SkyscraperCity banner

1 - 20 of 399 Posts

·
Registered
Joined
·
1,126 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Info na temat zakładu ze strony jabut.webpark.pl

jabut.webpark.pl said:
D.A.G-Fabrik Bromberg - to niemiecki zakład produkcji prochu i amunicji wzniesiony w południowo wschodniej części Bydgoszczy w okresie II Wojny Światowej. W szczytowym okresie rozwoju zatrudniał tysiące bydgoszczan oraz jeńców i pracowników przymusowych z całej europy, nadzorowanych przez niemiecką kadrę naukowo-techniczną, dostarczając szeroki asortyment materiałów wybuchowych dla hitlerowskiej machiny wojennej. Przebiegająca południkowo eksterytorialna linia kolejowa determinowała podział zakładu na dwa obszary:

1. Zachodni nosił nazwę D.A.G I-Kaltwasser lub Bauleitung I, dzielił się na wydziały:

- NC-Betrieb (wytwórnia nitrocelulozy)

- POL-Betrieb (wytwórnia prochu)

- NGL-Betrieb (wytwórnia nitrogliceryny)

2. Wschodni D.A.G II-Brahnau lub Bauleitung II, dzielił się na wydziały:

- TRI-Betrieb(wytwórnia kruszących materiałów wybuchowych)

- DI-B-Betrieb(wytwórnia kruszących materiałów wybuchowych)

- Fulstelle (elaboracja amunicji)

A teraz zdjęcia z wycieczki :)

Na miejsce przyjechalismy zabytkowym autobusem Bydgoskiej Komunikacji Miejskiej


Widoczne pierwsze umocnienia i bunkry


Pierwszy budynek. Jak widac strop ma dobry metr grubosci


Kolejny podobny budynek


Komitet powitalny


Plakaty propagandowe


Przejscia podziemne w oddali


Jedzie oficer (brawa za samochod i inne rekwizyty)




Schodzimy do podziemia! bez latarek sie nie obylo


W tunelach bylo zupelnie ciemno. A ze scian wystawaly wsporniki po roznych instalacjach. Trzeba bylo uwazac


Widok przez okno jednego z tuneli, co ciekawe pod nami byl jeszcze jeden poziom a nad nami z 3


Idziemy dalej


Jakis szyb, pozniej schodzilismy nim na dol


Tunele maja dlugosc łącznie 2km, my pokonalismy tylko 500m


Wchodzilismy w tunel na poziomie gruntu a wyszlismy w budynku na 3 pietrze. Ta dziura w podlodze gleboka na 3 pietra robila wrazenie. Nie chcialbym sie tam zgubic w nocy ;)


Widok przez okno z tego budynku



Kolejna spora dziura w podlodze


A to jedno z laboratorium gdzie produkowano nitro gliceryne. Sciany w tym budynku mialy do 2m grubosci. Wszystkie krawedzie byly zaokraglone po to aby w przypadku rozlania nitrogliceryny mozna bylo ją latwo zebrac. Widoczna drewniana sciana w przypadku wybuchu zostalaby zniszczona a sila wybuchu zostalaby skierowana do gory przez nasyp ziemny.


Przejscie ratunkowe dla zalogi poprzedniego pokoju w przypadku zagrozenia wybuchem


Zaokraglone krawedzie scian


Od czasu opuszczenia budynkow minelo ponad 60 lat. Teren, na ktorym znajduja sie obiekty jest scisle pilnowany dzieki temu budynki sa w dokladnie w takim stanie jak 60 lat temu, niszczone jedynie przez czas.


Jeden z tuneli


Kolejna komora produkcji nitrogliceryny


I znowu "sciana wydmuchowa". Betonowe sciany w tym miejscu maja 1,5 lub 2m grubosci. Zbrojony monolityczny beton



Idziemy dalej


W tym miejscu znajdujemy sie pod ziemią. Widac wsypujący sie piasek przez pekniecie tunelu



Jednak kawalek dalej przez pekniecia w podlodze bedzie przebijac sie swiatlo.


Gdy wyszlismy z tunelu, znow znalezlismy sie na ostatnim pietrze jakiegos budynku. Widok z okna tego budynku


Wnetrza





Sufit widziany przez otwor w suficie poziom nizej


Widok z okna na kolejne przejscie, mozna sie tam naprawde latwo zgubic, w tunelach podziemnych co chwile odchodza korytarze w bok itd.




