SkyscraperCity banner

1321 - 1340 of 2092 Posts

·
Registered
169 Posts
Mon estimation des agglomérations belges de 100.000 habitants et plus en 2016.
Mijn personele schatting van Belgische agglomeraties van 100.000 inwoners en meer in 2016.
Voeg Sint-Niklaas hier ook maar bij toe. Sint-Niklaas is verbonden met Temse met bebouwing (industrie). Zo kom je aan een 100.000 inwoners.

·
Registered
8,216 Posts
^^ Dat gaat wel heel ver: tussen Sint-Niklaas en Temse is een groot stuk zonder bewoning (maar met een industriezone en twee snelwegen), terwijl bij de 75000 van Sint-Niklaas al zeker het ontegensprekelijk niet-verbonden Sinaai en Belsele inbegrepen zitten.

Kan het zijn dat de "Wa" in je naam voor Waasland staat?

·
Registered
169 Posts
Ik zie geen verschil met bijv. Aalst of Mechelen waar er ook geen aaneengesloten woonkern is van 100.000. Je moet dan bij Aalst bijv. ook Denderleeuw meetellen. Zonder zijn deelgemeenten heeft Aalst maar 44.144 inwoners (gegevens 2014) tov 51.143 in Sint-Niklaas (gegevens 2013).

Daarnaast is Temse voor winkels en voorzieningen op Sint-Niklaas gericht. Er is geen ziekenhuis en er zijn geen middelbare scholen. Het is op vlak van koopbinding op de meeste vlakken meer op Sint-Niklaas gericht dan op zichzelf (http://www.erov.be/publicatiesxyz/detailhandelsonderzoek/Temse.pdf). Dat zijn allemaal kenmerken van een agglomeratie.

·
Registered
12,409 Posts
Sint-Niklaas is een stad met veel arbeidshuisjes. Die steden trekken massaal arme mensen aan en groeien dus als een kool. Met Aalst en Denderleeuw is dat net zo.

Helaas is het niet de groei die je wil als stad. Binnenkort kunnen we misschien een reportage maken 'Van Molenbeek tot Sint-Niklaas'.

·
Registered
169 Posts
Sint-Niklaas is een stad met veel arbeidshuisjes. Die steden trekken massaal arme mensen aan en groeien dus als een kool. Met Aalst en Denderleeuw is dat net zo.

Helaas is het niet de groei die je wil als stad. Binnenkort kunnen we misschien een reportage maken 'Van Molenbeek tot Sint-Niklaas'.
Je analyze over de groei is zeker correct... De prijzen in Sint-Niklaas zijn lager door de arbeiderswoningen en omdat het iets verder ligt van de grootsteden Gent en Antwerpen. De aanwezigheid van 2 asielcentra zal ook bijdragen aan de groei. Met de opvang van 700 vluchtelingen doet Sint-Niklaas in verhouding het meeste van alle centrumsteden.

Persoonlijk hou ik van dat multiculturele en neemt het nog niet zo'n proporties aan zoals in Molenbeek of Vilvoorde. In Molenbeek kan je al eerder van een mono-cultuur spreken.

·
Registered
8,216 Posts
Ik zie geen verschil met bijv. Aalst of Mechelen waar er ook geen aaneengesloten woonkern is van 100.000.
Ik ook niet. Zowel historisch als vandaag spelen die een gelijkaardige rol als grotere-plaats-halfweg-de-grootste-plaatsen.

Ofwel reken je ze alledrie bij de grote agglomeraties, ofwel geen van de drie. En met een grens van 100k is de keuze duidelijk.

·
Registered
169 Posts
^^ Dan komen we overeen :) In de lijst werd 100K inwoners ruim geïnterpreteerd met Aalst, Mechelen, Oostende... Ik vond daarom dat Sint-Niklaas (net zoals Roeselare) ook toegevoegd moest worden. Als je de 100K strikter neemt, is dit niet het geval.

Die tussensteden hebben voor mij wel hun plaats als je naar stadsgewesten gaat. Zowel de Denderstreek (Aalst), het Mechelse als het Waasland (Sint-Niklaas) hebben een eigen identiteit en die hoort niet bij Antwerpen, Gent of Brussel. Daar is ook geen draagvlak voor. In dat geval kunnen best de 13 centrumsteden genomen worden.

