SkyscraperCity banner

321 - 340 of 361 Posts

·
Registered
7,813 Posts
Die tram is vooral om het UZ te bedienen, vanuit metro en Brabantnet.
Volstrekt logisch, dud.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Die tram is vooral om het UZ te bedienen, vanuit metro en Brabantnet.
Volstrekt logisch, dud.
Hij heeft het wel over een andere kronkel, Thorum. Namelijk die die de rode pijl aanwijst.

·
Registered
1,780 Posts
Je kan toch moeilijk een tram recht door het Koning Boudewijnstadion leggen, lijkt me? Op de Houda-de-Strooperlaan en de Keizerin Charlottelaan is er ruimte voor de tram, ten zuiden van het stadion zijn de straten veel minder breed.

·
Brussels sprout
16,356 Posts
^^Door de modelwijk zou nog kunnen inderdaad (al behoud ik persoonlijk liever groene ruimtes zonder daar een tram door te jagen), maar het probleem zit wat later heb ik de indruk, nl. wanneer je van de modelwijk naar Koning Boudewijn moet gaan... Tenzij je hem tot de Romeinsesteenweg zou doortrekken, maar dan zit je al aan de gewestgrens te kronkelen. Dat vind ik niet zo optimaal.

Of heb je een ander idee?

ik snap niet waarom ze het niet zo doen (met ook verlenging van 51 en 93 tot aan K Boudewijn):
https://drive.google.com/open?id=1PeVXB8fr2bblHKoUy26W76GHuvfLA5e-
Bedoel je door de Citroenbomenlaan? Dat lijkt me toch wel wat smal hoor, zeker het tweede deel... Om nog maar te zwijgen over de Amandelbomenlaan

Op het eerste zicht lijkt het voorliggende tracé me de meest optimale/logische mogelijkheid eerlijk gezegd.

Off-topic: ik wist niet dat die straatnamen (fruitboomnamen) daar zo leuk waren :)

·
Registered
7,813 Posts
Dat is toch gewoon om met tram 93 aan te sluiten?

Die wordt immers nergens genoemd om ook te verlengen (hoe vreemd ik dat ook vind)

• Like
Reactions: BlackEagle17

·
Registered
1,780 Posts
^^De geplande sporensituatie voorziet wel een aansluiting waarbij tram 51 of 93 verlengd kan worden richting Koning Boudewijn. Momenteel is het plan om een dubbelsporig opstelterrein te hebben voor het stadion op de Houba-de-Strooperlaan (mogelijk ook handig voor voetbalmatchen?), als voorbereiding op een verdere verlenging naar de Heizel/Esplanade.

• Like
Reactions: Bazar

·
Registered
7,813 Posts
"Kan" en "wordt genoemd" hebben niet dezelfde betekenis, he. Vandaar het deel tussen haakjes.

·
Registered
754 Posts
Je kan toch moeilijk een tram recht door het Koning Boudewijnstadion leggen, lijkt me? Op de Houda-de-Strooperlaan en de Keizerin Charlottelaan is er ruimte voor de tram, ten zuiden van het stadion zijn de straten veel minder breed.
Ik zou bij de herontwikkeling van de hele omgeving rond het stadion, die tramijn direct tussen halte "stadion" en métro station "heyzel" leggen. Dus langs het stadion, ten zuiden ervan.
Vervolgens richting palais 12 en verder (op het trajet van onze geliefde tram-busje).

Dat traject op de houba-de strooper laan zou ik dan enkel gebruiken voor de 55 en 93. (dan ik dan zelfs tot wemmel zou verlengen via de limburg stirumlaan)

·
Urban dweller
13,419 Posts
(dan ik dan zelfs tot wemmel zou verlengen via de limburg stirumlaan)
Ik denk dat op het ogenblik de MIVB nooit een tramlijn gaat verlengen tot in Vlaanderen, of het zou naar de luchthaven moeten zijn. Het zal dus De Lijn moeten zijn die dit doet, en dat gaat ook niet in ons leven gebeuren.

·
Registered
8,068 Posts
Een tram naar Wemmel lijkt me onnodig: dat is een kleine gemeente en langs de andere kant ligt een landelijk gebied, dus die tram zou behalve die gemeente geen “achterland” bedienen. Zelfde redenering voor die andere gemeenten daar (Groot-Bijgaarden, Zellik, Grimbergen…) Bussen met goede overstapmogelijkheden op de Brusselse tram en metro lijken me hier meer dan voldoende. En fietspaden uiteraard.

