Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
5,539 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De dag van de Architectuur vindt dit jaar plaats op 23 en 24 juni, het programma is te vinden op http://www.bna.nl/dvda/nl/home

Tijdelijk verblijf op 23 en 24 juni
Nederland beschikt over een schat aan architectonische schoonheid. Ieder jaar wordt deze schoonheid speciaal onder de aandacht gebracht op de Dag van de Architectuur. Deze dag, die over een weekend wordt uitgesmeerd, kent steeds een ander thema. Gebouwen en locaties die bij dit thema passen, openen tijdens dat weekend de deuren voor het grote publiek. De Dag van de Architectuur is daarmee hét evenement voor iedereen die wil kennismaken met en genieten van de architectonische pracht die ons land rijk is.

·
I am sterdam
4,762 Posts
Het programma van de 2 grootste steden:

Amsterdam:

'Room Service': 23 en 24.06.07

'Tijdelijk verblijf' is in 2007 het thema van de jaarlijkse 'Dag van de Architectuur'. Op initiatief van de Kring Amsterdam van de BNA en ARCAM zal de manifestatie dit jaar in Amsterdam onder de titel 'Room Service' in het teken staan van de hotelarchitectuur.
Het publiek van de Dag van de Architectuur krijgt de kans om de hotels van binnen te bekijken waar normaal gesproken alleen bezoekers aan Amsterdam verblijven. Het is mogelijk om je even hotelgast te wanen door de receptie te passeren, in de lobby of het restaurant te verblijven en bovendien een kamer of andere bijzondere ruimte te bezichtigen. Altijd al eens een kijkje willen nemen in het 'Hilton Amsterdam', het 'Amstel' of in een van de bijzondere kamers van het Lloyd Hotel?
Grijp je kans!

Meer dan twintig hotels zijn voor deze gelegenheid zo gastvrij om de deuren te openen. Stuk voor stuk hotels met een bewogen geschiedenis, een buitengewoon ontwerp, een spraakmakende verbouwing of een schitterend (design)interieur.

Deelnemers zijn:
1. Ambassade Hotel, Herengracht 341
2. Amsterdam American Hotel, Leidsekade 97
3. InterContinental Amstel Amsterdam, Professor Tulpplein 1
4. Grand Hotel Amrâth Amsterdam, Prins Hendrikkade 108
5. Hotel Arena, 's Gravesandestraat 51
6. NH Barbizon Palace, Prins Hendrikkade 59-72
7. Black Tulip Hotel, Geldersekade 16
8. Hans Brinker Budget Hotel, Kerkstraat 136-138
9. NH Doelen, Nieuwe Doelenstraat 24
10. The Dylan Amsterdam, Keizersgracht 384
11. Hotel de l'Europe, Nieuwe Doelenstraat 2-8
12. Sofitel The Grand, Oudezijds Voorburgwal 197
13. NH Grand Hotel Krasnapolsky, Dam 9
14. Hilton Amsterdam, Apollolaan 138
15. Lloyd Hotel & Culturele Ambassade, Oostelijke Handelskade 34
16. Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre, Piet Heinkade 11
17. Hotel Okura Amsterdam, Ferdinand Bolstraat 333
18. Hotel Pulitzer, Prinsengracht 315-331
19. Qbic Hotel Amsterdam, Strawinskylaan 241
20. Renaissance Amsterdam Hotel, Kattengat 1
21. NH Schiller, Rembrandtplein 26
22. Stayokay Amsterdam Vondelpark, Zandpad 5
23. De Windketel, Watertorenplein 8c
Rotterdam:

Lobby Rotterdam
De kunst van het binnenkomen

De lobby van een gebouw vormt een tijdelijk verblijf, een wachtruimte waar de eerste kennismaking met een gebouw plaatsvindt. In de stad is een groot aantal bijzonder ontworpen lobby's te vinden in hotels, theaters, kantoren en appartementengebouwen. Op de Dag van de Architectuur openen ruim twintig lobby's in Rotterdam de deuren voor het publiek en worden bezoekers meegenomen op een architectonische ontdekkingstocht verder de gebouwen in.

