SkyscraperCity banner

1 - 20 of 41 Posts

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Discussion Starter #1
Bruzz:
Regeerakkoord over extra trams, zone 30 en meer sociale woningen
De onderhandelaars hebben vrijdag rond 16.30 uur de eerste lezing afgerond van wat een Brussels regeerakkoord moet worden. Mobiliteit en huisvesting zijn daarin de prioriteiten, met onder andere extra tramlijnen en een zone 30 in bijna heel het Gewest.

De zes delegaties van PS, SP.A, Ecolo, Groen, Open VLD en Défi waren vrijdagochtend om 9.30 uur naar het Brussels Parlement afgezakt. Toen klonk het nog dat het mogelijk een vergadering tot de finish zou kunnen zijn, maar zover kwam het niet. Even na 16 uur staakten ze hun werkzaamheden. "De eerste lezing is afgerond," verklaarde PS-onderhandelaarster Laurette Onkelinx. "Maar er blijven nog knelpunten over, en niet van de minste." Ze hoopte dat de onderhandelaars maandagavond of -nacht zou kunnen afronden, maar dat is nog niet zeker.

Algemene zone 30

Ondertussen heeft Le Soir die eerste versie van het regeerakkoord kunnen inkijken. Grote prioriteiten zijn mobiliteit en huisvesting. De nieuwe Brusselse regering wil tegen 2050 volledig CO2-vrij worden en van Brussel een voorbeeldstad maken, waar de auto niet langer de meeste plaats inneemt.

Blikvanger is de algemene zone 30, die er in 2021 moet komen. Alleen op grote wegen, zoals de Kleine Ring, mag sneller gereden worden. Daartoe komen er ook meer snelheidsremmers en verhoogde politiecontroles. De dieselban tegen 2030 is herbevestigd, en Brussel wil onderhandelen met de andere gewesten over een kilometerheffing.

Wat openbaar vervoer betreft: metro 3 komt er wel degelijk (ondanks eerdere tegenkantingen bij Ecolo), tegen 2030. De nieuwe regering wil ook de tramlijnen fors uitbreiden. Lijnen 3, 7, 8 en 9 zouden verlengd worden, drukke buslijnen zoals 95 en 49 worden omgetoverd tot trams.(...)
Die 95 lijkt me een heel goed idee. De Troonlaan/Kroonlaan kan dan helemaal heringericht worden met fietspaden en tram van Etterbeek station tot aan Troon (zonder omweg via Luxemburg vermoed ik). Vraag is hoe het dan verder gaat. Ik vermoed dat het minstens tot het Kerkhof van Elsene kan in de ene richting.
In de andere richting kan het dan misschien eindelijk tot Centraal Station? :cheers:

·
Registered
754 Posts
Of een soort viaduct boven de treinsporen... Dan doe je tegelijkertijd een lange brede groene wandering op die as.
+ de troonlaan kan van vier naar twee rijvakken gaan met heel brede voetpaden.
In Luxemburg Zou de tram zelfs zo tôt in schaarbeek kunnen boven de treinspoor

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Discussion Starter #3
Dat voorstel lijkt me veel te complex en te duur, want je moet dan niet alleen de kost van dat lange (en wellicht lelijke by the way) viaduct dragen maar ook een aantal bestaande bruggen afbreken. Wat doe je bovendien in Etterbeek en Luxemburg station?
Naast de veeeeel hogere kost zijn de voordelen ook zeer beperkt tov een situatie met tram in eigen bedding + fietspaden op de Kroonlaan.

·
Urban dweller
13,419 Posts
De kroon/troonlaan, is een heel erg drukke fietsas, bij een heraanleg met trambaan, moet er dan ook langs beide zijden een breed fietspad worden aangelegd. (breed genoeg om met twee fietsen naast elkaar te kunnen rijden) Dat houd dan in slechts één rijstrook voor auto's en waarschijnlijk ook afschaffing van de parkeerplaatsen. Dat belooft dus nog een zware strijd met nimby's en autoknuffellaars. We zullen nog zien dat een tram aanleggen niet echt gemakkelijker is dan een metro. Wel goedkoper, uiteraard.

·
Registered
754 Posts
De treinsporen liggen daar op een ondergronds niveau.
Dus als men die "put" "gewoon" bedekt, komt er dan een nieuwe ruimte die op straatniveau ligt.
Bij de 3 of 4 kruisingen, kan de tram gewoon de straten kruisen op straat niveau.
Het is gewoon hetzelfde principe als wat er werd gedaan met de esplanade aan het europées parlement boven de treinsporen.
De tram zou daar op dat esplanade stoppen en verder gaan tôt de Etterbeekse steenweg bij voorbeeld.

