SkyscraperCity banner

1 - 20 of 1302 Posts

·
Ad crumenam
3,909 Posts
Discussion Starter #1
En dan doel ik niet op het smakeloze drankje, maar op het virus.

Volgens mij is het niet een vraag of het naar Nederland komt, maar wanneer. Ik geef het nog een week.

Ben benieuwd wat dat met eventuele grootschalige evenementen gaat doen als het ESF of een EK Voetbal. Virus zou tegen die tijd op zijn top kunnen zitten en het zou in dat licht onverstandig zijn om duizenden zielen van verre naar het land te laten komen.

Iemand al gehamsterd overigens?

·
德明
5,411 Posts
Het is nog veel te vroeg om te zeggen of dit grote internationale evenementen gaat beïnvloeden (Tokio ligt een stuk dichterbij de "brandhaard" dan Rotterdam), maar ik denk dat ik maar voorzichtig moet gaan nadenken of het wel verstandig is om onze trip naar China in maart met de kleine van 7 maanden oud wel door te laten gaan...

·
We exist
1,592 Posts
Zelf heb ik het idee dat het door de media overtrokken wordt, maar desondanks is het niet verkeerd dat scenario's worden doorgerekend en begonnen wordt aan (het mogelijk maken van) behandelingen. We mogen wat dat betreft ook van geluk spreken dat China een keiharde dictatuur is, waardoor snel gedicteerd kan worden dat een grote kliniek moet worden bijgebouwd en steden daar op slot moeten. Dit voorkomt in grote mate een grootschalige uitbraak in een tijd dat ook een land als China veel uitwisselend verkeer kent met andere landen. Ieder nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.

Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als dit in een land was gebeurd met een vergelijkbare uitwisseling met de rest van de wereld waar de (politieke) cultuur veel losser is. Neemt niet weg dat zulke landen nog steeds een broeinest kunnen worden voor een grootschaliger uitbraak.

·
德明
5,411 Posts
^ Klopt dat het in zulke situaties handig kan zijn dat China een dictatuur is, maar een nadeel van een dergelijk bewind is dat dingen vaak in de doofpot worden gestopt. Nou heeft China wel geleerd van de SARS-uitbraak, dus er wordt beter gehandeld, maar dit virus is al op 12 december vastgesteld en pas sinds enkele dagen worden er maatregelen genomen.

·
Registered
3,919 Posts
Ik snap ook niet waarom er zo paniekerig over wordt gedaan. Hele economieën van provincies in China liggen plat, grote miljoenensteden op slot, beurzen wereldwijd in het rood. Een flinke griep is gevaarlijker toch? Of heb ik dat mis? Ik heb begrepen dat alleen mensen die al gezondheidsproblemen hebben in gevaar kunnen komen.

Misschien ben ik niet goed op de hoogte, ik heb het ook niet echt gevolgd. Ik maak me meer zorgen over klimaatverandering, plastic soep, ontbossing en daardoor de vele diersoorten die op het punt van uitsterven staan...meerdere Chinese miljoenen steden die (even) plat liggen= even flink minder CO² uitstoot:), maar over een half jaar is alles weer "business as usual" denk ik.

·
Registered
3,287 Posts
Tot 14 dagen incubatietijd, overdracht van mens op mens door de lucht, geen vaccin voorhanden en in staat te transformeren.

Al met al een vrij linke uitgangssituatie, ook al valt het sterftegetal gelukkig mee. Ik las dat de griep jaarlijks wereldwijd zo'n 400.000 slachtoffers maakt.

·
Registered
185 Posts
Het griepvirus is al reeds over de hele wereld verspreid. Het Coronavirus nog niet. Daarom staat griep nu nog op één qua zieken en doden per jaar.

·
Registered
1,001 Posts
Gevolgen

De economische gevolgen zijn nu in ieder geval al fors. Aantal besmettingen is duidelijk hoger dan eerder gemeld.

British Airways staakt alle vluchten naar China, als dit zo door gaat zal dat in de huidige just in time economie forse gevolgen hebben.

