SkyscraperCity banner
1 - 20 of 43 Posts

·
Administrator
30,094 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: TV/Radio Rijnmond

Rotterdam Durft heeft weinig effect
De imagocampagne Rotterdam Durft heeft nauwelijks effect gehad. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van de gemeente Rotterdam.

Het algemene beeld van de stad is in de afgelopen jaren niet veranderd. Gemiddeld scoort Rotterdam een 6,9.

De studenten in Rotterdam geven de stad het hoogste cijfer. De meeste mensen die niet uit Rotterdam komen, vinden de stad echter nog steeds onaantrekkelijk.

:|

·
Registered
72 Posts
hm dat verbaasd me eigenlijk niks.
Het concept is goed, maar de uitwerking tamelijk suf en de manier waarop het in de media is gebracht slecht de tamelijk suffe filmpjes die gemaakt zijn werden zo ongeveer alleen op TV Rijnmond uitgezonden, en in de plaatstelijk krant geplaatst!

Beter hadden ze een grote reclame op de Dam kunnen ophangen met Rotterdam Durft; dan trek je pas de aandacht.

·
Registered
6,629 Posts
Jan said:
Bron: TV/Radio Rijnmond

De studenten in Rotterdam geven de stad het hoogste cijfer. De meeste mensen die niet uit Rotterdam komen, vinden de stad echter nog steeds onaantrekkelijk.

Vooral deze zin verbaasd mij ook niet .
En vaak word je wel aangevallen als je daar als niet Rotterdammer wat van zegt .
Maar zo kijkt meer dan de helft van NL er wel tegen aan .

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Logisch, Rotterdam durft ook niet. Als ze nou eens knallen met verschillende (bouw)projecten, heb je het gevoel dat Rotterdam het Dubai van Nederland is: juist, een stad die durft, die voorop loopt en laat zien dat het ergens naar toe wil. Nu moeten we het doen met de Ronde van de Dortselaan.

Ik weet trouwens ook wel dat er aardig wat grote evenementen zijn, maar ik zie geen stijgende lijn sinds de Rotterdam Durft campagne.

·
Registered
6,629 Posts
De evenementen die de stad elk jaar houdt zijn opzich best fraaie stadscampagne's .
Ben er dan ook meer dan 1 keer per jaar te vinden, dus daarin doen ze het goed .
Maar dat straatniveau van Rotterdam en dan vooral de vele laagbouw objecten tussen de SUPER hoogbouw in is van verkeerde opzet .
Zoals de Lijnbaan ....een winkelstraat met 2 laagse bebouwing en daarom heen torens die je bijna niet meer terugvind zo hoog .
Het contrast is compleet weg .
De Witte de Witstraat is wel een fraaie straat en hier vind je dan ook verder geen grote contrasten, en ga zo maar door in de nog zat andere interessante straatjes zoals een Nieuwe Binneweg .

Maar daar waar de meeste mensen komen is het beeld compleet weg vind ik zelf dan .

34,876 Posts
Ja, dit riepen we hier op het forum meteen al toen de campagne bekend werd. Die hele term is gewoon verkeerd gekozen, degenen die dat hebben verzonnen waren nog 'profs' ook. Volgens mij kun je beter een groepje hier van het forum een plan laten bedenken om Rdam in een goed daglicht te zetten. Ik kan wel een paar posters en filmpjes bedenken die mensen aan het denken zet! En de bijbehorende term is dan simpel: Rotterdam, stad van de wereld.

·
Registered
6,629 Posts
Nee zo zit ik niet in elkaar ( nou ja stiekem dan ;) ) .
Ik denk dat Rotterdam graag zou willen dat een Enschedeer zo vaak in hun stad komt zoals ik dat doe, want deden alle Nederlanders dat dan hadden ze wel een goed aantrekkingsniveau .

·
Banned
3,385 Posts
heel die Rotterdam durft campagne stelt niets voor, altijd al belachelijk gevonden

als je geen toren van 187m durft neer te zetten dan durf je niets

·
Your advertisement here?
6,812 Posts
Als je Rotterdam populair wil maken bij de rest van Nederland zal je toch moeten gaan 'vertruttigen' ben ik bang. Of de nadruk gaan leggen op het culturele aanbod zoals musea en concerten, en speciale evenementen zoals het aanmeren van cruiseschepen.

2e vraag is, moet Rotterdam wel populair willen zijn bij de rest van Nederland? Ik zou zeggen graag of helemaal niet!

·
Registered
739 Posts
"Rotterdam.....metropool in wording!"
Dekt de lading beter vind ik. Waddinxveen kan bijvoorbeeld 'ook durven'.
Met het woord 'Metropool' geef je de ambitie aan en met 'in wording' is het
duidelijk dat er hard aan wordt gewerkt. Je kan met zo'n campagne wel wat bereiken maar als je dan vervolgens als buitenstaander in het centrum rond loopt zie je hoe triest het gesteld is met de openbare ruimte. Dus geen woorden, maar daden. Laat de gemeente eerst fysieke ingrepen doen voordat ze veel geld besteedt aan dit soort campagnes.
Men had eerst de CST moeten bouwen en op de top de tekst Rotterdam Durft moeten plaatsen: dan heb je recht van spreken en heb je veel exposure. Maar ja daadkracht he! :bash:

·
Registered
6,629 Posts
Eerst een "Van Heekplein achtig" gebied bouwen in Rotterdam en dan kun je je wel tonen met dit motto .

