SkyscraperCity banner

461 - 480 of 513 Posts

·
Registered
908 Posts
Als er niet genoeg bussen zullen zijn dan vrees ik dat er na 1 januari een frequentie verlaging zal zijn dus in plaats van om de 10 minuten een bus zal het om de 20 minuten of zelfs om de 30 minuten een bus zijn met als gevolg dat de bussen stampvol zullen zitten en dat in de hoofdstad van België en Europa.
We evolueren naar Chinese toestanden.

·
Registered
2,020 Posts
Het gaat om een fractie van het aantal bussen: de MIVB heeft een vloot van 701 bussen (activiteitenverslag 2017). Door daar 100 bussen van af te voeren (die oud zijn en volgens mij lang niet voortdurend ingezet worden) gaat je frequentie helemaal niet halveren. Bovendien worden vanaf nu nieuwe bussen geleverd, een klein aantal elektrische (de eerste wordt binnenkort voorgesteld) en een grote levering hybride.

Er is dus geen enkele reden om aan te nemen dat de frequenties gaan dalen en zelfs halveren.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Als er niet genoeg bussen zullen zijn dan vrees ik dat er na 1 januari een frequentie verlaging zal zijn dus in plaats van om de 10 minuten een bus zal het om de 20 minuten of zelfs om de 30 minuten een bus zijn met als gevolg dat de bussen stampvol zullen zitten en dat in de hoofdstad van België en Europa.
We evolueren naar Chinese toestanden.
Helemaal niet. Als je het artikel volledig leest zal je ook zien dat dat meteen ontkend wordt door de MIVB. Er wordt geen enkel probleem voorzien blijkbaar.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Over welk artikel heb je het juist? Er zijn er twee uit La DH.

Inmiddels goed nieuws over de vloot :banana:

Bruzz:
MIVB stelt nieuwe elektrische bus voor

Vanaf 1 oktober wordt de elektrische bus van BlueBus ingezet op lijn 13, van Simonis naar het UZ in Jette. In dezelfde maand worden er nog vier elektrische bussen geleverd. Er rijden al kleine elektrische bussen op lijn 33, in het centrum, maar nu komen er ook grotere modellen op het net. Tegen 2030 moet de hele vloot elektrisch zijn.

Reportage: https://www.bruzz.be/videoreeks/din.../video-mivb-stelt-nieuwe-elektrische-bus-voor
Die kleine pendelbusjes op lijn 33 zijn leuk, maar dit is toch echt wat we nodig hebben. Elektrische standaard- en gelede bussen! Ik hoop dat de brede uitrol snel volgt!

BX1:

·
Registered
7,836 Posts

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
Volledig elektrisch rijden kost de MIVB een half miljard extra

Eén miljard euro. Zoveel kost het om tegen 2030 alle MIVB-bussen elektrisch te maken. Dat is een half miljard euro meer dan wanneer men met diesels en hybrides zou blijven rijden.

Op 11 september stelde de MIVB een nieuwe elektrische bus voor, die nu lijn 13 bedient. Maar de ambitie reikt verder dan één buslijn. De Brusselse regering wil de hele vloot elektrisch maken tegen 2030.

In het Brussels parlement vroeg Paul Delva (CD&V) maandag aan minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) wat dat moet kosten. Één miljard euro was het antwoord.

Veel geld dus, maar ook als de MIVB niet elektrisch gaat, moet het oude bussen vervangen. “Dat zou 500 à 600 miljoen euro kosten”, zegt Mathias Dobbels, woordvoerder van Smet. "De helft dus van wat het kost om helemaal elektrisch te gaan."

Meer bussen nodig

De meerkost van zo’n half miljard euro heeft vooral te maken met de kortere rijtijd van de nieuwe bussen. “Een gewone bus kan ongeveer 14 uur lang rondrijden. Een elektrische bus maar 8 uur, dat zegt toch de voorstudie. De werkelijke rijtijd zijn we nu aan het testen”, aldus Dobbels, die er nog aan toevoegt dat de elektrische bussen iets kleiner zijn.

Door de kortere rijtijd en verminderde capaciteit moet je één gewone bus vervangen door 1,3 elektrische bussen, wil je evenveel reizigers vervoeren. Dat verklaart voor een stuk de extra kosten.

“Maar er zijn ook andere factoren zoals de extra plaats in depots en de laadinfrastructuur”, aldus Dobbels.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
La DH:
Un tram de la Stib transformé en oeuvre d'art sera sur les rails dès le 9 octobre

Le Tramapatte circulera pendant 13 mois sur les lignes 92, 93, 24 et 25.

Le Tramapatte, véritable oeuvre d'art mobile, déambulera sur les lignes bruxelloises dès le 9 octobre, à l'occasion de la quatrième édition du Festival ARTONOV qui aura lieu du 9 au 14 octobre 2018. En prémices aux festivités liées à l’anniversaire des 150 ans du tram à Bruxelles en 2019, le ministre bruxellois de la Mobilité et des Travaux Publics, Pascal Smet (Sp.a), le directeur général de la STIB, Brieuc de Meeus, et le président de l’ASBL Artonov, Vincenzo Casale, ont dévoilé ce matin l'œuvre artistique originale et mobile des Frères Schuiten.

