SkyscraperCity banner

81 - 99 of 99 Posts

·
Registered
837 Posts
Via de projectoproep van de Bouwmeester voor het project 'Hoog-Laag' van de Stad Brussel (Bruzz artikel) zag ik in de tender als bijlage het document 'carte projects.pdf'.
Hierin zag ik oa een verwijzing naar het "Projet de tram "Tour et Taxis" - Tramproject "Thurn en Taxis" -> Rode pijl.

Een verlenging "ooit" van Rogier via Kleine Ring - Pachelaan - de Berlaimontlaan - Keizerlinlaan - ? tem de Naamsepoort (?) staat nog steeds op de "planning".

Vermoedelijk een soort drietrapsraket?
Deel 1 - Belgica- Rogier
Deel 2 - Rogier - Naamsepoort
Deel 3 - Naamsepoort - Delta?

View attachment 130123

Detail
View attachment 130124
Mooi kaartje, maar die 01. Nieuwe metroingang in de Koningsstraat kan dus zowel voor metrostation Centraal Station als Park gebruikt worden? :p

·
Registered
7,813 Posts
Mooi kaartje, maar die 01. Nieuwe metroingang in de Koningsstraat kan dus zowel voor metrostation Centraal Station als Park gebruikt worden? :p
Nee, dat is enkel Park. Nieuwe trappen aan uiteinde perrons, daar zijn al minstens zolang ik in Brussel woon af en toe eens studies over.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Was dit niet metrolijn 4 uit de oorspronkelijke plannen van de jaren '60? Want als ik me niet vergis is Anneessens daarop ook gebouwd als kruisingstation? :D
Min of meer. De "plannen" zijn wel meer dan eens veranderd uiteraard. Ik denk dat deze lijn 4 door dicht bevolkte wijken zou lopen en druk gebruikt zou zijn. Maar het zou ook enorm veel geld kosten om te bouwen.

·
Registered
7,813 Posts
Ik ben hier al even aan het proberen wijsgeraken voor wat die tram eigenlijk gaat doen in Molenbeek. Het lijkt erop dat de beslissing van de vorige regering was om tussen Belgica en Rogierplein te gaan (zie quote hieronder van website Pascal Smet), hoewel hij in een interview een paar maand geleden "Rogier of Lazarus" noemde.

https://pascalsmet.brussels/project/tram-tour-taxis-nl/

De nieuwe tramlijnen zal het station Belgica in de Maritiemwijk in Molenbeek, via Tour & Taxis verbinden met het Noordstation en het Rogierplein. Dat besliste de Brusselse Regering in december 2018 op voorstel van Pascal Smet.
Dus alleszins denk ik dat de titel van dit topic moet veranderen ? Na de eerste ideeën om gebruik te maken van wat nu het park is, is ook de Jubelfeestbrug ondertussen definitief afgeschreven ? Weet er iemand hoe er over eindhaltes gedacht wordt ? Een keerspoor op de voorkoer van de Delhaize aan Belgica lijkt de enige optie ?

Of heb ik ergens iets gemist, dat er al meer info is ?

·
Registered
142 Posts
Het zal idd minimaal Belgica zijn en niet langer Bockstael waar men zal aansluiten op het metronetwerk; Ik veronderstel dat men dit rondpunt dan zal heraanleggen om dit eindpunt te accomoderen. Persoonlijk ben ik wel voorstander om de tram door te trekken naar het kerkhof van Jette, zo heb je aansluiting met pak meer bussen & trams (oa 62, 93);

Een andere idd waar ik persoonlijk - dus niets officieels - aan denk is om eventueel via Carton de Wiartlaan aansluiting te zoeken op de sporen van tram 19/9 en eventueel de T&T tram te laten doorrijden naar het UZ/Heizel? Ik laat maar een ballon op. :)

·
Registered
7,813 Posts
Wordt dat bij de herinrichting van dat rondpunt aan het kerkhof mogelijk gemaakt ? Vandaag mist een bocht om daar te eindhalteren...

Voor het andere verhaal rond verbinden met de 9, is er nog genoeg capaciteit aan de haltes Spiegel en Broustin ? Of anders eindigen op een T aan Broustin om de overstap mogelijk te maken

·
Registered
7,813 Posts
Vraag is of dat kan hé, die haltes Broustin en Spiegel lijken me al goed gebruikt ...

·
Registered
87 Posts
Wordt dat bij de herinrichting van dat rondpunt aan het kerkhof mogelijk gemaakt ? Vandaag mist een bocht om daar te eindhalteren...

Voor het andere verhaal rond verbinden met de 9, is er nog genoeg capaciteit aan de haltes Spiegel en Broustin ? Of anders eindigen op een T aan Broustin om de overstap mogelijk te maken
Zoiets als dit?
866097

·
Registered
7,813 Posts
  • Like
Reactions: Mexxodus

·
Registered
142 Posts
Ja dat project over de heraanleg van het Kerkhof van Jette is precies op de lange baan geschoven. Alleen op de website van de gemeente Jette vind ik er iets van terug. Op de website van de MIVB is dit niet terug te vinden, ook niet onder 'Toekomstige werven'.

Ik heb online nog een flyer van de MIVB gevonden met daarop een kaart over hoe de plannen eruit zagen: bundelen van de eindhaltes van tram 62-93-19-51 + sporen langs een kant van de weg leg + fietspaden + stuk park voor het kerkhof uitbreiden.

Als - grote 'als' - men de T&T wil doortrekken tot hier, dan neemt men mss ook de heraanleg hiervan mee? Geen idee.

866173

·
Registered
2,015 Posts

·
Registered
7,813 Posts
Merci ! Die eindhalte zou dan dus inderdaad verschuiven naar een derde spoor op die spoorbrug, waardoor hij kan gebruikt worden voor de T&T-tram. En als we er even van uitgaan dat tegen dan de 62 ergens naar Rogier of Lazarus gaat, is daar dan zelfs ruimte :p

EDIT : of de 51-noord, als je het stuk tussen hier en Stadion wisselt tussen die en de T&T tram, te onderzoeken uiteraard.

·
Registered
2,053 Posts
Men zou ook buslijn 14 volledig kunnen omvormen tot tram. Nu moet die lijn parallel blijven rijden.

·
Registered
7,813 Posts
Ah juist, sorry jhpart dat ik op de echte wereld wil focussen...

·
Registered
2,251 Posts
Hebben ze nooit overwogen om de NZ tramroute via de Heilig Hartlaan te leggen met halte op de brug? Zou een veel aantrekkelijker overstap zijn met het station. Uiteindelijk het enige station uit de ruime omgeving die door alle treinen bediend wordt.

·
Registered
2,053 Posts
Wat ik vooral bijzonder vind, is dat ze op de nieuwe brug bij T&T nog geen tramrails leggen. Mogelijk is het wel op de brug zelf aanwezig, maar op de toegangshelling aan de Willebroekkaai zie je enkel asfalt. Ze hebben zelfs de belijning en 'bus' geschilderd op het wegdek. Als ze over een jaar de tramlijn gaan aanleggen, mogen ze alles opnieuw aanleggen.

·
Registered
142 Posts

Nog te verwachten dit jaar: impactstudie & voorontwerp:

"Anderzijds wordt in 2021 ook het voorontwerp gelanceerd van de toekomstige tram Tour & Taxis, in samenspraak met Brussel Mobiliteit. Er werd een impactstudie uitgevoerd om de beste reisweg te bepalen. Op termijn moet deze tramlijn de verbinding tussen het noord- en zuidwesten van Brussel verbeteren."

81 - 99 of 99 Posts