SkyscraperCity banner

1681 - 1700 of 1707 Posts

·
Registered
7,813 Posts
Brusselse MR klaagt tariefverhogingen door invoering van de Brupass XL aan

Is de nieuwe BruPass XL een verkapte prijsverhoging? Of gewoon de jaarlijkse indexaanpassing van de tarieven?
BruPass XL is nieuw, dus dat is moeilijk. Die CityPass dingen rond Antwerpen en Gent zijn ook zéér duur. En, in alle drie de gevallen, niet ver genoeg

De BruPass zelf is duurder dan de eerdere, equivalente kaarten, maar :
  • is in samenspraak tussen allevier de OV-maatschappijen
  • die eerdere kaarten zijn al vele jaren niet meer geïndexeerd.

Het leukste zou uiteraard zijn dat de MOBIB-kaarten de keuze maken tussen welk ticket je gebruikt, maar dan moet iedereen mee willen uiteraard...

·
Registered
142 Posts
Artikel op de website van MIVB/STIBB wat we kunnen verwachten in 2021:

Enkele highlights:

De MIVB zal het hier niet bij laten want besliste om in 2021 een bus op waterstof te testen, een primeur voor het Brusselse openbaar vervoer. De MIVB sloot een overeenkomst om een eerste waterstofbus te huren. De bus zal vanaf de zomer 2021 op het net te zien zijn met reizigers aan boord. De bedoeling is om het voertuig twee jaar lang te testen op zoveel mogelijk lijnen om zo de prestaties grondig te kunnen analyseren.

De MIVB kocht 90 trams van het type “TNG” (Tram New Generation), binnen een raamovereenkomst van 175 nieuwe trams bij het bedrijf Bombardier. De bestelling bevat 90 nieuwe voertuigen: 79 kortere (30m) en 11 lange trams. De eerste twee voertuigen verschijnen in de loop van het tweede semester van 2021 op het net.

De eerste 22 M7-voertuigen worden momenteel geleverd. Ze werden gebouwd door het Baskische CAF. Na de testen op het net worden de eerste 11 voertuigen geleidelijk in dienst genomen vanaf de lente van 2021. De indienstneming van de 11 andere voertuigen zal daarop volgen tot in 2022.

Zo zal de MIVB in 2021 de bouwaanvraag indienen voor de aanleg van de nieuwe tramlijn die Neder-over-Heembeek (NOH) zal verbinden met het stadscentrum.

Anderzijds wordt in 2021 ook het voorontwerp gelanceerd van de toekomstige tram Tour & Taxis, in samenspraak met Brussel Mobiliteit. Er werd een impactstudie uitgevoerd om de beste reisweg te bepalen. Op termijn moet deze tramlijn de verbinding tussen het noord- en zuidwesten van Brussel verbeteren.

·
Registered
2,015 Posts
Er werd een impactstudie uitgevoerd om de beste reisweg te bepalen. Op termijn moet deze tramlijn de verbinding tussen het noord- en zuidwesten van Brussel verbeteren.
Ik vond 'zuidwesten' hier al zo eigenaardig, en het blijkt inderdaad een vertaalfout te zijn. Op de Franse pagina staat er 'sud-est'.

·
Registered
2,053 Posts
Om het nog eens over de waterbus te hebben. Onlangs was ik gaan wandelen aan het kanaal bij Vilvoorde. Daar zijn ze aan de kaai een hele stadswijk met appartementen aan het bouwen. Een frequente lijn naar Vilvoorde zou succesvol kunnen zijn, zelfs tijdens de winter.

Het lijkt me wel interessant om de bootdienst op te splitsen in een stadslijn en een lijn naar Vilvoorde.

De stadslijn zou men met kleinere wendbare boten kunnen varen, zodat ze veel meer haltes kan hebben. De boot naar Vilvoorde hoeft dan minder te stoppen. Eventueel kan ze nog verder gaan naar de sluizen in Zemst. Door de sluizen zou ik zeker geen lijndiensten sturen. Dat duurt erg lang en maakt het project veel duurder.

