SkyscraperCity banner

en zo gaan de grotere plaatsen in NL samengevoegd worden!

• Koopstroomregios

Votes: 0 0.0%
  • Arbeidsregios

Votes: 2 22.2%
  • Onderwijsregios

Votes: 0 0.0%
  • Koophandelregios

Votes: 1 11.1%
  • Vervoersregios

Votes: 5 55.6%
  • Opgaan in stel steden met +250.000inw volgens diverse criteria

Votes: 1 11.1%
1 - 7 of 7 Posts

·
Banned
7,712 Posts
Discussion Starter · #1 ·
of stadsregio, of metro, uniestad (EU bestuurslaag) of simpel annexatie van buurgemeenten; hoe zou een groter bestuursorgaan bepaald moeten worden?

Koopstroomregios; waar gaat men winkelen?

Arbeidsregios; in welke stad gaat men werken?

Onderwijsregios; volg het patroon van kleuter-, naar lagere-, naar middelbare-, naar vervolg-onderwijs.

Koophandelregios; indeling volgens KvK

Vervoersregios; is de som van enkele opties

·
Kejje't hoore dan!?
205 Posts
Ik denk dat koopstromen, arbeidsverkeer en onderwijs alledrie meetellen om een regio te bepalen. Vervoersregio moet ik dat dus kiezen neem ik aan. Blijft natuurlijk de vraag, wat voor getallen houdt je aan? In welke orde van grootte moet het forensenverkeer zijn, of de afhankelijkheid van een bepaald koopcentrum, om tot die stadsregio te behoren?

·
Registered
282 Posts
Deze vraag zou als het over amerika zou gaan erg makkelijk zijn. Maar in Nederland is alles zo relatief dicht bij elkaar dat als je naar maten van bijvoorbeeld een koopstroom regio het zou gaan bepalen er maaar 1 regio zou bestaan: Amsterdam. In deze stad zijn winkels te vinden die nergens anders zijn te vinden, dit varieerd van chinenese winkels met de meest bizarre spullen tot chanel en andere mode huizen op de pc voor deze winkels komen mensen vannuit het hele land naar Amsterdam.

Als je spreekt over arbeidsregios dan is het al wat verdeelder en dat zou dan ook logischer zijn omdat als maatstaf te nemen.
In de zelfde steden die je dan naar voren krijgt geschoven zijn ook de meest diverse opleidingscentra, en zijn vaak ook grote vervoer knooppunten.

Als je het zou gaan maatstaven volgens vervoersregios loop je volgens mij achter de feiten aan. Het vervoer past zich aan de aanwezigheid van de andere genoemde punten.

Maar buiten Den-Haag, Amsterdam en Rotterdam vind ik eigenlijk alle regios wel goed in gedeeld en heeft het volgens mij geen meerwaarde om deze aan te passen.

·
...
3,313 Posts
Volgens mij kan iedere regio het beste voor zichzelf bepalen wat wel tot het stadsgewest behoort en wat niet, maar als ik een voorstel zou mogen doen zou het er ongeveer zo uit zien:

-Drie grote stadsregio's met eigen bestuur (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag)
-Twee kleinere stadsregio's met eigen bestuur (Utrecht en Eindhoven)
-Overige grote steden (Groningen, Enschede, Arnhem, Nijmegen, Breda, Tilburg en Den Bosch) annexeren de grootste randgemeente(n)

Twijfelgevallen zijn Haarlem, Leiden en Dordrecht (annexaties of onderdeel van de 3 grote stadsregio's?) en Heerlen (annexatie of stadsregio?)

·
Registered
4,206 Posts
Het stadgewest Utrecht is groter dan Stadsgewest Den Haag.
Utrecht-Utrecht, Nieuwegein, Ijsselsteijn, Vianen, Maarssen, Leidsche Rijn, Vleuten, Zeist, De Bilt, Bilthoven, Bunnik. Allemaal plaatsen die aan Utrecht zijn vastgegroeid.

Den Haag-Den Haag, Scheveningen, voordorp, rijswijk, ypenburg, delft, zoetermeer, en nog een paar die ik ben vergeten.
In de toekomst kan er makkelijk leiden en rotterdam aglomeratie bij komen, en dan hebben we een superstad.

·
Banned
7,712 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Oeps, Voordorp is in Utrecht, Voorburg niet! Leuke nieuwbouwwijk! Toch is, volgens de CBS indeling van beide steden, Den Haag fors groter. Ook met SG (stadsgewest) Amersfoort bij Utrecht, blijft SG DH groter in bevolkingsomvang. Bijna 1miljn.
Utrecht zit qua omvang dichter bij EHV, ARN of HRLM of LDN dan bij DH ...

·
Banned
7,712 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Je zou ook moeten letten op ontwikkelingen. Vroeger heette Velp een forsensendorp maar nu gaan 's ochtends de files het dorp in en 's middags dorp uit. Zeist, Rijswijk e.d. zijn waarschijnlijk in nog sterkere mate al uitlopers van het centrum van de nabije stad. Apeldoorn is in bepaald opzicht Deventer-West, getuige de files op de A1.

1 - 7 of 7 Posts