SkyscraperCity banner
1 - 20 of 30 Posts

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Het derde land op onze reis was Macedonië. Een omstreden land, want volgens de Grieken had het nooit zo mogen heten en volgens de Bulgaren is het eigenlijk een afvallige provincie waar ze een Bulgaars dialect spreken. Ook in eigen land is Macedonië niet onomstreden. Er wonen Albanezen en Slaven, maar wat voor Slaven? Joegoslaven? Toch Bulgaren? Wat zijn "Macedoniërs" überhaupt...?

Zo'n zoekend land heeft natuurlijk inspirerende leiders nodig. En die heeft Macedonië gekregen. De huidige regering, die nog steeds op het nodige draagvlak rekenen kan en dus veilig in het zadel zit, doet er alles aan om een Macedonisch nationaal gevoel te creëren. En dus is er een grootse geschiedenis verzonnen, zijn er overal reclames met de oproep trots te zijn op Macedonië en worden er miljarden in megalomane projecten gepompt die de grootsheid van de Macedonische natie moeten onderstrepen. Echt waar - je moet het zien om het te geloven, maar ik héb het gezien.

Toen we het land binnenreden, ontving ik een automatische sms met de volgende tekst:

Welcome to Macedonia, the cradle of civilization. During your stay we strongly recommend that you visit the Museum of Macedonian Struggle and the Memorial House of Mother Teresa in Skopje, the Memorial Center of Toshe Proeski in Krushevo, the Museum on Water in Ohrid and the Ancient Observatory in Kokino.

Echt waar.
Ik heb het gezien. Dit zijn de foto's.

1.

Het oude station van Skopje. In 1963 werd het bij een aardbeving beschadigd. Er stoppen geen treinen meer, het is een museum en deels nog steeds een ruïne. De aardbeving van '63 verwoestte grote delen van de stad, die daardoor nog harder op zoek is naar identiteit dan de rest van het land.

2.

Ik zou zeggen: die identiteit vind je gewoon op één van de vele markten. Maar wie ben ik?

3.

4.

Ik ben een toerist en dus moet ik naar dit kitschpaleisje ter ere van Moeder Teresa. Macedonisch natuurlijk, want ze werd in Skopje geboren. Eigenlijk was ze Albanese, maar één van de verdiensten van de nieuwe regering is dat afkomst niet meer uitmaakt om een nationale held te worden. Ze noemen zelfs Atatürk, die op school zat in Bitola, in hun foldertjes. En Alexander de Grote natuurlijk, maar die komt zo nog aan de beurt.

5.

Het moderne centrum dateert van na de aardbeving en is op zich niet onaardig, maar natuurlijk niet echt Macedonisch. Daarom heeft de regering het recentelijk vol met vaderlandslievende monumenten gezet.

6.

7.

Ja, het is een triomfboog. Echt waar.

8.

En leeuwen hè. Alsof ze zo van de Gamma komen.

9.

Maar het gaat natuurlijk allemaal om het groteske ruiterstandbeeld van Alexander de Grote. Een Macedoniër, echt waar! Of nou ja. Het gebied dat hij Macedonië noemde had weinig met het huidige Macedonië te maken, en die man ging gewoon naar school bij Griekse wijsgeren... Zelden is een nationale held zo gezocht. Nederland maakt meer aanspraak op Karel de Grote dan Macedonië op Alexander. Maar goed, dat krijgt niemand die regering uitgelegd, dus staat er deze fontein. Er hoort opzwepende muziek bij, en een lichtshow 's avonds. Echt waar. Ik verzin het niet, ik had het niet eens verzonnen kúnnen hebben.

10.

Langs de rivier - onbevaarbaar door de fonteinen en de bruggen in aanbouw - verrijzen nog meer grootse gebouwen ter meerdere eer en glorie van het vaderland.

11.

12.

Kijk, schat, stond bij de Praxis en ik dacht, ach, waarom niet.

13.

14.