De volgende locaties openen de deuren op zaterdag 23 juni:

01 Beurs / WTC

02 NH Atlanta hotel

03 Hilton Rotterdam

04 Groot Handelsgebouw

05 kantoor Vestia Rotterdam, voormalig Bouwcentrum

06 De Hofdame

07 RK Kerk St. Dominicus (Steigerkerk)

08 kantoor Robeco

09 Kamer van Koophandel, voormalig Amsterdamsche Bank / Incassobank

10 De Coopvaert

11 kantoor Ernst & Young

12 paviljoen Strand aan de Maas

13 Oogziekenhuis

14 Hogeschool Rotterdam, voormalig kantoorgebouw Unilever

15 Uitgeversmaatschappij Ad. Donker

16 Kantoorgebouw Van Uden

17 Parkflat

18 Scheepvaart- en Transportcollege

19 DeBrug, kantoor Unilever Nederland

20 Hogeschool INHOLLAND

21 Luxor Theater Rotterdam

22 Las Palmas
^Genoeg te zien dus!^

·
Registered
7,658 Posts
^Interessant programma.

In Tilburg is het thema hoogbouw, je kan onder andere naar het dak van de Westpoint en het penthouse van de Stadsheer.

·
Registered
5,413 Posts
^ Inderdaad, dat programma van Tilburg ziet er erg goed uit. Vooraf moet je je wel aanmelden om deel te kunnen nemen. Alleen dat aanmelden is nogal een vaag gedoe. Ik heb daarom (woensdag al) mailtjes gestuurd en vandaag gebeld naar de BNA. Op de mailtjes kreeg ik geen reactie en aan de telefoon konden ze me alleen vertellen dat aanmelden binnenkort mogelijk is, maar dat er nu nog problemen zijn bij het aanmelden via internet. Anders aanmelden dan via internet kon niet. Ik heb m'n nummer achtergelaten, ze bellen teurg wanneer aanmelden wél mogelijk is. Afwachten dus...

·
Registered
112 Posts
Ziet er uitdagend uit, dat programma van Tilburg. Als er iemand mee wil ga ik ook!

·
Registered
5,413 Posts
^ Ik wil wel gaan, Effes had ook interesse. Probeer voor jezelf maar een kaartje te regelen, ik ben d'r zelf ook mee bezig geweest, maar het schiet niet echt op; d'r waren problemen met de aanmeldingen via de website. Ik hoor het wel als het je gelukt is. Lijkt me gezellig om een mini-meeting te hebben op het 'dak van Tilburg'. ;)

·
Registered
5,539 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Ook het programma voor Groningen staat inmiddels online op http://www.dagvandearchitectuurgroningen.nl

Wat is het mooiste nieuwe gebouw dat in de stad Groningen verscheen in het afgelopen jaar? Dat bepalen Groningers en niet-Groningers, architecten, stadsbewoners en buitenlui gezamenlijk in de jaarlijkse Groninger Gebouwenenquête. Een deskundige vakjury bestaande uit Florian Boer (VHP stedenbouwkundigen + architekten + landschapsarchitekten), Antje de Groot (directeur Trebbe Bouw Oost&Noord) en architectuurcriticus Maarten Kloos, velt een oordeel, maar ook u kunt hier online stemmen. Er kan gestemd worden tot zaterdag 23 juni 17:00 uur ’s middags. De uitslag van de enquête wordt dezelfde avond nog bekendgemaakt. Voor de winnende architecten, aannemers of opdrachtgevers liggen de prestigieuze Gouden Bakstenen klaar!
Vanaf 6 juni kan er gestemd worden !

·
Registered
5,413 Posts
Misschien dat de meeste mensen niet weten wat het programma is in Tilburg. Daarom post ik 'm hier maar even, want dat is toch wel de moeite waard. Het zou raar zijn als er niet meerdere forummers hier interesse in hebben. ;)

14.00-15.00 u. Hoogtepunt 1, Kunstcluster
Welkom door Frank Doomen, voorzitter BNA kring Midden - Brabant.

15.00-18.00 u.
Beleving het stadscentrum door bezoek aan verschillende Tilburgse hoogtepunten waarin op een eigen wijze een relatie tussen architectuur + muziek wordt gelegd.

