SkyscraperCity Forum banner

(D) Das Ruhrgebiet

4175 Views 14 Replies 7 Participants Last post by  ƒƒ
Dortmund: Westfalenpark

De nacht na Düsseldorf zijn mijn kamergenoots vrienden blijven slapen. De volgende dag gingen we naar Dortmund: zij voor de Jachtbeurs in de Westfalenhallen, aangezien mij dat niet interesseert ging ik ondertussen wat rondwandelen.
Er is wat misgelopen met Photoshop, waardoor ik wel van alle foto's de preview in de Finder krijg, maar er sommige niet kan openen, en die uploadt Imageshack ook niet. Gelukkig blijft er toch nog meer dan genoeg voer over voor jullie. Ondanks de ontbrekende foto's, zal ik proberen er een samenhangend verhaal van te maken.

1. Als SSC'er word je geleid door alles wat hoog is. In Dortmund kom je dan gauw bij de Florianturm (220m, 1959) uit. Ik zeg er gelijk bij dat ik er niet op geweest ben: ik verwachtte dat de anderen mee naar boven zouden van zodra ze klaar waren op hun beurs, maar zij zijn niet zo geïnteresseerd in hoogtes als ik.

2. Het Westfalenpark is echter groot genoeg om er uren in rond te dwalen. Aan de ene kant een zicht op het landschap…

3.

4. … aan de andere kant hoogbouw naar Duitse maten: Telekom Tower (88m, 1981) en Florianstraße (1972).

5. En in het park een hoop kunstwerken.

6. Je krijgt ook nog wat mee van waar het Ruhrgebiet voor staat.

7. Dit alles onder het goedkeurend oog van…

8. Ook aan de kinderen wordt gedacht, al word je van zo'n bruin kantoorblok niet echt vrolijk.

9. Alle stedelijke elementen zitten hier dicht bij elkaar, zo ook een voetgangersbrug.

10. Een fontein die nog wat moet oefenen om ook 220 meter hoog te geraken.

11. Maar het hoeft niet allemaal groots en bruut te zijn.

12. Een beetje wazig, maar wel een mooi kunstwerk.

13. De lente komt eraan, de bomen krijgen een haardos.

14. Waar je ook in het park staat, overal heb je er een prachtig zicht op.

15. Hoogbouw, kunst, kinderen en natuur: het Westfalenpark trekt een hoop verschillende interesses aan.

16. Ja, 220 is veel meer dan 88.

17. Ze laten mensen bij elkaar zitten, zodat de vogels naar hen kunnen kijken.

18. De kinderen hebben het helemaal naar hun zin.

Ik moet nu vaststellen dat van de foto's die ik daarnet nog bewerkt heb, de 'marker segment length' te kort is en ik deze dus ook niet meer kan openen :eek: Het blijft dus bij deze 18 van de 70 foto's.
1 - 15 of 15 Posts
Mooi.
Waarom hebben wij niet zo van de telecomtorens?...
Wat is dat voor toren op foto 2?
^^ Ik denk dat dat de Fernmeldeturm van Essen is.
Even opgezocht, het is die van Schwerte, 158 meter hoog.
Zeer interessante fotoreeks, ƒƒ, bedankt!
Elfringhauser Schweiz, Essen, Mülheim

Mijn tweede en iets grotere fietstocht vanuit Wuppertal in februari 2008.
Ik maak er een nieuwe draad van, aangezien slechts 1/6 van de foto's over Wuppertal zelf gaat.

Naar welke 2 steden ik gereden heb, is duidelijk uit de draadtitel. De Elfringhauser Schweiz is de landelijke streek tussen Wuppertal en Essen. Terugkeren deed ik via Velbert, maar daar heb ik niet veel foto's van.

1. In de Schwarzbach, de hoofdweg vlakbij mijn woning in Oberbarmen, krijg je dit soort gebouwen.

2. Trap tussen Hagener Straße en Hügelstraße.

3. Mijn woning ligt op 183m, maar tijdens de eerste kilometers moet ik al snel stijgen naar 312m, op de waterscheiding tussen Wupper en Ruhr. Terugkijkend op de Gennebrecker Straße krijg ik zo'n uitzicht.

4. Ik blijf maar omhoog gaan.

5. De A46, noordelijke randweg van Wuppertal, en bebouwing in Hatzfeld.

6. In de andere richting was het iets lastiger fotograferen.

7.