Je mag hopen dat China na deze uitbraak nu echt gaat stoppen met illegale handel in wilde dieren en dit soort open wet markets.

Erik

·
Registered
4,591 Posts
Dit gaat een groot probleem worden, en het terughalen van mensen uit het besmette gebied is het domste dat gedaan kan worden. Dat is het zelfde als een wilde stier uit de menigte te halen, verplaatsen naar een andere omgeving, en wachten tot hij daar weer uitbreekt.
Met het grote verschil, dat je die stier nog ziet aankomen.

·
Ad crumenam
3,909 Posts
Discussion Starter #12
Eigenlijk zou je daar mensen tijdelijk in quarantaine moeten zetten, of desnoods een dealtje sluiten met een land als Kazachstan. Laat mensen eerst een maand in een tent in Astana zitten en wanneer dan blijkt dat men het virus niet (meer) bij zich draagt, mag men terug naar Nederland.

Dit is inderdaad wel vragen om problemen.

·
Registered
2,128 Posts
En dan doel ik niet op het smakeloze drankje, maar op het virus.

Volgens mij is het niet een vraag of het naar Nederland komt, maar wanneer. Ik geef het nog een week.

Ben benieuwd wat dat met eventuele grootschalige evenementen gaat doen als het ESF of een EK Voetbal. Virus zou tegen die tijd op zijn top kunnen zitten en het zou in dat licht onverstandig zijn om duizenden zielen van verre naar het land te laten komen.

Iemand al gehamsterd overigens?
SARS heeft ons land ook nooit bereikt dus misschien dat we nog een keer geluk hebben.

·
Bas
13,333 Posts
Wat je zelf kunt doen om de griep buiten de deur te houden is goed, evenwichtig eten en drinken, elke dag douchen, en regelmatig de handen te wassen. Beetje uit de buurt van mensen blijven is wel verstandig, maar soms moet je in de buurt van mensen zijn. Tja, ik heb nog nooit griepprik gehaald, heb ook naar mijn weten al decennia geen griep of iets dergelijks gehad, dus ik ben helemaal niet bang voor het Wuhanvirus, Corona of hoe ze het ook noemen.

Ik zeg: Nog 2 dagen en dan duikt de Coronabesmetting op ergens in Nederland. 31-01-2020 dus.

·
Registered
14,141 Posts
We mogen wat dat betreft ook van geluk spreken dat China een keiharde dictatuur is, waardoor snel gedicteerd kan worden dat een grote kliniek moet worden bijgebouwd en steden daar op slot moeten.
In zulke situaties is in een land als NL meer mogelijk dan jij waarschijnlijk voor mogelijk houdt.

·
hemelschraper
2,005 Posts
We mogen wat dat betreft ook van geluk spreken dat China een keiharde dictatuur is, waardoor snel gedicteerd kan worden dat een grote kliniek moet worden bijgebouwd en steden daar op slot moeten. Dit voorkomt in grote mate een grootschalige uitbraak in een tijd dat ook een land als China veel uitwisselend verkeer kent met andere landen. Ieder nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.
Gebrek aan vrijheid van meningsuiting en ideeënuitwisseling, zeker in een sterke hiërarchische structuur, kan er toe leiden dat er heel hard gewerkt wordt aan de verkeerde oplossing.

·
Registered
4,591 Posts
Het sterftecijfer ligt overigens dik hoger dan bij de griep, en het virus blijkt bij meer dan de helft van de gevallen over personen onder de 64 te gaan. Vooral de groep tussen 25-49 blijkt het te hebben.

·
Ad crumenam
3,909 Posts
Discussion Starter #20
Bovendien vind ik het sterftecijfer in dit geval vrij weinig zeggen. Als er nu al meer dan 200 doden zijn, dan zijn dat met name gevallen die een tot twee weken geleden ook al ziek waren. Toen waren er 'officieel' nog minder dan 1000 zieken.

Daarom nu al roepen dat 'slechts 2% er aan sterft' is extreem voorbarig.

1 - 20 of 1302 Posts