SkyscraperCity banner

1 - 20 of 99 Posts

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter #1
Ik ben zo vrij geweest snel een plannetje te maken van het trein/tram project dat Smet zou willen. De gele lijn is uiteraard de nieuwe lijn, de blauwe is het westelijk ringspoor waar zoals jullie weten ook een metrolijn loopt (tussen Bockstael en Jacques Brel ligt die naast de spoorweg.)

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter #2 (Edited)
Brusselnieuws: uit dit artikel blijkt nergens wat ze bedoelen met Rogier. Je zou kunnen veronderstellen dat ze het Rogierplein bedoelen, maar volgens mij bedoelen ze de Rogierlaan...
In het geval dat het inderdaad de Rogierlaan is dan zal er een tunnel moeten komen onder het Noordstation die dwars op het huidige metrostation komt te staan. Volgens mij is er nog altijd een spookstation onder Brussel Noord, maar ligt dat in dezelfde richting of dwars?

dinsdag 18 maart 2008
Nieuwe tramlijn langs Thurn & Taxis

Brussel krijgt een nieuwe tramlijn die Rogier met Bockstael moet verbinden. De tramlijn krijgt een nieuwe brug over het kanaal aan de Picardstraat, vlakbij Thurn & Taxis en het toekomstige openbaar zwembad.

De tram gaat van Rogier richting Noordstation, daarna rijdt die naar het kanaal. Langs de nieuwe brug zal de tram in de Picardstraat terechtkomen en langs Thurn & Taxis rijden. Op het einde van de straat maakt de tram een bocht naar rechts en dendert verder richting Bockstaelplein.

De financiering zal een publiek-private samenwerking zijn. Zowel de MIVB als minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zijn daar voorstander van. Er wordt gedacht aan een financiële bijdrage van KBC, die haar hoofdkwartier heeft vlakbij de nieuwe tramlijn. De nieuwe brug zal ook toegankelijk zijn voor voetgangers en fietsers.

© FM Brussel
De rode lijn is de tram lijn. De stippellijn zou dan een ondergrondse verbinding moeten worden onder het noordstation.

·
Bike It!
22,243 Posts
Een tram dwars door de Noordwijk. Dat lijkt me leuk :eek:kay:
Of gaat die daar ook nog ondergronds tot vlakbij de Picardbrug?

·
Registered
335 Posts
Bedankt Hix voor de verduidelijking. Ik vraag me trouwens af of dat van het Bockstaellaan richting Bockstaelplein wel klopt. Dan zou de tram parallel aan de metrolijn 1A lopen. Logischer lijkt me om de lijn na T&T te doen aansluiten op lijn 81 (de vroegere 18), via metrostation Belgica en de Charles Woestelaan.

·
Banned
3,775 Posts
Discussion Starter #5 (Edited)
Een tram dwars door de Noordwijk. Dat lijkt me leuk :eek:kay:
Of gaat die daar ook nog ondergronds tot vlakbij de Picardbrug?
Dat ondergrondse stuk heb ik eigenlijk zelf uitgevonden omdat ik geen andere manier zie om van de Bolivardlaan naar de Rogierlaan te gaan. Of ze zouden toch bovengronds van het noordstation naar het Rogierplein moeten trammen...
In mijn visie zou de tram ondergronds gaan in de Bolivardlaan tussen de torens van het WTC onder de rotonde met een station onder het noordstation. Vandaar verder ondergronds richting Rogierlaan met een ondergrondse halte ter hoogte van de paleizestraat aan St Lucas... Het stuk op de kaart in rode stippellijn dus.
Bedankt Hix voor de verduidelijking. Ik vraag me trouwens af of dat van het Bockstaellaan richting Bockstaelplein wel klopt. Dan zou de tram parallel aan de metrolijn 1A lopen. Logischer lijkt me om de lijn na T&T te doen aansluiten op lijn 81 (de vroegere 18), via metrostation Belgica en de Charles Woestelaan.
Ik heb me dezelfde vraag gesteld. De route via de Bockstaellaan lijkt absurd. Ik had eigenlijk begrepen dat men een andere route van plan was. Via het trein-tram procedé aansluiten op de spoorweg die langs de metro loopt en vandaar verder als GEN richting Aalst.

