SkyscraperCity banner
1 - 20 of 27 Posts

·
Registered
2,460 Posts
Discussion Starter · #1 ·
In navolging van de Binnerotte.. de Coolsingel!
Hier ging ik een beetje dromerig off-topic. Maar vind het wel een eigen topic mag hebben.

Ik begin met de panden aan de west kant die vervangenzouden worden.

Luxortoren 156 meter, met Theater in de plint. Robeco HQ in de toren.
Stuk tussen Stadhuisplein en Fortis MP renoveren, winkels/horeca in de plint.
Koopdoos bouwen 85 meter, winkels/horeca in de plint. Mixed-use in de rest van het complex.
Coolsepoort locatie slopen, 250 meter toren bouwen op rooilijn Koopdoos, luxe bioscoopzaal voor premieres in de plint. In de toren mixed-use en meerdere bioscoop zalen. .

Oost kant

Pschorr Locatie 250 meter toren, met grote dans/uitgaansgelegenheid in de plint. Mixed-use in de toren.
Post Rotterdam 100 meter toren, met winkels in de plint. In de toren een hotel en congreszalen.
HBU locatie, kleine uitbreiding. Daardoor plint aan Coolsingel met daarin horeca.
Uitbreiding huidige Robeco toren, aan Coolsingel kant een toren van 200 meter op de maastoren stijl. In de plint winkels/horeca.

Buitenruimte

Alle fietsenrekken en Paviljoens (kunnen in plinten van de nieuwbouw projecten) verdwijnen, om een trakke boulevard te krijgen. Bomen aan de kant van de weg in een mooie strakke rij. Bankjes alleen op stukken waar winkels in de plint zitten. Voor de tegels op de stoep zou ik de Wilhelminapier tegel gebruiken, de tegels op de tram baan zijn donker gebakken tegels zoals op de Oude Binnenweg. Net als op de vOBstraat komt er een zwart (sier) hekje tussen de trambaan en de autoweg Tram haltes komen in het midden van de baan met vanuit het midden bankjes naar de buitenkanten. Alle zebrapaden krijgen stoplichten.

Wat voor de rest belangrijk is dat er meerdere horeca gelegenheden zijn (Mc op een andere plek en andere eet tentjes, koffiebarretjes ed.) 24 uur per dag open!

·
Breakdown
1,331 Posts
Opzich wel goede plannen, denk alleen dat die torens zo hoog er niet zo snel zullen komen.
Wel ben ik het met je eens dat er aan de Coolsingel zelf meer levendigheid moet komen door middel van horeca, theaters, bioscoop eventueel wat luxe winkeltjes zoals gepland in Post Rotterdam.
Een voetgangersvriendelijke boulevard met bankjes en groen waardoor de mensen langer blijven hangen en niet snel de binnenstad in vluchten om daar wat te gaan drinken.

·
Registered
91 Posts
Euh... doe maar meer 200+ torentjes naar mijn mening!! :) Het gebied heeft toch geen hoogtegrens ;). Mij lijkt het wel vet om een toren te bouwen over de Coolsingel. Maar dan wel hoog, zodat er nog een mooi uitzicht blijft.

·
Registered
91 Posts
Dr was ooit een man (Rigardus Rijnhout) in Rotterdam die 'de Reus van Rotterdam' werd genoemd, omdat ie 2,37m was. Het lijkt mij wel leuk om een wolkenkrabber te bouwen die 238 meter hoog is en dus 'de Reus van Rotterdam' heet, bijvoorbeeld op de Coolsingel. Maar voor de naam mot de rest wel lager blijven in de omgeving...

·
Registered
224 Posts
Wat dacht je om van de Coolsingel weer een singel te maken (zal niet de eerste zijn die dat denkt) waarin men de reflecties kan zien van al die nieuw te bouwen hoge torens aan beide kanten.
Het tram trace is niet echt nodig...iedereen kan in/uitstappen bij Beurs (metro) of de tram vanuit de Van Oldenbarneveltstraat.

Dus vanaf Beurs tot en met Hofplein een waterpartij.