Ik heb het altijd jammer gevonden dat er niks nuttigs werd gedaan met al die ruimte boven de sporen tussen Luxemburg en Etterbeek.
Als men daar nu parallel een tram wilt aanleggen zou het een goede opportunitéit zijn om die kloof te dichten en optimaal gebruikt

·
Urban dweller
13,419 Posts
^^ Het is een goed idee, Andrélepaté, maar ik vermoed dat het veel te duur is.

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Discussion Starter #7
Als de enorme kost en de zeer lange uitvoeringstermijnen geen belemmering zouden zijn, dan zou dit het overwegen waard zijn inderdaad. Maar dat is dus niet het geval.
Maar dan nog vraag ik me af of je dan niet beter een fiets- en wandelpad zou aanleggen boven de sporen ipv een tram. De tram zou dan op de Kroonlaan kunnen, desnoods zonder echt afgescheiden fietspad.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Ja, ik zou het ook eerder doen zoals Bazar, maar een echt afgescheiden fietspad langs de kroonlaan zou ik toch behouden, zelfs indien er boven de spoorweg een fiets- en wandelpad zou komen. Ik vind namelijk dat er langs ALLE hoofdwegen een breed, comfortabel fietspad moet liggen.
Trouwens, het ongeluk van deze morgen langs het Rogierplein bewijst nog maar eens dat ook de hoofdwegen smaller moeten, liefst nog met andere maatregelen zoals camara's die automatisch overdreven snelheid registreren maar vooral de wegen zodanig aanleggen dat het onmogelijk is om snel te rijden.

·
Registered
7,813 Posts
Ik zou qua uiteindes liefst iets zien gebaseerd op de halve plannen voor tram 71 Pannenhuis - Pacheco - Troon - Delta (tussen Troon en Blyckaerts een beetje noordoostelijker, uiteraard)

Voor de keuze al dan niet langs Luxemburg station en voor de route tussen Blyckaerts en het kerkhof (langs Flagey over grotendeels bestaande sporen, of langs Kroonlaan) verder te bestuderen. Ook eventueel verlengen richting één van de "nieuwe" haltes van lijn 8 zou ik direct meebestuderen.

·
Registered
916 Posts
What we really need is a metro under Chaussee d'Ixelles, with a stop at the unused platforms at Annesseens and then out west along Chausee de Ninove. A man can dream...

·
Registered
7,813 Posts
The winner of the elections a few weeks ago doesn't agree, because the amount of available money is finite (and is in large part taken up by the Schaerbeek metro).

The list of new tram lines is very telling in this regard, since none of it is new :
3 => Neder-Over-Heembeek (plan before elections)
7 => Albert (connection metro)
8 => Roodebeek - Cora (and maybe to Bordet which would allow to go to the airport)
9 => UZ - Heizel
95=> alternative to 71
49=> western middle ring (plan before elections)

To the contrary, a few "basic" tram lines like rerouting 92/93/8/97 to/through Central Station or North Station - Pannenhuis aren't mentioned.

·
Registered
7,813 Posts
For the connections you name, my basic plan for trams in the pentagon, as posted previously. I'm not convinced we need another subway line in the center (after north-south, obviously)

·
Registered
754 Posts
Wat misschien minder zou kosten Dan bus 71 tôt métro ombouwen, zou misschien de tram van de louisalaan ondergronds tôt annéessens trekken.
Als ik me niet vergis zijn er al in beide stations ongebruikte perrons voor dergelijke lijn.
+ een van de mankementen van het openbaar vervoer in elsene is dat er geen directe verbinding is met het oude centrum (enkel bus 71 en 95... Maar dat is dus niet handig voor het deel van elsene langs en ten zuiden van de loyizalaan)

·
Registered
754 Posts
Wat misschien minder zou kosten Dan bus 71 tôt métro ombouwen, zou misschien de tram van de stephanie ondergronds tôt annéessens trekken.
Als ik me niet vergis zijn er al in beide stations ongebruikte perrons voor dergelijke lijn.
+ een van de mankementen van het openbaar vervoer in elsene is dat er geen directe verbinding is met het oude centrum (enkel bus 71 en 95... Maar dat is dus niet handig voor het deel van elsene langs en ten zuiden van de loyizalaan)

·
Registered
7,813 Posts
Zie mijn plannetje hoe je dat met een tram kunt doen voor een fractie van de prijs :)

