SkyscraperCity banner

61 - 80 of 99 Posts

·
Registered
7,836 Posts
Ik ben het er mee eens dat het stuk tussen Sint-Joostplein en Dailly wellicht het grootste gat is in het ov netwerk van het dichtbevolkte deel van Brussel. Een tram lijkt me echter moeilijk, enerzijds wegens de 3 gemeenten, anderzijds wegens het reliëf tussen Dailly en Madou.
Plus, het gaat om een redelijk smalle straat die heel druk gebruikt wordt door zowel auto's als voetgangers.

Buiten Meiser heeft men gekozen om de Leopold III laan te vertrammen ipv de Leuvensesteenweg. Ik vind dat een slechte keuze, maar het is veel te laat om hem te veranderen.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Niemand die opmerkt dat het Rogierplein na 10 jaar (of meer?) werken eindelijk af is... En nu wilt men daar een tram terminus.
Dat is Smet niet hoor. Dit project dateert al langer van voor Smet. Maar ik geef je wel gelijk. Persoonlijk zie ik de tram ondergronds gaan in de Simon Bolivarlaan, een station onder het noordstation, dan verder ondergronds met een tunnel onder de Rogierstraat en een tweede ondergronds station op het kruispunt Rogierstraat/Paleizenstraat en dan terug boven de grond in de Rogierlaan. Maar dat is dus wel een héél dure oplossing.
Een terminus op het Rogierplein lijkt me ook absurd. Maar ik denk dat het sowieso de bedoeling is om die lijn door te trekken richting centraal station.

Misshien past het niet erg hier...
Deze twee nieuwe tramlijnen blijken twee van de laatste "gaten" in het netwerk te vullen.
Daarna, vind ik, dat de twee Grote laatste gaten de leuvensesteenweg en de ninoovsesteenweg zijn. Ik droom van daaronder een mooie rechte metrolijn te graven die het hele gewest doorkruist.
Ik ben eigenlijk verbaast dat die as nooit word vermeld als mogelijkheid voor netwerkuitbreiding.
Ben ik fout ?
Neen, vind ik ook een mooie as voor een metrolijn. Als ik zelf plannetjes teken heb ik ook altijd de neiging om mij te laten gaan. Maar in werkelijkheid is het heel moeilijk om fondsen te vinden om één nieuwe lijn te bouwen. Twee wordt al bijna onmogelijk en vanaf drie spreken we al over het rijk der fabelen. Jammer genoeg.

Ik ben het er mee eens dat het stuk tussen Sint-Joostplein en Dailly wellicht het grootste gat is in het ov netwerk van het dichtbevolkte deel van Brussel. Een tram lijkt me echter moeilijk, enerzijds wegens de 3 gemeenten, anderzijds wegens het reliëf tussen Dailly en Madou.
Plus, het gaat om een redelijk smalle straat die heel druk gebruikt wordt door zowel auto's als voetgangers.
Een tram lijkt me inderdaad moeilijk maar niet vanwege het relief. Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat een tram niet bergop kan rijden. Zo steil zijn die straten niet.

Buiten Meiser heeft men gekozen om de Leopold III laan te vertrammen ipv de Leuvensesteenweg. Ik vind dat een slechte keuze, maar het is veel te laat om hem te veranderen.
Het is nog altijd mogelijk om een tram op de Leuvense steenweg aan te leggen. De Leuvense steenweg en de Leopold III-laan liggen niet zo dicht tegen elkaar, met uitzondering van Meiser, liggen deze twee routes zelfs tamelijk ver van elkaar. (van 500 meter aan meiser tot zeker drie kilometer aan de Gewestgrens.)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Een terminus op het Rogierplein lijkt me ook absurd. Maar ik denk dat het sowieso de bedoeling is om die lijn door te trekken richting centraal station.
Inderdaad, een terminus aan Rogier is onzinnig. Maar misschien begint men met een lijn van Belgica tot Noordstation? Daarna (Maar ik geloof nooit dat dat de eerste 10 jaar wordt) kan je dan de lijn ineens doortrekken via de vooruitgangstraat en Rogier. Een heel aanlokkelijk idee is dat niet maar dat kan volgens mij zonder het hele plein open te moeten gooien (misschien alleen stukje rijweg tussen Manhattan Centre en de paddestoel?).
Alternatief is om niet helemaal tot aan Noord te gaan maar om af te buigen op de Koning Albert 2-laan. En dan kan men via de Jacqmainlaan naar De Brouckère en Schildknaapstraat / Stormstraat richting Brussel-centraal. Dan vermijd je ook wat bochtenwerk rond het Noordstation....