(zeg ik even kort door de bocht :nuts: )

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
Lijkt me ivm de metrotunnel en de autodruk op vervangende wegen niet te realiseren. Estetisch zou het wel top zijn natuurlijk.

·
Registered
224 Posts
Wat verkeersdrukte betreft heb je gelijk...1 rijbaan voor elke rijrichting is net te weinig denk ik (niet kunnen inhalen meer).

Door de reflecties in het water krijg je wel mooi diepte/hoogte gevoel als je op de Coolsingel loopt.

Metrobak ligt diep genoeg denk ik. Het watertje hoeft niet diep te zijn...1m water + 1m modder :lol:
(meer ruimte voor tewatergelaten gestolen fietsen)

Ik ga volgende week maar reageren op de personeelsadvertentie voor een nieuwe burgemeester in Rotterdam...
Volgens het artikel op RTV Rijnmond moet hij/zij goed kunnen schakelen en dat komt goed uit want ik ben electrotechnisch onderlegd...

·
Registered
1,492 Posts
Allereerst moet de verblijfsruimte veraangenaamd worden, in mijn ogen:
-weg met de verrommeling, weg met de kiosken
-uniforme verlichting met een karakter dat minder tijdgebonden is dan de bolletjes-verlichting die je nu nog her en der aantreft. Ook zou een minimum aan verkeersborden fraai zijn, evenals het verdwijnen van de parkeervakken.
-bovenleiding tram op de Coolsingel verwijderen, indien mogelijk
-voetgangersgebied van een acceptabele bestrating voorzien (zal niet direct nuttig zijn, lijkt me met de plannen die momenteel bestaan)
-ondergrondse fietsenstalling. Locatie: naast het Postkantoor aan de Meent nu dat evt. nog in het ontwerp voor de Postkantoor verwerkt kan worden, of onder het Stadhuisplein
-nieuwe bebouwing (maar die lijkt aanstaande voor een aantal 'rotte appels') met uiteraard een open plint onder de hoogbouw/stedelijke blokken
-metro-ingangen aanpakken: de ingangen van de metro mogen wel beter in het straatbeeld ingepast worden

·
Registered
224 Posts
^^ kan ik mee eens zijn. Ook die luchtkoker (dacht ik) middenin de Stadhuisstraat naast het Stadhuis...verschrikkelijk ding!!

Wat ik ook niet begrijp is dat er in het Coolsingelgebied eigenlijk nog nooit echt wat veranderd is sinds de naoorlogse bebouwing daar gereed is gekomen.

Raar voor een "singel" die het hart van Rotterdam hoort te zijn (die het ooit wel was)

·
a.k.a. Sequentia
21,666 Posts
Aanvankelijk was ik ook voor het weghalen van de kiosken, maar nu niet meer. De Mac en Yokoo/St. Tropez plus eventueel CIC mogen van mij weg. Voor de rest mag je wel met een heel goed alternatief komen dat niet zorgt voor extra lege ruimte en minder activiteiten.

·
Bas
14,409 Posts
Kunstgras.

Van mij mag de Coolsingel blijven zoals `ie is. Want grote evenementen vinden er ook plaats, en eigenlijk is de straat op zich best wel gezellig met die hoge Platanen erlangs. Verkeer moet er ook zijn, dat maakt de stad levendig. En wat hoogbouw erbij, ook goed. Toch zou men nog aan één ding kunnen denken: Het kunstgras. Ik vind dat maar niks. Het werkt vervuiling in de hand. Hebben we een andere oplossing hiervoor?

34,886 Posts
Van mij mag de Coolsingel ook in grote lijnen blijven zoals hij is. Er staan mooie grote platanen die je natuurlijk moet laten staan. De meeste paviljoens eruit, behalve die voor het ABN Amro gebouw. En verder mogen de metroingangen ook in de gebouwen worden opgenomen wat mij betreft, die liggen vaak ook storend in looproutes. Verder een mooiere duurzamere bestrating dan de huidige vervuilde grindtegels die er nog niet eens zo heel lang liggen. Qua profiel verder dus weinig veranderen, er heerst nu een aangename stedelijke drukte.

