Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 26 Posts

·
Registered
7,022 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Nu we het toch een beetje over voetbalstadions hebben.
Wie wist dat het al inmens grote stadion van Barcelona wederom vergroot gaat worden, naar 118.000 plaatsen ?

16.05.2007,
Claus en Kaan Architecten finalist in de internationale ontwerpprijsvraag voor FC Barcelona's stadion Camp Nou

Claus en Kaan Architecten is samen met 9 andere architecten en architectenbureaus uitgenodigd om een voorlopig ontwerp in te dienen voor de verbouwing van één van de grootste stadions ter wereld, het Camp Nou van FC Barcelona.

In een open prijsvraag is architecten over de hele wereld gevraagd een opgave te ontwikkelen voor de transformatie van wat het modernste stadion ter wereld moet gaan worden, het nieuwe Camp Nou. De jury bestaande uit afgevaardigden van FC Barcelona, de COAC (Collegi d’Arquitectes de Catalunya) en de stad Barcelona, heeft haar keuze moeten maken uit een totaal van 79 deelnemers. Op 10 mei is bekend gemaakt welke 10 architecten en architectenbureaus door zijn naar de tweede fase van de ontwerpprijsvraag. Claus en Kaan Architecten is daar één van. De andere finalisten zijn:

CRV Arquitectos, Sevilla
Domingo-Ferre, Catalonië
Ferrater-Serra/Vives/Cartagena-Arupsport, Catalonië
Foster+Partners, Groot Brittannië
GMP International, Duitsland
Herzog&De Meuron, Zwitserland
MAP Architects, Catalonië
Martínez Lapeña-Torres, Catalonië
Sanaa, Japan

Het stadion dat werd ontworpen door Francesc Mitjans-Miró, Lorenzo García Barbón en Josep Soteres Mauri werd op 24 september 1957 voltooid. Dit jaar viert het haar vijftigste verjaardag. In het kader daarvan is besloten tot modernisering en een capaciteitsuitbreiding van 98.787 naar 118.000 plaatsen. Hiervoor werd een internationale open ontwerpprijsvraag uitgeschreven met als opgave het stadion te transformeren tot een geïntegreerd en duidelijk zichtbaar stedelijk element.
De voorzitter van FC Barcelona zal later dit jaar bekend maken wie de winnaar is van deze bijzondere opgave.

bron : www.clausenkaan.nl

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Bovendien, totaal overbodig. Camp Nou zit de meeste wedstrijden niet eens vol. Alleen voor de echte toppers.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen renovatie kan gebruiken. Maar uitbreiding?

·
Registered
1,549 Posts
Tja wordt ook wel tijd voor n renovatie daar want tis n mooi stadion maar wel oud.
Kunnen ze intussentijd wel ff op t trainingsveld voetballen want daar kan ook zon 16.000 man zitten

·
Registered
2,152 Posts
Nou Camp is zo lelijk van de buitenkant. Een grote grauwe betonkolos. Van binnen is het echter een stuk aangenamer.

34,936 Posts
Zou mooie opdracht zijn voor Claus en Kaan. Zo'n voetbaltempel verbouwen van zo'n club met zoveel plaatsen! Dat is het ontwerpen van een voetbaltempel waar je u tegen zegt, een droomopdracht. Volgens mij is het mooiste voor een architect om te ontwerpen een theater, een station of een stadion, omdat het grote gebouwen zijn en omdat grote hoeveelheden mensen er van kunnen genieten aan de binnen en buitenkant.

Maar ik geef ze weinig kans tegen Hertzog en de Meuron (bij voorbaat mijn favoriet) en Foster, twee bewezen architecten van topstadions!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Ik ben ook wel benieuwd naar (alle) impressies. Dit gaat een enorm project worden! Heb ze op de Barcelona en Claus & Kaan sites niet kunnen vinden.

·
Registered
370 Posts
Hier snap ik niet veel van hoor. Een opknapbeurt kan het stadion wel gebruiken (waren ze afgelope zomer ook wel mee bezig, doormiddel van vervangen van oude stoeltjes enzo), maar uitbreiden heeft geen enkel nut. Bij wedstrijden tegen mindere tegenstanders zit er amper 50.000 man op de tribunes. Dan zouden ze net zo goed in het naastgelegen 2e stadion kunnen spelen waar 35.000 man in kan, dan ziet het er nog tenminste vol uit.
De enige manier om het stadion vol te krijgen is dan een finale van een grote cup. Dus hooguit 1 keer in de 5 jaar ben je dan uitverkocht. Zonde dus.

·
Registered Abuser
6,302 Posts
Het zal een boel met prestige te maken hebben. Met 118.000 zitplaatsen weten ze zeker dat Real Madrid ze nooit kan inhalen qua capaciteit (in ieder geval niet in het Bernabeu) en kunnen ze claimen dat zij en toch echt niet Real Madrid het allerbeste stadion van Spanje heeft. Bovendien zou het met 118.000 zitplaatsen het grootste echte voetbalstadion ter wereld zijn (is nu het Estadio Azteca in Mexico Stad met een capaciteit van 115.000) waardoor ze hun claim dat ze de grootste club ter wereld zijn verder kracht bij kunnen zetten.

·
Skyscraperfan
1,251 Posts
118.000 is te veel van het goede.

Is camp nou altijd uitverkocht ofso?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Quintana legt 't denk ik wel mooi uit. Net als hoogbouw in Nederland, alles boven de 50 meter is puur prestige. En waarom dan niet met een stadion? Opzich is het, alhoewel ik er niet eerder over nadacht, behoorlijk logisch. :)

·
-
3,632 Posts
Zo overdreven vind ik het niet. Barcelona heeft meer dan 150,000 leden en volgens wiki heeft de club in Camp Nou gemiddeld 73,225 toeschouwers. Of die cijfers echt kloppen vind ik nog niet zo relevant.
De Indianapolis Motor Speedway heeft een capaciteit van 400.000, en die zijn slechts een keer peer jaar allemaal bezet tijdens de Indy 500. Net als de meeste circuits zijn stadions het grootste deel van de tijd niet maximaal bezet. Het gaat alleen om de momenten dat het er wel toe doet. Er zal wel een paar keer per jaar behoefte zijn om zoveel mensen in een stadion te proppen.

1 - 20 of 26 Posts