Les deux frères s’associent à cette occasion pour dessiner le graphisme d’un habillement de tram que la Stib mettra en circulation pendant 13 mois, jusqu’à la 5 édition du festival Artonov en 2019. Ce tram passera en alternance sur les lignes 92, 93, 94 et 25, et devant plusieurs des hauts lieux Art Nouveau et Art Déco investis par le festival.

"Symbole majeur de la mobilité à l’époque Art nouveau et Art Déco, le tram redevient aujourd’hui, grâce au talent des frères Schuiten, une œuvre d’art au cœur de l’espace public",*indique Pascal Smet. "Durant 13 mois, les Bruxellois auront le plaisir de devenir spectateur et acteur d’une œuvre artistique en admirant et en empruntant le tram au quotidien. Original et coloré, il ne manquera pas de surprendre les Bruxellois tout au long de son parcours"

Ce projet vise ainsi à animer l’espace public et à introduire l’art dans l’espace urbain. "L’art fait partie intégrante des transports publics bruxellois. Les voyageurs qui passent dans nos stations de métro en font déjà l’expérience, chaque jour, en admirant les dizaines d’œuvres d’art qui émaillent le réseau souterrain. Grâce à la collaboration avec l’asbl ARTONOV et les Frères Schuiten, c’est aujourd’hui un tram devenu œuvre d’art à part entière que les voyageurs peuvent admirer – et emprunter – dans les rues de Bruxelles",*se réjouit Brieuc de Meeûs.

Le festival Artonov, en profitera par ailleurs pour investir le Musée du tram lors de sa 5ème édition en 2019 grâce à une programmation pour un public diversifié.

"Le tramapatte est une tentative de réaliser un dessin sur un support en mouvement qui procède d’une approche de décomposition en phases cinétiques, afin d'ajouter un effet d'animation au déplacement du tram",*indiquent les Frères Schuiten, créateurs de l’œuvre.

Ce projet n’aurait pu voir le jour sans l’appui et le soutien du Cabinet du Ministre Pascal Smet, de Visitbrussels, du cabinet du Ministre Rachid Madrane (PS), du Cabinet d’avocats Flinn et de la Stib.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
MIVB kiest voor hybride bussen: 'Minder uitstoot, minder lawaai en meer schone lucht'

De busvloot van de MIVB wordt groener. De Brusselse vervoersmaatschappij rijdt vanaf deze herfstvakantie uit met zijn nieuwe hybridebussen, die schoner en stiller zijn. De MIVB heeft 90 van die hybrides besteld en de eerste rijden nu tussen het militair hospitaal en het UZ Brussel op lijn 53.

Reportage: https://www.bruzz.be/videoreeks/din...st-voor-hybride-bussen-minder-uitstoot-minder

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bedankt voor de info. Weet je toevallig welke lijnen vervolgens aan de beurt zijn? Ik vermoed de lijnen waar de oudste bussen op dit moment op rijden of wordt dat anders bepaald en worden de bussen anders herverdeeld over de lijnen?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Deze bussen zijn ook een testproject. Zowel de hybride en electrische bussen worden bij voorkeur ingezet op bepaalde lijnen waaruit ze lessen kunnen trekken voor de verdere uitbouw van het elektrisch busnet.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ok, maar dat speelt toch vooral voor de vol elektrische bussen zou ik denken?
Die hybrides kan je toch min of meer op iedere lijn inzetten denk ik (voor zover ze uitgebaat worden met standaard 12m bussen natuurlijk)?

·
Registered
126 Posts
Bedankt voor de info. Weet je toevallig welke lijnen vervolgens aan de beurt zijn? Ik vermoed de lijnen waar de oudste bussen op dit moment op rijden of wordt dat anders bepaald en worden de bussen anders herverdeeld over de lijnen?
Geen idee. Het doel is om zo snel mogelijk de A300's en SB250's te vervangen, maar die zijn in principe op iedere lijn te zien (alhoewel op de ene al wat meer dan de andere zoals de 42, 45, 47 bvb.).

Deze bussen zijn ook een testproject. Zowel de hybride en electrische bussen worden bij voorkeur ingezet op bepaalde lijnen waaruit ze lessen kunnen trekken voor de verdere uitbouw van het elektrisch busnet.
Ik heb ook geen weet van verdere testen, al denk ik dat je wel 's gelijk zou kunnen hebben. Ik dacht eerder dat ze eerst op de 53/79 ingezet worden vanwege hun 3 deuren en dit heel drukke lijnen kunnen zijn over hun volledige traject, waar een 3-deurs voordeel biedt tov een 2-deurs (NewA330's). Maar niets dat ik dus kan bevestigen of niet.

·
Registered
2,069 Posts
De laatste weken probeer ik nog wat foto's te maken van oude bussen. Ook oude bussen van De Lijn en Keolis zullen vanaf 1 januari de stad niet meer binnen mogen.

461 - 480 of 513 Posts