SkyscraperCity banner

1 - 20 of 140 Posts

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #1
We zijn intussen reeds enkele weken terug van onze zomerse trip. Die bracht ons dit keer vanuit New York via Niagara falls, Ottawa en Quebec naar Montréal. De komende weken kunnen jullie dus regelmatig een lading verse foto's verwachten. Verwacht geen uitgebreid reisverslag, maar vooral veel beeldmateriaal.

En we kunnen op een dag als vandaag natuurlijk nergens anders beginnen dan op Ground Zero. Of liever errond, want als gewone sterveling kan je pas vanaf morgen het terrein zelf betreden.

Iets verderop kreeg deze gedeukte bol een ereplaatsje bij Battery Park. Hij sierde vroeger de esplanade tussen de twee torens.

Lower Manhattan.

·
Premium Member
9,797 Posts
Mooie foto's Benonie. Als je zo deze foto's vanop straat level bekijkt, snap ik nog altijd niet waarom Brussel lelijk zou zijn en NYC niet :D

·
Gay love is love too
10,552 Posts
NYC is eigenlijk ook geen erg mooie stad maar... het is NYC. De charme is gewoon uniek. Geen andere stad ter wereld kan eraan tippen.

Mooie foto's Benonie! We kijken uit naar de rest.

·
Registered
12,196 Posts
^^Al is het unieke (de hoogbouw) natuurlijk jaar na jaar minder uniek op wereldvlak. Ik heb in New York toch altijd een beetje een wereldstad in verval gezien. Al zal het natuurlijk een grote stad blijven. Wel uniek zijn de, Europees aandoende, gotische torens zoals Woolworth Building.

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #6
^^ Bedankt allemaal! Verslavende stad, inderdaad. Als we geen beperking aan tijd of geld hadden, zaten we meteen weer op het vliegtuig naar NY.
Al is het unieke (de hoogbouw) natuurlijk jaar na jaar minder uniek op wereldvlak. Ik heb in New York toch altijd een beetje een wereldstad in verval gezien. Al zal het natuurlijk een grote stad blijven. Wel uniek zijn de, Europees aandoende, gotische torens zoals Woolworth Building.
Het is niet zozeer dé hoogbouw op zich die NYC uniek maakt en al helemaal niet de glazen torens vanaf de jaren '80 tot nu, want die vind je idd overal.
Het is de fantastische mix culturen, van oud en nieuw (met die neo-gotische buildings, jawel), het overal nabije water, Central Park, de eigenzinnige buurten, de fantastische musea van wereldniveau en de doorgaans zeer open en vriendelijke mensen.
Nee, van een stad in verval heb ik weinig gemerkt. Eerder een stad die aan een tweede leven is begonnen.

Als je zo deze foto's vanop straat level bekijkt, snap ik nog altijd niet waarom Brussel lelijk zou zijn en NYC niet
De Noord Amerikaanse steden die wij bezochten zijn doorgaans een stuk rommeliger dan onze Belgische steden, dus ook op straatniveau. Niet vuiler, maar stedenbouwkundig eerder chaotisch.

·
Registered
12,196 Posts
^^Zo zie je maar dat het gras niet overal groener is. ;) In Amerika moeten ruimtelijke ordening en stedenbouw inderdaad nog uitgevonden worden.

Nee, van een stad in verval heb ik weinig gemerkt. Eerder een stad die aan een tweede leven is begonnen.
Ik bedoelde verval in de figuurlijke zin. Vroeger was New York letterlijk het centrum van de wereld en de hoofdstad van de hoogbouw. Nu is het op beide punten niet meer dé koploper. Het financiële centrum verschuift naar Azië en vrijwel iedere stad heeft tegenwoordig hoogbouw. De nieuwe hoogbouw in Azië en Arabië is dan nog eens véél indrukwekkender dan wat ze in New York aan het zetten zijn.

"If you can make it in New York you'll make it anywhere" is een uitspraak die steeds minder waar is.

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #8
^^ Och, qua kwaliteit kunnen die Arabische en Aziatische torens nauwelijks tippen aan de tientallen oudjes in New York, dat trouwens ook wel weer aan een 'inhaalbeweging' bezig is, met nieuw werk van Foster, Gehry en Rogers.

Maar New York is dus zoveel meer dan alleen hoogbouw en skyline. De meeste van die Aziatische en Arabische steden komen waarschijnlijk niet eens aan de hielen van NYC wat cultuur betreft. Maar daar komen we later op terug.

We blijven eerst nog even in Lower Manhattan en stappen door naar Battery Park, het zuidelijkste puntje van het eiland.

Aan Battery Park nemen elk jaar miljoenen toeristen de boot naar Liberty Island en Ellis Island.

Terug naar Manhattan.

·
Registered
5,175 Posts
echt fantastische foto's en het geeft me goesting om nog eens naar Amerika te gaan - en alleszins eens in New-York een paar dagen te verblijven. De goesting druipt eraf...

focus1965

·
Registered
12,196 Posts
Dat boodtochtje hebben wij ook gedaan toen we in New York waren. Inderdaad de moeite om de skyline en het Vrijheidsbeeld (dat er in het echt veel kleiner uitziet vond ik) te kunnen zien.

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #11
^^ Persoonlijk vond ik Ellis Island en de prachtige tento daar boeiender, al was het natuurlijk ook eens leuk om Lady Liberty aan de binnenzijde te bewonderen.

Upper East Side & Fifth Avenue:

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #13
Dakterras van het museum:

En weer naar binnen:

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #15
^^ Zeker doen!

We wandelen nog even verder door Upper East Side.

Het traditionele warmteonweer komt eraan...

En toen werd het wat al te gortig om verder te fotograferen...

·
Registered
1,747 Posts
^^ Awesome pics Benonie!!!
Kan amper wachten om die van Montreal te zien!!
Ik ben eigenlijk zelfs meer geïntereseerd in de Canadese foto's. New York heeft fantastische gebouwen maar het geheel als stad pakt niet echt bij mij.

Maar het blijven eens te meer fantastische foto's. :)

·
Bike It!
22,064 Posts
Discussion Starter #19
Nog een dikke tweehonderd foto's te gaan en we zitten in Canada! ;)

Fifth Avenue and Midtown East:

Grand Central Station.

Chrysler Building:

1 - 20 of 140 Posts