SkyscraperCity banner

21 - 40 of 41 Posts

·
Registered
7,836 Posts
Die eerste optie had ik nog nergens gezien. In dat geval zou ik zelfs direct verlengen van Evere-station over Helmet-metro tot Schaarbeek-Station.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #22
Het eeuwige dilemma tussen "meer mensen bedienen" en "de mensen snel bedienen"
Ja, maar een halte ter hoogte van de Idaliestraat is nog steeds heel erg dichtbij station Luxemburg. Terwijl je de tram aan Troon voor alle overstappers op metro en andere buslijnen behoudt. Tegelijkertijd maak je plaats voor de (te) talrijke buslijnen in de Luxemburgstraat. Dus ik denk dat je hier mensen sneller bedient, zonder het aantal mensen dat je bedient te verminderen.

Waarom ? Ik heb gisteren niet echt argumenten gevonden (terwijl de omweg langs Flagey wellicht een stuk goedkoper zal zijn, meer mensen bedient, de RER-dienst niet ontdubbelt en niet zo veel extra reistijd betekent)
Misschien ietsjes goedkoper, maar je dwingt dan alle mensen die de huidige lijn nemen en tussen Blyckaerts en Kerkhof van Elsene moeten zijn (en dat zijn er erg veel) om over te stappen aan Blyckaerts. Dat lijkt me niet wenselijk. Bovendien is dit dé kans om de hele Kroonlaan grondig aan te pakken, die mis je misschien door de tram naar Malibran te sturen.

·
Registered
7,836 Posts
Ik heb altijd de indruk dat Idalie nét te ver van het station ligt om er de halte "station Luxemburg" van te maken.

Er zijn genoeg andere buslijnen in die omgeving waar mee gespeeld kan worden (17 en 59 hebben in de omgeving eindhalte en de 71 wordt over dat stuk vertramt in die versie). Plus, er liggen op dat segment al twee treinstations waarvan de capaciteit gemakkelijk vertienvoudigd kan worden.

EDIT : de Malibranlaan en de Hogeschoollaan hebben een heraanleg even hard nodig als de Kroonlaan, ik vind dat dus niet echt een argument...

·
Registered
2,637 Posts
Vroeger er gewoon een tram voor het koninklijk paleis. Dat is nooit een probleem geweest, dus waarom nu wel.
Dat klopt niet helemaal. Ooit werd daar geëxperimenteerd met een ondergrondse elektrische voeding voor de tram, zonder veel gevolg. De vereniging "Quartier des Arts" (Kunstberg) zou dat opnieuw willen om een bovengronds "spinnenweb" op dit en het Koningsplein te voorkomen. Bordeaux is erin geslaagd, De Lijn heeft het bij de herinrichting van het historisch centrum van Gent niet eens overwogen. Te duur, te gevoelig of te omslachtig?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Dat klopt niet helemaal. Ooit werd daar geëxperimenteerd met een ondergrondse elektrische voeding voor de tram, zonder veel gevolg.
Het is echt nooit een probleem geweest. Wanneer hebben ze volgens jou met een ondergrondse voeding geëxperimenteerd? Kan je daar links van geven? Ik heb er nog nooit van gehoord.

De vereniging "Quartier des Arts" (Kunstberg) zou dat opnieuw willen om een bovengronds "spinnenweb" op dit en het Koningsplein te voorkomen.
Kustberg is "Mont des arts" in het Frans. Quartier des arts is "kunstwijk". Ik weet niet wat die vereniging is, maar ik vermoed dat ze niets te zeggen hebben over de wijk, vooral omdat daar zo goed als niemand woont.

Even gekeken op hun website, die buiten dat het in erbarmelijk Nederlands is opgesteld, vooral uit adellijke lieden blijkt te bestaan. En ja, die zouden wel eens wat invloed kunnen hebben. Alhoewel ik betwijfel of ze veel kunnen te zeggen hebben over ondergrondse voedingen en dergelijke.

http://www.kunstwijk.be/nl/kennismaking/de-leden

Ze hebben wel heel nobele doelstellingen moet ik zeggen. Kan ik alleen maar goedkeuren.

·
Registered
1,780 Posts
Dat klopt niet helemaal. Ooit werd daar geëxperimenteerd met een ondergrondse elektrische voeding voor de tram, zonder veel gevolg. De vereniging "Quartier des Arts" (Kunstberg) zou dat opnieuw willen om een bovengronds "spinnenweb" op dit en het Koningsplein te voorkomen. Bordeaux is erin geslaagd, De Lijn heeft het bij de herinrichting van het historisch centrum van Gent niet eens overwogen. Te duur, te gevoelig of te omslachtig?
Bordeaux was een nieuw tramnet, dat vanaf het begin al ontworpen was voor inductievoeding. Het retrofitten van zo'n systeem in een bestaand net is onvermijdelijk héél duur, omdat je bestaande trams daarvoor zou moeten ombouwen. En als je maar een deel van de trams ombouwt, brengt dat serieuze beperkingen met zich mee naar exploitatie mee (dan heb je een 'deelvloot' nodig die enkel die lijnen gaat bedienen).

