SkyscraperCity banner

1641 - 1660 of 1708 Posts

·
Registered
7,836 Posts
Als je al een maandabonnement hebt voor 49€, en een jaarabonnement voor 499€, dan moet je kwartaalabonnement ergens tussen de 124,75 en 147 euro kosten. Veel marge is er dus niet hé, en 135 ligt mooi in het midden ervan.

Behalve de prijs, is uiteraard de vraag of er vraag is naar een kwartaalabonnement :p. Maar dan lijkt dit me inderdaad hét moment om dat eens te testen.

·
Registered
8,077 Posts
Logica zou zijn om die geldigheidsduur weg te halen, en er gewoon een 100-ritten kaart van te maken, zou ik denken.

·
Registered
7,836 Posts
10 tienrittenkaarten is 140 euro, dat klinkt qua tarief ook logisch.
Ik vermoed dat ze bij de MIVB data hebben dat er meer vraag is naar een kwartaalabonnement dan 100-rittenkaart ?

De grootste kritiek lijkt me dat het om MIVB-kaarten gaat, niet voor De Lijn TEC NMBS dus ...

·
Registered
8,077 Posts
Ja, maar er staat toch dat het een 100-rittenkaart is die drie maanden geldig is? Die drie maanden geldigheid is de beperking die ik zou weghalen. Anders loop je zelfs het risico dat mensen tegen het einde van het kwartaal geforceerd méér zouden reizen om hun honderd ritten op te maken (niet helemaal rationeel, maar veel mensen denken zo). Terwijl het idee volgens mij net is om op elke rit een "prijs" te plakken, wat ook los van corona een goed idee is.

·
Registered
7,836 Posts
Ah, dat detail had ik gemist :p

Elk apart zijn die beperkingen logisch, samen inderdaad niet :)

• Like
Reactions: Polri

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ja, maar er staat toch dat het een 100-rittenkaart is die drie maanden geldig is? Die drie maanden geldigheid is de beperking die ik zou weghalen. Anders loop je zelfs het risico dat mensen tegen het einde van het kwartaal geforceerd méér zouden reizen om hun honderd ritten op te maken (niet helemaal rationeel, maar veel mensen denken zo). Terwijl het idee volgens mij net is om op elke rit een "prijs" te plakken, wat ook los van corona een goed idee is.
Inderdaad. Dat is ook de reden dat dit niet gaat verkopen. Mensen zullen schrik hebben dat ze hun ritten niet op tijd zullen kunnen opdoen. Het financiele voordeel is heel klein en het risico op ongebruikte ritten heel hoog. En mensen die behoefte hebben aan méér ritten per maand, zullen dan eerder kiezen voor een abonnement, de anderen voor een gewone tienrittenkaart die drie jaar geldig is.

·
Registered
5,234 Posts
De (denk)fout die Brussel begaat, is de volgende. Voor de eenvoud van de klant, worden 2 mogelijkheden geboden. Ofwel koopt men tijd (60 minuten --> 1 jaar en alles wat er tussen ligt), of men koopt een hoeveelheid ritten (1 --> meestal 10).
In beide gevallen hebben klanten een houvast en weten ze waarop en waaraan: ze weten dat na x tijd hun vervoersbewijs vervalt, kunnen zich (bij een abonnement) erop voorbereiden en hetzelfde geldt bij een rittenkaart.

De "nieuwe" aangeboden combinatie in Brussel maakt dat klanten plots met 2 zaken rekening moeten houden: het aantal ritten en de geldigheidsdatum.

Nieuwe had ik tussen aanhalingstekens gezet, want eigenlijk bestaat het systeem al veel langer, zij het in Rusland, en het wordt ook anders verkocht. Sommige tijdsabonnementen (bv. maandabonnement voor de metro) hebben een gelimiteerde aantal ritten. Het tariefsysteem kan daar veelzijdig en dus ook heel ingewikkeld zijn, door de vele soorten (1 type vervoer, enkel bovengronds, enkel metro, alles...) en het bestaat daar dus ook, maar: het wordt dus anders verkocht: een maandabonnement met een gelimiteerd aantal ritten.

In Brussel verkopen ze het omgekeerd: ze verkopen 100 ritten die 3 maand geldig zijn.
Ik ben er geen voorstander van, maar het klinkt iets commerciëler een abonnement van 3 maanden te verkopen met een limiet van 100 ritten.
Dan kan je inderdaad mensen op een andere manier benaderen en ze doen nadenken over de komende 3 maanden: quid vakantie, hoe dikwijls ze effectief het o.v. gaan gebruiken enz.
Nog eens: ik sta er niet achter, maar als het op de juiste manier wordt verkocht en er een interessant prijsverschil is met een gewoon abonnement, dan is het gewoon een uitbreiding van het aanbod, waar de MIVB eigenlijk niets verkeerd mee doet.

·
Registered
1,636 Posts
A partir du 1er février 2021, La STIB/MIVB, la SNCB/NMBS, De Lijn et les TEC proposent un ticket unique Brupass pour Bruxelles dans un rayon de 11.5km autour de la grand-place (les 19 communes, Wemmel, Drogenbos, Linkebeek, et quelques morceaux d'autres communes) et un ticket unique Brupass XL pour Bruxelles et sa périphérie (les 19 communes et toutes les communes limitrophes de la périphérie).