Hier dezelfde kaart met de twee alternatieven:

·
Registered
335 Posts
Dat ondergrondse stuk heb ik eigenlijk zelf uitgevonden omdat ik geen andere manier zie om van de Bolivardlaan naar de Rogierlaan te gaan. Of ze zouden toch bovengronds van het noordstation naar het Rogierplein moeten trammen...
Of toch naar de Rogierlaan maar dan rond het Noordstation via één van de bruggen onder de spoorweg. Je krijgt dan helaas wel een bochtig parcours, en aan de Oost-zijde van de spoorweg zit je met smalle straatjes, tenzij je de tram helemaal tot aan de koninginnelaan omlegt zoals de huidige lijn 25 (ex-90).
Een tunnel is zeker en vast de meest kwaliteitsvolle oplossing, maar ook duur en heb er nog maar weinig concreet over gehoord.

·
Registered
95 Posts
Een tramtunnel onder het noordstation om de noordwijk te verbinden met de rogierlaan behoort wel degelijk tot de plannen van de mivb... ik dacht dat die er tegen 2012 moet zijn maar jullie weten hoe dat gaat met die plannen.

·
Registered
6 Posts
Ik ben gisteren naar een info-avond over Tour en Taxi geweest georganiseerd door Arau. Ik heb daar weinig nieuws gehoord. Wel werden er enkele schetsen getoond waarop duidelijk te zien was dat er een tramlijn gepland is die via de oude spoorwegbedding vanaf Bockstael naar T&T gaat. Dit komt overeen met de gele lijn op de foto van Hix. Deze gele lijn klopt wel niet helemaal met de plannen die daar werden getoond. De tram draait namelijk net voor het Maritiem station (de grote hangars) af naar rechts en draait dan links de Picardstraat in en gaat vervolgens via de te bouwen brug over het kanaal naar het Noordstation.
Men wil ook een tweede tramlijn tussen het noordstation en Metro Belgica laten rijden. Waar die dan verder naartoe rijdt, werd niet verduidelijkt.

Het richtschema wordt trouwens op 14 april openbaar gemaakt. Dat weerhield de eigenaar van het gebied niet om zelf zijn eigen plannen al te komen voorstellen. Best wel grappig. De plannen stemden gelukkig wel min of meer overeen.

vanavond bespreekt men het Weststation, morgen Josaphat en vrijdag het RAC. Meer info op http://www.arau.org/ra_ecole.php

·
Registered
95 Posts
het is een reële optie om de tram van belgica door te laten rijden tot jette, via de tramsporen van de aangekondigde tram 9 naar het UZ.

·
Boerentram
38 Posts
Noord-T&T

Ik heb ergens nog zo'n vage herinnering dat er destijds reeds een (tram)tunnel was aangelegd -ondergronds- van het Noordstation tot de wolkenkrabbers aan North Galaxy, getuige de buitenste perrons in het (pré)metrostation Brussel-Noord...wie goed oplet ziet inderdaad langs de noordzijde twee diepere gaten (tunnels?) liggen. Ben ik dan verkeerd en/of bestaan hiervan plannen en/of foto's?

Indien dit traject effectief bestaat dan kan een 'verlenging' tot Thurn en Taxis toch niet zoveel tijd/geld in beslag nemen?

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Ik dacht dat ook. Ergens moet er nog een verdieping zijn die nu ongebruikt is. Ik heb daar nooit ergens iets over gelezen in artikelen over de Brusselse spookstations. Nochtans denk ik dat er onder het huidige station nog een verdieping ligt...