15.

Eén van de weinige goede dingen is het nieuwe Nationaal Theater, dat ongeveer de vorm krijgt van het oude theater dat bij de aardbeving verwoest werd.

16.

17.

Het échte Skopje, dat bestaat natuurlijk ook. Je moet er wel moeite voor doen om er te komen, want behalve het plein rond de Alexanderfontein is er maar weinig goede bestrating in Skopje. Hinkelend over wat keitjes tussen diepe plassen bereikten we de oude Ottomaanse stad. En die is gewoon schitterend.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

Moskeeën en terrasjes, waar je goed pils en spectaculaire wijn kunt drinken, in Skopje kan dat naast elkaar. Je wordt tijdens het borrelen wel af en toe opgeschrikt door oproepen tot gebed, maar verder gaat het heel soepel allemaal. De menukaarten zijn niet zelden in het Macedonisch en het Albanees. Als je dieper de wijk in loopt krijgt het Albanees zelfs echt de overhand. Daar hield voor mij ook het verstaan op, want Macedonisch kan ik nog wel volgen - ik spreek wat Bulgaars en tja, daar lijkt het toch verdacht veel op - maar van Albanees kan ook ik niks maken.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Verwarrend wel, die islamitische wijk. Dat is nog eens een andere cultuur! Hier grenst Europa aan een andere wereld, aan ander denken... Maar wel de wieg van de beschaving, natuurlijk, je hoeft maar om te kijken om daaraan te worden herinnerd.

32.

33.

Tja, Skopje. Een stad waar de samenhang uit is verdwenen, maar of dat nu door de aardbeving, of door het krankzinnige nationalisme komt, dat is mij niet duidelijk geworden. Ik heb genoeg jonge, verstandige mensen gesproken die zich de ogen uit de kop smaken voor al dit theater, het is niet zo dat heel Macedonië hier oprecht achterstaat - maar toch gebeurt het. En het blijft gebeuren, nieuwe beelden zijn al gepland. En niet in Skopje alleen. Wat moet dat toch worden?

34.

Reacties zijn welkom.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Toen ik las dat jullie deze reis gingen maken was ik wel het nieuwsgierigst naar Skopje. Ook daar had ik vroeger totaal geen beeld van. Tot ik daar een paar jaar terug ergens een reportage over Macedonië voorbij zag komen, waarin ook werd verteld dat men krampachtig een nieuwe kunstmatige geschiedenis aan het injecteren is met standbeelden en nieuwe als monumentaal bedoelde gebouwen. Een van de raarste dingen die daar tussen al die standbeelden voorbij kwam vond ik wel die goedkope en smakeloos ontworpen Chinese kopieën van de iconische Londense Routemaster dubbeldekkers :lol:. Op #29 zie ik er een voorbij komen. Maar wederom een fascinerende serie! :eek:kay:

·
ΔE = hv
893 Posts
Hebben die Macedoniërs nou echt geen nationale symbolen? Want behalve smakeloos is dit ook weinig origineel. Misschien hadden ze een eigen bouwstijl kunnen ontwikkelen, wat beter op de grootse Macedonische geschiedenis zou aansluiten. Ik hoop dat ze geen statutario gebruiken voor de standbeelden, want dat zou echt zonde zijn!

Maar het is goed om te zien dat Skopje nog wel een aardig historisch centrum heeft. Vooral de bestrating vind ik mooi. Bedankt voor de foto's :)

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Macedonië heeft geweldige wijnen, daar was vast wat mee te doen geweest. Standbeelden van druiven en grote rode fonteinen, waarom niet. Alles beter dan dit.