8. Eens over de A46 krijgen we hier in Nächstebreck te maken met enkele appartementsblokken, al zit er soms ook wat moois tussen.

9. Kruispunt tussen L924 en L70.

10. Het lijkt het einde van de wereld wel.

11. En dat is het ook enigszins. Niet alleen de rand van de bebouwde kom, maar ook de gemeentegrens en de waterscheiding. In de achtergrond Gennebreck (stad Sprockhövel).

Wat nu volgde was echt fantastisch. Landschappen zoals je in deze post-industriële regio niet zou verwachten. Bijkomend voordeel was dat ik nu, voorbij de waterscheiding, langzaam aan bergaf kon fietsen. Goed vooruit ging het, maar regelmatig stoppen voor een foto was de moeite waard. Enkele gehuchten, een veld met schapen, amper verkeer. Ook als je met de auto in de buurt bent, moet je zeker de L924 eens afrijden.

12. Jammer genoeg was het nogal mistig. De heuvels waren wel goed zichtbaar, maar voor de hoogbouwliefhebber is er een andere 'troef' in de buurt: een koppel zendmasten in Langenberg (stad Velbert), de ene 301m en de andere 170m hoog, op deze foto vaag te zien.

13.

14. Gennebreck.

15. Stilaan kom ik in het grondgebied van Hattingen, waar het overgrote deel van de L924 door loopt.

16. Met een blauwe hemel moet het hier prachtig zijn.

17.

18.

19. Een vage windmolen op de heuvel.

20.

21.

22.

23. De grote zendmast van Langenberg nog steeds in de wolken.

24.

25. De kleine ook.

26. We naderen het einde van de weg, in Nierenhof (stad Velbert).

27. Niet veel na dat dorp moet ik weer de hoogte in via de Kohlenstraße. Het groene ding links is de watertoren in Byfang (stad Essen).

28. Die ligt met 181m op een van de hoger gelegen plekken van de stad Essen. Van bij de watertoren zou je een mooi zicht op de stad hebben.

29. Een stuk verder, ik dacht in Überruhr, komt je de eerste 'hoogbouw' tegen.

30. Hier zijn we dan aan de Ruhr! Een kleine portie stedelijkheid krijg je er gratis bij.

Wordt vervolgd.
Weinig enthousiasme hier. Misschien krijg ik wat meer reacties los als ik het stedelijke gedeelte erbij gooi.

31. Ruhr en spoorbrug bij Steele (Essen).

32. Mariazuil op de Grendplatz in Steele, een deelgemeente van Essen met 16738 inwoners op 3,03 km2.

33. Flat aan de Humannstraße, zowat midden in het centrum.

34. Sankt Laurentiuskirche, de hoofdkerk van Steele.

35. Watertoren aan de Laurentiusweg.

36. Lekker chaotische entree aan de Steeler Straße in Essen.

37. U-Bahn in diezelfde straat.

38. Het Stadhuis van Essen (106m, 1979). Met 330.000 m2 vloeroppervlak een van de grootste stadhuizen van Duitsland en toen het gebouwd was het hoogste stadhuis in Europa. De Essenaars zijn er bijzonder fier op en beschouwen het gebouw als een van de toeristische attracties van hun stad.

39. Bernestraße. Het kleine gebouw achter de verkeerslichten is de Hypothekenbank, het gebouw met de Mercedesster het Gildehof Center (52m).

40. Stadhuis van Essen.

41.

42. Twee gebouwen ernaast staat de Oude Synagoge (1911). Het exterieur heeft de Tweede Wereldoorlog goed overleefd, binnenin werd het gebouw echter leeggeplunderd en geruïneerd. Nu is het een ontmoetingscentrum en gedenkmonument.

43. Een heel eind verder kom ik in Mülheim het gebouw van Stinnes Logistics tegen (53m, 1974).

44. Dat staat namelijk naast het Rhein Ruhr Zentrum, een van de vele winkelcentra in het Ruhrgebiet.

45. In de Hardenbergstraße ga ik over de spoorbundel tussen Mülheim en Essen en kijk tegen de A40 aan, onderdeel van de autostrade van Ranst (Antwerpen) naar Lohfelden (Kassel).

46. Daarachter is de skyline van Essen duidelijk te zien, ondertussen 8 km verderop.

47. Vanuit de Gathestraße in Mülheim zie je in de verte Oberhausen liggen.

48. Ten westen van de Mellinghofer Straße wordt Mülheim van Oberhausen gescheiden door een groot bedrijventerrein.

49. Het centrum van Mülheim wordt sterk gedomineerd door de woontorens aan de Hans-Böckler-Straße (68m, 1975).

50. Het zijn 4 exemplaren.

51.