·
Brussels sprout
16,386 Posts
En we zijn weer een klein stapje dichter bij de nieuwe tramlijn :)

Brusselnieuws:
Studie bevestigt nood tramlijn Thurn & Taxis
Brussel-Stad, Laken
donderdag 19 juli 2012, 11u16
© brusselnieuws.be
Een studie bevestigt dat de ontwikkeling van de site van Thurn & Taxis de inrichting van minstens één tramlijn vereist. Dat heeft minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) geantwoord op een parlementaire vraag van Annemie Maes (Groen). De regering kiest op "korte termijn" een tracé.

De Picardbrug moet voor een snelle verbinding zorgen tussen Thurn & Taxis en het Noordstation (© Greisch / Beliris)

Volgens de studie is "de rentabiliteitsgraad van de toekomstige tramlijn heel interessant." Vooral op het traject Noordstation - Thurn & Taxis zou de vraag groot zijn. Zolang de site voor minder dan de helft ontwikkeld is, volstaat volgens de studie echter een efficiënte buslijn. Grouwels hoopt dat de beslissing voor een bepaald tramtracé de ontwikkeling van de site zal versnellen.

Door welke straten de tram precies gaat rijden zal de regering "op korte termijn" bepalen. De studie pleit in elk geval voor een lijn dwars door het terrein van Thurn & Taxis en niet voor een tram op de Picardstraat en dan verder naar Belgica volgens het traject van de huidige buslijn 14. Dat laatste zou goedkoper zijn maar economisch minder interessant.

In het westen zou de nieuwe tramlijn aansluiten op de metro op het Bockstaelplein en mogelijk doorrijden tot het station van Jette. In het oosten kan de lijn voorbij het Noordstation worden doorgetrokken tot Rogier of het Centraal Station via de Pachecolaan.

"Het uitgangspunt van de studie is de realisatie van de Picardbrug over het kanaal", gaf Grouwels nog mee. Voor de MIVB mag dat geen hef- of draaibrug worden want dan dreigt de toekomstige tram veel tijd te verliezen.

·
Registered
2,068 Posts
Ik zou die tram vanaf volgend jaar dan in elk geval 2 keer per dag kunnen nemen ^_^ (ik zag "vanaf volgend jaar" omdat ik dan naar daar in de buurt verhuis)
Het is dat, of 14 minuten stappen (wat dus ook niet echt erg is eigenlijk).

·
Bike It!
22,243 Posts
2015...2018.... zucht....en dat voor plannen die intussen zo'n 10 jaar circuleren. Jammer dat ook niet wordt gespecificeerd waarom de stad Brussel tégen die tram zou zijn.

Tracé voor tram van Bockstaelplein naar Noordstation

De Brusselse regering heeft een tracé goedgekeurd voor de toekomstige tram die Thurn & Taxis zal bedienen.

De lijn zal lopen van het Bockstaelplein, over de Bockstaellaan naar de Charles Demeerstraat. Daar draait de tram in om zo Thurn & Taxis op te rijden. De tram doorkruist de site en rijdt via de Picardstraat en de Picardbrug verder door naar de Simon Bolivarlaan om te eindigen aan het Noordstation. Later kan die lijn via het Rogierplein aansluiten op de al evenzeer toekomstige Tram 71 (naar Delta).

Om de tramlijn te kunnen aanleggen moet Beliris eerst de Picardbrug bouwen, over het kanaal. De werken hieraan zouden pas in 2015 starten. Plannen voor die brug zijn al meer dan tien jaar oud. Ook de aanleg van de tramlijn zelf is nog niet voor morgen. Minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) hoopt tegen 2018 alle vergunningen op zak te hebben.

Uit een eerste contact met de gemeentebesturen blijkt Molenbeek eerder voorstander te zijn van de tram. De stad Brussel is eerder tegen, antwoordde Grouwels nog in het parlement op een vraag van parlementslid Annemie Maes (Groen).
brusselnieuws 13/11/2013

·
Urban dweller
13,451 Posts
Jammer dat ook niet wordt gespecificeerd waarom de stad Brussel tégen die tram zou zijn.
Ik had al gehoord dat de nieuwe schepen van stedebouw tegen de Picardbrug zou zijn omwille van belachelijke redenen, maar dat ze tegen deze tram zouden zijn had ik nog niet gehoord.