De stadslijn zou kunnen gaan tussen MIMA, Graaf Van Vlaanderen, Akenkaai /Kanal, Redersplein /Upsite-T&T, Jules de Trooz, Van Praet /Docks en Heembeekkaai.

De lange lijn vaart dan tussen Havenlaan Sainctelette, Van Praet /Docks, Budabrug, Vilvoorde Drie Fonteinen, Verbrande brug, Humbeek Sas (Sluizen Zemst).

Het overstappunt tussen beide lijnen is dan voornamelijk aan Van Praet /Docks.

Op het zuidelijk deel van het kanaal in Brussel zou men bij de Ceria een veerboot kunnen inleggen. Er is nu geen goede verbinding voor zwakke weggebruikers tussen Ruisbroek en de Arthur Dehemstraat.

·
Registered
837 Posts
Benieuwd of die waterstofbus eentje van type Van Hool zal zijn (of is Van Hool ook daar mee gestopt met hun research in dat type waterstof-aandrijving?). Of dat ze gaan voor een VDL waterstofbus (blijkbaar neemt deze constructeur nu het voortouw in busontwikkelingen)? In Nederland rijden er sinds kort ook op stedelijke/regionale lijnen rond met een range extender: VDL waterstofbus met range-extender in Rotterdam. Ziet er wel niet echt uit - persoonlijke mening.

·
Registered
7,813 Posts
Ik twijfel er niet aan dat het beter integreren van Vilvoorde (en verschillende andere randgemeenten) in het Brusselse OV-netwerk alleen maar voordelen voor die gemeenten zou opleveren.
Maar dan met bussen, trams, metro's en treinen, niet met boten

• Like
Reactions: PaulRubens

·
Urban dweller
13,419 Posts
Maar dan met bussen, trams, metro's en treinen, niet met boten
Inderdaad. Men heeft het uitgetest en de boten kunnen gewoonweg niet snel genoeg varen. Voor toeristische doeleinden is een boot super, maar niet als openbaar vervoer. Allez, toch niet op het Brussels kanaal, elders in de wereld kan het dan weer wel. Het hangt van de situatie af.
Het probleem is ook dat Vilvoorde reeds goed bedient is met openbaar vervoer en dat deze waterbus parallel loopt met de spoorwegverbinding Vilvoorde-Brussel. Een uur per waterbus of een kwartier met de trein, de keuze is toch snel gemaakt;

·
Registered
2,053 Posts
De boot is trager dan de trein, maar de bussen zijn ook niet zo snel. Het ligt eraan waar je moet zijn, of het sneller is. Als de boot aan Docks stopt, ben je wel snel aan de Heizel met tram 7.

Zo goed is het nu ook weer niet getest. De eerste boot kwam altijd toe om 9 uur wanneer je al op je werk moet zijn. De laatste vertrok om 17 uur, wanneer veel mensen nog maar vertrekken van hun werk.

·
Registered
7,813 Posts
Ik wou dat ik niet blij dat ik vooral verrast ben dat het nog zo lang heeft geduurd...

·
Registered
3,041 Posts
le pire c'est que les principaux victimes, après les chauffeurs bien sur, sont la population locale, mais personne n'en parle bien évidemment
Peut-être que ces lanceurs de pierres s'appellent eux-mêmes des combattants de la liberté. On peut voir de quelle liberté il s'agit. :unsure:

·
Registered
837 Posts
Past wel in uw discours...
Is niet mijn discours maar dat van de vaknbond. En is geen recent probleem, bestaat al jaren. Maar 'laissez-faire' is de mentaliteit van Molenbeek. Heb daar zelf jarenlang gewerkt en bus van Noordstation Tot Belgica of metro genomen naar Belgica en Pannenhuis, en kan je verzekeren dat was zeker geen pretje. Zeker niet voor de vrouwelijke medewerkers. Uiteindelijk is het bureau er ook verhuisd omdat het onhoudbaar was ....

