SkyscraperCity banner

1 - 20 of 30 Posts

·
Bas
13,538 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Dit najaar ben ik driemaal met het fototoestel door de wijk getrokken, waar ik woonachtig ben. Het bevalt mij al die jaren hier opperbest, en ik wil jullie graag laten zien in welke omgeving ik woon. Vroeger aangeduid als `Beverly Hills` ofwel de `Macaroniwijk`, tegenwoordig een volwassen woonbuurt met 11.800 inwoners. Aanvankelijk (1979) een wijk met een wervend, chique karakter, maar later moest Leeuwarden al het volk gewoon hier kwijt. Zo ben ik er ook gekomen..... Het laatste huis is onlangs opgeleverd, en het eerste gebouw gaat binnenkort alweer tegen de vlakte. Een wijk in de overgang.

De nadruk ligt op hoogbouw, urbaniteit en op een deel van de kunstroute, welke dwars door Camminghaburen heen draaft. De wijk is genoemd naar het adellijke geslacht van de Cammingha`s, welke in een stins woonachtig was aan de Voorstreek te Leeuwarden. Zij hadden niet alleen landerijen achter hun optrekje in bezit, waaronder het latere Cambuur en Camminghaburen, maar ook Ameland. De Bonifatiustoren-en Kerk zijn later ook op hun land gebouwd. Tot slot zijn alle straten in mijn wijk vernoemd naar states, stinzen en burgen uit deze provincie.

Goed, opfietsen dan maar! Ga mee op reis in 37 afwisselende foto`s en geniet maar mee, reakties zijn welkom. Friesland op zijn best.

01. Ik begin in het wijkpark. Alhoewel de Romeinen nooit in Friesland zijn geweest, hier het eerste vreemde kunstwerk, de `Porta Futura` van kunstenaar Jozef van der Hout uit 1989:

02. Hier ligt de wijk, tussen Bonkevaart, Ouddeel, Ring Oost en de spoorlijn Leeuwarden-Groningen ( ik doe er altijd even een kaartje bij):

03. Goed, ik ga verder in de Idzerdastins, vlakbij het park. Hier een soort Papegaaiebuurt, imitatie van de evenknie in Drachten, best wel aardig. Trouwens, het gezin in het rechter huis woonde jarenlang in Afrika, vandaar het kleurige karakter:

04. Sommigen hebben iets met verzakkingen. Een plaatje van de Galamastins, mooi stutwerk:

05. Ik klim met de fiets het grote viadukt op, richting bedrijventerrein de Hemrik. Vanaf 7 meter hoogte heb ik een overzicht over de wijk, het station, en in de verte zie je zelfs de Achmeatoren staan, zo`n 4 km verderop:

06. Eerst maar even naar het station met de langste naam van Nederland: Leeuwarden-Camminghaburen. Drukste halte op de lijn Leeuwarden-Groningen:

07. Draai ik me om, zie ik de entree van de wijk met een kunstwerk. Wat het precies voorstelt, weet ik niet. Het vervangt een eerder kunstwerk, `The Russian Box`, van Aldo Rossi, welke door vernieling ten onder ging. Deze drie minaretten zijn echter wèl hufterproof:

08. Ik ga nu maar eerst even oost-om door de wijk. Dan houd je de kijkers tenminste vast :lol: dus de waterwijk in. Het deel van Camminghaburen, waar zo`n 330 huizen aan open vaarwater staan. Ik begin in de Alingastate met dit aardige optrekje:

09. Eén van de duurste en mooiste huizen in Camminghaburen aan de Van Helomastate...:

10. En sommige boten lijken wel groter dan de huizen erachter. Hier een aardig vletje aan de Atsmastate ( Tja, wàt een naam, hè?):

11. Hier is het oudste deel van Camminghaburen, aan de Harstastate. Lijkt meer op Fort Lauderdale dan op Beverly Hills. Onze wijk had vroegâh een wel wat vreemde bijnaam, waar het vandaan komt, weet ik niet:

12. Ik ga naar het oostelijkste plekje van de wijk, de fietsers uit Tytsjerksteradiel komen hier namelijk de stad binnen. Herkenbare landmark in de vorm van een Möbiusring, 18 meter hoge boog. Welkom-kunstwerk van Matthijs van Dam en Peter Jansen uit 1990:

13. Even daarbuiten, midden in recreatiegebied neergezet, de zogenaamde Bastionwoningen. Een ramp, stedebouwkundig gezien. Voor mij destijds de reden nooit meer VVD te stemmen, want die stonden destijds bouwen in buitengebied toe:

14. Ik ben bij het Ouddeel, een recreatieve vaarroute tussen Leeuwarden en de Groote Wielen, Bartlehiem en zelfs Dokkum. Vooral in het weekend is het er druk met plezierbootjes:

15. En de typische Friese boerderij maakt ook nog deel uit van de wijk:

16. Ik moest van Galgelapper de ***** er ook op zetten, dat `ding` bij de Eelsmastate. Nou, oordeel zelf, dat ding lijkt meer op een `Spire`, ofwel een plaspaal op een honden-uitlaatveldje:

17. Zo`n brug op de vorige foto heet in het Frysk een `Heechhout`. Van hier een mooi uitzicht op de waterwijk. Ben je iemand, heb je een vaantje aan een vlaggestok hangen, zoals hier in de Atsmastate:

18. Ik fiets rustig naar het Noorden van Camminghaburen. Opeens sta ik bij de finishpaal van de Elfstedentocht, aan de Bonkevaart. Naast de paal een plaquette met daarop enige info over de Tocht der Tochten:

19. Dit is de Bonkevaart met de finishplek. Natuurlijk heb ik even op de kapitein gewacht:

20. Contrasten in Camminghaburen zijn groot. Hier starterswoningen, de goedkoopste appartementen van de wijk aan de Aggemastate:

21. Iets verderop wonen zelfs studenten, in de pyramides aan de Wismastate. `Achter de Shell`, zeggen we dan....

22. Er is voorin de wijk enige bedrijvigheid. Hier zitten accountants er goed gezien bij, in een soort beeldbuis-achtig gebouw:

23. Bij de hoofdingang van de wijk, hoek Ring Oost (Anne Vondelingweg) en Camminghaburg, staat deze boei in een kroosrijke omgeving. Het heet `De Afslag` en is van Hans van Meeuwen, uit 1990. Een vast baken, zo van, hé, we zijn weer bijna thuis:

24. Ik ben nu in het Westen. Hier aan de Jepmastate zaagde iemand een dikke populier om. Kijk, dan heb je wel effe een auto nodig om de boomstammen weg te voeren naar elders. Leuk plaatje:

25. Er is nog een afslag vanaf Ring Oost. Hier staat het Nuon-regiohoofdkantoor, waar ook de Politie haar overtollig materieel laat rondslingeren in het weekend. Lijkt dus een goed bewaakt gebouw:

26. Nog even in my opinion het leukste huis van de wijk, aan de Feddemastate, gebouwd onder architektuur, zoals ze dat noemen:

27. Richting het centrum van Camminghaburen, nemen urbaniteit&highrises ook toe. Hier het commieblock aan de Gratingastins, ook wel `De drie gebroeders` genoemd:

28. Dit gedrocht aan de Frittemastate noemen ze `Parkflat`. Chique huurappartementen voor 50-plussers:

29. Dat wordt even verderop in deze straat weer goedgemaakt door optrekje van een makelaarskantoor. De doorgetrokken hoek, wel aardig gevonden:

30. Ik ben in het winkelcentrum van de wijk. Hier verkoopt Richard zijn vis, ook wel gewaagde architektuur voor zo`n viskeet:

31. In het winkelcentrum zitten zo`n 30 uitbaters, waaronder Albert Heijn, C1000, Wibra en De Grote Chinese Muur. Hier zicht op oostzijde van dit centrum, op elke hoek afgetopt met grappige lift-torentjes:

32. Blik naar rechts vanuit deze positie en hier zie je het wijkpark bijna geïntegreerd in het wijkcentrum middels een vijverpartij. Mét weer een torentje:

33. Weer iets naar rechts gedraaid zie ik de Wijlaarderhof, hoogste (senioren)flat in de wijk, maar liefst 7-hoog!:lol:

34. Daar naast staat één of ander verdwaald verzetsmonument. Raar, want deze wijk bestond 63 jaar geleden nog niet eens, hier stonden destijds koeien&schapen te grazen op weilanden....