Hoogtepunt 2 - Pieter Vreedeplein
Activiteiten: Bezichtiging stadswoningen in aanbouw. (Onder voorbehoud: Bezoek aan in aanbouw zijnde woontoren van Bedaux - De Brouwer Architecten). Voor meer informatie raadpleeg de website www.architectuurplus.nl. Muziek: Muzikale interpretatie van architectuur door Backdrop - Promedialab i.s.m. Muzieklab Brabant. Live optreden, via internet verbonden met parallel optredens op de overige locaties.

Hoogtepunt 3 - Heuvelsekerk
Activiteiten: Kerk bezichtiging (15.00 -17.30 uur) Muziek: Kerkorgel tijdens bezichtiging.

Hoogtepunt 4 - Interpolis

Hoogtepunt 5 - Stadsheer
Activiteiten: High T in penthouse met uitzicht over Tilburg en de Spoorzone. Mogelijkheid tot bezoek aan modelwoningen.
Muziek: Muzikale interpretatie van architectuur door Backdrop - Promedialab i.s.m. Muzieklab Brabant. Live optreden, via internet verbonden met parallel optredens op de overige locaties.

Hoogtepunt 6 - Woningbouw Hollandterrein

Hoogtepunt 7 - Westpoint
Activiteiten: Toegang tot dak hoogste woongebouw van Tilburg (en Nederland) en panoramische uitzicht over de Tilburg en omgeving. Muziek: Muzikale interpretatie van architectuur door Backdrop - Promedialab i.s.m. Muzieklab Brabant. Live optreden, via internet verbonden met parallel optredens op de overige locaties.

Hoogtepunt 8 - Watertoren

Hoogtepunt 9 - Stadskantoor 1
Activiteiten: Bezichtiging stadskantoor 1 en toegang tot het dak met uitzicht over het centrum van Tilburg. Muziek nader te bepalen

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Tilburg zal de 1,5 uur-treinreis wel waard zijn voor mij om een nieuwe stad te leren kennen. Even overleggen hier. Kan ik morgen nog inschrijven, en op welke url? Waar is het trouwens te doen om 14u (adres)?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Je kan nergens inschrijven, dat werkte niet helemaal goed ofzo. Ik geloof dat je 'gewoon kan komen', zonder iets te regelen. Ik, en DvW dus, zijn in ieder geval van de partij in Tilburg. Begint om 14:00 in het Kunstkluster aan het Stadhuisplein.

·
Registered
5,413 Posts
Tilburg zal de 1,5 uur-treinreis wel waard zijn voor mij om een nieuwe stad te leren kennen. Even overleggen hier. Kan ik morgen nog inschrijven, en op welke url? Waar is het trouwens te doen om 14u (adres)?
Hey, cool als jij d'r ook bent. Als je om 13.00u in de hal van het station bent, dan kun je met Effes en mij meelopen. Aanmelden kan via www.architectuurplus.nl, maar je krijgt geen bevestiging terug. De aanmeldingen geven voor de organisatie alleen een indicatie van hoeveel personen ze ongeveer kunnen verwachten. Ik heb mezelf al 4x ingeschreven. ;)

G

·
Een aantal grand hotels in A'dam zijn denk ik erg interessant. Een mooie gelegenheid om eens wat prestigieuze, echt monumentale gebouwen te bekijken. Vooral het Americain van Kromhout vind ik een meesterwerk.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Hey, cool als jij d'r ook bent. Als je om 13.00u in de hal van het station bent, dan kun je met Effes en mij meelopen. Aanmelden kan via www.architectuurplus.nl, maar je krijgt geen bevestiging terug. De aanmeldingen geven voor de organisatie alleen een indicatie van hoeveel personen ze ongeveer kunnen verwachten. Ik heb mezelf al 4x ingeschreven. ;)
Ik bedenk mij net dat ik zaterdag met mijn ma en haar vriend moet gaan varen op de Leie tussen Gent en Sint-Martens-Latem. k Zou veel liever naar Tilburg gaan, maar ik kan die 'verplichting' deze keer niet ontwijken (anders doe ik dat zo veel mogelijk :tongue3: ) omdat die al zo lang vast ligt...

1 - 17 of 17 Posts