Er is meer, trouwens. Het is nog erger.
In ons hostel lag er een folder in de kamer waarin nog meer grootheidswaan werd geëtaleerd: Macedonië, bakermat van de Slavische cultuur, Macedonië, waar het schrift werd uitgevonden, Macedonië, land met de beste opium van de wereld (echt waar! ik verzin niks!), Macedonië, land van de oudste stad op aarde, Macedonië, Macedonië.
Het allerbizarste was nog wel dat deze folder, waarin ook werd uitgelegd dat Skopje de hoofdstad van het land was, niet in het Engels of enig andere voor toeristen toegankelijke taal was opgesteld, maar in het Macedonisch! Omdat ik wat Bulgaars spreek kon ik er het meeste van lezen, maar nog niet alles - eens mijn Bulgaars echt op peil is ontdek ik misschien nog wel grotere Macedonische verworvenheden. Macedonië, een klein land met een grote ziel - dat stond er ook nog in.
Echt.
Waar.

En dan die bussen, ja, dat ook nog. Maar die bussen kan ik ze nog vergeven, die hebben nog een praktisch nut. Die fontein met die muziek heeft helemaal geen nut. Tijdens ons verblijf viel in een groot deel van de oude stad de stroom uit, maar de fontein bleef toeteren. Zo ongelooflijk droevig word je er van.

·
Registered
12,443 Posts
Je kan kitsch maken, maar zorg er dan tenminste voor dat het er niet als kitsch uitziet. Die beelden van hun 'nationale helden' lijken wel van plastic.

Maar goed, in feite maakt Macedonië mee wat diverse landen in de 19de eeuw doormaakten. Het is zeker interessant om dat in de 21e eeuw te zien gebeuren.

Wat ik verder nog wil weten: hoe aardbevingsgevoelig is dat gebied eigenlijk? Want er zijn in het verleden naar ik weet al diverse Balkansteden vernietigd door aardbevingen. Het moet dus wel een urgent probleem zijn. Ik hoop dus voor Macedonië (enfin, ik hoop het eigenlijk niet) dat ze hun 'iconische' gebouwen voldoende aardbevingsbestendig gemaakt hebben.

·
Registered
34,647 Posts
Van de steden waarvan je foto's gepost hebt vind ik Skopje tot nu toe het meest aantrekkelijk overkomen. Sowieso zijn het allemaal boeiende series. :)

Waar die grootheidswaanzin vandaan komt is mij een raadsel.

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Het is echt een aardbevingsregio, dat wist ik ook toen ik erheen trok - maar ja, dat we net de zwaarste in decennia zouden meemaken viel niet te verwachten.
Veel oude gebouwen zijn erop voorzien, en de gebouwen die in Skopje na '63 zijn neergezet geloof ik ook - daar hebben ze destijds een Japanner voor ingevlogen. Het zegt wel iets dat de 5.8 in Sofia eigenlijk alleen maar voor wat schade aan auto's zorgde, terwijl dezelfde kracht deze week in Italië voor doden, gewonden en straten in puin zorgde. Ze lijken redelijk voorbereid te zijn. Wel heb ik in Sofia mensen horen beweren dat nieuwe gebouwen minder goed tegen bevingen bestand zijn dan de oude, maar goed, dan zijn ze 'ns wakkergeschud zeker.

·
Registered
67 Posts
Het enige dat Macedonië tot een land maakt is dat ze niet bij andere landen in hun omgeving willen horen. Eens ze dat voor mekaar hadden hield het gemeenschappelijke eigenlijk al op. Dus dan zoek je naar een alternatief voor dat gemeenschappelijk idee. Die beelden en fonteinen zijn protserig, potsierlijk en belachelijk, maar 't is een alternatief.

Die fontein spuit trouwens niet gewoon een beetje water, er zijn 6 verschillende soorten sproeiers, die op verschillende hoogtes en in verschillende ritmes kunnen sproeien. Ook zijn er gekleurde lampjes. Vaak komt er luide klassieke muziek uit luidsprekers rondom het plein, waarop de fontein dan begint te "dansen". Dat alles op 2 straten van de plaats waar de bestrating ophoudt. Er zijn wijken waar de bestrating bestaat uit steengruis, kiezeltjes en zandpaden. Toppunt is dan nog dat er op die nieuwe pleinen ook geen waterpas is gebruikt.

