deel 2:
Ik ben daar de slechte bewegwijzering verkeerd om begonnen, van nr 4 naar nr 1 ipv van nr1 naar nr 4, maar zal de foto's in de goede volgorde proberen te zetten.
Het historische centrumkanaal:
Van het informatiebord
1. Hier is het indertijd begonnen: Hydraulischelift nr 1
![]()
2. Het huisje staat er nog steeds.
![]()
Restauratie van nr 1 kost dus 7.646.720 Euro en moet klaar zijn in maart 2008 als ik het goed lees,
1.![]()
2. Maar dat zal wel niet want zover ik het kan zien is het nog steeds niet af en is het al lang maart 2008 geweest
![]()
3. Maar dat komt misschien omdat de bouwers ook andere dingen aan het doen zijn want dergelijke dingen zie je er nog al wat staan.
![]()
4. Er liggen veel nieuwe balken en pallets met onderdelen:
![]()
5. Is ook nodig ook denk ik?
![]()
6. Dan naar nr 2 waar je een mooi uitzicht hebt op nr 3:
![]()
7. Daar stond ook dit ongebruikte ding dat ze gratis bij mij in de tuin mogen plaatsen (de nieuwe staat een stuk lager er net langs)
![]()
8. Om even een idee te geven hoe hoog nr 3 is, ben ik er bij gaan staan, waar mijn handen zijn is 2.25m
![]()
9. Lift nr 3.
![]()
10. De ene staat bijna beneden en de andere bijna boven
![]()
11. Zo zag het er toen uit.
![]()
12. En zo:
![]()
13. En nu dus ongeveer zo:
![]()
14. Een heel eindje van nrs 1,2 en 3 bevindt zich nr 4.
![]()
15.
![]()
16. Maar ook hier wordt stevig onderhoud gepleegd.
![]()
17. Zo werkt het dus:
![]()
18. Een hydraulische scheepslift werkt al een weegschaal.
De lift bestaat uit 2 bakken van 45 meter breed, 5.80m lang en 3.15m diep
Het waterpeil in de bakken staat op ongeveer 2.40 m.
Elke bak, gevuld met water, weegt circa 1100 ton.
![]()
19. Elke bak rust op een zuiger met een diameter van 2 meter en een hoogte van 19,44 meter die op- en neerschuift in een gevulde cilinder met een diameter van 2,06 meter
![]()
20. De twee cilinders zijn met elkaar verbonden door een leiding en werken bijgevolg als communicerende vaten. Op de leiding bevind zich een kraan die door een werkman wordt bediend.
Wanneer de kraan gesloten is, blijven de twee bakken geblokkeerd in hun respectievelijke stand.
In de bovenste bak brengt men dan 30cm water (75 ton) De bovenste bak daalt en duwt zo de onderste bak naar boven.
![]()
21 lift nr 4 van afstand:
![]()
22. Van hieruit is het 14 km naar Mons en 15 km naar Seneffe
![]()
23 met uitzicht op.....
![]()
juist ja Scheepslift Strépy - Thieu