Beton w wiekszosci miejsc bez problemu przeszedl probe czasu


Tutaj chyba czegos brakuje...


Ups, chyba jestesmy tutaj nielegalnie


Kolejny budynek, w calym kompleksie jest ich kilkadziesiat, my zobaczylismy tylko 3 albo 4.


Rosjanie na szczescie okazali sie pokojowo nastawieni ;)


A ten chcial nas wystrzelac ;)


A teraz oryginalne rysunki, napisy, wiersze radzieckich zolnierzy z 1945 roku






Oboz czerwonych



Ostatni budynek jaki widzielismy



ps. Wielkie podziękowania należą się Towarzystwu Miłośników Miasta Bydgoszczy za zorganizowanie tych świetnych wycieczek. I to w czynie społecznym bo wycieczka była darmowa!
 

·
Moderator
Joined
·
38,520 Posts
świetny wątek :) to miejsce przypomina mi trochę Hydrierwerke Politz :)
 

·
Piczer
Joined
·
2,616 Posts
Dzięki Volhen za fotorelację - super :)
Ja w tej chwili w innych rejonach ale dzięki temu mogę choć odrobinę zobaczyć co i jak.
 

·
Registered
Joined
·
647 Posts
...ale zaraz wydawalo mi sie, ze to Botanik mial robic tam zdjecia?
dzięki za wątek, dzisiaj fotografowanie mi nie wyszło ;) ale dodam kilka fotek , które mam nadzieje zrobią też ludzie z następnych zorganizowanych wycieczek aha i nie mam też monopolu na focenie tego obiektu więc proszę wszystkich o dzielenie się tym co mają a dzisiaj to już tylko :cheers:
...no i fotki


jak te sosenki tam porosły?



podziemne "sarkofagi" DAG-u



mniej doskonała druga linia produkcyjna -fragment, chronologicznie pierwsza



i jej "gotyckie sklepienia"
 

·
marboro
Joined
·
5,775 Posts
Super zdjecia ,super miejsce az prosi sie aby zagospodarowac i udostepnic szerszemu gronu zwiedzajacych.Ponoc miala kiedys powstac trsa turystyczna mysle ze to swietny pomysl.Mysle ze to naprawde bylaby prawdziwa atrakcja turystyczna.Miasto powinno zajac sie tym
 

·
Registered
Joined
·
647 Posts
@Marboro, Miasto już się tym zajmuje.
to dopiero dla mnie news , jestem w szoku a wycieczkę nie organizowało miasto tylko TMMB/Towarzystwo Miłosników Miasta Bydgoszczy/ :) może dzięki niej nie będzie to tylko atrakcja dla nielicznych, VIP-ów,

jeszcze mała uwaga to "zajmowanie" sprowadza się do tego, że obiekty są udostępniane okazjonalnie tak jak wiele innych np.wieża ciśnień
 

·
Registered
Joined
·
1,126 Posts
Discussion Starter #13
to dopiero dla mnie news , jestem w szoku a wycieczkę nie organizowało miasto tylko TMMB/Towarzystwo Miłosników Miasta Bydgoszczy/ :) może dzięki niej nie będzie to tylko atrakcja dla nielicznych, VIP-ów
A czy ja powiedzialem, ze miasto zorganizowalo wycieczke? Na koncu pierwszego postu napisalem podziekowania za zorganizowanie wycieczki dla TMMB! A to, ze miasto pracuje nad udostepnieniem trasy i instalacja odpowiednich zabezpieczen dowiedzialem sie od ludzi z TMMB.

Planik:
 

·
Registered
Joined
·
647 Posts

jeden z mniej uczęszczanych tuneli
mam nadzieję ,że dotrą tam też nasi foto :) i powtórzą to ujęcie z dużo lepszym efektem końcowym, "świetlik" powstał prawdopodobnie przy demontażu instalacji
 

·
cubism
Joined
·
534 Posts
Nie miałem pojęcia, że takie coś u nas istnieje:) moim zdaniem niezła atrakcja turystyczna...a czy są przewidywane kolejne wycieczki? wiecie może kiedy?
 