35. Daar rechtsachter, in die buurt achter de waterpartij, daar woon ik. Ik loop vaak, op weg naar het winkelcentrum (250 stapjes), langs de ingangspartij van de Camminghastate, gelegen achter de C1000. Ik vind dit best wel een aardige ingangspartij, beter dan de voorzijde aan de waterkant ( te zien op vorige foto):

36. Zo, ik fiets mijn straat in en ben bijna weer thuis ( t.h.v. Friesburg):

37. Bij mij in de voortuin. Mooi, hé, zo`n kunststof voorgevel met kunststof plantjes erachter? Bedankt voor het kijken, comments zijn natuurlijk weer van harte welkom. De volgende fotoserie gaat over Coevorden. Rond 11-11-07 gaat `ie op SSC-Fotoforum.

...... Tis mooi geweest!:)

·
Registered
3,831 Posts
Leuke kleurrijke fotoreeks van een redelijk onbekend gebied voor mij van Leeuwarden. Ik ben 1 keer met m'n ouders met de auto door de wijk geweest, vond het er niet echt fijn uit zien qua bebouwing. Dat blijkt nu ook weer op de bovenstaande foto's, rommelige architectuur. Ondanks dat, ziet de wijk er toch gezellig uit^^

·
Weestwel?
1,713 Posts
Leuk. Ik heb er een aantal jaren gewoond maar kan niet echt zeggen dat ik het een interessante wijk vond. In het Nuon pand zit overigens een politie afdeling, ze stallen er niet alleen de wagens.

·
Moderator
50,384 Posts
Is dit het Beverly Hills? :)

Ik dacht dan meer aan die nieuwe wijk bij Goutum, tussen de ring en de Waldwei, dat oogt vrij Amerikaans vanaf Google Earth. Aan de zuidkant van Sneek heb je ook zo'n wijk, en ook bij Lemmer.

·
Bas
13,538 Posts
Discussion Starter #7
Möbius ring en Beverly Hills.

@ Chris en Ferdinand: Camminghaburen wàs vroeger het Beverly Hills van Friesland, nu dus niet meer, is allang achterhaald door jongere wijken als Goutum, Zuiderburen en Blitsaerd. Laatste buurt hoort `technisch` ook weer tot Camminghaburen, want ze is te klein voor eigen voorzieningen als een gezondheidscentrum of winkels.

@ DvW: Die Möbiusring is volgens verschillende bronnen toch wel 18 meter hoog. De foto is uit een bedrieglijke hoek genomen, vanaf de oprit van de brug over het Ouddeel. En de populieren zijn ook zo`n 25 meter hoog. Dat ding is écht wel fors, dus geloof ik wel in die 18 meter. Toen deze boog geplaatst werd, waren de bomen kleiner. En juist toen leek de Möbiusring weer groter dan nu het geval is.

Trouwens, Möbius wordt ook genoemd bij Ben van Berkel, ontwerper van de Erasmusbrug. Möbius is een interessant wiskundig-en architektuur- verschijnsel. Iets van draaien en overlopen, `twisted objects` en zo.

·
Registered
14,148 Posts
Leuk om die foto's te zien. Ik kan me voorstellen dat het er leuk wonen is. Alleen bij de eerste foto moest ik wel direct aan mijn eigen woonplaats denken. Dat moet toch beter kunnen, lijkt mij.

·
Registered
4,042 Posts
Ik heb een tijdje geleden geprobeerd om hier een serie te maken, maar veel verder dan die mooie woningen op foto 13 ben ik nooit gekomen. Dat blok is, anders dan de rest van de wijk, best fotogeniek. Toch bedankt voor het tonen van deze serie.

·
kurkemeer
130 Posts
@ RWS een leuke reportage van deze wijk enkele van de huizen op de foto's zijn zelfs voor mij nog onbekend ondanks dat ik al 15 jaar in deze wijk woon.
De rusian box op het station is verwijderd in verband met vandalisme , verloedering en de toren tegenover het station stond er toen al en is geen vervanger maar ook niet bekend bij de gemaante als zijnde een kunstwerk word in ieder geval niet genoemd op de site van de gemeente .
Ga voral door met dit soort leuke reportages:).

·
Registered
1,070 Posts
Leuke serie! :eek:kay: Favo's: 8, 24 (prachtige wagen!) en 36. Verder leuke, spontane reactie op foto 15. De Nederlandse vlaggen die je op twee foto's ziet, hadden eigenlijk Friese moeten zijn vind ik. Eerst de Friese vlag, en dáárna pas de Nederlandse zou voor Friesland moeten gelden.

