SkyscraperCity Forum banner

California's prachtige kust: de Big Sur & surroundings

11092 Views 45 Replies 32 Participants Last post by  Sparxter
Omdat het zo lekker weer is en ik toch een paar dagen vrij heb, bij deze een reisverlag. (Foto's van London komen ook binnenkort).

Wat wikipedia info over de Big Sur:

Big Sur is een dun bevolkt gebied (minder dan 1500 inwoners) aan de Californische kust waar de Santa Lucia Range abrupt vanuit de Grote Oceaan oprijst. De geologische ligging biedt schitterende vergezichten en is een toeristische trekpleister. De hoogste berg in Big Sur is Cone Peak (1571 m) gelegen op slechts 4,8 km afstand van de oceaan. Hoewel Big Sur geen specifieke grenzen heeft, wordt het meestal gedefinieerd als het gebied tussen de mondingen van de Carmel River en de San Carpoforo Creek (145 km) en de oostelijke voetheuvels van de Santa Lucia Range (32 km inlands). Het noordelijke uiteinde van Big Sur ligt op ongeveer 193 km ten zuiden van San Francisco, het zuidelijke uiteinde ligt op ca. 394 km van Los Angeles.

Afgelopen zomer ben ik zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten naar de USA op vakantie geweest. Ik ben voornamelijk in California geweest, maar heb ook staten als Nevada en Arizona aangedaan.

Deze serie gaat dus over de Big Sur. Als je van San Fransisco af zakt naar het zuiden richting LA, kun je ervoor kiezen om highway 1 te nemen (Amerika's oudste "snelweg"), die dwars door de Big Sur gaat.
De Big Sur is een prachtig gebied, met een ruige kustlijn. Er komen veel bijzondere dieren voor, zoals puma's, zwarte beren, Californische Condors, etc. Deze dieren vind je voornamelijk in de bossen op de hellingen. Aan de kust vind je zeehonden, zeeleeuwen, zee-olifanten, zee-otters, dolfijnen, walvissen, zee-arenden, vis-arenden, pelikanen en ga zo maar door.

Een groot deel van het jaar hangt rond de Big Sur een nevel. Het is mist die van zee opkomt en tegen de berg-hellingen blijft hangen. Achter de bergen bij de Big Sur, in het binnenland, is het dus ook makkelijk 10 tot 15 graden warmer en bijna altijd zonnig.

Niet alle foto's zijn van de Big Sur, ook een aantal van plaatsjes in de omgeving.

Anyway, genoeg geluld, hier komen de foto's:

1.
Een meeuw:

2.
De kermis langs de boulevard bij Santa Cruz. Op weg richting de Big Sur. Santa Cruz is echt een surfers paradise trouwens.

3.
Oud spoorlijntje wat langs de boulevard loopt, maar niet meer in gebruik is:

4.
Onderweg even gestopt bij Monterey. Een neef van me woont daar nu tijdelijk, omdat hij Spaans aan het leren is. Hij wordt namelijk uitgezonden voor het Amerikaanse leger (hij is piloot) naar Argentinie (Buenos Aires). Dit is de pier, van waar je al veel bijzondere dieren kunt spotten in de jachthaven, zoals zeehonden, zeeleeuwen en zee-otters.

5.
De pier:

6.
Mijn oog werd getrokken door een zee-otter, die daar een heerlijk zorgeloos bestaan moet hebben. Het beest dook om de 5 minuten naar de bodem, om een krab te vangen en die daarna op zijn gemak en op zijn rug zwemmend op te eten. En dat maakte een hoop lawaai:p

7.
Close-upje:

8.
Nog een fotootje van de jachthaven. Dit is een zoekopdracht voor jullie. Zoek de zeeleeuw:

9.
Vanuit Monterey zijn we ook een wandeling gaan maken. We zijn toen naar een natuurgebiedje gegaan wat Point Lobos heette. Dit ligt echt op een steenworp afstand van Monterrey. Het ligt ook ingeklemd tussen de bebouwing en de zee en toch komen er ontzettend veel bijzondere dieren voor. Zo lopen er volgens de borden die daar stonden, ook puma's in het park rond. Hier zie je een lijst van bijzondere dieren in het gebied
Dit is een van de vele mooie uitzichten die we tegenkwamen:

10.
Vanaf de kliffen zie je mooie idyllische strandjes liggen, die vaak bewoond worden door zeehonden. Bij deze foto hadden ze mij nog niet in de gaten:

11.
Bij deze ook nog niet volgens mij:

12.
Hier hoorde of zagen ze mij echter en waren ze allemaal binnen een paar seconde in zee:

13.
En dan kijken ze je zo aan;)

14.
De bossen waar je doorheen loopt zijn verlaten en ademen een mystieke sfeer uit. Dit komt door de vegetatie, maar ook door de eeuwige mist, die bijna het hele jaar in het gebied hangt. Dat je dan ook nog zoveel dieren tegenkomt, maakt het echt speciaal. Helaas geen puma gezien:

15.
Zoals hier ook te zien is:

16.
Mossen en vetplantjes die je op de grond overal tegenkomt:

17.
In de ondiepe gedeeltes spotte ik ook nog een aalscholver en een zilverrijger:

18.
En natuurlijk zie je vanaf die vergezichten vaak pelikanen voorbij vliegen. Ik vind het mooie vogels:

19.
Ik kwam ook nog een grondeekhoorn tegen. Dat beest was totaal niet bang en liet zich van vrij dichtbij fotograferen:

20.
Na Monterrey heb je nog Carmel. Daar wonen veel bekende mensen, het is natuurlijk ook een schitterende omgeving. Clint Eastwood is er nog een tijdje burgermeester geweest. Anyways, vanaf Point Lobos wordt de kust steeds ruiger en je merkt dat je dichter in de buurt van de Big Sur komt.