·
Abyss... Quo vadis?
Joined
·
1,961 Posts
Gazeta Wyborcza:

Bunkry w Zachemie wielką atrakcją turystyczną

Tysiące ludzi chciało zobaczyć w weekend dawną fabrykę nitrogliceryny zbudowaną przez Niemców w czasie II wojny światowej. Udało się to tylko dwustu szczęśliwcom, którzy zgłosili się pierwsi.

Zaraz po wejściu na teren dawnej fabryki uczestników wycieczki czekały niespodzianki. - Papieren, bitte! - zażądali od przewodnika - przebrani w mundury żołnierzy Trzeciej Rzeszy - studenci lingwistyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego. Wyglądali groźnie. Każdy miał w ręku karabin. Rozmawiali między sobą po niemiecku, sprawdzali dokumenty, poganiali grupę, a później eskortowali ją pod główny budynek fabryki. W pewnym momencie autem, pochodzącym z czasów II wojny światowej, podjechał wysokiej rangi urzędnik w czarnym długim skórzanym płaszczu.

- Wyglądają jak prawdziwi. Mam wrażenie, że bawię się w wojnę - zachwycał się przedstawieniem Tomasz Jabłoński.

Na koniec wyprawy zwiedzającym znienacka zagrodzili drogę Rosjanie. Ten moment miał uświadomić wszystkim, że radziecka armia przejęła obiekt w 1945 r. - Eto faszisty? - zawołał jeden z nich. - Niet, turisty! - odpowiedział mu drugi.

Zwiedzanie bunkrów było nie mniej atrakcyjne niż przedstawienie. Na turystach wrażenie zrobił kilkuminutowy spacer wąskim, niskim i ciemnym tunelem. Ze ścian wystawały kawałki metalu i wsporniki do rur, którymi kiedyś płynęła nitrogliceryna wykorzystywana do produkcji bomb. W pewnej chwili ciszę przerwały dźwięki silników samolotów i odgłosy spadających pocisków. Grupa zastygła w przerażeniu. Kiedy nalot się skończył, ruszyli dalej.

Sylwester Tomczyk, jeden ze zwiedzających: - Zachwyca mnie technologia budowy tych bunkrów. Konstrukcja każdej ze ścian jest przemyślana. Tam gdzie groził wybuch, mury są o dwa razy grubsze niż w innych pomieszczeniach. Niesamowita jest też wytrzymałość tej budowli. Chociaż minęło 60 lat od jej powstania, wszystko jest w świetnym stanie.

Na zwiedzanie bunkrów trzeba było się zapisać. - Zainteresowanie przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Myśleliśmy, że zapisy potrwają dwa tygodnie, tymczasem drugiego dnia nie było już miejsc - mówi Jerzy Derenda, prezes Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy, które zorganizowało tę wyprawę.

Organizatorzy wyprawy chcą, żeby bunkry i fabrykę mógł zwiedzić każdy chętny, a nie tylko nieliczni podczas specjalnych wypraw. - Otwarcie tych bunkrów do stałego zwiedzania to świetny sposób na wypromowanie miasta. Będę w tej sprawie rozmawiał z urzędnikami z bydgoskiego Ratusza - zapowiada Derenda.
 

·
Banned
Joined
·
2,292 Posts
Byłem tam z kolegami 3 lata temu. To było niezapomniane przeżycie. I bez żadnych tam przewodników, latarek itp. Tylko przez dziurę w płocie, nielegalnie:). Najlepsze uczucie, kiedy idziesz korytarzem/ tunelem, który nie wiadomo dokąd prowadzi i kompletnie nic nie widzisz i nie wiesz czego się spodziewać, choćby trupa albo niewybuchu :nuts: A teraz wszystko takie bezpieczne, pooświetlane, o już nie to samo ;)
Ale i tak pójść jeszcze raz będzie mi bardzo miło.



Na tej mapie widać fabrykę. Część, gdzie była wycieczka i którą ja widziałem w czerwonym kółku. Zielona strzałka to miejsce, gdzie z kolegami weszliśmy przez dziurę w płocie. Koło czerwonej kropki jest sygnatura oznaczająca wieżę, która tu widocznie stała. Wbrew mapie dookoła wieży, na wzgórzu jest polana, ze świetnym widokiem na miasto. Świetnym pomysłem byłoby zbudowanie tu np. 30 metrowej wieży.Oczywiście stalowej/drewnianej żeby nie za drogie to było. Wtedy widok byłby jeszcze lepszy.
 
1 - 20 of 399 Posts
Top