SkyscraperCity Forum banner

Cees Dam de nieuwe hoogbouwkoning van Rotterdam?

3409 Views 26 Replies 11 Participants Last post by  Jan
Maastoren, Gedempte Zalmhaven, Coopvaert, Wilhelminatoren... Is het bureau van Cees en Diederik Dam de nieuwe hoogbouwarchitect van Rotterdam?
1 - 20 of 27 Posts
Ik vrees van wel.
ja ik heb het al eerste opgemerkt. Als je in Rotterdam wilt slagen, of bij Feyenoord spelen, dan is een korte achternaam noodzakelijk.
@Eusebius: Maar mijn achternaam heeft 8 letters! :(
Kan zijn, liever hij dan Kotshoff :D
Wilhelminatoren an sich is niet helemaal mijn ding, maar Coopvaert ziet er goed uit. We zijn denk ik vooral nu benieuwd naar wat ie gaat ontwerpen voor de Maastoren. Als we dat nix vinden kraken we hem weer net zo gauw af....
Soms denk ik is het maar net met wie de projectontwikkelaars mee waaien.... :)
Sint Clara said:
@Eusebius: Maar mijn achternaam heeft 8 letters! :(
Kost wel wat maar je kunt officiëel van naam veranderen, zoals een meneer Rothuizen die architect wilde worden :D

Juan Cólà bekt lekker!
Of beter, Leen Huijzer die zich Lee Towers laat noemen.
O, ja, kraandrijver uit Rdam toch? Zou hij hier op het forum zijn :D ?
Ik ga mijn naam niet veranderen, ze veranderen maar die traditie van korte namen.

Kan iemand een paar foto's posten van dit architecten bureau.
Hij kan nu misschien goed maken wat hij in Amsterdam verpest heeft met zijn stadshuis!
Toch had ik liever een andere architect gezien....
Mecanoo heeft er 2 (Hillekop en Montevideo).

Hoogstad heeft er nu 1 geloof ik, maar straks met Vopak verbouwing en knick op zuid alweer 3.

Quist heeft Nedlloyd en Robeco en misschien nog een paar?

Verder kan ik er zo snel geen bedenken.
@aedificium erectum
Mecanoo heeft ook nog wat andere projecten ontworpen in Rotterdam. Deze torentjes zijn allemaal rond de 50m:
Parkhotel, Maas Rijn Flat (Katendrecht), Woontorens Speedwellstraat (Schiemond)

Andere veelbouwers in Rotterdam:

(Henk) Klunder Architecten
Poort van Zuid, Woontorens Boompjes, Eneco, Weenatoren, Hoge Erasmus, Hooge Marinier, Maasresidentie

HM architecten
Harbour Village, Waterstadtoren

EGM Architecten
Fortis Bank (Coolsingel), Witte de With, Gerard Goosenflat

Bonnema Architecten
Gebouw Delftse Poort, UWV, Woontoren Buitenbassinweg
See less See more
Toch heb ik liever een man zo progressief als Rem, als zijn de hoogbouwkeizer van Rotterdam.
Ik mag die Dam niet zo.
Of zoiets als Piano, met zijn Toren op Zuid (maar dan met originelere naam)
De veelbouwers Dam, Klunder, HM, Bonnema en EGM zijn uitstekende bureau's, maar niet echt de meest spectaculaire architecten. Het is toch jammer dat Rotterdam thuisbasis is van bureaus die Nederland wereldfaam geven op het gebied van moderne architectuur, zoals OMA, EEAA en MVRDV geen enkele toren hebben ontworpen in Rotterdam. Ook de internationale architecten leveren hier geen topprestaties. Het succesverhaal van hoogbouw en Rotterdam is dan ook niet zo zeer gelegen op het architectonisch vlak, maar meer op dat van stedelijkheid, stadssilhouet en beleid.
Misschien dat ik in de toekomst met mijn opleiding bouwkunde daar wat aan kan gaan veranderen... :) ;)
Die Toren van Piano waar ie zelf zijn naam vanaf heeft gehaald omdat hij het zelf ook een bagger ding vind.... Nee dank je. Eiegnlijk staan er in R'dam maar twee behoorlijk hoogbouw projecten (afgezien van de Euromast): Hoge Heren en Robeco de rest is stuk voor stuk armzalig voor een stad die pretendeert DE architectuurstad te zijn van NL. Apeldoorn heeft meer goede architectuuur dan R'dam op dit moment. En Dam in Rotterdam is al helemaal een drama; kunnen ze die man z'n inschrijving van het architectenregister niet intrekken?
de rest is stuk voor stuk armzalig voor een stad die pretendeert DE architectuurstad te zijn van NL. Apeldoorn heeft meer goede architectuuur dan R'dam op dit moment.
Ik denk dat de Delftse Poort alleen al meer kost dan het hele o zo geweldige centrum van Apeldoorn bij elkaar....

Maar goed op jouw post kan men beter niet serieus ingaan... :weirdo:
O okay dat is hier de bepalende factor: als het maar duur en hoog is is het goed.... IS in ieder geval duidelijk. Maar laten we eerlijk zijn, wat is nu werkelijk een goed (hoog) gebouw in Rotterdam dat in de laatste 20 jaar is gebouwd. Begrijp me niet verkeerd, ik woon in R'dam en wil zeker niet weg maar laten we nu eens ophouden met die onzin dat de architectuur hier zo gweldig is. Laten we elkaar nu niet voor de gek houden. Zelfs Amsterdam, ja het doet pijn, heeft meer interessante architectuur gebouwd in die periode dan Rotterdam. En nee het centrum is niet o zo geweldig maar in de provincie (want dat bedoel ik eigenlijk te zeggen, wordt er architectonisch en kwalitatief veel meer interessants gebouwd dan in R'dam, helaas. Het feit alleen al dat Dam hier Hoogbouw Koning van Rotterdam wordt genoemd zegt echt meer dan genoeg. De man die 'high end' gebouwen maakt met van die leuke 'Chinese restaurant plafonds' erin. Nee daar zitten we op te wachten.

Verder Dukebas: voor je reageert eerst goed lezen. Er staat nergens in mijn stuk dat het centrum van apeldoorn zo geweldig is, het tegenovergestelde is waar!

Zie net dat je Bouwkunde gaat studeren: bespaar je de moeite zou ik zeggen! :cheers:
See less See more
1 - 20 of 27 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.