Vakbond over aanvallen op bus 89: ‘De mensen willen de bus hier niet’

·
Brusseleir
279 Posts
ik zou toch willen weten wie die "mensen" zijn, ik heb in dat buurt bijna 15 jaar gewoond en de 89 zat altijd vol en veel mensen stapten op en af aan die haltes, vooral tussen weststation en ribeaucourt

·
Urban dweller
13,419 Posts
Is niet mijn discours maar dat van de vaknbond. En is geen recent probleem, bestaat al jaren. Maar 'laissez-faire' is de mentaliteit van Molenbeek. Heb daar zelf jarenlang gewerkt en bus van Noordstation Tot Belgica of metro genomen naar Belgica en Pannenhuis, en kan je verzekeren dat was zeker geen pretje. Zeker niet voor de vrouwelijke medewerkers. Uiteindelijk is het bureau er ook verhuisd omdat het onhoudbaar was ....

Vakbond over aanvallen op bus 89: ‘De mensen willen de bus hier niet’
Typsich die mensen die zeggen dat ze "jarenlang ergens gewerkt hebben" en dat "het geen pretjes was om de metro te nemen". Ik neem ook bijna dagelijks de metro en ik zie dat niet die dingen die "het geen pretje maken". Vreemd vind ik dat. Vergis je niet: in Antwerpen zal je indruk maken met je verhalen van de gevaarlijke metro in Molenbeek, in Brussel zal je vooral de reactie krijgen dat mensen je verhalen niet kunnen bevestigen.
Ik ontken uiteraard niet dat er in Molenbeek serieuze problemen zijn, maar ik vind het jammer zoals bepaalde mensen elk incident in Brussel aangrijpen om hun discours te versterken:"zie je wel ik heb het altijd gezegd: Brussel deugt niet" Er gebeuren in heel het land zaken die niet door de beugel kunnen. Als er in Antwerpen een jogster wordt neergeschoten tijdens haar dagelijkse run is dat een fait-divers, als er weer eens met granaten gegooid wordt is dat een fait-divers.
Ik heb je ook niet gehoord toen er een paar dagen geleden de pers stond dat Brussel ook betalende partij is in de geldstromen naar Wallonië, maar ja, dat past niet in je discours.
Voor mensen als jij is het niet mogelijk om te praten over bepaalde problemen in bepaalde wijken zonder te gaan Brussel-bashen, helaas. De vooroordelen zitten diep bij jou, en de brainwashing door oppergoeroe BDW is goed geslaagd.

·
Registered
837 Posts
Hier gaan we weer. Ten eerste ik heb daar 6 jaar gewerkt tussen 2001 en 2007 en in die zes jaar is bijna 80-90 keer ingebroken, vandalisme geweest. Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat we met vier mannelijke collega's onze vrouwelijke collega's moesten gaan 'ophalen' aan het metrostation Pannenhuis en Belgica. De (toenmalige burgemeester) Moureaux-filosofie was, laat maar waaien. De politie van Molenbeek kwam toen telkens ze gebeld werden geen vaststellingen doen. Op het traject van de bus dat ik volgde stapte dozijnen reizigers op zonder ooit te betalen, en vreemd genoeg heb ik in die zes jaar dat ik die bus naam, welgeteld 2 keer controle gehad. Officieel wordt er veel verteld over controles - en opgesmukt (ook door de MIVB) - maar officieus is een ander paar mouwen.

Op alle andere trajecten zoals in de metro had ik gemiddeld 1 tot 2 controles per week. En zoals gezegd, uiteindelijk hield een hoog hek met prikkeldraad erop de golf van inbraken en diefstallen niet tegen, en is het bureau daar vertrokken.

Zou ik iemand aanraden daar te gaan wonen en werken - nope. En sorry dat is mijn recht. Als je die problemen niet wilt of durft bespreken dan krijg je situaties zoals in 2016 toen de meest gezochte terrorist van West-Europa niet toevallig in die wijken van Brussel zich maanden verborgen kon houden. Maar goed Brussel heeft er geen probleem mee bekend te staan als het islamistische broeinest van West-Europa. En uiteraard hebben de Brusselaars met hun nieuw gevonden 'identiteit' het recht politiek-correct te gillen en te schreeuwen dat het allemaal zo erg niet is. Maar de problemen dan aanpakken nadat ze uitgegild zijn? Basta!

1681 - 1700 of 1707 Posts