Op het filmpje en op bijna alle foto's die ik er ooit van te zien kreeg rijdt de tram nochtans steeds bovengronds en zie je bijna uitsluitend bovengrondse stations. Zelfs aan het NMBS-station, zowat in het centrum dus, zie ik alleen bovengrondse trams. Maar als er inderdaad een ondergronds deel is -en waarom zou ik daaraan twijfelen?- dan is het idd wel een 'premetro'En ook in tunnels. Het aantal ondergrondse haltes in Charleroi is zeker dubbel zo groot als in Antwerpen. Voor de rest rijdt die tram denk ik overal op een eigen trambaan of op een viaduct, en moet het nagenoeg nergens de baan delen met autoverkeer.
En die knarsende trammetjes zijn eigenlijk nagenoeg dezelfde als die die aan de kust rijden (alleen korter)... Sommige van de trams in Charleroi zijn zelfs ex-kusttrams.
Nuja, men is nogal snel geneigd om tramverkeer onder de grond 'metro' te noemen. Niet alleen in Charleroi trouwens (...)
En ook in tunnels. Het aantal ondergrondse haltes in Charleroi is zeker dubbel zo groot als in Antwerpen. Voor de rest rijdt die tram denk ik overal op een eigen trambaan of op een viaduct, en moet het nagenoeg nergens de baan delen met autoverkeer.
En die knarsende trammetjes zijn eigenlijk nagenoeg dezelfde als die die aan de kust rijden (alleen korter)... Sommige van de trams in Charleroi zijn zelfs ex-kusttrams.
Nuja, men is nogal snel geneigd om tramverkeer onder de grond 'metro' te noemen. Niet alleen in Charleroi trouwens m))
De metro léger (dit wordt door een Fransman of Waal verstaan zoals een Vlaming of een Nederlanders premetro verstaat), is er gekomen in typische wafelijzerpolitiekstijl, als compensatie voor de investeringen in de haven van Zeebrugge en de uitbouw van het tramtunnelnetwerk in Antwerpen...
We hebben de neiging om altijd alles in zwart-wit te zien.Ik denk dat Charleroi voor een overgroot gedeelte uit steuntrekkers, werklozen en gepensioneerden bestaat. Misschien trekt de economie ooit weer aan en dan zal deze stad een natte droom zijn voor stadsplanners en architecten. Denk eens aan alle projecten die hier mogelijk zijn. Hopelijk kunnen de Waalse politici Charleroi en Henegouwen uit het moeras trekken. Het is een mooie provincie die beter verdient.
Men wou ook gewoon in die tijd de 5 grote Belgische steden van een metronetwerk voorzien. Nogal te ambitieus voor een maatschappij die zich meer en meer op de auto begon te richten. Jammer, stel je voor dat het ganse metronetwerk gepland in de jaren '70 voor Brussel, het metronetwerk voor Antwerpen en Charleroi zouden gerealiseerd zijn!
Hix: Toen de metro werd ontworpen in de jaren 60 was Charleroi nog een rijke industriestad en men voorzag dat de stad zou groeien naar 500.000 inwoners! Eigenlijk is het wel een mooi project, jammer alleen dat er zo weinig mensen van gebruik maken. Ik denk
Ho maar, even bij de les blijven.Er zijn veel laaggeschoolden in Brussel, inderdaad, maar ook veel hooggeschoolden en of hoe zeg je dat 'gemmideld geschoolden'.
In Wallonië zijn er 17% werklozen, dat wil zeggen dat 83% van de actieve bevolking wél werkt.
Charleroi is een stad met veel problemen, maar dat wil niet zeggen dat het 'overgrote' deel van de bevolking steuntrekkers zijn,... Het overgrote deel van Charleroi werkt gewoon, en betaald ook belastingen en RSZ voor die steuntrekkers.
Het is zeker niet mijn bedoeling om op Wallonië af te geven, integendeel. Maar toch een paar feiten.We hebben de neiging om altijd alles in zwart-wit te zien.
Er zijn veel laaggeschoolden in Brussel, inderdaad, maar ook veel hooggeschoolden en of hoe zeg je dat 'gemmideld geschoolden'.
In Wallonië zijn er 17% werklozen, dat wil zeggen dat 83% van de actieve bevolking wél werkt.
Charleroi is een stad met veel problemen, maar dat wil niet zeggen dat het 'overgrote' deel van de bevolking steuntrekkers zijn,... Het overgrote deel van Charleroi werkt gewoon, en betaald ook belastingen en RSZ voor die steuntrekkers.
De hoofdstad van Henegouwen is vooralsnog Bergen en niet CharleroiBenonie said:Maar ik gun Charleroi en het mooie Henegouwen (was er 5 jaar terug zowaar 2weken op vakantie!) een economische revival, inclusief een mooiere hoofdstad met een waardige premetro.
Lijn 1 in Gent rijdt ook niet in zijn geheel door dichte stedelijke bebouwing. Dichter naar Evergem toe heb je ook vaker de indruk meer op de velden te rijden.Benonie said:Op heel wat plaatsen lijkt het wel of ie net als 50 jaar geleden gewoon op de buiten rijdt. Tussen velden en open bebouwing....
De boerentram van vlak na WOII?
Het gros van de Antwerpse en Gentse tramvloten dateert ook uit de jaren '70. Lagevloertrams zijn behoorlijk duur. In geen van de Vlaamse tramsteden rijden ze op alle lijnen (in Gent is het zelfs onmogelijk om op Lijn 4 met Hermelijnen te rijden, ze zouden scheuren). Ik ga er overigens van uit dat men in Charleroi ook wel liever lagevloertrams zou hebben, de vraag is gewoon of ze die momenteel wel kunnen betalen...Benonie said:Maar kusttrams of niet, het blijven oude knarsende seventies-trammetjes, in niks te vregelijken met de huidige generatie lage-vloertrams, laat staan met metrostellen.
Dat lijkt me dan wel een verschrikkelijk lang eind door een drukke en dichtbevolkte straat.Hix: deze tramlijn wordt alleen gebruikt voor trams op weg naar de remise!
Inderdaad, tamelijk absurd, zoals wel meer zaken in Charleroi. Met het nieuwe uitbreidingsplan voor de metro zal deze lijn toch terug opengesteld worden voor reizigers. (dat is de lijn naar Gosselies) Ik veronderstel dat men wel alles zal terug heraanleggen met een volwaardige eigen bedding. Ik heb er nog geen rendering van gezien, maar het wordt alleszins voorzien en het is goedgekeurd en alles. Eigenlijk moet men daar gewoon halteborden plaatsen en men kan beginnen reizigers meenemen!:lol:Dat lijkt me dan wel een verschrikkelijk lang eind door een drukke en dichtbevolkte straat.
Dan konden ze net zo goed een eigen bedding en haltes plaatsen. Of niet?
Bedankt Joba, maar eigenlijk wisten we dat allemaal al.Even verduidelijken. De werkloosheidsgraad wordt berekend volgens het aandeel van de werkzoekende werklozen op de totale beroepsbevolking. De totale beroepsbevolking is som van werkloze werkzoekenden en werkenden. Gepensioneerden, kinderen, niet-werkzoekende werklozen (mensen die om wat voor reden dan ook de arbeidsmarkt verlaten hebben) worden dus niet meegerekend bij het berekenen van de werkloosheidsgraad. De werkgelegenheidsgraad wordt berekend volgens het aandeel van de werkenden in de totale bevolking tussen 15 en 64 jaar.
Dat betwijfel ik want ik lees heel wat fouten.Bedankt Joba, maar eigenlijk wisten we dat allemaal al.