Lien FR : https://www.stib-mivb.be/article.html?l=fr&_guid=606c70f8-2336-3910-d493-805661debe67
Lien NL : https://www.stib-mivb.be/article.html?l=nl&_guid=606c70f8-2336-3910-d493-805661debe67

Une excellente idée, quelqu'un qui habite à Bruxelles et travaille à Zaventem par exemple doit parfois prendre deux sociétés de transport différentes, désormais un ticket suffira (y)

Par ailleurs, Brupass dessert environ 1.300.000 habitants et Brupass XL environ 1.600.000 habitants. Brupass XL, une indication de la vraie taille de l'agglomération Bruxelloise ?

976327

·
Registered
1,082 Posts
Oui c'est une très bonne nouvelle, j'espère que l'abonnement STIB va enfin donner accès aux S-Bahn / RER dans Bruxelles. Dans le sud de Bruxelles il n'y a pas de métro, mais beaucoup de gare RER et le S-Bahn est toujours sous exploité, mais là ça va lui donner un vrai coup de boost

·
Registered
172 Posts
Vilvoorde ligt er wel in hoor, met uitzondering van Houtem als ik de kaart zo zie. Melsbroek, deelgemeente van Steenokkerzeel ligt wel binnen de zone maar Steenokkerzeel zelf valt er volgens deze kaart dan weer buiten.

·
Registered
132 Posts
Il était temps
Le réseau RER est inclu et donc 55€/mois est un excellent tarif
En revanche, faudrait renouveler les infrastructures du RER, notamment le matériel roulant avec des Coradia, Omneo/Talent/Aventra ou Mireo

·
Registered
918 Posts
To be clear, because it wasn't clear to me: the entire STIB network, even when it leaves the blue zone (e.g. tram 44) is still part of Brupass, and not Brupass XL.

·
Registered
7,836 Posts
Brupass should be equivalent to the current MTB/JUMP zone, which it indeed isn't in Tervuren according to the map ...
Fingers crossed the map is wrong :p

·
Registered
2,020 Posts
In Sint-Genesius-Rode zit al iets scheef. Station De Hoek zit niet in de zone, maar de bushaltes van De Lijn in de ruime omgeving van dat station wel (en de MIVB heeft het in een reactie op de klager bevestigd). Ook de oude MTB-zone snap ik niet zo goed, waarom bv wel Wemmel en een stuk Dilbeek, maar niet Kraainem, dat toch wel vergroeid is met Brussel?

Afin soit. Ik hoop dat het een succes wordt, maar ik had liever een grotere zone gezien, en minstens binnen het Brussels Gewest dat de Brupass het MIVB-ticket zou vervangen (of dat het MIVB-ticket toegang zou geven tot alle vervoerders als je het andersom draait).

·
Registered
7,836 Posts
Die MTB-zone zit ook heel scheef met de ringtrambus. Die zit binnen de zone van UZ tot het in Strombeek, dan erbuiten tot aan de kerk van Vilvoorde, dan 2 haltes (kerk en station Vilvoorde) er weer binnen, en vanaf daar er weer buiten.

Jammer dat dat niet herbekeken is, uds...

• Like
Reactions: timmeister

·
Registered
2,256 Posts
Idem voor halte Linkebeek, er stoppen 3 MIVB lijnen maar de trein kan je er niet nemen met MTB. Volgens mij kunnen die 3 lijnen net meer reizigers trekken als ze de overstap kunnen maken met de S-trein. Het al dan niet aan de MTB zone toevoegen, dat is dan wel de verantwoordelijkheid van de NMBS maar die kunnen extra reizigers alleen maar welkom heten. Zeker eens de MTB gebruiker de snelle weg vindt naar de NZV zal ie dat ook vinden om al sneller eens vanuit Brussel-Zuid dan de trein te nemen in de zomer naar de kust ipv rechtstreeks met de auto.

·
Registered
7,836 Posts
Zijn ze aan Linkebeek niet vooral aan het wachten met een complete make-over tegen dat de RER-werken daar beginnen ? Ik vermoed dat heel die spoorlijn (of toch tot in Nijvel) ontdubbeld moet worden...

Of herinner ik me dat verkeerd ?

·
Registered
2,256 Posts
Ja, maar alles rond tariefstructuren van de NMBS dat heeft niets te maken met het verloop van de RER werken van Infrabel. Tussen hier en volledige afwerking anno 2035 gaat truowens 90% van de tijd de normale treindienst behouden blijven. Dat zijn twee treinen per uur richting NZV en twee per uur richting Brussel-Schuman tijdens weekdagen. Voor een deel van de werken hoeft de lijn niet buiten dienst en voor een ander deel zal tussen hier en 2035 1 of 2 weekends per maand de spoorlijn buiten dienst zijn tussen twee mogelijke keerzones, afhankelijk van de werfzone. Nu is dat tussen Eigenbrakel en Brussel-Zuid, vanaf 2024 wordt Moensberg een (afgewerkt) tussenpunt en is er normaal gezien bij werven tussen Linkebeek en Nijvel op z'n minst al een navette Brussel-Zuid-Moensberg.

Maar hoedanook heeft dat niets te maken met de beslissing van NMBS om het niet bij de MTB zone toe te voegen.

TENZIJ het een politieke zet is omdat Linkebeek als laatste nog geen vergunning gegeven heeft voor de RER werken?

1641 - 1660 of 1708 Posts