Om het nog eens over de waterbus te hebben. Onlangs was ik gaan wandelen aan het kanaal bij Vilvoorde. Daar zijn ze aan de kaai een hele stadswijk met appartementen aan het bouwen. Een frequente lijn naar Vilvoorde zou succesvol kunnen zijn, zelfs tijdens de winter.
Het lijkt me wel interessant om de bootdienst op te splitsen in een stadslijn en een lijn naar Vilvoorde.
De stadslijn zou men met kleinere wendbare boten kunnen varen, zodat ze veel meer haltes kan hebben. De boot naar Vilvoorde hoeft dan minder te stoppen. Eventueel kan ze nog verder gaan naar de sluizen in Zemst. Door de sluizen zou ik zeker geen lijndiensten sturen. Dat duurt erg lang en maakt het project veel duurder.
De stadslijn zou kunnen gaan tussen MIMA, Graaf Van Vlaanderen, Akenkaai /Kanal, Redersplein /Upsite-T&T, Jules de Trooz, Van Praet /Docks en Heembeekkaai.
De lange lijn vaart dan tussen Havenlaan Sainctelette, Van Praet /Docks, Budabrug, Vilvoorde Drie Fonteinen, Verbrande brug, Humbeek Sas (Sluizen Zemst).
Het overstappunt tussen beide lijnen is dan voornamelijk aan Van Praet /Docks.
Op het zuidelijk deel van het kanaal in Brussel zou men bij de Ceria een veerboot kunnen inleggen. Er is nu geen goede verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Ruisbroek en de Arthur Dehemstraat.