·
Registered
34,679 Posts
En verder mogen de metroingangen ook in de gebouwen worden opgenomen wat mij betreft, die liggen vaak ook storend in looproutes.
Dit vind ik een goed idee. Het versterkt de stedelijke beleving van de metro en maakt de ingangen hoogwaardiger i.p.v. dat het soms alleen tochtgaten zijn.

Het idee zou nog beter werken bij een herontwikkeling van de Schiedamsedijk zodra de herontwikkeling van het Blaakkwartier ter hand wordt genomen. Want daar zitten die in/uitgangen echt behoorlijk in de weg.

Dan komt daar ook ruimte voor veel mooiere en diverser bruikbare gebouwen aan de Schiedamsedijk en veel meer ruimte om de Stadas Schiekade-Hofplein-Coolsingel-Schiedamsedijk-Erasmusbrug-Laan op Zuid een volwaardiger en nog stedelijker karakter te geven. Die rare, op 1,5 autobreedte ingedeelde rijbaan, kan op de Schiedamsedijk die ruimte goed gebruiken.

·
Registered
111 Posts
Voor de Schiedamsedijk zijn ook al plannen. Volgens mij zou dat ook dit jaar moeten beginnen. het moet er dan hetzelfde uit komen te zien als de coolsingel, dus dat het 1 geheel wordt.

Over de Coolsingel: Op dit moment is het gewoon zonde hoe treurig dit erbij ligt, als je bedenkt hoe het zou kunnen/moeten zijn. na winkeltijd is er niets te beleven. Verder zit in de weekenden en lunchpauzes de wandelaars, de trams, auto's en bussen elkaar zwaar in de weg.

Is het bouwtechnisch mogelijk om de weg onder de grond aan te leggen, rustend op de metrotunnel? ivm de hoogte verbiedt je (vracht) auto's van boven de 3 mtr. is nu toch al een miluezone.

Kunnen ze geen water (bakken) maken op het tramgedeelte? lijkt het net of de tram over water rijdt en krijg je ook nog eens je spieling!!

geld speelt geen rol toch? :nuts:

·
Registered
91 Posts
@ skybridge: Ik dact dat ie 2,38 was, toen ben ik ff gaan neuzen, en bleek hij 2,37 te zijn. Heb ik toen niet meer bij die andere gewijzigd...
@ roomwithaView: Fantastisch idee!! Dan komen mensen naar Rotterdam voor de "vliegende Rotterdamse tram" ipv voor de "Vliegende Hollander" van de Efteling!!

·
Registered
5,750 Posts
'Dit kunstwerk moet gewoon op alle rotondes op de Laan van Avantgarde'

Door FONS SIMONS

NESSELANDE - ,,Jammer dat ze het niet op alle rotondes op de Laan van Avantgarde plaatsen,'' zegt bewoner Ger Feyen uit Nesselande. ,,Dan krijg je hetzelfde systeem zoals in Parijs met die lange straten.'' Feyen woont op de hoek bij de Brandingdijk, waar donderdagavond het kunstwerk van Stanislaw Lewkovicz (51) wordt onthuld.
Het is een halve meter hoog met helder slootwater gevuld bassin van groene kunststof. Led's zorgen 's nachts voor een verlichting van binnenuit.

De in Limburg geboren kunstenaar met een Poolse vader juicht bijna als hij met Feyen en enkele andere buurtbewoners praat. ,,Leuk dat je de bewoners niet hoeft uit te leggen wat ik met mijn kunstwerk voor ogen had. Precies het idee, dat ik in het Franse Aix en Provence had opgedaan. Daar zijn warmwaterfonteinen, die terugkeren in het straatbeeld en er één geheel van maken.''

Lewkovicz, van oorsprong lithograaf met kunst in de aankomsthal van Schiphol, vertelt hoe hij zich bij de opdrachtgevers van de gemeente Rotterdam suf moest praten. ,,En deze bewoners vertellen het uit zichzelf. Want ik wil met mijn kunst onderdeel van de omgeving zijn. Sfeer toevoegen. Want je hebt in deze wijk een heleboel water, maar het is op veel plekken nauwelijks zichtbaar. Het ligt laag. Als je er langs wandelt, zie je er niets van. Van dit bassin, dat boven de straat uitsteekt, zie je alles. Het is net een grote spiegel, waarin je de lucht ziet.''

