Duisburg & Oberhausen
Een mooie traditie, op zaterdag fietsen en op zondag wandelen. Deze keer gaat het naar Duisburg en Oberhausen.
1. Stadhuis van Barmen (Wuppertal).
2. Zicht vanop de Steinweg richting Barmen. De viaduct is van de Nordbahn.
3. Enkele flats aan de Hans-Böckler-Straße in Uellendahl (Wuppertal).
4.
5. Een oude bekende: de zendmast aan de Westfalenweg (128m, 1978).
6. Omgeving gehucht Eigen (Wülfrath).
7. Eigen (Wülfrath).
8. Voormalige spoorweg van Wülfrath via Velbert naar Essen.
9. Industrie nabij Keffhäuschen (Wülfrath).
10. Groeve bij Rohdenhaus (Wülfrath).
11. Zo kom je het dorp Rohdenhaus binnen.
12.
13.
14. Iemand zin in verse groenten?
15. Tussen Flandersbach (Wülfrath) en Heiligenhaus ziet het er weer heel anders uit.
16. Heiligenhaus (26963 inw.).
17. Heiligenhaus.
18. Sankt Suitbertuskirche in Heiligenhaus.
19. Een eind verder, bij Breitscheid (Ratingen), is de Linneper Weg aan te raden. Een zeer idyllisch moment voordat je in het brute Duisburg terecht komt. Hier de Waldkirche Linnep.
20. Aan de overkant Schloss Linnep, privaat eigendom.
21. Breitscheid.
22. De spoorweg van Düsseldorf naar Duisburg vanop de Lintorfer Waldweg.
23.
24.
25. Bijna in Duisburg centrum kom ik aan de spoorbrug over de Rijn van het spoor naar Krefeld.
26. Wanheimer Straße.
27. Zicht vanop de brug over dezelfde spoorweg als daarnet naar het oosten.
28. Heerstraße.
29. Zijkanaal van de Rijn in hartje Duisburg.
30. De meeste mensen vissen in de natuur, deze 2 jongens verkiezen de stedelijke drukte.
31. Duisburg met de Salvatorkirche.
32. De Schwanenstraße en de Salvatorkirche. Het oudste gedeelte van de kerk is van 1316. In het begin van de 20ste eeuw kreeg hij een toren van 90m, die door de Tweede Wereldoorlog wat verlaagd werd. Duisburg heeft ongelofelijk afgezien van de bombardementen.
33. Ruhr.
34. Ruhrort is een wijk die een schiereiland vormt tussen water en industrie. Dit is de hoek van de Bergiusstraße en de Karlstraße.
35. Niet veel verder, aan de Friedrich-Ebert-Straße, ziet het er zo uit.
36.
37.
38.
39. Sankt Ewaldikirche in de wijk Laar. De linkse toren werd ook slachtoffer van WO2 en werd voor een klein deel heropgebouwd.
40. Duisburg op zijn best: de Friedrich-Ebert-Straße in Beeck.
41. Een van de 2 hoofdkwartieren van de bekende staalproducent ThyssenKrupp (het andere staat in Essen), gebouwd in 1963. 'Ein Gebäude zum kotzen'.
42. ThyssenKrupp.
43.
44.
45.
46. Kerk aan de Duisburger Straße.
47. Deze kon ik natuurlijk niet laten liggen
48. Watertoren aan de Alleestraße in Alt-Hamborn (Duisburg).
49. Gastank aan het Rijn-Hernekanaal in Oberhausen, vanop de Konrad-Adenauer-Allee.
50. Het Rijn-Hernekanaal richting westen. Rechts ligt Stadion Niederrhein, waar Rot-Weiß Oberhausen voetbal speelt, met een capaciteit van 21318 plaatsen.
Honderd meter verder kreeg ik te maken met een platte band. Vermits ik maar 2 maanden in Wuppertal zou blijven en er in die stad geen fietsenmaker is, had ik geen plakgerief bij. Ik ging te voet verder naar het grote winkelcentrum Centro, niet veel verder, want dat was mijn volgende bestemming. Een paar sportwinkels, maar geen fietsenmakers. Ik vervolgde mijn weg naar het station.
Onderweg kwam ik de Knappenhalde tegen, een ondertussen behoorlijk begroeide mijnterril. De heuveltop ligt op 102m, de omgeving rond de 40m. Hiermee is dit het hoogste punt van Oberhausen. Op de top is een stalen trapje dat je een beetje hoger brengt.
51. In het noorden zie je de gastank van 2 foto's geleden, rechts Centro en in de verte Halde Haniel (185m) in Bottrop, 8 km van hier.
52. Duisburg.
53. Oberhausen.
54. Mülheim en dezelfde zendmast als op foto 27.
55. Industriezone Im Lipperfeld.
56. In het oosten blokkeert de begroeiing het zicht een beetje.
57. Essen ligt echter aan de andere zijde van de heuvel.
Ik ging verder naar het station, maar het loket was al gesloten dus kon niet meer uitleg vragen over hoe het zit met de fiets op de trein. Eerst had ik wel enkele collega's gebeld, maar ik had alleen van jonge kerels het gsm-nummer. Zij hadden ofwel geen auto, ofwel waren ze ergens ver weg. Ik had geen zin om geld uit te geven waar het niet nodig is, dus ging te voet terug. Met de fiets in de hand kwam ik 48 km en 8u later terug thuis; de weg kende ik: ik moest eerst naar Mülheim, de rest had ik al gefietst.
58. Tot slot een opvallend gebouw dat ik aan het begin van de wandeling tegenkwam: 'Oberhausen, Wiege der Ruhrindustrie'.