·
Urban dweller
13,765 Posts
In Molenbeek kan je al eerder van een mono-cultuur spreken.
Dat is blijkbaar het beeld dat men in Vlaanderen van Molenbeek heeft. Maar dat klopt uiteraard helemaal niet. De meerderheid van de inwoners van Molenbeek zijn nog altijd Belgen van Belgische origine en buiten Marokkanen zijn er nog heel wat andere nationaliteiten in Molenbeek.
Tegenwoordig toont men op tv altijd de wijk rond het gemeentehuis van Molenbeek en suggereert dat de hele gemeente er zo uitziet, maar niets is minder waar. Het is alsof je op tv uitsluitend beelden zou tonen van het Rabot in Gent met de suggestie dat heel Gent er zo uitziet.
Ook dit is nochtans Molenbeek:

·
critical urbanite
302 Posts
dag

het wachtregister bevat zo'n 50.000 personen.
we weten het binnen enkele weken als het rijksregister de totale bevolking inclusief wachtregister op 1 januari 2016 bekend zal maken. dat zal dus een hoger cijfer zijn dan de cijfers die ik in mijn vorige post overschreef.

pas tegen de zomer weten we het exact bewonersaantal zonder wachtregister bevolking, op basis van de statistiek die de algemene directie statistiek nog loslaten zal op al die bestanden.

het lijkt idd wat abacadabra maar ze weten wat ze doen.
dag hier een link naar de bevolkingscijfers inclusief wachtregister op 1 januari 2016. het verschil met deze zonder wachtregister is zo'n 56.000 inwoners. nu nog enkele maanden geduld en we kennen het cijfer van de algemene directie statistiek.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/fileadmin/user_upload/nl/bev/statistieken/stat-1-1_n.pdf

·
Registered
1,334 Posts
Ik heb me vandaag, na een interessante post van een ander internationaal lid, eens beziggehouden op Population Explorer (gegevens van 2010 als ik het goed heb), gebruik makend van cirkels met verschillende radii om zo de bevolking van verschillende steden te berekenen. Met enkele interessante resultaten.

Voor een radius van 5km:
Brussel 832.538
Antwerp 370.358
Liège 214.331
Gent 212.369
Charleroi 202.606
Vilvoorde 116.202
Kortrijk 112.969
Brugge 105.111
Brasschaat 94.817
Mechelen 92.185
Leuven 89.863
La Louvière 89.082
Aalst 87.890
Sint-Niklaas 78.366
Mons 76.429
Oostend 75.975
Roeselare 72.008
Genk 58.786
Namur 58.427
Hasselt 57.893
Halle 53.232
Waterloo 51.718
Turnhout 51.498

Ik ben tot +30.000 gegaan, maar ik denk dat enkel de bovenste echt interessant zijn. Enkele opmerkingen: Vilvoorde en Brasschaat vallen op, vooral omdat ze bestaan als een aanvulling op Brussel en Antwerpen (die door de 5km maar gedeeltelijk worden bedekt) Maar voor mij valt het magere Leuven op. Als iemand die dagelijks in de stad passeert krijg je de indruk dat het de nummer 6 in het land moet zijn (in strijd met Brugge dan), maar de stad lijkt helemaal niet zo dichtbevolkt als ze lijkt (hoewel we een voetnoot moeten maken voor de +20.000 studenten) Andere opvallende stad in eenzelfde bootje: Namur

Ik heb dan ook gewerkt met een radius van 10km, maar dat leek weinig zinvol voor de kleine steden... dus enkel de grote vijf (en enkel Kortrijk geraakt boven de 200.000, dus de grote vijf verdient diens naam wel) hier:
Brussel 1.282.408
Antwerp 662.411
Liège 418.809
Gent 336.475
Charleroi 327.633

En voor 15km (omdat het kan):
Brussel 1.510.343
Antwerp 905.279
Liège 559.205
Gent 461.424
Charleroi 442.781

·
Registered
6,072 Posts
^^ interessant

Nog niet lang geleden hadden we hier ergens een discussie met Antwerpenaren. Maar weer eens blijkt toch dat Brussel wel met groot gemak dubbel zo groot is als Antwerpen. Vooral de dichtheid van de binnenste straal is opvallend.
Opvallend is ook dat Gent in een ruimere straal zijn achterstand flink inhaald.
In de Vlaamse Ruit zit je natuurlijk snel aan een 'achtergrond' dichtheid die vrij hoog is, waardoor kleinere stedelijke kernen met zo'n brede straal bevoordeeld zijn.

·
Registered
8,216 Posts
Inderdaad superinteressant :)

Uit pure nieuwsgierigheid ben ik eens verder gegaan met die 5km rond enkele klassieke grootsteden (in duizend inwoners, Brussel was 832):
- Berlijn 661
- Wenen 765
- Tokyo 857
- Rome 899
- Londen 985
- Madrid 1340
- Istanbul 1685
- New York 1978
- Parijs 2000
- Delhi 2524

Vooral Parijs en Tokyo ben ik verrast.

·
critical urbanite
302 Posts
sommige wereldsteden hebben echt een "city" kern waar relatief weinig mensen wonen. dat is een mogelijke verklaring.
Zo wonen in the city of London (binnen de oude stadswal, geleid door de corporation of London), slechts 10.000 mensen. dat gebied komt overeen met de vijfhoek in Brussel. lower manhattan is ook relatief weinig bewoond, in tegenstelling tot uptown.
dat zal zeker ook zo zijn in Tokyo. Parijs is als gemeente even groot als het Brussels gewest (160 km²) en bevat dus binnen die cirkel makkelijk de meeste van zijn inwoners.

