SkyscraperCity banner

Cijfer

• 1

Votes: 0 0.0%
  • 2

Votes: 1 2.4%
  • 3

Votes: 1 2.4%
  • 4

Votes: 5 12.2%
  • 5

• 5.5

• 6

Votes: 3 7.3%
  • 6.5

Votes: 3 7.3%
  • 7

Votes: 4 9.8%
  • 7.5

Votes: 5 12.2%
  • 8

Votes: 11 26.8%
  • 8.5

Votes: 4 9.8%
  • 9

Votes: 2 4.9%
  • 9.5

Votes: 2 4.9%
  • 10

1 - 20 of 23 Posts

·
Moderator
3,287 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gegevens
Naam: Centrum voor Levenswetenschappen
Hoogte: 40 meter
Plaats: Groningen
Start Bouw: 2007
Oplevering: 2010
Functie: Onderwijs
Architect: Rudy Uytenhaak Architecten

·
Registered
104 Posts
Wow, heel erg mooi! Gaat mooi op in het landschap, mooi gebruik van verschillende kleuren en een heel apart ontwerp. Zeker een 9 waard! Hopelijk past de bestrating en inrichting die er nog moeten komen goed bij het gebouw.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Vreselijk. Bij gebrek aan originaliteit maar weer eens de gekke-vormpjes-doos opengetrokken... Een gesloten en onherbergzaam gebouw dat als een UFO in het gebied lijkt te zijn neergestreken. Daarnaast heb ik mijn twijfels bij de houdbaarheid van de gevel en is de buitenruimte heel slecht ingericht (gras met een paadje).

En dan het typische gelul van de architect:

http://www.uytenhaak.nl/02_werken/01_projecten/00_documentatie/A306_Groningen_CentrumvoorLevenswetenschappen-NL_web_v2.pdf said:
In relatie tot het omvangrijke programma is Mimicry een functioneel bepaald gebouw, dat weliswaar groot is, maar extern geen ondoordringbare massa vormt. Het opent zich naar de campus, is open in ontsluiting en logisch in opbouw. Het volume kan worden opgevat als een lichaam dat zich uit de grond opricht en gedeeltelijk verdwijnt in het perspectief en het hellende maaiveld. De zichtlijnen accentueren de open ruimte in plaats van de massa van het gebouw. Het poorteffect maakt dat je er doorheen kijkt in plaats van er tegenaan.
Een 4.

·
Registered
2,140 Posts
Beetje verspilling van ruimte, maar zeker een eyecatcher, goed uitgevoerd en groot groen dak. 8!

·
Derp?
2,192 Posts
Vind de afwijkende vorm en inpassing in de omgeving prima, en ook het grote groene dak is een pluspunt.
Maar een gevel die lijkt op veralgd schuttinghout kan mij absoluut niet bekoren, en verder had had ook de ingang/plint (welke?) veel beter gekund.

Daarom: 7/10

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
Me too, wat een vorige eeuwse drol zeg. Houdbaarheidsdatum is nu al verstreken. Dit soort troep kan ook echt alleen in Nederland!
Het gras op het dak is wel mooi; met die kleine ramen is het immers net of je onder de zoden ligt.

·
Registered
787 Posts
Ontwerpers die dergelijke troep uit de hoed toveren vergeten dat bouwen om mensen gaat en niet om het uitvinden van de meest idiote volumeconfuguraties die bvb het hele buitengebied tot nutteloze restruimte degraderen.

Niet eens een gezelllig terrasje waar je in de zomer van de lunchpauze kan genieten. Ik heb medelijden met de mensen die daar hun dagen moeten slijten.

Zwevende volumes hebben bvb ook enorm veel verliesoppervlak en scoren vanuit energetisch oogpunt ronduit slecht,... onbegrijpelijk in dit tijdperk.

1/tien omdat de nul van mijn klavier kapot is.

1 - 20 of 23 Posts