·
Registered
74 Posts
Ik had al gehoord dat de nieuwe schepen van stedebouw tegen de Picardbrug zou zijn omwille van belachelijke redenen, maar dat ze tegen deze tram zouden zijn had ik nog niet gehoord.
Ik dacht een tijdje geleden op brusselnieuws.be gelezen te hebben dat er discussie was over welke soort brug over het kanaal moest gebouwd worden. MIVB wil een vaste brug, hoog genoeg volgens de normen van een scheepvaart (wat niet goedkoop is), terwijl de stad Brussel ijvert voor een goedkopere ophaalbrug. MIVB is daar niet mee akkoord omdat het de snelheid en de performantie van de tram fors zou vertragen.

·
Registered
2,068 Posts
Op dit plan kan je zien dat men twijfelde om de oude spoorbedding te gebruiken of door de straten ging gaan. Uiteindelijk is men voor de straten gegaan, wat denk ik een goede keuze is. Het vertraagt de trams misschien, maar ze zijn wel een stuk beter zichtbaar en dus zullen ze normaal gezien ook meer gebruikt worden.

De herinrichting van de Havenlaan is er een waar ik naar uitkijk. Dat deel, samen met de infrastructuur tussen Vilvoorde en Brussel is het meest gevaarlijk punt wanneer ik met de fiets naar mijn werk wil gaan. Momenteel gepland voor 2e semester 2014.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Brusselnieuws:
Petitie tegen tramlijn in Laken
Laken
Ook vanuit Brussel komt er nu kritiek op de plannen voor nieuwe tramlijnen. Rond het Bockstaelplein in Laken gaat er een petitie rond tegen de nieuwe MIVB-tram die Bockstael met het Noordstation moet verbinden.

De MIVB wil een tramlijn tussen Bockstael en het Noordstation via*Thurn & Taxis. Die lijn moet dan aansluiten op de Vlaamse tram van De Lijn die tussen Brussel en Willebroek zou lopen.
In de straten rond het Bockstaelplein in Laken gaat er nu een petitie rond tegen de tram. Een overheidsinvestering van 23,5 miljoen euro via een wijkcontract dreigt voor niets te zijn geweest, klinkt het. De MIVB-tramlijn zou immers over het pas voor miljoenen heraangelegde Poesjkinplein lopen. En ook de bomen van de statige Bockstaellaan moeten eraan geloven.
Buurtbewoner Luc Hoenraedt is daar niet voor te vinden. "Er zullen bomen weg moeten, parkeerplaatsen gaan eraan, het pas aangelegde rond punt wordt beschadigd, en dat heeft miljoenen gekost. Op dit ogenblik zijn er meer dan voldoende bussen, dus ik zie absoluut het nut van die tram niet in."

Volgens schepen Ans Persoons (SP.A) hoeft het Poesjkinplein zeker niet helemaal opnieuw aangelegd te worden. "Van in het begin is rekening gehouden met de mogelijke komst van een tramlijn", zegt ze aan tvbrussel. "De sporen kunnen gewoon over het relatief lege plein gelegd worden. Er staat bijna niets in de weg. Enkel een laag muurtje moet wijken."
Volgens mij is dit weer zo'n voorbeeld van een (mondige) minderheid die haar wil probeert op te leggen aan een (stille) meerderheid die baat zou hebben bij de tram. En dan halen ze er zogezegde argumenten bij als een "beter" beheer van openbaar geld, terwijl het volgens mij voor hen gaat om die paar parkeerplaatsen... :bash:

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Mmm, ik stel mij toch ook vragen bij het parcours van die twee tramlijnen.
Voor de tram uit Willebroek vind ik het logischer dat die zou aansluiten op de MIVB sporen op Esplanade en vandaar via Van Praet zou doorrijden naar het Noordstation.
En de MIVB tram zou ik over de Picardstraat laten doorrijden tot de Jubelfeestlaan om via Belgica op de bestaande tramsporen te laten aansluiten.

1 - 20 of 99 Posts