·
NL
3,393 Posts
elke gemeente heeft wel zo'n waterplan met visvijvers surfplassen waar van die leuke landhuisstijl/villa cataloguswoningen staan.

·
Bas
13,538 Posts
Discussion Starter #14 (Edited)
Camminghaburen is toch wel bijzonder, hoor.

Da`s niet waar, Reflus. Camminghaburen heeft niet alleen maar landhuisstijl/ vrije cataloguswoningen, visvijvers of waterpartijen. Er zijn hier doorvaarbare routes, grachten en OOK onder architektuur gebouwde grote woningen, ontstaan in ruim 25 jaren. Een staalkaart van de stedebouwkunde in al die jaren! Een dorp op zich dus, met een unieke kunstroute, en bovendien de finishlijn van de Elfstedentocht. Ik vond het juist zo aardig om het unieke karakter van mijn woonwijk aan te tonen. Zoals Sims al aan heeft geduid, een rommelige, doch gezellige wijk, en zo`n nieuwbouwwijk heeft niet elke stad denk ik.

O ja, de surfplassen Nieuwe/Grote/Kleine Wielen liggen naast Camminghaburen, niet er in.

·
Registered
21 Posts
Leuk Camminghaburen hier te zien. Een jaar of zes, zeven geleden heb ik een zomer in Ljouwert doorgebracht, en vond het zeer mooi en interessant. Wat een verassing de boerderij van m'n vrienden op foto 15 te zien. It Alddiel! Jammer genoeg zijn zij naar Drente verhuisd. Eerlijk gezegd was het een van de beste vakanties in m'n leven.
Maar 'n paar keer door Camminghaburen doorgewandelt, en in het winkelcentrum wat inkopen gedaan, en heb van 't stationtje naar Groningen gegaan (met het toenmalige Wadloper).
Hoop dat dit leesbaar is....ik woonde in Nederland toen ik een tiener was (een paar eeuwen geleden!), en heb weinig kans 't te gebruiken. Ik volg al jaren dit site zonder lid te worden, maar moest reageren op Camminghaburen.

·
Bas
13,538 Posts
Discussion Starter #17
Over stinzen en architektuur.

@ ff : Een Stins is een burcht of landhuis, in het Frysk is het een `steenhuis`, en veel stinzen hebben als naam `State`. In Groningen noemt men ze Borgen. Hier waren veelal adellijke of voorname families gehuisvest, veel stinzen hebben tuinen uit de 16e en 17e eeuw met bijzondere flora. In mijn fotoreportage over Franeker zie je ook nog drie stinzen, stadskastelen, waarvan ééntje er nog een binnentuin heeft. Eén van de bekendste stinzen is de Crackstate te Heerenveen, zetel van het gemeentebestuur aldaar.
Alle kasteeltjes staan op www.stinseninfriesland.nl

Ook @ ff : Een huis `onder architectuur bouwen` wil eigenlijk zeggen, dat je alleen maar een stukje grond hebt. Je laat dan een architect een apart, uniek ontwerp naar eigen smaak en inzichten maken en dat zet je dan neer, zoiets gebeurt hier vaker. Dus geen huis uit de catalogus. In Almere zijn er twee buurtjes compleet met zulke apart ontworpen woningen.

@ SFOMike : Hartelijk dank voor je reaktie. Wat een toevalstreffer die boerderij. Ik zou eerst nog juist deze foto eruit laten omdat de speedboot iets bewoog, maar ik had ook wel weer zoiets van: Dat is een spontane, leuke foto. Zo zijn passanten hier, ze zwaaien gerust als je aan het fotograferen bent.

·
Registered
4,042 Posts
Kick :)

Hier nog een vijftal plaatjes van vandaag, van de Grote Wielen direct naast Camminghaburen. Te weinig voor een complete serie, maar zonde om achterwege te laten. Ze passen hier wel tussen.

1. De Grote Wielen

2. Paadje langs het meer

3. Bevroren riet

4. En plotseling trok er een gletsjer over het fietspad

5. Het omstreden huizenblok

En dan snel weer terug naar huis, want het blijkt toch veel te koud om foto's te maken. :runaway:

1 - 20 of 30 Posts