·
Urban dweller
13,419 Posts
^^ Inderdaad, Polri, de Brusselse rand, of het "voorstedelijk gebied" is veel minder verstedelijkt dan sommige mensen denken. Het gaat veelal om gemeenten of deelgemeenten van rond de 10.000 inwoners. Brussel gaat nooit miljoenen investeren om tramlijnen naar Wemmel, Zellik of Drogenbos en dergelijke aan te leggen. Dat geld zullen ze altijd ergens in Brussel gebruiken. En die gemeenten zijn meestal al sowieso al bovengemiddeld goed voorzien met openbaar vervoer (trein, tram, bus...) In Limburg kunnen gelijkaardige gemeenten daar alleen maar van dromen.

·
Registered
1,780 Posts
Mja, het belangrijkste is niet de grootte van de gemeente (en Wemmel heeft toch wel een pak densbebouwde wijken als ik op de luchtfoto kijk), maar de hoeveelheid verplaatsingen van en naar Brussel. Ik kan me voorstellen dat er heel wat pendel naar Brussel is en dat Wemmel zowat als een woonwijk van Brussel fungeert, terwijl een even grote gemeente in Limburg heel wat minder pendel zal kennen en meer werkgelegenheid in de eigen gemeente heeft, of meer verspreide pendel naar omliggende kernen in alle richtingen.

P.S.: Wat is dit voor een raar stedelijk plein gelegen tussen de verkavelingswijken van Wemmel? Blijkbaar 'from scratch' gebouwd rond het jaar 2000?

·
Registered
754 Posts
Wemmel of nedere over heembeek (bvb) zijn nogal vergelijkbare voorstadswijken van Brussel.
In NOH word een tram gepland, en dat lijkt nogal terecht.
Andere vergelijkbare gemeentes die sterk aangesloten zijn aan Brussel hebben echt dringend betere verbinding en met Brussel nodig.

En over "wie" dat zou moeten betalen:ik heb nergens gezegd dat het Brussels gewest daar voor moet betalen...
Het vlaams gewest zou de rails kunnen aanleggen, en de mivb zou de trams kunnen doen rijden.
In tervuren en wezembeek zijn er mivb trams, en die zijn echt heel populair.
Het aandeel van de mensen in die gemeentes die het openbaar vervoer gebruikt naar het centrum van Brussel is Volgens mij veel groter dan in gemeentes waar men een oude delijn bus moet nemen met een tweede abonnement (wat dus meer dan 800€ kost!)

·
Urban dweller
13,419 Posts
Wemmel of nedere over heembeek (bvb) zijn nogal vergelijkbare voorstadswijken van Brussel.
Neen, het belangrijkste verschil is dat Wemmel helemaal geen voorstadswijk van Brussel is, maar een Vlaamse randgemeente.

En over "wie" dat zou moeten betalen:ik heb nergens gezegd dat het Brussels gewest daar voor moet betalen...
Er heeft dan ook niemand gezegd dat jij dat ergens gezegd hebt.

Maar het probleem blijft dat IEMAND dat zal betalen, en ik weet wel zeker dat het Brussels gewest geen miljoenen gaat uitgeven voor een tramlijn naar een kleine Vlaamse gemeente en De Lijn gaat dat ook niet doen, wetende dat ze veel nuttiger tramlijnen in bijvoorbeeld Gent zelfs niet aanlegt. Een tramlijn naar Wemmel gaat er dus nooit komen.

Het vlaams gewest zou de rails kunnen aanleggen, en de mivb zou de trams kunnen doen rijden.
Ze zouden dat kunnen, maar ze gaan dat nooit doen.

In tervuren en wezembeek zijn er mivb trams, en die zijn echt heel populair.
Die lijnen zijn aangelegd toen openbaar vervoer nog een nationale bevoegdheid was. In de huidige tijd zouden die nooit worden aangelegd. De Brusselse trams rijden trouwens ook naar Groot-Bijgaarden en Drogenbos, maar dat zijn maar kleine stukjes.