Ik ken geen voorbeelden ergens ter wereld waar men zo'n inductievoedingssysteem in een bestaand tramnetwerk heeft ingebouwd...

• Like
Reactions: Krookpunt

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #27 (Edited)
Ik heb altijd de indruk dat Idalie nét te ver van het station ligt om er de halte "station Luxemburg" van te maken.
Het is niet ver (300m) maar niet optimaal inderdaad, de vraag is hoeveel mensen van de trein op tram zouden overstappen en alleen daar kunnen overstappen (voor sommigen zouden Etterbeek of Mouterij ook een optie zijn in mijn voorstel. Voor anderen zou het 300m stappen worden, niet top maar ook niet onoverkomelijk lijkt me. Maar het hangt allemaal wat af van de richting die men achteraf uitgaat. Wat ik eigenlijk vooral wil vermijden is de Luxemburgstraat. Die is nu bij momenten al volledig verzadigd met bussen. Daar een tram door wringen lijkt me echt vragen om vertragingen van zowel tram als bussen. Als de tram achteraf iets verder naar het Noorden zou gaan kan die misschien toch afbuigen naar Idaliestraat en dan rechtdoor naar de Montoyer of zelfs de... Belliardstraat en dan richting kleine ring.

EDIT : de Malibranlaan en de Hogeschoollaan hebben een heraanleg even hard nodig als de Kroonlaan, ik vind dat dus niet echt een argument...
De Hogeschoollaan zou je ook via de Kroonlaan kunnen bereiken.

·
Registered
7,836 Posts
Ik had inderdaad gisteren ook getypt dat Luxemburg overslaan lukt als je via de Kroonlaan (en dus Etterbeek) rijdt. Geen idee waarom ik dat gedeleted had...

Als je via Kroonlaan én Hogeschoollaan rijdt, mis je de connectie met metro 5, wat ik toch wel een serieus gemiste kans zou vinden.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #29
Goed punt. Misschien via de Visélaan en de Briljantlaan naar Beaulieu? Dan bedien je ineens de nieuwe ontwikkelingen rond de andere kant van de Delta-driehoek.

·
Registered
2,637 Posts
Kustberg is "Mont des arts in het Frans. Quartier des arts is "kunstwijk".
Ieder zijn verspreking, die vereniging vertaalt zich inderdaad als "Kunstwijk". :)
Het tramexperiment met ondergrondse inductie was ter sprake gekomen bij de komst in 1986 van een trolleybus in het Gentse centrum waar ook trams rijden. Dat zorgde voor een onwaarschijnlijk "spinnenweb" tussen historische torenrij. De Gentse trolleybus is intussen weer opgedoekt.
Black Eagle geeft het hier aan: blijkbaar is de combinatie van een boven- en ondergronds inductiesysteem onmogelijk.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Het tramexperiment met ondergrondse inductie was ter sprake gekomen bij de komst in 1986 van een trolleybus in het Gentse centrum waar ook trams rijden. Dat zorgde voor een onwaarschijnlijk "spinnenweb" tussen historische torenrij. De Gentse trolleybus is intussen weer opgedoekt.
Dus niet in Brussel zoals je beweerde.

Black Eagle geeft het hier aan: blijkbaar is de combinatie van een boven- en ondergronds inductiesysteem onmogelijk.
Neen, Black Eagle heeft uitgelegd dat het wel degelijk mogelijk is, in Bordeaux doen ze het trouwens zo. Het verschil met Bordeaux is dat ze een volledig nieuw tramnet zo geconcipieerd hebben. Als dat in Brussel voor dat ene stukje zouden invoeren zou dat heel duur worden en lastig omdat er speciale trams voor moeten gekocht worden.
Het zou uiteraard misschien anders zijn als ze van de gelegenheid gebruik zouden maken om ook de andere lijnen in de vijfhoek zou in te richten, dan zou men al direct meer trams nodig hebben die draadloos kunnen rijden.
Maar het feit blijft dat het paleizenplein wel degelijk een mogelijkheid is om een tramlijn te laten rijden.

