SkyscraperCity banner

41 - 60 of 99 Posts

·
Registered
2,020 Posts
Dat valt wel mee, denk ik. De opstaphalte Thurn en Taxis aan het Redersplein is voor vier lijnen die richting het Noordstation gaan (dat zal natuurlijk wel veranderen met de toekomstige brug, maar dat duurt nog wel even.) Aan het Noordstation stoppen de 14, 20 en 57 aan dezelfde halte en dan rijden ze naar T&T.

·
Registered
3,057 Posts
Maar nu heb je om de 3 minuten een bus in de spits... Het probleem dat zich hier misschien stelt is dat ze allemaal uit verschillende richtingen komen en er niet 1 gemeenschappelijke opstaphalte is (vooral vanuit T&T), waardoor je de andere lijnen misloopt wanneer aan halte jouw lijn toevallig met vertragingen zit.
Die shuttle bussen stoppen op het terrein van T&T, ze zijn gratis, redelijk frequent (stips: 5 minuten) en je ziet ze staan als ze al zijn aangekomen. Dan gaat er echt niemand wandelen en de (drukke) havenlaan oversteken om daar een bus te nemen.

Tenzij de mensen die gewoon te voet gaan door het Maximiliaanpark :)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Bruzz:
Brusselse regering keurt twee nieuwe tramlijnen goed

Er komen twee nieuwe tramlijnen vanaf het Rogierplein. Dat voorstel van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is aangenomen door de Brusselse regering. Eén van de lijnen zal het Rogierplein verbinden met Molenbeek, de andere met Neder-Over-Heembeek.

De Brusselse regering heeft het voorstel van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) donderdag goedgekeurd. Dat betekent dat de concrete plannen de komende twee jaar worden uitgewerkt. Smet verwacht dat de nieuwe tramlijnen binnen vijf à zes jaar operationeel kunnen zijn.

Molenbeek

De eerste van de twee nieuwe tramlijnen verbindt het Rogierplein met metrostation Belgica op de grens van Jette en Molenbeek, via Thurn & Taxis. Het voorgestelde traject gaat van dat station via de Belgicalaan, de Vanderstichelenstraat, de Picardstraat, de nieuwe Picardbrug, de Bolivarlaan, via Noordstation naar het Rogierplein. De tram rijdt dus langs de site van Thurn & Taxis.

De lijn zal niet alleen de ambtenaren van Leefmilieu Brussel en de Vlaamse administratie en medewerkers van verschillende bedrijven bedienen, maar ook de toekomstige bewoners van de nieuwe woonwijk aan het Maritiem Station.

Over een tram naar Thurn & Taxis wordt al lang gepraat, maar het plan werd in 2014 geschrapt. Nu lijkt de lijn er dus toch te komen.

Neder-Over-Heembeek

De tweede tramlijn verbindt het Rogierplein met het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek. Die tramlijn zal beginnen bij Van Praet waar de lijn verbonden wordt met de huidige lijnen 3 en 7, en loopt via de Vuurkruisenlaan en de Oorlogskruisenlaan naar de Solvay-site en het Militair Hospitaal.

Ook in dit stuk van Brussel zal de tramlijn inspelen op een nood. Minister Smet verwijst naar het nieuwe nationale centrum voor pakjes van Bpost en de vestiging van Solvay.

Tramlijneffect

Eerder dit jaar werden tram 9 (van Simonis naar het UZ Brussel) en tram 8 (met een nieuw stuk tussen het Trammuseum en Roodebeek) ingehuldigd. “De ervaring leert dat er sprake is van een echt ‘tramlijn-effect’,” reageert minister Smet verheugd. “De hele zone rond een nieuwe tramlijn krijgt een enorme boost. Ik ben er zeker van dat dat bij deze twee tramlijnen niet anders zal zijn.”
:)
Misschien apart draadje aanmaken voor de lijn naar NOH?

·
Registered
7,836 Posts
Nu hopen dat de volgende regering deze opneemt.

Ik mis wel nog het omleggen aan centraal station?

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik mis wel nog het omleggen aan centraal station?
Ja, ik hoop toch dat dit er nog komt. Het zou de tram weer zichtbaarder maken in het centrum van de stad en de aansluitingen vanaf het centraal station fors verbeteren.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Ja, maar bovenstaand bericht sluit dat natuurlijk niet uit. Het is gewoon de goedkeuring van twee projecten. Ik vermoed dat de volgende regering zich zal moeten buigen over de situatie rond het Centraal station.

·
Bike It!
22,243 Posts
Goed nieuws! Uitstekend zelfs! :cheers:
Dat betekent dat de concrete plannen de komende twee jaar worden uitgewerkt. Smet verwacht dat de nieuwe tramlijnen binnen vijf à zes jaar operationeel kunnen zijn.
Ik weet niet hoelang de planning en uitvoering van de vorige tramtrajecten precies duurde, maar is dit een realistische timing?

·
Registered
7,836 Posts
Tram 9 zat in 2003 in deze fase volgens Wikipedia.

·
Urban dweller
13,451 Posts
maar is dit een realistische timing?
Helemaal niet! Maar als het niet door Beliris wordt uitgevoerd kan het misschien sneller. Maar ik geloof het niet meer als men voor zo'n grote projecten 5 à 6 jaar in het vooruitzicht stelt.