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
INVISIBLE said:
Vooral deze zin verbaasd mij ook niet .
En vaak word je wel aangevallen als je daar als niet Rotterdammer wat van zegt .
Maar zo kijkt meer dan de helft van NL er wel tegen aan .
Klopt, en dat is jammer, want 9 van de 10 mensen baseren die mening op wat berichtjes uit de media en oordelen niet door de stad zelf te bezoeken én te ervaren.

·
Helder
2,689 Posts
Ik vraag me sowieso af of campagnes die een stad op de kaart moeten zetten, werken. N.a.v. deze thread vraag ik me af of andere campagnes een merk/meetbaar effect hebben. Bijv. dat spotje over Groningen, waarvan ik alleen Bert Visscher herinner, of, iets internationaler: 'I Amsterdam'.

Weet iemand daar iets concreets over?

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ Je weet natuurlijk nooit of het een effect is van de 'Er gaat niet boven Groningen' campagne, feit is wel dat het aantal toeristische overnachtingen in Groningen het laatste jaar sterk is gestegen.

Forse toename hotelovernachtingen in Groningen
Toeristen, zakenlieden en andere bezoekers van de stad Groningen blijven steeds vaker slapen in de stad. Het aantal hotelovernachtingen steeg in 2005 met 11 procent ten opzichte van 2004. Groningen telde het afgelopen jaar in totaal 248.600 overnachtingen. Landelijk verwacht het CBS een groei van slechts drie procent.

De groei is vooral te danken aan een toename van het aantal toeristische overnachtingen, meldt de gemeente Groningen. Dat Groningen steeds vaker bezocht wordt door toeristen die overnachten blijkt ook uit de verkoop van arrangementen. Bij de VVV aan de Grote Markt zijn bijna 3,5 keer zoveel arrangementen geboekt als in voorgaande jaren. De zwakkere economie (onder meer koopkrachtdaling en oplopende werkloosheid), het matige zomerweer (tweede zomer op rij) en de lage prijzen van buitenlandse vliegvakanties hebben duidelijk geen negatieve invloed gehad om een bezoek aan Groningen te brengen.

Ook de internationale congresmarkt heeft bijgedragen aan de stijging in hotelovernachtingen. In 2005 zijn in Groningen 69 meerdaagse internationale congressen georganiseerd, dit resulteerde in 53.130 hotelovernachtingen, met een economische spin off van 18 miljoen euro. In 2004 bedroeg het aantal zakelijke overnachtingen 52.000.

De meeste consumenten verkrijgen hun informatie over Groningen via de Er gaat niets boven Groningen-campagne van Marketing Groningen, de onlangs verschenen nieuwe toeristische gidsen, en via www.groningen.nl/toerisme. Het bezoek aan deze website is in 2005 gestegen van 360.000 naar 446.000 unieke bezoekers; een stijging van bijna 24%. De VVV-winkel aan de Grote Markt is dit jaar door 317.000 mensen bezocht, hiermee behoort de VVV-winkel tot de top 3 van Nederland’s best bezochte VVV-winkels.
Je kan je afvragen hoe groot het effect op lange termijn is, en of er uberhaupt een effect is.
Het meest overtuigende argument dat de campagne effect heeft gehad lijtk me de stijging van 250% van de boekingen van het aantal arrangementen. Dit werd in alle spotjes, folders en websites dmv de campagne sterk onder de aandacht gebracht.

Over het Rotterdam-onderzoek; ook een beetje raar om te stellen dat de campagne 'dus' geen effect heeft gehad omdat het waarderingscijfer gelijk is gebleven. Misschien was er zonder campagne wel een daling in de waardering geweest.

·
^^
Hoe lang werkt zo'n slogan? Het lijkt me niet de bedoeling dat er tijdelijk een paar extra mensen naar Groningen gaan door een mediacampagne, want dan moet je elk jaar reclame blijven maken.

Roterdam Durft mislukt? Hee, whats new?

Een stad die bekend staat om geen woorden maar daden gaat snel op zijn bek als het woorden gaat gebruiken om daden te benadrukken,.

Altijd weer interressant dat er bureautjes bestaan die heel veel geld verdienen met het verkopen van dit soort lege-hulzen-kost. Waarschijnlijk bescheuren ze zich en weten ze net zo goed dat een stad als Rotterdam uberhaupt geen behoefte heeft aan een slogan. Sterker nog, het kopelen van een slogan aan een stad is een triest gegeven. Juist het gebruik van een slogan roept in mijn ogen vragen op..wat schuilt erachter?..achterstandswijken?...armoede?..laagopgeleide bevolking?..ontvolking? Wat wil men bewijzen?
Help! we moeten iets doen...dan maar een slogan moeten ze gedacht hebben. Ik zeg; niet lullen maar mouwen opstropen, creeer kansen, verbeter, vernieuw en loop vooruit...... en de rest van het land en de wereld mogen als enigen een oordeel vellen of de stad het goed doet, maar niet de Rotterdamse politici.

1 - 20 of 43 Posts