·
Registered
823 Posts
Die ondergronds voeding was geen experiment, het had te maken met een niet door pylonen en draden getekend uitzicht naar en van het koninklijk paleis. De Duitse bezetter heeft daar in 1914 een eind aangemaakt. Blijkbaar werkte dat niet goed want wie zegt park, zegt bladeren.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #33
La DH:
Ixelles veut déménager le dépôt de trams de l'avenue de l'Hippodrome

M. L.

La commune a rendu son avis dans le cadre de l'enquête publique du plan Good Moove. Elle souhaite également tramifier la ligne 95, notamment rue du Trône et avenue de la Couronne.

Jeudi soir en conseil communal, le collège ixellois a brièvement débattu des propositions de la commune dans le cadre du plan Good Moove (le plan régional de Mobilité) actuellement à l'enquête publique.

La commune "salue le choix régional d'une co-élaboration du plan régional de mobilité, impliquant les parties prenantes dans la réflexion préalable et dans l'élaboration du plan", lit-on dans la note de synthèse. Elle émet néanmoins plusieurs remarques. En voici les plus saillantes.

En matière de transports publics, la majorité ixelloise rappelle que la gestion des lignes de bus 71 et 95 est "cruciale" pour la commune.

Ainsi, "en direction du centre-ville, dans le Pentagone, les terminus des lignes doivent être remis en extrémité d’itinéraire et non décentrées comme c’est le cas par exemple pour la ligne 95 qui effectue un passage par le piétonnier et remonte ensuite par la rue du Lombard, jusqu’au Parlement bruxellois". La Commune insiste également sur l’importance de prendre des mesures en faveur de l’efficacité de la ligne 71, "notamment avenue de l’Hippodrome où la mise à sens unique avec contresens bus doit être mise en oeuvre".

Ixelles souhaite encore que la Région repense la configuration du carrefour Buyl, jugée "peu convaincante suite au dernier réaménagement". Elle est par ailleurs "favorable à la tramification de la ligne 95", seule piste "à même de répondre à la demande croissante qu'elle accueille" alors qu'actuellement, cette ligne "subit encore d'importantes perturbations, en particulier dans la rue du Trône où elle ne bénéficie pas d'un site dédié".

Ixelles insiste également sur "l'importance de maintenir une liaison tramway (ligne 25) directe depuis Schaerbeek et Etterbeek vers l'arrêt ULB sans rupture de charge à Buyl" et préconise que la "création d'une nouvelle offre à hauteur du centre sportif Adeps (Forêt de Soignes) à l'occasion de la mise en oeuvre du PAD Delta-Herrmann-Debroux ne doit pas avoir pour conséquence que la ligne 8 soit scindée et une rupture de charge pénalisante créée à hauteur de Herrmann-Debroux".

Dernier souhait du collège ixellois, et non des moindres : le déménagement du dépôt de trams de l'avenue de l'Hippodrome. "Nous estimons qu'il devient nécessaire de mener une réflexion concernant le dépôt de trams situé avenue de l'Hippodrome", affirme la commune dans la note. "Son intégration dans le tissu urbain dense pose en effet question en raison des contraintes que cela impose tant pour les riverains que pour la Stib elle-même. Son déplacement devrait être envisagé."

Contactée, la Stib remarque qu'un déménagement du dépôt de trams de l'avenue de l'Hippodrome apparaît très compliqué, d'autant qu'il est idéalement situé. Pour la tramification de la ligne 95, elle est prévue dans l'accord de gouvernement. Le dossier suit donc son cours.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #34
En op Bruzz:
Elsene wil tramdepot verhuizen en tram op lijn 95

TDN© BRUZZ

Bus 95 rijdt via de Kroonlaan en de Troonstraat in Elsene.

Het gemeentebestuur van Elsene kan zich vinden in de filosofie achter het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move, maar maakt toch enkele bedenkingen voor het eigen grondgebied. Het Elsens college wil graag een tram op buslijn 95 en een vlottere doorstroming voor bus 71. Daarnaast vraagt de gemeente ook het tramdepot in de Renbaanlaan te verhuizen.

Het openbaar onderzoek naar 'Good Move' loopt nog tot 17 oktober. Gemeenten die graag hun zegje doen over het mobiliteitsplan van de vorige Brusselse regering moeten zich dus reppen. Elsene steunt de filosofie achter Good Move, maar maakt toch enkele bedenking op het eigen grondgebied. De krant La Dernière Heure lijst er enkele op.

Bus 71 en 95

Op het vlak van openbaar vervoer maakt het schepencollege zich zorgen om buslijnen 71 en 95, twee belangrijke trajecten die dwars door Elsene rijden. De eindhaltes van die lijnen zouden beter op het einde van het traject liggen, luidt het advies. Niet zoals nu het geval is bij bus 95, die nog even een ommetje maakt via de voetgangerszone om te eindigen voor het Brussels Parlement.

