Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 204 Posts

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bruzz.be

(...)

De Brouckère: meer woningen
Wat er met de gebouwen in het centrum zal gebeuren ligt nog niet vast. Een aantal jaar geleden was er al een ontwerp van het architectenbureau A2RC, daar is ook al een vergunning voor. "Maar we moeten nog bekijken of we daarmee doorgaan en wat we eventueel veranderen. Er komen sowieso wel meer woningen." Hoe dat project er uitzag zie je hieronder.

Er staan overigens nog torens op de planning in de Noordwijk. Zo verschijnt binnen een aantal jaar ook de Silver Tower, eerder deze week kondigden we ook het Quatuor-project aan.

A2RC

·
Brussels sprout
16,805 Posts
This is the only proposal made so far. In the article they say they might deviate from that proposal (and that it will certainly include more housing than in the original proposal), so there's no need to be sad about the article above, on the contrary ;)

·
Registered
996 Posts
This is the only proposal made so far. In the article they say they might deviate from that proposal (and that it will certainly include more housing than in the original proposal), so there's no need to be sad about the article above, on the contrary ;)
Yes, and more housing is positive, but the building will most likely remain a white box or some variation on that theme. :/

·
Brussels sprout
16,805 Posts
Yes, and more housing is positive, but the building will most likely remain a white box or some variation on that theme. :/
Maybe they will keep the ugly white box idea/concept, maybe not. I think they'd sell apartments for a higher price if they look fancy. So I don't despair (yet ;) ). But I admit it, the odds the new building will really be beautiful might be limited...

·
Bike It!
22,259 Posts
Ik overdrijf niet, ik méén dat. Ik beweer ook niet dat het huidige gebouw mooi is ("present ugly building"), maar het is tenminste discreet en de verhoudingen met de huizenrij ernaast klopt beter. Gevel zandstralen en nieuwe ramen en het ziet er al aanvaardbaar uit.
Het nieuw te bouwen ding is gewoon een nog grotere schaalbreuk dat men er een beetje fancy probeert te doen uitzien, maar in wezen gewoon zoveel mogelijk volume en vloeroppervlakte op één plek probeert te creëren. Het is dus ook niet beter dan de oude Philipstoren ernaast.

·
Urban dweller
14,246 Posts
Ik vindt dat de Philips toren wel iets heeft I like him...

En waarom zou daar niet in de hoogte gebouwd worden?
Ik ben meer fan van het administratief centrum langs de andere kant. De Philipstoren heeft een onaangename plint, vind ik. Dat is daar langs alle kanten een verschrikkelijk tochtgat.

·
Registered
1,858 Posts
Dat kan gemakkelijk verbeteren worden en zeker met de volgende vernieuwing .

Dat is op zich geen groot probleem ik vindt zo en plint die en heel huis blok inneemt juist interessant.
Daar kan je veel met aanvangen maar dat zullen we pas weten hoe ze het gaan vernieuwen.

·
Brussels sprout
16,805 Posts
Pffff, le bâtiment remodelé n'est pas mieux que la dernière proposition de... 2010...
J'aurais honte à la place du promoteur du projet. Et Mayeur devrait voir cette proposition comme un coup de poing dans la figure s'il veut vraiment que les detracteurs commencent à apprécier le piétonnier et la "nouvelle" place De Brouckère... on est loin d'un bâtiment digne d'une place se voulant emblématique...

Immo-pro: http://www.immo-pro.be/portfolio/allianz-ilot-de-brouckere-a-bruxelles/

Allianz – îlot de Brouckère à Bruxelles

Le projet implique la rénovation profonde d’une partie importante des immeubles multifonctionnels existants sur l’îlot. A ces rénovations, s’ajoutent la construction de surfaces de bureaux supplémentaires, l’ajustement des surfaces commerciales, l’intégration du fonctionnement du complexe cinéma et le développement d’une fonction logement à front de la place de Brouckère.

Le projet prévoit aussi le maintien des niveaux de sous-sols existants et communs aux bâtiments ainsi que la création de plusieurs cours intérieures végétalisées.

La correspondance entre les niveaux d’étages et des hauteurs entre plateaux accrues permet d’atteindre un haut niveau de qualité des volumes créés. Une attention toute particulière est accordée à la performance énergétique du nouvel ensemble.

Depuis 2008, Immo-Pro assure une mission complète de Maîtrise d’Ouvrage Déléguée ayant démarré dès l’analyse de la faisabilité d’une revalorisation du bâti existant, la définition du bâtiment de base et des besoins spécifiques du client. Le permis d’urbanisme a été octroyé en octobre 2010. Le Maître de l’Ouvrage n’a pas encore décidé de la poursuite du projet.

Maître de l’Ouvrage: ALLIANZClient finalN/AMission
Maîtrise d’Ouvrage Déléguée: Bureaux d'étudesA.2R.C - CES - VK EngineeringEntreprise GénéraleN/A
Type de projet: Rénovation - Extension
Type de bâtiment: Complexe de bureaux, logements et commerces
Surfaces: 66.000 m² hors-sol
Durée des travaux: De l'ordre de 36 mois
Coût des travaux: de l’ordre de 62.000.000 €

·
Registered
2,209 Posts
Er is dan ook niets 'remodelé', het is hetzelfde ontwerp zegt de projectontwikkelaar. Maar of dat er effectief zal komen is de vraag. Het lijkt me hoogstens een startpunt, want als er woningen (hoeveel?) in moeten zal er toch wat moeten veranderen.

·
amai
2,010 Posts
Just for once, can't we have an authentic-looking replica "old building" which fits the architecture around it? :(
Indeed (and not just for once!). What's wrong with fitting architecture, using an 'old style' doesn't make it fake, it makes it beautiful. Half of my city (Ghent) is built like that (medieval architecture, built around 1900), yet I've heard no complaints about that.

·
Bike It!
22,259 Posts
^^ Langs de andere kant denk ik dat het ook mogelijk is moderne architectuur te laten aansluiten bij historische gevels.
Inderdaad. En dat is niet eens zo moeilijk. Moeilijk wordt het wél als de bouwheer en de architect zoveel mogelijk renderend volume op één perceel proberen te persen. Dan krijg je sowieso een lelijke schaalbreuk. Het is aan de stad en de stadsbouwmeester (als die bestaat?) om daar op toe te zien. Dat doen ze duidelijk niet waardoor je een déjà vu uit de jaren '60/70 krijgt, waarbij de betonboeren het laatste woord krijgen en de stad in de naam van het kapitaal verkrachten.

1 - 20 of 204 Posts