21.
Hoewel mijn ouders het niet leuk vonden (en ook niet verantwoord), ben ik toch even een klif afgedaald om wat dichter bij het water te komen. Daar zie je veel schaaldiertjes, waaronder talloze krabben. Deze knaap staat er iig op:)

22.
De volgende foto's zijn echt van de Big Sur zelf.
Onderweg kom je veel uitzichtpunten tegen langs de rand van highway 1, vaak honderden meters boven het zeewater. Hier een blik op de weg en het "binnenland":

23.
En ook dit soort prachtige vergezichten kom je tegen:

24.
Mijn vader vond het een heerlijke weg om te rijden. Hoewel mijn vader moeite had om op de weg te blijven letten met al dat natuurschoon;)

25.
Een vergezicht dan maar weer eens:

26.
Vanaf een uitzichtpunt zag ik opgegevemoment dolfijnen boven het water uitkomen. Helaas was het erg ver weg en heb ik maar 6 x optische zoom, maar als je goed kijkt zie je toch:

27.
Ik ben geen expert, maar het was een grote roofvogel die over de auto vloog. Ik gok een visarend:

28.
Opgegevemoment even langs de weg gestopt om deze walvissen op de foto te zetten!

29.

30.
We kwamen ook nog zee-olifanten tegen, ik heb deze 2 even op de foto gezet:

31.
Het zijn verschrikkelijk grote beesten en je moet niet in de buurt komen, want ze zijn agressief en kunnen je in 1 klap dood slaan.

32.

33.

34.

35.
Californische gieren kom je heel veel tegen:

36.
San Luis Obispo de Tolosa. Een klein rustig plaatsje vlak na het einde van de Big Sur, op weg naar LA:

37.

38.
Het riviertje wat door het plaatsje stroomt:

39.
En dit was jullie man behind te cam:

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben.

Reacties zijn natuurlijk meer dan welkom!:cheers:
1 - 20 of 46 Posts
Ja, ik heb er inderdaad van genoten, Doc! Prachtige serie. Ik zie ook wel eens zeehondjes, maar zoveel er toch zitten aan deze Californische kust, dat zijn er nogal wat. Ik weet het nu al zeker, dat de zuidwesthoek van de USA mijn volgende rondreis door dit fascinerende grote land wordt.

Eigenlijk zou ik wel miljonair willen zijn. En dan lekker in de wintermaanden hier weg uit Nederland en drie maanden city-to-city, atm tot atm he he, reizen door de States en Canada. Lekker de natuur in en soms ook grote steden bekijken. Dat lijkt mij zo heerlijk. Maar helaas moet ik het hebben van het wegdromen bij fotoseries als deze. Nogmaals bedankt voor het plaatsen ervan, Dr. Dubai. :)
Super serie! Ik heb de zeeleeuw gevonden hoor ;)
Zeg.. ben je ook op dat stukje geweest waar de Hwy 1 als het ware tegen de cliff is opgeplakt? Volgens mij ligt dat namelijk ook in the Big Sur.

Hele mooie fotoserie overigens :).
@xlchrisij: Ik niet! :lol:
Je begint duidelijk tot mijn favoriete fotografen van dit forum te behoren. Buitengewoon goede serie dit!
Zeg.. ben je ook op dat stukje geweest waar de Hwy 1 als het ware tegen de cliff is opgeplakt? Volgens mij ligt dat namelijk ook in the Big Sur.
Highway 1 loopt in de Big Sur bijna continu langs de kust. Er zijn dus wel 20 stukken waar de weg tegen een klif opgeplakt is, dus ik zou niet weten welk stukje je bedoelt;)

Bedankt voor de positieve reacties!:)
Oo okay. Ik ben er zelf niet geweest maar heb er verhalen over gehoord en een paar foto's gezien. Ik dacht dat het 1 stuk was. Moet wel spectaculair zijn geweest om daar overheen te rijden ;).
Nette fotos, :cheers:
Echt super mooi, maar ik mis nog wel wat hoogbouw ;)
Zo zeg, niet te vergelijken met je oudere fotoseries, klasse!
Ik geniet bij het zien van bekende plekjes van mijn vakantie in 2000 in het gebied.

Van alle arendsoorten is de visarend de enige die geknikte vleugels heeft dus die is makkelijk te onderscheiden. Ik denk dat op de foto een jonge (later krijgt hij witte kop en staart) "bald eagle" is te zien.. oftewel de Amerikaanse zeearend.
Mooie serie! Die zeeleeuwen zijn echt rare beesten. :O
Wist helemaal niet dat je van die prachtige series maakte! Die close-up van die groundhog is ook echt bijzonder goed gelukt. Erg mooi allemaal, wat voor camera gebruik je eigenlijk?
Mooie reis heb je gemaakt zeg, en uiteraard een prachtige fotoserie. Een genot om naar de kijken, net als je vorige series over LA, San Francisco etc. Blijf vooral je foto's posten, je bent echt een goede fotograaf :applause:
Favo's: #22 en 33. Mooie trip, maar iets teveel dieren/natuur in deze fotoserie voor mij, dus kom maar op met London!
Mooie fotoserie, maar ook wat teveel dieren voor mij.
Landschappen en natuur hou ik wel van.

#29 vind ik de mooiste met die laaghangende bewolking/mist.
Is volgens mij ook in #22 te zien, maar dan van onderen.

Is hier echt zoveel mist?
Al dat vocht bevordert natuurlijk de groei van alle planten. Komen de sequoia's ook in dit gebied voor?

:cheers:
Prachtige foto's! Gaaf om al die bekende plekken terug te zien waar ik ook ben geweest in 2006 :)
1 - 20 of 46 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.