Hij heeft het wel over een andere kronkel, Thorum. Namelijk die die de rode pijl aanwijst.Die tram is vooral om het UZ te bedienen, vanuit metro en Brabantnet.
Volstrekt logisch, dud.
Bedoel je door de Citroenbomenlaan? Dat lijkt me toch wel wat smal hoor, zeker het tweede deel... Om nog maar te zwijgen over de Amandelbomenlaanik snap niet waarom ze het niet zo doen (met ook verlenging van 51 en 93 tot aan K Boudewijn):
https://drive.google.com/open?id=1PeVXB8fr2bblHKoUy26W76GHuvfLA5e-
Ik zou bij de herontwikkeling van de hele omgeving rond het stadion, die tramijn direct tussen halte "stadion" en métro station "heyzel" leggen. Dus langs het stadion, ten zuiden ervan.Je kan toch moeilijk een tram recht door het Koning Boudewijnstadion leggen, lijkt me? Op de Houda-de-Strooperlaan en de Keizerin Charlottelaan is er ruimte voor de tram, ten zuiden van het stadion zijn de straten veel minder breed.
Ik denk dat op het ogenblik de MIVB nooit een tramlijn gaat verlengen tot in Vlaanderen, of het zou naar de luchthaven moeten zijn. Het zal dus De Lijn moeten zijn die dit doet, en dat gaat ook niet in ons leven gebeuren.(dan ik dan zelfs tot wemmel zou verlengen via de limburg stirumlaan)
Neen, het belangrijkste verschil is dat Wemmel helemaal geen voorstadswijk van Brussel is, maar een Vlaamse randgemeente.Wemmel of nedere over heembeek (bvb) zijn nogal vergelijkbare voorstadswijken van Brussel.
Er heeft dan ook niemand gezegd dat jij dat ergens gezegd hebt.En over "wie" dat zou moeten betalen:ik heb nergens gezegd dat het Brussels gewest daar voor moet betalen...
Ze zouden dat kunnen, maar ze gaan dat nooit doen.Het vlaams gewest zou de rails kunnen aanleggen, en de mivb zou de trams kunnen doen rijden.
Die lijnen zijn aangelegd toen openbaar vervoer nog een nationale bevoegdheid was. In de huidige tijd zouden die nooit worden aangelegd. De Brusselse trams rijden trouwens ook naar Groot-Bijgaarden en Drogenbos, maar dat zijn maar kleine stukjes.In tervuren en wezembeek zijn er mivb trams, en die zijn echt heel populair.
Ik vind dat een vreemde aanname. Wat is de logica achter dat een Limburgse gemeente meer werkgelegenheid in eigen gemeente zou hebben? Een autofabriek? De koolmijnen? Wemmel heeft heel wat bedrijventerreinen op haar grondgebied, toch meer dan de meeste andere gemeenten van vergelijkbare grootte in België. Ik denk persoonlijk dus eerder het omgekeerde.BlackEagle17 said:Ik kan me voorstellen dat er heel wat pendel naar Brussel is en dat Wemmel zowat als een woonwijk van Brussel fungeert, terwijl een even grote gemeente in Limburg heel wat minder pendel zal kennen en meer werkgelegenheid in de eigen gemeente heeft
Wat vind je daar vreemd aan?Mja, het belangrijkste is niet de grootte van de gemeente (en Wemmel heeft toch wel een pak densbebouwde wijken als ik op de luchtfoto kijk), maar de hoeveelheid verplaatsingen van en naar Brussel. Ik kan me voorstellen dat er heel wat pendel naar Brussel is en dat Wemmel zowat als een woonwijk van Brussel fungeert, terwijl een even grote gemeente in Limburg heel wat minder pendel zal kennen en meer werkgelegenheid in de eigen gemeente heeft, of meer verspreide pendel naar omliggende kernen in alle richtingen.
P.S.: Wat is dit voor een raar stedelijk plein gelegen tussen de verkavelingswijken van Wemmel? Blijkbaar 'from scratch' gebouwd rond het jaar 2000?
Brussel is een enorme tewerkstellingspool op korte afstand van Wemmel, wat een andere situatie geeft dan een (theoretisch voorbeeld van een) Limburgse gemeente die geen grote stad in de buurt heeft. Aangenomen dat er evenveel bevolking en werkgelegenheid is in Wemmel en de theoretische Limburgse gemeente, zullen de woon-werkverplaatsingen van Wemmel naar plekken buiten de gemeente voor een groot deel naar Brussel gaan, terwijl die in de theoretische Limburgse gemeente verspreid zullen zijn over verschillende omliggende kernen. M.a.w. je krijgt in Wemmel één grote verplaatsingsstroom naar Brussel (met een groot potentieel voor OV) en weinig andere, terwijl een qua inwoners en tewerkstelling vergelijkbare gemeente elders in België veel meer verspreide pendel zal hebben. Een effect dat je trouwens ook ziet in andere suburbane gemeenten.Ik vind dat een vreemde aanname. Wat is de logica achter dat een Limburgse gemeente meer werkgelegenheid in eigen gemeente zou hebben? Een autofabriek? De koolmijnen? Wemmel heeft heel wat bedrijventerreinen op haar grondgebied, toch meer dan de meeste andere gemeenten van vergelijkbare grootte in België. Ik denk persoonlijk dus eerder het omgekeerde.
Wat doet vermoeden dat er mogelijk potentieel is voor een tramlijn.Wemmel is trouwens goed bediend met openbaar vervoer.
Dat het zo'n vreemde 'patch' van stedelijkheid is in een suburbaan gebied. Twee straten verder sta je letterlijk in de velden.Wat vind je daar vreemd aan?
Uw logica hapert toch hoor. Daar zullen we toch cijfers van moeten zien, want mijn logica zegt iets anders.Brussel is een enorme tewerkstellingspool op korte afstand van Wemmel, wat een andere situatie geeft dan een (theoretisch voorbeeld van een) Limburgse gemeente die geen grote stad in de buurt heeft. Aangenomen dat er evenveel bevolking en werkgelegenheid is in Wemmel en de theoretische Limburgse gemeente, zullen de woon-werkverplaatsingen van Wemmel naar plekken buiten de gemeente voor een groot deel naar Brussel gaan, terwijl die in de theoretische Limburgse gemeente verspreid zullen zijn over verschillende omliggende kernen. M.a.w. je krijgt in Wemmel één grote verplaatsingsstroom naar Brussel (met een groot potentieel voor OV) en weinig andere, terwijl een qua inwoners en tewerkstelling vergelijkbare gemeente elders in België veel meer verspreide pendel zal hebben. Een effect dat je trouwens ook ziet in andere suburbane gemeenten.
Neen, te weinig inwoners en te weinig mensen die in Brussel werken. En gebaseerd op vermoedens bouw je geen tramlijn.Wat doet vermoeden dat er mogelijk potentieel is voor een tramlijn.
Er is geen potentieel, en daarom wil niemand die bouwen. Misschien wil De Lijn wel een trambus inleggen?Ik spreek me niet uit over wie die moet bouwen, ik vermoed alleen dat er mogelijk wel een potentieel voor is.
Inderdaad, dat is dan ook juist het verschil met bijvoorbeeld Neder-Over-Heembeek, dat loopt ongemerkt over in Strombeek-Bever en Koningslo.Dat het zo'n vreemde 'patch' van stedelijkheid is in een suburbaan gebied. Twee straten verder sta je letterlijk in de velden.