·
Registered
122 Posts
Net zoiets als de gemeente Zuidplas? :lol:
Nieuwerkerk hoort al bij Rotterdam.

Moordrecht mag bij Gouda.
Zevenhuizen heeft veel verbondenheid met Bleiswijk en daarmee Rotterdam/Zoetermeer.

Moerkapelle heeft geen onuitwisbare indruk op me gemaakt en ken ik ook niet goed dus kan vast wel bij Zoetermeer.

Tot ziens gemeente zuidplas :cheers:

Soieso zou het voor Rotterdam goed zijn als een aantal 'dorpen' zoals spijkenisse, barendrecht en Nieuwerkerk al worden opgenomen als zijnde "buitengewone gemeente" denk ik.

·
Registered
7,793 Posts
Interessante plaats. Je hebt een aantal interessante plaatsen bezocht. Wat was je motivatie om juist deze plaatsen te bezoeken?

Sommige delen doen heel dorps aan. In de andere delen lijkt het wel op Macau waar ook alles nep is.

·
Registered
7,621 Posts
Leuke serie, vooral door het contrast tussen het foute nieuwe gedeelte en het oude gedeelte dat er best sfeervol uitziet. Gaan ze dat gebouw op foto 14 nog slopen?

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Ik weet het niet. Het lijkt erop dat het nieuwe ding er omheen ontworpen is. Maar in Skopje kan alles.

Merk trouwens ook op dat geen van die nieuwe projecten woningen of kantoren oplevert - daar is ook bijna geen vraag naar. Er worden lege hulzen neergezet, niet dat daar vraag naar is, maar het is misschien wel de enige manier om open plekken op te vullen in deze stad.

·
Registered
196 Posts
Het gebouw op pagina 14 blijft staan.
Ik heb het Macedonische deel van het forum is doorgenomen en er zitten nog heel wat meer van dit soort gebouwen in de pijplijn.
Onder andere een parkeergarage in neo-gotische stijl. Om maar een idee te geven van wat er daar allemaal kan.

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Parijs en Brussel deden het in de 19e eeuw, dat vinden veel mensen nu prachtig mooi. Misschien hebben die malle Macedoniërs wel gelijk en zit dit hun werkelijk op de kaart. Voorlopig geloof ik er niet zo in. Een plein met 30 beelden erop is gewoon een brug te ver.

Dit filmpje geeft 'n beetje 'n beeld van de uiteenlopende projecten, hoewel het niet helemaal meer actueel is denk ik (of die grote kerk nog wel gaat lukken nu de regering van Albanese steun afhankelijk is betwijfel ik bijvoorbeeld):

Vergeet niet de muziek luid te zetten.

·
Registered
12,443 Posts
Merk trouwens ook op dat geen van die nieuwe projecten woningen of kantoren oplevert - daar is ook bijna geen vraag naar. Er worden lege hulzen neergezet, niet dat daar vraag naar is, maar het is misschien wel de enige manier om open plekken op te vullen in deze stad.
Hoe komt dat? Bevolkingsachteruitgang of gaat het economisch gewoon niet goed met Skopje?

·
Nitimur in vetitum
2,656 Posts
Die grote nieuwbouwprojecten zijn echt geweldig, duizendmaal beter dan die prefab blokhutten die thans in NL worden gebouwd.

·
MP
10,115 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Hoe komt dat? Bevolkingsachteruitgang of gaat het economisch gewoon niet goed met Skopje?
Beide, vrees ik. Met zo'n regering maak je nou niet bepaald sprongen vooruit. Maar hé, ze hebben een fontein die muziek maakt.

Die grote nieuwbouwprojecten zijn echt geweldig, duizendmaal beter dan die prefab blokhutten die thans in NL worden gebouwd.
Laat ons hopen dat je dit sarcastisch meent.

1 - 20 of 30 Posts