Als er twee Belgische steden zijn met een slechte reputatie in Nederland, dan zijn dan toch wel Luik en Charleroi. Van Luik vind ik dat zeer onterecht. Ik kom er graag enkele keren per jaar om te genieten van de gezellige markten, cafés en het prachtige uitzicht over de stad vanaf de Buerenberg. In Charleroi was ik nog nooit geweest, dus daar moest maar eens verandering in komen.
Op dit forum heb ik al verschillende fotoseries voorbij zien komen, waaruit ik opmaakte dat het compacte centrum toch wel aardig wat fraais te bieden had. Met name de industriële en ietwat grauwe buitenwijken zouden de stad haar reputatie van 'lelijkste stad ter wereld' geven. In de ogen van Nederlanders, welteverstaan.
Afgelopen week ben ik dus zelf maar eens een kijkje gaan nemen. Met de auto (vanuit Maastricht), want zo zou de reis slechts 1 uur in plaats van ruim 2,5 uur (met de trein) duren. Ik parkeerde de auto bij station Charleroi Sud, wat tevens het OV-knooppunt van de stad is. Vanuit hier reisde ik eerst per (pre-)metro naar de westelijke buitenwijken. 's Middags en 's avonds bezocht ik vervolgens het centrum, dat helaas iets minder charmant en verzorgd bleek dan gehoopt. Maar goed, daarover later meer. Het is nu de hoogste tijd voor de foto's!
1. Charleroi heeft verschillende pre-metrolijnen, die allemaal de randen van het stadscentrum bedienen en uiteindelijk uitkomen bij het station Sud. De lijnfrequenties liggen vrij laag vind ik, maar doordat de lijnen deels parellel lopen (vooral in het centrum), hoef je vaak toch niet langer dan een kwartier te wachten. Ik nam lijn 1 naar Dampremy en stapte daar uit op een verlaten station.
2. De ingang van het station. Hoewel je hier hemelsbreed maar een kilometer van het stadscentrum verwijderd bent, voelt het toch dorps aan.
3. Wanneer je bij station Dampremy in zuidelijke richting de straat uitloopt, doemt de industrie al op.
4. Rue de Mons
5. De pre-metro rijdt hier bovengronds, tussen Dampremy en Providence. Het tankstation waar ik nu sta is buiten gebruik.
6. Best een indrukwekkend gezicht, die hoge schoorstenen. De rook kwam overigens van een auto met pech.
7. Ik beklom Terril de la Blanchisserie voor een mooi uitzicht over de omgeving. Terrils zijn steenbergen die bestaan uit afvalmateriaal van de mijnbouw.
8. De ringweg van Charleroi.
9. Blik richting het centrum.
10. De wijk Dampremy.
11. Qua bouwstijl deed Dampremy me erg denken aan de oostelijke mijnstreek in Zuid-Limburg.
12. In het midden is nog duidelijk het metrostation Dampremy te zien.
13.
14.
15.
16.
17. Ook hier groeit en bloeit er genoeg.
18. Vervolgens trok ik wat verder de wijk in.
19.
20.
21. Daar waar de straat eindigde begon de rotzooi. Achter me lag een ware vuilnisbelt.
22.
23.
24. Meer vrolijkheid en kleur was te vinden langs de drukke Route Latérale.
25. Hier vind je het ene na het andere kunstwerk.
26. De enige voetganger die ik hier tegenkwam.
27. Gek is dat niet, want je ademt heel wat stof in, afkomstig van de naastgelegen industrieterreinen.
28.
29.
30.
31.
32.
33. Verboden toegang.
34. Ook hier wordt nog gewoon gewerkt.
35.
36. Vervolgens liep ik weer terug naar het metrostation van Dampremy, waar ik (na lang wachten) op de metro naar Providence stapte. Ik vermoed dat het station Providence vooral gebruikt wordt door werknemers van de nabijgelegen industrieterreinen, want huizen waren in de verre omtrek niet te vinden.
37.
38.
39. Veel was er niet te doen rondom Providence, dus ik reisde verder naar de volgende halte: De Cartier. Deze ligt in het centrum van Marchienne-au-Pont, pal naast een fraaie kerk. Daarvan heb ik geen foto, want ik begon direct aan mijn wandeling langs de rivier de Samber. Zo wandelde ik 3,5km in oostelijke richting, terug naar Charleroi.
40.
41.
42.
43.
44.
45. Het heeft wel wat, zo wandelen langs al die industriegebieden. Je hoorde constant het geluid van machines, maar mensen kwam ik nauwelijks tegen onderweg (op drie fietsers na).
46.
47.
Tot zover de industrie en de buitenwijken. Tot zover ook deel 1 van deze fotoserie. In het vervolg zal het centrum ruimschoots aan bod komen, want Charleroi is natuurlijk meer dan alleen woonwijken en fabrieken.
Reacties zijn uiteraard van harte welkom!