52. Tussen Ickten en Mintard (Mülheim) brengt een viaduct de A52 (Düsseldorf - Essen) over de vallei van de Ruhr.

53.

54. Na het brute stedelijke geweld vormt Kettwig, alweer een deelgemeente van Essen, een ware afwisseling.

55. De nederzetting aan de overzijde van de Ruhr heet, heel toepasselijk, Kettwig vor der Brücke.

56. Daar krijg ik te maken met straten die soms steiler zijn dan 15%, zoals de Hasselbeckweg. Met 3 versnellingen niet altijd even doenbaar.

57. Vanop de Langenbügeler Straße nabij Isenbügel heb je een mooi zicht op de stad waar dit gehucht bij hoort: Heiligenhaus.

58.

59.

60. BKS-toren (1958) en zendmast (115m) in Velbert.

Jammer genoeg moest ik me hierna redelijk haasten. Nadat ik de laatste Media Markt van deze rit bezocht, moest ik nog een goeie 20 km naar huis fietsen. Het werd namelijk bijna donker en mijn fiets had geen licht.
De Velbertse deelgemeente Neviges is een heel mooi dorpje met typische bebouwing. Ernaast is een moderne kerk, maar dat wist ik later pas. Wellicht valt die op van eender waar in het dorp, maar ik kwam het dorp binnen via een aardig steile afdaling dus moest even op de weg letten.
Mijn wandeling de volgende dag ging gedeeltelijk over dat laatste stuk dat ik bij deze fietstocht 'gemist' had.
Weinig enthousiasme hier. Misschien krijg ik wat meer reacties los als ik het stedelijke gedeelte erbij gooi.
Tja, de foto's zijn hier gewoon niet de populairste topics. Dat is geen ramp, ze worden heus wel bekeken.
Het stedelijke gedeelte boeit ons natuurlijk het meeste. Wel brute hoogbouw daar in Essen.
Voor de rest alweer een interessante serie van de onvermoeibare fietser onder ons. :)
Het weer helpt natuurlijk niet maar de eerste kennismaking met Essen is toch nogal grauw. Indrukwekkende synagoge maar voor de rest zien de deelgemeentes er toch gezelliger uit.
Ja op het Duitse deelforum wisten ze te vertellen dat Essen en Mülheim platgebombardeerd zijn, en plaatsen als bvb. Kettwig niet, vandaar. Niet alle steden kunnen zich zo goed redden als Rotterdam.
Duisburg & Oberhausen

Een mooie traditie, op zaterdag fietsen en op zondag wandelen. Deze keer gaat het naar Duisburg en Oberhausen.

1. Stadhuis van Barmen (Wuppertal).

2. Zicht vanop de Steinweg richting Barmen. De viaduct is van de Nordbahn.

3. Enkele flats aan de Hans-Böckler-Straße in Uellendahl (Wuppertal).

4.

5. Een oude bekende: de zendmast aan de Westfalenweg (128m, 1978).

6. Omgeving gehucht Eigen (Wülfrath).

7. Eigen (Wülfrath).

8. Voormalige spoorweg van Wülfrath via Velbert naar Essen.

9. Industrie nabij Keffhäuschen (Wülfrath).

10. Groeve bij Rohdenhaus (Wülfrath).

11. Zo kom je het dorp Rohdenhaus binnen.

12.

13.

14. Iemand zin in verse groenten?

15. Tussen Flandersbach (Wülfrath) en Heiligenhaus ziet het er weer heel anders uit.

16. Heiligenhaus (26963 inw.).

17. Heiligenhaus.

18. Sankt Suitbertuskirche in Heiligenhaus.

19. Een eind verder, bij Breitscheid (Ratingen), is de Linneper Weg aan te raden. Een zeer idyllisch moment voordat je in het brute Duisburg terecht komt. Hier de Waldkirche Linnep.

20. Aan de overkant Schloss Linnep, privaat eigendom.

21. Breitscheid.

22. De spoorweg van Düsseldorf naar Duisburg vanop de Lintorfer Waldweg.

23.

24.