BlackEagle17 said:
Ik kan me voorstellen dat er heel wat pendel naar Brussel is en dat Wemmel zowat als een woonwijk van Brussel fungeert, terwijl een even grote gemeente in Limburg heel wat minder pendel zal kennen en meer werkgelegenheid in de eigen gemeente heeft
Ik vind dat een vreemde aanname. Wat is de logica achter dat een Limburgse gemeente meer werkgelegenheid in eigen gemeente zou hebben? Een autofabriek? De koolmijnen? Wemmel heeft heel wat bedrijventerreinen op haar grondgebied, toch meer dan de meeste andere gemeenten van vergelijkbare grootte in België. Ik denk persoonlijk dus eerder het omgekeerde.
Wemmel is trouwens goed bediend met openbaar vervoer.

Maar deze discussie is gewoon zinloos. De kans dat de MIVB of De Lijn een tramlijn naar Wemmel zou aanleggen is 100 % onbestaande. Nu nog eerst een zin of het Brabantnet er ooit komt (Ik durf wedden van niet) en de verlenging van de tram naar de luchthaven (ik geef het een kleine kans, maar alleen als de MIVB dat doet, en ik denk niet dat dit in de prioriteiten zit).

·
Read Only
3,371 Posts
Mja, het belangrijkste is niet de grootte van de gemeente (en Wemmel heeft toch wel een pak densbebouwde wijken als ik op de luchtfoto kijk), maar de hoeveelheid verplaatsingen van en naar Brussel. Ik kan me voorstellen dat er heel wat pendel naar Brussel is en dat Wemmel zowat als een woonwijk van Brussel fungeert, terwijl een even grote gemeente in Limburg heel wat minder pendel zal kennen en meer werkgelegenheid in de eigen gemeente heeft, of meer verspreide pendel naar omliggende kernen in alle richtingen.

P.S.: Wat is dit voor een raar stedelijk plein gelegen tussen de verkavelingswijken van Wemmel? Blijkbaar 'from scratch' gebouwd rond het jaar 2000?
Wat vind je daar vreemd aan?

·
Registered
1,780 Posts
Ik vind dat een vreemde aanname. Wat is de logica achter dat een Limburgse gemeente meer werkgelegenheid in eigen gemeente zou hebben? Een autofabriek? De koolmijnen? Wemmel heeft heel wat bedrijventerreinen op haar grondgebied, toch meer dan de meeste andere gemeenten van vergelijkbare grootte in België. Ik denk persoonlijk dus eerder het omgekeerde.
Brussel is een enorme tewerkstellingspool op korte afstand van Wemmel, wat een andere situatie geeft dan een (theoretisch voorbeeld van een) Limburgse gemeente die geen grote stad in de buurt heeft. Aangenomen dat er evenveel bevolking en werkgelegenheid is in Wemmel en de theoretische Limburgse gemeente, zullen de woon-werkverplaatsingen van Wemmel naar plekken buiten de gemeente voor een groot deel naar Brussel gaan, terwijl die in de theoretische Limburgse gemeente verspreid zullen zijn over verschillende omliggende kernen. M.a.w. je krijgt in Wemmel één grote verplaatsingsstroom naar Brussel (met een groot potentieel voor OV) en weinig andere, terwijl een qua inwoners en tewerkstelling vergelijkbare gemeente elders in België veel meer verspreide pendel zal hebben. Een effect dat je trouwens ook ziet in andere suburbane gemeenten.

Maar het punt dat ik vooral wil maken is dat je moet kijken naar de effectieve verplaatsingsstromen, niet naar de morfologie van de gemeente.

Wemmel is trouwens goed bediend met openbaar vervoer.
Wat doet vermoeden dat er mogelijk potentieel is voor een tramlijn.

Ik spreek me niet uit over wie die moet bouwen, ik vermoed alleen dat er mogelijk wel een potentieel voor is.

