens verschillende wijken goed openbaar vervoer bieden.

·
Registered
8,063 Posts
Er zijn toch geen Brusselse wijken tussenin (die niet beter bedient zouden zijn door een verlenging naar de Cora en verder)?
En uit Sint-Stevens-Woluwe verwacht ik weinig steun voor een tram.

Tram 8 kan via Bordet (iets langzamer) ook rechtstreeks naar de luchthaven (of sneller met de duurdere trein).

·
Urban dweller
13,612 Posts
Langs de Cora lijkt me een trage verbinding. Op de Woluwelaan zal de tram flink kunnen doorrijden en een interessant alternatief zijn om naar de luchthaven te reizen vanuit de Woluwe's, Oudergem, Bosvoorde...
Dat de gemeente Zaventem en de inwoners van de deelgemeente Sint-Stevens-Woluwe ook niet zullen willen weten van een Brusselse tram in hun gemeente is inderdaad waarschijnlijk. Daarmee blokkeert men uiteraard elk idee van uitbreiding tram en metro in het Vlaams Gewest. Jammer

·
Registered
8,063 Posts
Vanuit Oudergem en Bosvoorde zul je altijd sneller op de luchthaven zijn met de trein.

81 - 100 of 157 Posts