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Discussion Starter #16 (Edited)
Voor de keuze al dan niet langs Luxemburg station en voor de route tussen Blyckaerts en het kerkhof (langs Flagey over grotendeels bestaande sporen, of langs Kroonlaan) verder te bestuderen. Ook eventueel verlengen richting één van de "nieuwe" haltes van lijn 8 zou ik direct meebestuderen.
Persoonlijk vind ik een ommetje via Luxemburgstation niet wenselijk. Zou veel tijdsverlies betekenen voor de reizigers en meer storende werken voor héél veel buslijnen. Gewoon de Troonstraat volgen tot op het einde, met een halte ter hoogte het Londenplein, en de kleine ring doorsteken naar de huidige halte Troon van bussen 54-71. Dat kan misschien tijdelijk de eindhalte worden.
Daarna is het de vraag of er voor het Koninklijk Paleis een tram mag aangelegd worden richting Koningsplein en dan via Bozar naar het Centraal station. Dat zou mijn voorkeursscenario zijn. Twee andere pistes zouden zijn:
- langs het park te rijden aan de kant van Amerikaanse ambassade tot de Wetstraat.
- langs de kleine ring tot aan de Wetstraat

en aan de Wetstraat links afslaan richting centrum.

Wat Blyckaerts betreft zou ik ook gewoon de huidige route van de 95 volgen naar Etterbeek station. Daarna weet ik het niet goed. Ofwel afbuigen naar de Pleinlaan richting Delta (bus 71 kan dan misschien de rest van het traject van de huidige 95 overnemen) ofwel rechtdoor naar het Kerkhof van Elsene. Op lange termijn kan dat dan verder naar tram 8, dat lijkt me inderdaad een goed idee.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Vroeger er gewoon een tram voor het koninklijk paleis. Dat is nooit een probleem geweest, dus waarom nu wel.

·
Registered
7,813 Posts
Persoonlijk vind ik een ommetje via Luxemburgstation niet wenselijk. Zou veel tijdsverlies betekenen voor de reizigers
Het eeuwige dilemma tussen "meer mensen bedienen" en "de mensen snel bedienen"

Wat Blyckaerts betreft zou ik ook gewoon de huidige route van de 95 volgen naar Etterbeek station.
Waarom ? Ik heb gisteren niet echt argumenten gevonden (terwijl de omweg langs Flagey wellicht een stuk goedkoper zal zijn, meer mensen bedient, de RER-dienst niet ontdubbelt en niet zo veel extra reistijd betekent)

Vroeger er gewoon een tram voor het koninklijk paleis. Dat is nooit een probleem geweest, dus waarom nu wel.
Ik zou het paleizenplein volledig aan voetgangers en fietsers geven (net zoals de hele omgeving daar). Specifiek het Paleizenplein is dat belangrijk, aangezien er daar vaak evenementen zijn, en je een tram moeilijk kunt laten omrijden.

·
Read Only
3,371 Posts
Dat zou mooi zijn. De grandeur van dat plein, met aan de ene kant het paleis en aan de andere kant het park verdient de passage van een tram. Ik zou dus wel opteren om de tram via het Luxemburgplein te laten rijden. Om symmetrische redenen misschien niet de mooiste oplossing maar dat zou dan de hotspot van de EU-wijk bedienen natuurlijk.

Trams maken nu eenmaal bij momenten wat omwegen om net drukkere plaatsen te bedienen. Dat is eigen aan het openbaar vervoer.

·
Read Only
3,371 Posts
The winner of the elections a few weeks ago doesn't agree, because the amount of available money is finite (and is in large part taken up by the Schaerbeek metro).

The list of new tram lines is very telling in this regard, since none of it is new :
8 => Roodebeek - Cora (and maybe to Bordet which would allow to go to the airport)
Dat is volgens mij een optie dat relatief goedkoop zou kunnen zijn. Er zijn in Evere 2 opties:

1) Vanaf Bordet kan je deze lijn over de sporen van de huidige 62 laten rijden tot aan Evere Shopping. Daarna links richting zwembad van Evere over de Vrijetijdslaan, daarna de Oud-Strijderslaan op, verder links de Henri Dunantlaan tot aan het kerkhof van Brussel en daarna richting Cora.

2) De Bordetlaan langs de kerkhoven van Schaarbeek en Evere, daarna de Zaventemstraat in om uiteindelijk uit te komen aan het Kerkhof van Brussel en daarna richting Cora.

1 - 20 of 41 Posts