Skyscraper City Forum banner
1 - 15 of 15 Posts

·
Moderator
19,860 Posts
Discussion Starter · #1 ·
bruzz.be

Ook Infrabel bouwt nieuwe hoofdzetel aan het Zuidstation

17U20KRIS HENDRICKX© BRUZZ

Na de NMBS plant nu ook Infrabel een nieuwe hoofdzetel aan het Zuidstation, in de Frankrijkstraat. In tegenstelling tot de NMBS gebeurt dat via een architectuurwedstrijd. Het nieuwe complex wordt tot 60 meter hoog en zal plaats bieden aan 2.500 werknemers. "Ook wij willen dat de Zuidwijk heropleeft."

Eind 2017 liet de NMBS eindelijk in haar kaarten kijken wat betreft het Zuidstation. De spoormaatschappij wil daar tegen 2023 een nieuw hoofdzetel bouwen, aan de zijde van de Fonsnylaan. Dat gebeurt niet via een architectuurwedstrijd, maar via een pakketdeal waarbij het bedrijf tegelijk verschillende gronden verkoopt rond het Zuidstation.

Spoorbeheerder Infrabel plant eveneens een centrale hoofdzetel aan het station, maar dan aan de zijde van Anderlecht langs de Frankrijkstraat. Dat schrijft Le Soir en wordt door het bedrijf bevestigd aan onze redactie.

Op het perceel komt zowel een uniek seinhuis voor het hele Brusselse spoorwegknooppunt als het hoofdkantoor van Infrabel. Dat laatste zal over 38.000 vierkante meter plaats bieden aan circa 2.500 werknemers. Netto kostprijs: 65 miljoen euro.

60 meter hoog
De nieuwe gebouwen zullen aan de straatkant vrij laag blijven, maar kunnen achteraan tot 60 meter hoog reiken, legt projectleider Christophe Rubbens van Infrabel uit aan BRUZZ. “In overleg met het Gewest willen we vermijden dat de nieuwe gebouwen een schaduw werpen op de woningprojecten die aan de andere straatzijde zullen komen.”

Het nieuwe gebouw zal mogelijk tot boven de sporenbundel reiken. De precieze omtrek van het project is vandaag nog niet bepaald, omdat ook de ontwerpende architecten nog marge nodig hebben.

Bouwmeester Kristiaan Borret

Infrabel wil de volgende weken al een architectuurwedstrijd lanceren voor de nieuwe zetel. Het bedrijf gooit het daarmee over een andere boeg dan de NMBS, die meer belang hecht aan de opbrengst van haar gronden en minder aan architectuurkwaliteit op een van de prominentste plekken van het land. De NMBS vraagt daarbij aan één vastgoedpromotor om haar huidige versnipperde kantoren te kopen en een nieuwe hoofdzetel te bouwen.

“De samenwerking met Infrabel loopt heel transparant en constructief”, zegt ook de Brusselse bouwmeester Kristiaan Borret. "Het is jammer dat de NMBS van haar kant in een commerciële logica blijft steken."

Heropleving van de Zuidwijk
Infrabel wil in twee fases te werk gaan. Eerst verdwijnen de bedrijfswoningen voor wachtpersoneel aan de Frankrijkstraat. Op die plaats wordt eerst een nieuw seinhuis gebouwd. Zodra dat operationeel is, kan het bestaande seinhuis links ervan tegen de grond om plaats te maken voor de hoofdzetel, die ook nog tot boven het nieuwe seinhuis kan reiken.

Tegen 2027 moet het hele project rond zijn. “Met onze nieuwe hoofdzetel willen we ook bijdragen tot de heropleving van de Zuidwijk”, legt Rubbens uit. “We hebben nu ook een technische uitrusting aan de overkant van de Frankrijkstraat. Eens die daar weg is, mogen de domino's beginnen vallen. Dan kunnen vanaf 2025 ook de woningen gebouwd worden die buurt moeten helpen opveren. ”​

·
Registered
388 Posts
Goed!
Al vraag ik me af hoe men ooit tot één groot harmonieus nieuw station gaan komen in de toekomst, als de twee bedrijven elk een hoekje op hun manier gaan verbouwen/bouwen.

Of hoef ik daar überhaupt niet eens meer aan te denken?

·
Urban dweller
14,232 Posts
Of hoef ik daar überhaupt niet eens meer aan te denken?
Ik heb de hoop alleszins opgegeven. Het komt nooit meer goed met het zuidstation, hoogstens wat middelmatige architectuur erbij, zoals je zegt, ieder in zijn hoekje, maar nooit, niet in mijn leven en niet in jullie leven zullen we een zuidstation hebben waar we trots op kunnen zijn.:eek:hno:

·
Registered
388 Posts
Filou, nooit de hoop opgeven. Even gek denken: stel dat er een gefortuneerde medemens rond loopt die eveneens gefrustreerd is en bereid is een groot deel te sponsoren in ruil voor een afdoend prestigieus ontwerp. Zou dat niet fantastisch zijn?
Maar da's nogal vergezocht.
Ik droom nog wel eens graag.

(al is dit misschien wel niet on-topic)

·
Registered
388 Posts
^^
Er zijn toch ook omvangrijke renovatieprojecten door privékapitaal gefinancierd in het buitenland?
Al gaat het wel om wereldberoemde monumenten zoals het Coloseum, en niet om een aftands uitziend station. Je weet maar nooit wie zo zot genoeg is.

·
Registered
8,281 Posts
Moest ik het geld hebben, ik zou van een architecturaal functionele herinrichting van dat gebied mijn erfenis willen maken...

• Like
Reactions: Filou

·
Registered
175 Posts
Je kunt het ook positief zien. Door zo veel investeringen in een relatief klein gebied ( NMBS, Infrabel, Victor) komt er geld in het laatje om de publieke ruimte aan te pakken. Alleen dat al kan een wereld van verschil maken.

·
Registered
175 Posts
Over particulier geld gesproken. In Rotterdam is Wim Pijbes ( oud directeur Rijksmuseum) bezig met investeren van particulier geld in stadsprojecten ( park, museum over landverhuizers)
Ik zou particulier geld inzetten voor een grootse restauratie Jubelparkmusea en versnelde restauratie Justitiepaleis en Conservatorium.

·
Registered
175 Posts
Uit betrouwbare bron weet ik dat bij het Legermuseum gedacht wordt aan een PPS constructie ( private partner) voor de restauratie en herinrichting. Ik kan me voorstellen dat particulieren wel willen investeren mits het een goede investering is.

·
Urban dweller
14,232 Posts
^^ Ik ben daar absoluut tegen. We hebben gezien wat dat oplevert bij het diabolo-project: absurd dure treintickets.
Infrastructuur en musea moeten betaald worden door de overheid. Bij PPS constructies is de gemeenschap altijd de pineut en de winst gaat naar de privé.

1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.