·
Bike It!
22,243 Posts
^^ Ik dacht al zoiets. Ik vind het dan ook een beetje dom van Smet dat hij daarmee uitpakt. Het schept gewoon onrealistische verwachtingen, die ongetwijfeld op teleurstelling zullen uitdraaien.
Geen enkel groot infrastructuurwerk in dit land haalt bij benadering de vooropgestelde timing. Zwijg daar dan over of communiceer op z'n minst correcter. Zal in het buitenland dikwijls ook wel het geval zijn, maar daar wonen we niet.

·
Proud Belgian
1,805 Posts
Kom zeg, de gewestverkiezingen komen eraan, zo gek is het dus niet dat Smet niet zo eerlijk of realistisch is over de planning. En die Tour en Taxis-lijn is ook niet zo lang. Die zou dus nog redelijk snel gerealiseerd kunnen worden. Maar inderdaad, als ze weer afhangen van Beliris, dan kan het nog lang duren.

·
Registered
102 Posts
Ik ben benieuwd hoe men die twee extra tramlijnen wil laten eindigen op het Rogierplein. De ondergrondse eindhalte wordt te krap om een derde lijn te accomoderen, dus ik vermoed dat de lijn naar Heembeek een verlenging van lijn 4 zal impliceren. Het bovengrondse plein heeft net een grondige heraanleg achter de rug, wat de aanleg van een bovengrondse terminus voor de lijn naar Belgica bemoeilijkt. En het bouwen een verbinding tussen het ondergronds station en de Simon Bolivarlaan wordt geen sinecure...

·
Registered
7,836 Posts
Simone, voor Heembeek vermoed ik dat ze de frequentie van vandaag de 3 gaan opsplitsen.

De tram naar Belgica lijkt mij vreemd om langs Rogier te sturen. Dwars op Noordstation, om dan later verder te trekken richting Pacheco is veel logischer... Ben benieuwd hoe ze die bocht daar denken in te krijgen zonder die verlenging te hypothekeren...

Edit: https://www.bruzz.be/mobiliteit/alles-wat-je-moet-weten-over-de-twee-nieuwe-tramlijnen-2018-12-21
T&T lijn blijft bovengronds, dus. Lost mijn vraag niet op, maar wel de jouwe

·
Registered
7,836 Posts
Penseur, beide stukken lijken me ongeveer 2 km, net als het nieuwe stuk voor tram 9 (nattevingerwerk op tablet).

·
Registered
2,069 Posts
Over de eerste lijn is zo'n 15 jaar geleden wel gepraat. Die kon dan gekoppeld worden aan tramlijn 9. Eigenlijk was het dan de omvorming van buslijn 14 tot een tramlijn. In die plannen zou de tramlijn wel maar tot het Noordstation lopen. Nadien werd deze lijn vervangen door de plannen voor een tramlijn op de terreinen van T&T.

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Klopt, de eerste lijn zou dan lijn 10 worden. Er moet dan imho nog tramsporen gelegd worden op de Carton de Wiartlaan om te verbinden met het traject van lijn 9. Van het Rogierplein kan die lijn dan verlengd worden om gekoppeld te worden aan tramlijn 71 via Kruidtuinlaan en Pachecolaan/centraal station of via een lijn die zou lopen langs het Louizaplein.

Ik ben benieuwd hoe men die twee extra tramlijnen wil laten eindigen op het Rogierplein.
Blijkbaar wil men één van die lijnen ondergronds laten eindigen, maar dat lijkt mij niet mogelijk. Daar kunnen echt niet meer dan twee tramlijnen een terminus hebben. Ik zou die tweede tramlijn dan eerder via de Groenlaan laten aansluiten op de Simon Bolivarlaan en dan verder over de sporen van lijn 10 naar het Rogierplein. Maar daar een terminus voorzien voor twee tramlijnen lijkt me ook niet wenselijk. (mogelijk wel, maar dan moet je het hele plein vermassakeren). Mischien die tweede lijn laten doorlopen via de Adolphe Maxlaan , De Brouckere en dan via Wolvengracht/Schildknaap richting Centraal Station? Dan je ook meteen de Adolphe Max autovrij maken en alleen de tram/bus er laten doorrijden.

·
Registered
755 Posts
Niemand die opmerkt dat het Rogierplein na 10 jaar (of meer?) werken eindelijk af is... En nu wilt men daar een tram terminus.
Bravo kieke smet.
Die tram van t&t zou beter na het noordstation ofwel ondergronds naar Rogier moeten (maar blijkbaar word dat krap) ofwel naar schaarbeek of botanique...

·
Registered
755 Posts
Misshien past het niet erg hier...
Deze twee nieuwe tramlijnen blijken twee van de laatste "gaten" in het netwerk te vullen.
Daarna, vind ik, dat de twee Grote laatste gaten de leuvensesteenweg en de ninoovsesteenweg zijn. Ik droom van daaronder een mooie rechte metrolijn te graven die het hele gewest doorkruist.
Ik ben eigenlijk verbaast dat die as nooit word vermeld als mogelijkheid voor netwerkuitbreiding.
Ben ik fout ?

41 - 60 of 99 Posts