25. Bijna in Duisburg centrum kom ik aan de spoorbrug over de Rijn van het spoor naar Krefeld.

26. Wanheimer Straße.

27. Zicht vanop de brug over dezelfde spoorweg als daarnet naar het oosten.

28. Heerstraße.

29. Zijkanaal van de Rijn in hartje Duisburg.

30. De meeste mensen vissen in de natuur, deze 2 jongens verkiezen de stedelijke drukte.

31. Duisburg met de Salvatorkirche.

32. De Schwanenstraße en de Salvatorkirche. Het oudste gedeelte van de kerk is van 1316. In het begin van de 20ste eeuw kreeg hij een toren van 90m, die door de Tweede Wereldoorlog wat verlaagd werd. Duisburg heeft ongelofelijk afgezien van de bombardementen.

33. Ruhr.

34. Ruhrort is een wijk die een schiereiland vormt tussen water en industrie. Dit is de hoek van de Bergiusstraße en de Karlstraße.

35. Niet veel verder, aan de Friedrich-Ebert-Straße, ziet het er zo uit.

36.

37.

38.

39. Sankt Ewaldikirche in de wijk Laar. De linkse toren werd ook slachtoffer van WO2 en werd voor een klein deel heropgebouwd.

40. Duisburg op zijn best: de Friedrich-Ebert-Straße in Beeck.

41. Een van de 2 hoofdkwartieren van de bekende staalproducent ThyssenKrupp (het andere staat in Essen), gebouwd in 1963. 'Ein Gebäude zum kotzen'.

42. ThyssenKrupp.

43.

44.

45.

46. Kerk aan de Duisburger Straße.

47. Deze kon ik natuurlijk niet laten liggen :)

48. Watertoren aan de Alleestraße in Alt-Hamborn (Duisburg).

49. Gastank aan het Rijn-Hernekanaal in Oberhausen, vanop de Konrad-Adenauer-Allee.

50. Het Rijn-Hernekanaal richting westen. Rechts ligt Stadion Niederrhein, waar Rot-Weiß Oberhausen voetbal speelt, met een capaciteit van 21318 plaatsen.

Honderd meter verder kreeg ik te maken met een platte band. Vermits ik maar 2 maanden in Wuppertal zou blijven en er in die stad geen fietsenmaker is, had ik geen plakgerief bij. Ik ging te voet verder naar het grote winkelcentrum Centro, niet veel verder, want dat was mijn volgende bestemming. Een paar sportwinkels, maar geen fietsenmakers. Ik vervolgde mijn weg naar het station.
Onderweg kwam ik de Knappenhalde tegen, een ondertussen behoorlijk begroeide mijnterril. De heuveltop ligt op 102m, de omgeving rond de 40m. Hiermee is dit het hoogste punt van Oberhausen. Op de top is een stalen trapje dat je een beetje hoger brengt.

51. In het noorden zie je de gastank van 2 foto's geleden, rechts Centro en in de verte Halde Haniel (185m) in Bottrop, 8 km van hier.

52. Duisburg.

53. Oberhausen.

54. Mülheim en dezelfde zendmast als op foto 27.

55. Industriezone Im Lipperfeld.

56. In het oosten blokkeert de begroeiing het zicht een beetje.

57. Essen ligt echter aan de andere zijde van de heuvel.

Ik ging verder naar het station, maar het loket was al gesloten dus kon niet meer uitleg vragen over hoe het zit met de fiets op de trein. Eerst had ik wel enkele collega's gebeld, maar ik had alleen van jonge kerels het gsm-nummer. Zij hadden ofwel geen auto, ofwel waren ze ergens ver weg. Ik had geen zin om geld uit te geven waar het niet nodig is, dus ging te voet terug. Met de fiets in de hand kwam ik 48 km en 8u later terug thuis; de weg kende ik: ik moest eerst naar Mülheim, de rest had ik al gefietst.

58. Tot slot een opvallend gebouw dat ik aan het begin van de wandeling tegenkwam: 'Oberhausen, Wiege der Ruhrindustrie'.
ik ben zo vrij geweest om 2 threads van jou om te dopen tot "Das Ruhrgebiet". Zo kan ik de foto's van mijn reis van afgelopen 3dagen hier ook posten.

In ieder geval is het Ruhrgebiet een enorm interessant gebied en zeker de moeite om eens te bezoeken!
2? Zet die van Essen & Mülheim ook maar hier he. Mijn serie van Hagen zal ik dan ook hier zetten.
Ik weet niet of het bij u ook het geval is, maar die foto's van Dortmund laden héél lang. Ligt allicht aan Imageshack.
1 - 15 of 15 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.