SkyscraperCity banner

1661 - 1680 of 1708 Posts

·
Registered
7,836 Posts
Merci voor de update :)
Ik meende inderdaad dat laatste gelezen te hebben : dat die politiek gekoppeld waren, was idd niet duidelijk zonet...

·
Registered
2,256 Posts
Jamaar het was van mij niet meer dan een bepeizing, want in feite denk ik niet dat dat ermee te maken zou mogen hebben. Uiteindelijk tref je er enkel de gewone burger (vooral Ukkelois) mee en niet de bourgies die het daar echt voor het zeggen hebben. Als de andere stukken op L124 beetje bij beetje afgewerkt geraken en, frequenties om de 3 jaar iets uitgebreid worden, wordt Linkebeek meer en meer een vervelende bottleneck en dan zal het aantal commerciële stilstanden per uur in Linkebeek wel eens kunnen terugvallen van 4 naar 2, genre De Hoek en Holleken.

·
Registered
7,836 Posts
Het ergste is dat dat soort timings bij de NMBS niet eens meer verrassing opwerken...

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik hoop toch heel hard dat de federale relancemiddelen voor een significant stuk in het GEN geïnvesteerd wordt en dat de einddatum dus wat naar voren schuift...

·
Registered
7,836 Posts
Ben eens benieuwd hoe ze de vele problemen om er een volwaardig deel van het ov van te maken gaan overkomen...

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ben eens benieuwd hoe ze de vele problemen om er een volwaardig deel van het ov van te maken gaan overkomen...
Ik geloof er niet in. Ik heb de waterbus al genomen en het was top, maar ik zie het toch eerder als een toeristische attractie, het is veel te traag om als pendelboot te dienen.

·
Registered
1,636 Posts
Le Waterbus pourrait même devenir la ligne "4" de la STIB/MIVB et naviguer entre Hal et Vilvorde, mais il y a 4 écluses qui ralentiraient fortement la vitesse commerciale du bateau (Lot, Ruysbroeck, Anderlecht, Molenbeek). Ceci-dit, ce serait une belle excursion touristique.

·
Registered
7,836 Posts

·
Urban dweller
13,451 Posts
Le Waterbus pourrait même devenir la ligne "4" de la STIB/MIVB et naviguer entre Hal et Vilvorde, mais il y a 4 écluses qui ralentiraient fortement la vitesse commerciale du bateau (Lot, Ruysbroeck, Anderlecht, Molenbeek). Ceci-dit, ce serait une belle excursion touristique.
Een mooie cruise die nu al aangeboden wordt is tussen Brussel en Antwerpen, je kan dan eventueel terug met de trein, of omgekeerd. Ik dacht dat er ook een cruise was naar Ronquieres, maar dat weet ik niet zeker. Alleszins heel leuk om te doen op een zonnige lente of zomerdag

·
Brussels sprout
16,386 Posts
In Hamburg (toegegeven niet echt een vergelijkbare stadsstructuur ;) ) gebruiken ze snelle boten die geïntegreerd zijn in het stads-OV. Heb ik ervaren als zeer efficiënt en wordt er ook massaal gebruikt. In Brussel zal de waterbus alleen een succes kunnen worden als OV indien gebruik gemaakt wordt van snellere schepen, niet teveel haltes en zeker niet voorbij sluizen gegaan wordt. Uiteraard is er in Brussel maar 1 lijn (Sainctelette-Vilvoorde en heel eventueel Sluis Anderlecht-Sluis Molenbeek met halte aan Delacroix) theoretisch mogelijk.
Is op het eerste zicht/op papier aanlokkelijk maar of het zijn geld waard is, is inderdaad zeer de vraag...