Om het water boven straatniveau te krijgen zonder zichtbare buizen heeft Lewkovicz een speciale constructie bedacht. Door een afvoer midden in het één meter diepe water worden bladeren en ander afval verwijderd. De bedoeling is het water zeer regelmatig te verversen.

,,Ik hoop toch dat ze op de andere rotondes ook zo'n bassin plaatsen,'' zegt Lewkovicz, die moest werken met een budget van 150.000 euro. ,,Ik hoef er niet eens extra geld voor. De aannemer weet nu hoe het moet en kan het veel goedkoper.''

^^
Dit zou van mij ook niet misstaan op de coolsingel een zwartgranieten bak met een laagje water 50cm oid met led verlichting en eventueel de mogelijkheid om waterstralen van bak naar bak te spuiten...enerzijds reflectie van de omliggende gebouwen en anderszijds door led verlichting een speciale sfeer oproepen. Kan volgens mij prima geplaatst worden (wegens beperkte diepte geen problemen met de metro)

·
Slap the NIMBY
509 Posts
Mijn ideeen,
Het CIC complex laten staan, als je dat weghaalt krijg je zo'n brede stoep waar alleen gelopen wordt.
Nu lopen mensen in en uit en zitten ze regelmatig op de trap een boterham naar binnen te werken of wat anders te doen.
Ik zou eerder zeggen geef dat complex een mooie natuurstenen gevel.

De kiosken voor de ABN-Amro, niks mis mee. Als je die weghaalt krijg je weer zo'n loze ruimte.

Overige kiosken, weg ermee!

Metro ingangen, moderniseren! Zien er erg gedateerd uit en plaats een informatie paneel boven de ingang zodat de mensen dirict kunnen zien hoelaat de volgende komt, net zoals tegenwoordig bij de tramhaltes.

Verder net zoals iedereen, hoogwaardige bestrating en meubilair.

En dat kunstgras? Weg ermee dáár wil ik m'n kont nog niet aan afvegen.

G

·
Van mij mag de Coolsingel ook in grote lijnen blijven zoals hij is. Er staan mooie grote platanen die je natuurlijk moet laten staan. De meeste paviljoens eruit, behalve die voor het ABN Amro gebouw. En verder mogen de metroingangen ook in de gebouwen worden opgenomen wat mij betreft, die liggen vaak ook storend in looproutes. Verder een mooiere duurzamere bestrating dan de huidige vervuilde grindtegels die er nog niet eens zo heel lang liggen. Qua profiel verder dus weinig veranderen, er heerst nu een aangename stedelijke drukte.
Ook mijn mening, het gaat nu om een hoogwaardige invulling waarbij duurzaamheid en uitstraling voor de komende decennia het beeld gaan bepalen van het centrum en dus van de stad als "beeld". Ik hoop dus dat die ambitie, en niet het kostenaspect de ontwikkeling gaan bepalen.
Het Stadhuisplein heeft uiteraard wel een complete redesign nodig, waarbij het horeca-aanbod wat mij betreft ook onder de loep kan worden genomen (het wordt nmm ook tijd de noordkant van het Hofplein eens aan te pakken trouwens). Ik denk dat het daarnaast van een stijlvolle invulling van het Postkantoor, maar ook van het oude ABN-kantoor aan de Coolsingel afhangt, in hoeverre de Coolsingel echt een boulevard van allure kan worden. Vanzelfsprekend hoort daar ook de Coolsingeltoren bij. Ik ben ook benieuwd naar de kubus van Koolhaas. Als er voldoende winkels in het hogere segment inkomen, het ABN-kantoor een sterrenhotel kan worden en het Postkantoor een met MegaPlaza (oude postkantoor) in A'dam vergelijkbare inrichting krijgt, denk ik dat er een grote slag gemaakt is.

1 - 20 of 27 Posts