·
Registered
1,780 Posts
In Tokyo heb je ook nog het Keizerlijk Paleis dat vlak in het midden van de stad een enorme groenruimte is.

·
Registered
8,216 Posts
^^ En in Berlijn heb je de Tiergarten, en in Londen de City en in Rome de Tiber en in Madrid al die kloven en ...

Ik heb gepoogd dat effect weg te vlakken door de cirkel "juist" te zetten. Het aandeel kantoren/groenzone/rivier is overal +- gelijk (vandaar dat bvb Barcelona er niet bij zit). Alleen Parijs is iets minder groen dan de rest, terwijl ik Delhi onvoldoende ken (maar er is daar een grote onbewoonde band langs de staatsgrens).

Die centrale groenzone in Tokyo is NIET uitzonderlijk op de schaal van 5km-cirkels.

·
Urban dweller
13,765 Posts
Ik heb me vandaag, na een interessante post van een ander internationaal lid, eens beziggehouden op Population Explorer (gegevens van 2010 als ik het goed heb), gebruik makend van cirkels met verschillende radii om zo de bevolking van verschillende steden te berekenen. Met enkele interessante resultaten.
Wat heb je als middelpunt genomen voor Brussel? De Grote Markt?

·
Registered
1,334 Posts
Ik denk dat het centrum (moeilijk om zeggen, want ik heb meerdere keren mijn werk moeten wissen om orde te houden) rond het Koningsplein/Park lag. Het programma staat een overlap van een bevolkingsdichtheidkaart toe en ik gebruikte dan het middenpunt/zwaartepunt van de stedelijke dichtheid (binnen het centrum dan) als een uitgangspunt. Ook bij Antwerpen en Liège is dat belangrijk bij de 5km.
In de Vlaamse Ruit zit je natuurlijk snel aan een 'achtergrond' dichtheid die vrij hoog is, waardoor kleinere stedelijke kernen met zo'n brede straal bevoordeeld zijn.
Zeker, een stad als Kortrijk sprong omhoog naar +220.000 (wat niet ver naast de werkelijkheid zit), maar voor La Louvière, Mons, Aalst, Mechelen... geeft dat snel een vertekend beeld.

Ik ben ook een lijst aan het maken voor de Europese steden (met grotere radii dan). Het is zeker geen perfecte werkmethode en het is maar evenveel waard als je zelf wit aannemen, maar ze is in zekere mate neutraal en biedt een alternatief aan de verder zeer variërende definities voor steden binnen Europa. Soms met verrassende resultaten.

Voor Bart Rondas' post, we zouden ze bijna vergeten: (Gegevens zonder wachtregister) [Januari 2015]
Brussel 1.193.059 (1.180.531) [1.175.173]
Antwerpen 517.847 (515.542) [513.570]
Gent 257.344 (256.262) [253.266]
Charleroi 202.766 (201.761) [202.480]
Liège 198.133 (196.077) [195.968]
Brugge 118.401 (117.993) [117.886]
Namur 111.118 (110.453) [110.646]
Leuven 99.374 (99.075) [98.376]
Mons 95.041 (94.789) [95.231]

Cijfers onder voorbehoud, maar in dit geval is het enkel Mons dat krimpt.

·
Registered
5,911 Posts
^^ interessant

Nog niet lang geleden hadden we hier ergens een discussie met Antwerpenaren. Maar weer eens blijkt toch dat Brussel wel met groot gemak dubbel zo groot is als Antwerpen. Vooral de dichtheid van de binnenste straal is opvallend.
Opvallend is ook dat Gent in een ruimere straal zijn achterstand flink inhaald.
Met een groot gemak dubbel zo groot?
->voor 15km:
Brussel 1.510.343
Antwerp 905.279

Bedoel je dan 'de helft groter' of dubbel zo groot?? :lol:

Maar de dichtheid van de binnenste kern is in Brussel idd groot naar Belgische (en zelfs internationale) normen!!

Heel leuke tool overigens die population explorer!!

·
Registered
316 Posts
In oppervlakte gezien lopen beide steden gelijk op, met een iets bredere spreiding voor Brussel.

Kern Brussel 2x dat van Antwerpen. (dicht bebouwd gebied)
Voorstad Antwerpen 2x dat van Brussel. (gemm. bebouwd gebied)
De licht bebouwde gebieden lopen ongeveer gelijk op, met hier ook een iets groter gebied voor Brussel.

Regionaal gezien reikt de invloed van Antwerpen verder als dat van Brussel.
Nationaal en Internationaal gezien is Brussel dan met kop en schouders veel invloedrijker.

1321 - 1340 of 2092 Posts