·
Urban dweller
13,451 Posts
In Hamburg (toegegeven niet echt een vergelijkbare stadsstructuur ;) ) gebruiken ze snelle boten die geïntegreerd zijn in het stads-OV. Heb ik ervaren als zeer efficiënt en wordt er ook massaal gebruikt. In Brussel zal de waterbus alleen een succes kunnen worden als OV indien gebruik gemaakt wordt van snellere schepen, niet teveel haltes en zeker niet voorbij sluizen gegaan wordt. Uiteraard is er in Brussel maar 1 lijn (Sainctelette-Vilvoorde en heel eventueel Sluis Anderlecht-Sluis Molenbeek met halte aan Delacroix) theoretisch mogelijk.
Is op het eerste zicht/op papier aanlokkelijk maar of het zijn geld waard is, is inderdaad zeer de vraag...
Brussel is geen waterstad, helaas pindakaas. Maar dat neemt niet weg dat de waterbus zijn plaats heeft als toeristische lijn, en dan zijn de sluizen ook geen hinderpaal. Saincteletten -Vilvoorde zou kunnen als zoals je zegt snelle schepen worden gebruikt, men heeft die zelfs getest, maar dat was geen succes.

·
Registered
634 Posts
Eventjes de subsidies in New York per openbare-vervoersmodus :
View attachment 986257

EDIT : CBC details high NYC Ferry costs as $10 per-passenger subsidy faces scrutiny - Second Ave. Sagas

Tenzij er iets speciaal sis aan de waterbus (en ik ben heel benieuwd wat), steek datzelfde geld aub in tien keer zoveel metropassagiers...

Wat niet betekent dat basisverbeteringen zoals het doorbreken van de muur tussen station Schaarbeek en de Vilvoordselaan dom zijn :)
Zijn deze bedragen relevant voor de situatie in Brussel?

·
Registered
7,836 Posts
Dat OV per boot vééééééééééééééééééééééééééééél duurder is dan per metro of bus ?

Lijkt me heel relevant op het moment dat het idee opkomt om een boot te integreren in het OV per metro of bus.

Of de verhouding nu 11-1 of 22-0.5 of 5.5-2 is.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Zal wel kloppen dat de boot doorgaans duurder is. Maar de grafiek die je postte bevat wel meerdere ferry en buslijnen... sommige ferrylijnen lijken in NY ook minder gesubsidieerd (niet per se hetzelfde als de kost) dan sommige buslijnen. Die grafiek is dus niet volledig eenduidig/overtuigend lijkt me.

·
Registered
7,836 Posts
Hoort inderdaad wat uitleg bij : die east river ferry is gewoon de rivier oversteken, NYC ferry is langs de rivier hier en daar stoppen. De rest zijn geen ferries.

In Brussel gaat het absoluut om het tweede geval.

Wat er met die New Yorkse expresbussen aan de hand is, weet ik ook niet...

EDIT : De Staten Island Ferry vergeten, maar ik denk dat het duidelijk is waarom die niet te vergelijken is met de Brusselse situatie :p

·
Registered
172 Posts
Brussel is geen waterstad, helaas pindakaas. Maar dat neemt niet weg dat de waterbus zijn plaats heeft als toeristische lijn, en dan zijn de sluizen ook geen hinderpaal. Saincteletten -Vilvoorde zou kunnen als zoals je zegt snelle schepen worden gebruikt, men heeft die zelfs getest, maar dat was geen succes.
Ik meende te hebben gehoord dat de huidige boten niet sneller mogen varen om de kaaien niet te beschadigen.

·
Registered
3,053 Posts
Ik meende te hebben gehoord dat de huidige boten niet sneller mogen varen om de kaaien niet te beschadigen.
Dat was zo voor het Albertkanaal en dat zal voor het ABC-kanaal ook wel gelden. Dat geldt niet voor de Schelde die veel breder is en daarom wel voor een snelle waterbus geschikt is.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Als dat het geval is houden we het best bij toeristische tripjes. Is ook niks mis mee. Beter om het geld te behouden voor echt nuttige OV-investeringen.

1661 - 1680 of 1708 Posts