SkyscraperCity banner

481 - 500 of 513 Posts

·
Registered
2,020 Posts
Ik heb de indruk dat de MIVB de laatste paar maand nog volop oude bussen aan het inzetten is, meer dan vroeger (vooral de Jonckheeres vallen me op). Alles er nog uithalen voor ze niet meer mogen rijden door de LEZ?

edit: Ik zie nu zelfs Jonckheeres rijden op lijn 14 Noordstation - UZ. Daar reden vroeger exclusief 'nieuwe' Van Hools.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ik heb dat gevoel eigenlijk ook. Dat was één van de redenen achter mijn vragen eigenlijk (ben wat ongeduldig dat de oudste krakken er uit vliegen ;) )

·
Registered
126 Posts
Bedankt voor de info. Weet je toevallig welke lijnen vervolgens aan de beurt zijn? Ik vermoed de lijnen waar de oudste bussen op dit moment op rijden of wordt dat anders bepaald en worden de bussen anders herverdeeld over de lijnen?
Vanaf vandaag rijden er naast de 53 en 79 ook hybrides op de... 27 en 80! Dit lijkt mij dus te bevestigen dat ze op de drukste lijnen eerst ingezet worden.

·
Moderator
493 Posts
Ik ben maar een dagelijkse pendelaar (woon in het Antwerpse en werk in Brussel), maar het valt mij inderdaad op dat er nu toch al redelijk wat hybride Volvo bussen rondrijden. Enkel op spitsmomenten valt er nog eens een oude Vanhool (gewone A300 uit de jaren '90, dus geen newA330) te zien.

·
Registered
2,020 Posts
Die oude bussen reden sinds 1 januari inderdaad nog af en toe (stond in een Franstalige krant), een paar keer per dag. Maar volgens de MIVB is dat sinds eind deze week gedaan :) De levering van de hybrides gaat dus verder. Ik zie ze inderdaad ook veel opduiken.

·
Read Only
3,371 Posts
Binnenkort zullen ook de eerste van de nieuwe trams geleverd worden. Volgens mij zullen ze niet zo heel hard verschillen met de huidige Desiro's maar tot op heden hebben we van deze trams nog geen beelden kunnen zien.

·
Registered
126 Posts
Binnenkort zullen ook de eerste van de nieuwe trams geleverd worden. Volgens mij zullen ze niet zo heel hard verschillen met de huidige Desiro's maar tot op heden hebben we van deze trams nog geen beelden kunnen zien.
De levering van de eerste TNG's (Tram Nieuwe Generatie) is pas voor 2020 voorzien. Er zal wel een mock-up officieel voorgesteld worden op 1 mei dit jaar. Qua design zullen ze erg lijken op de Flexity Outlooks van Genève.

·
Registered
2,020 Posts
Bedoel je de T3000 en T4000? De Desiro is een trein :)

De nieuwe trams van de MIVB komen als ik het goed heb volgend jaar. Dit jaar vieren ze 150 jaar tram en stellen ze het uiterlijk van de tram voor (ik vermoed een beetje zoals ze deden met de maquette van de nieuwe metro). Ik ben in elk geval benieuwd.

De hybride gelede bussen komen wel al dit jaar, net als de elektrische :)

https://mivbstories.be/2018/08/02/alles-over-je-bus-tram-of-metro-van-morgen/

·
Read Only
3,371 Posts
Bedoel je de T3000 en T4000? De Desiro is een trein :)

De nieuwe trams van de MIVB komen als ik het goed heb volgend jaar. Dit jaar vieren ze 150 jaar tram en stellen ze het uiterlijk van de tram voor (ik vermoed een beetje zoals ze deden met de maquette van de nieuwe metro). Ik ben in elk geval benieuwd.

De hybride gelede bussen komen wel al dit jaar, net als de elektrische :)

https://mivbstories.be/2018/08/02/alles-over-je-bus-tram-of-metro-van-morgen/
Ik bedoelde inderdaad de Flexity's en niet de Desiro's

·
Registered
908 Posts
De levering van de eerste TNG's (Tram Nieuwe Generatie) is pas voor 2020 voorzien. Er zal wel een mock-up officieel voorgesteld worden op 1 mei dit jaar. Qua design zullen ze erg lijken op de Flexity Outlooks van Genève.
En zullen daarmee de overige PCC's die nog rondrijden op onder andere lijnen 39, 44, 51 en 81 verdwijnen?

·
Registered
2,020 Posts
Ik herinner me dat dat hier eens is gezegd op het forum, ja.

Ik vraag me wel af wat voor materieel men dan gaat inzetten op bv. de 44. De T3000 is misschien wat te groot daarvoor? En de T2000 mag niet in tunnels, wordt altijd gezegd.

·
Registered
126 Posts
En zullen daarmee de overige PCC's die nog rondrijden op onder andere lijnen 39, 44, 51 en 81 verdwijnen?
Ik denk dat de oorspronkelijke bedoeling was dat alle PCC's verdwenen, maar volgens de laatste geruchten zouden de 7900's in eerste instantie afgevoerd worden, maar de overige 7700/7800's behouden worden, specifiek voor lijnen 39/44. Geen idee welke geloofwaardigheid hier aan gegeven mag worden, het lijkt alles behalve logisch.

·
Registered
1,780 Posts
Met de eerste bestelling van 60 trams zullen zeker nog niet alle PCC's vervangen kunnen worden hoor. Er zijn nog 65 7700/7800's in dienst en 61 7900's.

·
Registered
844 Posts
https://www.persinfo.org/nl/nieuws/artikel/de-mivb-bestelt-175-nieuwe-trams/33630

Veronderstel dat de nieuwe trams van het type Bombardier Flexity 2 (opvolger van de Flexity Outlook) gaan zijn. Hetzelfde type als de Albatros tram van De Lijn. En met de huisstylist Axel Enthoven voor Art Nouveau look. Ben benieuwd of ze visueel qua interieur en exterieur veel gaan afwijken van de Flexity Outlook generatie. Misschien (hoop ik tenminste) dubbele deuren aan de uiteinden ipv de enkele nu ....

PS: misschien een interessante vraag: hoe komt het dat de MIVB gedurende jaren telkens hetzelfde Bombardier model aankocht, en De Lijn het slechts bij 48 trams heeft gehouden en nu op CAF Urbos trams overschakelt? Is dit puur omwille van de 'opties' in de contracten? Of heeft De Lijn slechte (technische?) ervaringen met Bombardier-materieel? Want lijkt me dat de MIVB wel tevreden is over de technische betrouwbaarheid van dit tramtype.

·
Registered
749 Posts
1) De Lijn kocht 88 Bombardier Flexity's
2) Het contract voorzag maar 88 stuks zover ik weet. De aanbesteding die daarop volgde werd gewonnen door CAF met Bombardier als nummer 2. Geen idee waarom dat eerste contract maar 88 trams omvatte, maar het huidge met CAF is een veel groter contract van 146 stuks als ik mij niet vergis.

481 - 500 of 513 Posts