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Ik heb juist vernomen dat men in een eerste fase de terminus zou voorzien juist voor de rotonde van de Simon Bolivarlaan en dan later samen met het nieuwe CNN een geïntergreerde oplossing te voorzien.

·
Read Only
3,371 Posts
Ik heb gisteren van Smet op Facebook antwoord gehad en daarin zegt hij dat de terminus van die lijn in de Vooruitgangsstraat zou liggen, vermoedelijk dus op de plaats van de huidige busbaan en dus niet op het Rogierplein zelf.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Ik heb gisteren van Smet op Facebook antwoord gehad en daarin zegt hij dat de terminus van die lijn in de Vooruitgangsstraat zou liggen, vermoedelijk dus op de plaats van de huidige busbaan en dus niet op het Rogierplein zelf.
Maar in een eerste fase dus op de Bolivarlaan. Men wil dan de sporen en de halte integreren in het nieuwe CNN. Ik veronderstel dat het CNN volledig zal afgebroken worden, dat wordt ook nogal een werf!

·
Registered
2,069 Posts
Ja dat zou de bedoeling zijn, wat wel een paar jaar niet leuk zal zijn voor de pendelaars. Eigenlijk is enkel het onderste gedeelte van de jaren 1970. De kantoren erboven zijn nog geen 30 jaar oud.

Ik heb wel de indruk dat verschillende projecten rond het Noordstation en het CCN doorelkaar lopen. Zo is men al jaren bezig met het grondig renoveren van het Noordstation. Nu is men ook de zijtoegang kant Solvayplein aan het vernieuwen. Dit is ook een toegang tot het CCN en zit eigenlijk tussen beiden in.

·
Registered
755 Posts
Hopelijk profiteert men van de afbraak van het ccn om de mooie gevel van het oudere noordstation weer zichtbaar te maken.
Links en rechts van het ccn (als men van de bolivarlaan kijkt) zijn er twee nogal Grote "pleinen" eigenlijk. (maar is gebruikt als een soort hoek, met béton en wagens. Ik zou daar twee Grote torens bouwen ter compensatie van een nieuw voorplein dat voor het noordstation zou komen.

·
Registered
2,020 Posts
10 jaar voor de tram zal het wel niet zijn, want de heraanleg van de Bolivarlaan en de Picardstraat zijn een deel van het stadsvernieuwingscontract Citroën-Vergote. En dat is voor de komende vijf jaar. Ze moeten nù dus hun kans grijpen voor de tram, want anders kan het niet meer.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
La Libre:
Deux nouvelles lignes de tram prochainement à Bruxelles

Le gouvernement bruxellois a donné jeudi son feu vert à la création de deux nouvelles lignes de tramway reliant la place Rogier à Tour et Taxis, d'une part, et, la même place Rogier à l'Hôpital militaire de Neder-Over-Heembeek, d'autre part, a annoncé vendredi le ministre de la Mobilité Pascal Smet. La première des deux nouvelles lignes de tram reliera plus précisément la station de métro Belgica située à Molenbeek, à la gare du Nord et à la place Rogier, via le site de Tour & Taxis, en plein développement. Doté d'un grand parc public, celui-ci abrite l'administration flamande, et plusieurs entreprises, dont les éditeurs de De Tijd / L'Echo. L'ancienne gare maritime, en cours de rénovation complète, deviendra bientôt une ville couverte à côté de laquelle un nouveau quartier résidentiel prend forme.

Selon Pascal Smet, la nouvelle ligne de tramway répondra aussi à des besoins liés à d'autres développements développements, tels que le quartier durable de Tivoli Greencity et le centre d'affaires pour les initiatives locales et durables dans le bâtiment rénové Byrrh.

Dans le tracé proposé, le tramway passera par le boulevard Belgica, les rues Vanderstichelen, Picard, le pont Picard, la gare du Nord et la place Rogier. La future nouvelle ligne sera connectée à la ligne de tram 51 existante.

