Van januari tot afgelopen zaterdag heb ik gewoond en gestudeerd in Guatemala. Op de reis hiernaartoe en de vakantie naderhand ben ik onder meer in Mexico geweest. Geweldig land met geweldige mensen, mooie natuur, bizarre culturen en vooral erg leuke steden. Omdat het nog wat werk kost om de foto's van Guatemala zelf te bekijken, te sorteren en te verkleinen hier eerst een voorproefje met een serie van Mexico zelf!
Eerst Mexico-stad. Volgens een taxi-chauffeur wonen er 24 miljoen (!) geregistreerde (!!) mensen. In de stad zelf krijg je niet echt de indruk in de grootste stad ter wereld te zijn aanbeland. Mensen zijn vriendelijk en ik vond het niet hectischer overkomen dan een stad als Parijs of Rome.
1. Onderdoorgang bij het parlement.
2. Toeritenvermaak bij het Zocalo.
3.
4. Torre latinoamericana
5.
6. Zicht op een klein deel van de stad
7.
8.
9.
10. In het Parque overal verkopers.
11.
12.
13.
14. Uitzicht vanuit ons hostel.
15. Nabij Mexico-stad ligt Teotihuacan, een oud piramidecomplex. Eerste stop bij een werkplaats.
16.
17.
18.
19.
20.
21. Tweede stop, de site zelf.
22.
23.
24.
Dan
Oaxaca. Na een flinke busreis komen we aan in Oaxaca, een stad ten zuid-oosten van Mexico-stad.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
Na een kort verblijf - want we moesten door! - zijn we na een verschikkelijke nachtelijke busrit afgereisd naar San Cristobal de Las Casas. Deze stad was op 1 januari 1994 het epicentrum van de Zapatista-opstand. Nog steeds hebben de Zapatistas, met name hier, een enorme achterban. In vrijwel elke winkel of elk restaurant zie je wel een afbeelding van Subcomandante Marcos hangen. Al met al een mooie en schone koloniale stad een paar uur ten westen van de grens met Guatemala.
31.
32.
33.
34. De kerk, mag toch niet ontbreken.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44. Vrij veelvoorkomende streetscene.
45.
46. Binnen in een textielwerkplaats.
47. Ook hier.
48.
49. Zo vader...
50.
51.
Vanuit San Cristobal was het mogelijk om een tocht te houden over een grote rivier in de buurt. Deze voer ons door een enorme canyon met allerlei prachtige fora en fauna aan de oevers en in het water. Zo slingerden de apen door de bomen, helaas te ver weg en te donker om op de foto te zetten.
52. Río Grande
53.
54. Herdenkingsmonument aan geologen die dit gebied hebben verkend.
55.
56.
57.
En dat was het kleine deel van Mexico dat ik gezien heb. Voor iedereen een aanrader om niet naar Cancun te gaan, maar het land in de gaan en met de mensen te praten. Zo leer je ontzettend veel meer van het land. Volgende keer - in verschillende delen waarschijnlijk - Guatemala en Belize! Reacties natuurlijk welkom.