SkyscraperCity Forum banner

[Częstochowa] Wydział Nauk Społecznych Akademii Jana Długosza

10603 Views 34 Replies 13 Participants Last post by  Muczi
3
W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem budowy gmachu nowego wydziału AJD otwieram wątek. Na początek w miarę syntetyczny artykuł który opisuje plany uczelni:
Częstochowa chce mieć uniwersytet

Rafał Kuś, Janusz Strzelczyk

Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie ma uniwersyteckie ambicje. Na 5 wydziałach uczy się tu 10 tysięcy studentów. Uniwersytet ściągnąłby pod Jasną Górę więcej żaków. Ważnym krokiem w tym kierunku, będzie budynek Wydziału Nauk Społecznych. Jego budowa, na którą uczelnia ma 40 mln zł, ruszy w przyszłym roku, a zakończyć się ma w 2012 r.

- Nie dostałem się na Uniwersytet Jagielloński w Krakowie i dlatego studiuję w Częstochowie. Jeśli powstanie tu uniwersytet, będzie większy prestiż uczelni i większe nią zainteresowanie - twierdzi Marcin Wysocki, student V roku AJD.

Także inni studenci AJD woleliby mieć uniwersyteckie indeksy. - Studiowanie na uniwersytecie wiąże się z większym prestiżem. To ważne także w perspektywie ubiegania się o pracę - uważa Katarzyna Janikowska, studentka III roku AJD w Częstochowie.

Dla uczelni uzyskanie uniwersyteckiego statusu to nie tylko sprawa prestiżu, ale też rozwoju i... pieniędzy. Tymczasem brakuje jej czterech tzw. uprawnień do nadawania tytułów doktora, aby dostać od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego uprawnienia uniwersytetu. Akademia ma takie uprawnienia tylko na historii i fizyce. Nowa baza dydaktyczna Wydziału Nauk Społecznych ma problem rozwiązać, bo pozwoli zatrudnić naukowców, którzy będą mogli mieć doktorantów.

O uniwersytet w Częstochowie, od stycznia 1999 r. walczy Fundacja na Rzecz Utworzenia Uniwersytetu Częstochowskiego. Szymon Giżyński, poseł PiS, założyciel fundacji, jest przekonany, że uniwersyteckie ambicje są uzasadnione.