Wat vind je daar vreemd aan?
Dat het zo'n vreemde 'patch' van stedelijkheid is in een suburbaan gebied. Twee straten verder sta je letterlijk in de velden.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Brussel is een enorme tewerkstellingspool op korte afstand van Wemmel, wat een andere situatie geeft dan een (theoretisch voorbeeld van een) Limburgse gemeente die geen grote stad in de buurt heeft. Aangenomen dat er evenveel bevolking en werkgelegenheid is in Wemmel en de theoretische Limburgse gemeente, zullen de woon-werkverplaatsingen van Wemmel naar plekken buiten de gemeente voor een groot deel naar Brussel gaan, terwijl die in de theoretische Limburgse gemeente verspreid zullen zijn over verschillende omliggende kernen. M.a.w. je krijgt in Wemmel één grote verplaatsingsstroom naar Brussel (met een groot potentieel voor OV) en weinig andere, terwijl een qua inwoners en tewerkstelling vergelijkbare gemeente elders in België veel meer verspreide pendel zal hebben. Een effect dat je trouwens ook ziet in andere suburbane gemeenten.
Uw logica hapert toch hoor. Daar zullen we toch cijfers van moeten zien, want mijn logica zegt iets anders.

1. In Limburg wordt er enorm veel gependeld naar Antwerpen en Brussel en is er in de kleine gemeenten MINDER werkgelegenheid dan bijvoorbeeld in Vlaams-Brabant.
2. Vanuit Wemmel zal er ook een enorme pendelbeweging zijn naar andere randgemeenten met veel werkgelegenheid Zaventem, Vilvoorde, Zellik, Groot-Bijgaarden, Anderlecht-Industrie, Drogenbos, Sint-Pieters-Leeuw. Het zou mij niet verbazen als de meerderheid van de Wemmellenaren eerder op een industrieterrein in de Vlaamse rand dan in een kantoor in Brussel werkt. En vele randbewoners gaan ook gewoon werken in Mechelen, Leuven, Aalst enzovoort.

Maar het punt dat ik vooral wil maken is dat je moet kijken naar de effectieve verplaatsingsstromen, niet naar de morfologie van de gemeente.

Misschien dat in uw theoretische Limburgse gemeenten wel meer mensen in Brussel werken dan in Wemmel.

Wat doet vermoeden dat er mogelijk potentieel is voor een tramlijn.
Neen, te weinig inwoners en te weinig mensen die in Brussel werken. En gebaseerd op vermoedens bouw je geen tramlijn.

Ik spreek me niet uit over wie die moet bouwen, ik vermoed alleen dat er mogelijk wel een potentieel voor is.
Er is geen potentieel, en daarom wil niemand die bouwen. Misschien wil De Lijn wel een trambus inleggen?

Dat het zo'n vreemde 'patch' van stedelijkheid is in een suburbaan gebied. Twee straten verder sta je letterlijk in de velden.
Inderdaad, dat is dan ook juist het verschil met bijvoorbeeld Neder-Over-Heembeek, dat loopt ongemerkt over in Strombeek-Bever en Koningslo.

·
Registered
754 Posts
"Neen, te weinig inwoners en te weinig mensen die in Brussel werken. En gebaseerd op vermoedens bouw je geen tramlijn."

"Er is geen potentieel, en daarom wil niemand die bouwen."

Jij baseert je evenveel op vermoedens, maar jij moet Dan wel fel affirmeren dat er "geen potentieel is"... 😉

Plus, dat je denkt dat wemmel een gemeente is met mensen die op induqtrieterrijnen in Vlaams-Brabant werken, doet me denken dat je de gemeente niet echt goes Kent...
Wemmel is een nogal "chic" randgemeente, en ik heb mijn vermoedens dat de brusselse chicere midden-Klasse meer in de tertiaire sector werkt en dus voornamelijk in Brussel (éventueel ook zaventem/diegem), maar daar komt een trambus 👌

Wat betreft jullie limburgse boerengat voorbeeld :daar werk, Volgens mij, dit is een vermoeden, sommige mensen in Brussel, sommigen in Antwerpen, andere in hasselt of zelfs genk, leuven, luik,of een of andere industrieterrein langs het albertkanaal...
Volgens mij dus veel meer verspreid Dan vanuit brusselse randgemeentes.

Ik merk trouwens dat het niet de eerste keer is dat filou de Brusselse randgemeentes vergelijkt met "de rest van vlaanderen". Dit is jammer genoeg het beeld dat veel brusselaars hebben van die randgemeentes omdat ze daar nooit gaan, en het ov er gewoon te slecht is om er te geraken. Dus voor hen is de andere kant van de ring gewoon het achtergestelde Platteland.

321 - 340 of 361 Posts