(...)

·
Registered
371 Posts
Een tram lijkt me inderdaad moeilijk maar niet vanwege het relief. Ik snap niet waarom sommige mensen denken dat een tram niet bergop kan rijden. Zo steil zijn die straten niet.

Trams 60 en nadien 62 beklommen zonder moeite de hellingen in St Joost en Schaarbeek!

·
Registered
3,053 Posts

Trams 60 en nadien 62 beklommen zonder moeite de hellingen in St Joost en Schaarbeek!
De meeste trams kunnen droge hellingen van 4% dus 1:25 aan en natte hellingen van 3,3% of 1:30. Bij een halte mag het meestal maar 0,25% of 1:400 zijn. :coffee:

·
Registered
7,836 Posts
De stijlste klim zou wellicht zijn in de Scailquinstraat tussen die parkingtoegang en de achterkant van een halterende tram.

Ik zou dat gokken als een 4-5%, meer dan je 3,33% dus. Hoe reden die trams vroeger ? Wellicht waren ze ook korter en waren die woonblokken er nog niet, dus grotere horizontale afstand (als ook Scailquin).

·
Registered
143 Posts
Via de projectoproep van de Bouwmeester voor het project 'Hoog-Laag' van de Stad Brussel (Bruzz artikel) zag ik in de tender als bijlage het document 'carte projects.pdf'.
Hierin zag ik oa een verwijzing naar het "Projet de tram "Tour et Taxis" - Tramproject "Thurn en Taxis" -> Rode pijl.

Een verlenging "ooit" van Rogier via Kleine Ring - Pachelaan - de Berlaimontlaan - Keizerlinlaan - ? tem de Naamsepoort (?) staat nog steeds op de "planning".

Vermoedelijk een soort drietrapsraket?
Deel 1 - Belgica- Rogier
Deel 2 - Rogier - Naamsepoort
Deel 3 - Naamsepoort - Delta?

130123

Detail
130124

·
Registered
918 Posts
The only logical solution for the bus 71 is a metro. We all know it. If we start the procedures now we can have it in 20 years.

(This is an acceptable alternative but it will be saturated south of Porte de Namur.)

·
Urban dweller
13,451 Posts
I think this is the one. Together with line 3 to Ukkel and line 1 or 2 to Groot-Bijgaarden, it would it make a decent metro-network for a city the size of Brussels. Ringline east (tram 7) should remain a fast-tram line in my opinion. With tunnels under Terkameren/Lacambre en Gare de Etterbeek, they can use 80 meters long trams and a frequency of a tram every 3 minutes.
With that as base, plus tramnetwork and RER trains, Brussels will have one of the best networks in the world.

·
Registered
1,780 Posts

I'd consider a connection Brussels-Elsele-Delta to be only the third priority in metro expansion, behind the extensions to Ukkel and Sint-Agatha-Berchem/Groot-Bijgaarden. In terms of tram expansion, it would be top of the list as it strings together a number of important poles (Thurn en Taxis, North station, Central station, Elsene) in a crosstown tram line. So ideally, in the medium term (5-10 years) a tram project should be developed, followed later by a metro line in the longer term (20-30 years). Both lines could be complementary as they can go different ways at the ends (metro to Ninoofsepoort/Dilbeek and Delta, tram to Bxl-Central/Bxl-North/Thurn en Taxis and Watermaal-Bosvoorde).

·
Registered
143 Posts

Vermelding van route van tram T&T in interview over de nieuwe Sneltram + timing:
Er komen nieuwe haltes in Willebroek, Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek-Bever. Van Willebroek tot Londerzeel loopt de Sneltram ten oosten van de A12 van Londerzeel tot in Brussel loopt de Sneltram ten westen van de A12. Daarna volgt de Sneltram het traject van de bestaande tramlijnen 51 via Tour & Taxis en de nieuwe Suzan Danielbrug over het kanaal naar het Noordstation. Langs het traject komen ook hoogwaardige fietsvoorzieningen.

De voorbereidingen zijn ondertussen begonnen. In 2021 en 2022 wordt het vergunnings- en aanbestedingstraject doorlopen. In 2023 kan worden gestart met de aanleg van de tramlijn.

61 - 80 of 99 Posts