Elsene vraagt ook om een betere doorstroming van buslijn 71. Vooral in de Renbaanlaan, die volgens de meerderheid best een eenrichtingsstraat wordt met dubbele rijrichting voor bussen. Ook is de gemeente voorstander van een tram op bus 95, zoals ook voorzien in het nieuwe regeerakkoord. Vooral in de Troonlaan, waar er geen aparte busstrook is, staat bus 95 nog lang in de file.

Tramdepot

Het schepencollege pleit ook voor een verhuis van het tramdepot in de Renbaanlaan. "Zijn integratie in het compacte stadsweefsel is beklemmend voor zowel de buurtbewoners als voor de MIVB zelf", klinkt het in de nota. Een verhuis lijkt echter niet meteen aan de orde, want het tramdepot is er volgens de MIVB ideaal gelegen.

In het depot worden trams gestald voor lijnen 3, 7, 8, 39, 44 en 81.

Ten slotte vraagt Elsene om nog eens te kijken naar de inrichting van het kruispunt tussen de Generaal Jacqueslaan en de Renbaanlaan/Adolphe Buyllaan. "De vorige herorganisatie had niet het gewenste resultaat."

·
Registered
755 Posts
Je trouve que c'est vraiment une des dernières lignes de bus a transformer en tram.
Elle est parallèle sur suasi tout son trajet à la ligne de chemin de fer jusque boitsfort !
Cette ligne a été mise à très grand frais à 4 voies pour le rer.
Qu'on utilise ces voies avec des trains toutes les 10 minutes et qu'on supprime l'abonnement MTB pour que tous les abonnements "normaux" puissent prendre le train dans Bruxelles.

Vous verrez rapidement que le bus 95 sera moins débordé.

·
Registered
2,256 Posts
Tja, ironisch genoeg zitten de rijpaden al voor 80% vol tijdens de week (dal) maar stopt er niet meer dan 1 trein per uur in Watermaal en heeft Mouterij/Germoir de laagste reizigersaantallen van het land op zondag (en het is niet bepaald in the Middle of Nowhere met een tweeuursfrequentie)!

·
Urban dweller
13,451 Posts
Tja, ironisch genoeg zitten de rijpaden al voor 80% vol tijdens de week (dal) maar stopt er niet meer dan 1 trein per uur in Watermaal en heeft Mouterij/Germoir de laagste reizigersaantallen van het land op zondag (en het is niet bepaald in the Middle of Nowhere met een tweeuursfrequentie)!
De Brusselaar heeft de reflex niet om de trein te nemen voor verplaatsingen binnen Brussel. Dat heeft verschillende redenen: 1. Je mag er niet op met je MIVB abonnement. 2. De frequenties zijn te laag voor Brusselaars die 10 wachten al te lang vinden. 3. De frequenties zijn meestal onregelmatig en in het weekend vallen ze weg of heb je nog een uurfrequentie. Brusselaars kijken niet op de uurregeling, ze gaan gewoon naar een halte en wachten daar dan op tram, metro of bus. Bij de trein kan je dat niet doen, of je bent een uur aan het wachten op een trein die niet rijdt op zondagen.4. de treinen hebben vaak grote vertragingen, meer dan op het MIVB net. Je moet dan al lang wachten op de trein, laat ons zeggen een half uur, en dan komt die met 7 minuten vertraging aan. Met tram of metro was je dan al ter bestemming. 5. De lijnen zijn vaak ook onduidelijk. Stopt deze trein in Haren-Zuid? Rijdt deze trein via Merode? enzovoort.
Allemaal verbeterpunten dus, Teveel eigenlijk, de NMBS moet dat aanpakken en dan zullen de mensen die treinen nemen. Minimum een frequentie van één trein om de 10 minuten, 15 minuten op zondag, zonder te moeten bijbetalen, duidelijke uurregeling met lijnen die altijd (ook in het weekend) in dezelfde stations stoppen en frequenties die gecadanseerd zijn. Vertragingen moeten uitzonderlijk zijn en niet de regel zoals het nu is op bepaalde lijnen...
(En tot slot: de stations moeten er uitzien als moderne S-baan stations en niet zoals nu als stations uit de jaren '50 met verzakte schuilhuisjes en geen informatie op de perrons)

·
Registered
172 Posts
Ik maak vaak gebruik van de S-trein van Evere naar Schuman (7 minuten). Met de bus doe je er al snel 20 minuten over. Daarna de metro op naar het centrum. Op minder dan 20 minuten sta ik dus aan De Brouckère.

Jammer genoeg gaat het omgekeerd veel moeizamer omdat je dan moet rekenen op die lage frequentie van de NMBS. Dan is zelfs de trage bus vaak nog sneller.

Conclusie: S-trein + metro = top

metro + S-trein: flop

21 - 40 of 41 Posts