SkyscraperCity banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Dag van de architectuur in Rotterdam

24-5-2006 15:47 - DRM

Op 24 juni a.s. kan het publiek ‘Watergeheimen’ ontdekken op de Dag van de Architectuur in Rotterdam. Van 10.00 tot 17.00 uur zijn meer dan 25 gebouwen, die normaal gesproken niet vrij toegankelijk zijn, open voor het publiek. Het programma is zeer gevarieerd: van ondergrondse 18e eeuwse gewelven, de directiekamers van de RDM-werf op Heijplaat tot het nieuwe kantoor van Unilever boven de kade van Feijenoord openen hun deuren. Ook woningen in de oude havengebieden en langs de Maas zijn vrij te bezichtigen. ‘Supergeheimen’ zijn locaties die voor een beperkt aantal liefhebbers toegankelijk zijn. Voor kinderen is er de workshop ‘bangbootje’.

De Dag van de Architectuur is een landelijke manifestatie. In 25 jaar tijd is deze dag uitgegroeid tot een groots publieksevenement, dat duizenden bezoekers trekt. Het thema voor 2006 is ‘Verboden Terrein’. In Rotterdam is dat vertaald naar ‘Watergeheimen’, omdat veel verboden plekken te maken hebben met de rivier de Maas, de haven en de daarbij behorende infrastructuur.

Begin juni is het programma beschikbaar op www.airfoundation.nl en kunt u de programmafolder afhalen bij het City Informatiecentrum, Coolsingel 197, Rotterdam. Reserveren voor ‘supergeheimen’ en voorverkoop via 0800-1545 of bij het City Informatiecentrum.

·
Banned
400 Posts
Rotterdam

Scheepsbouwloods Van der Giessen De Noord
Maritiem Hotel en zeemanskapel
Westelijk Handelsterrein
Onafhankelijk Toneel, Scheepvaartvereniging Zuid
Thomsen's Havenbedrijf (Santas)
Quarantaineterrein
RDM werf, Droogdok 17
Gashouder Mallegatspark
Rookgasreiniger
Directiekamer Hotel New York
Basculekamer Van Brienenoordbrug
Filtergebouwen DWL (Kantoor Kraaijvanger Urbis)
Watertoren DWL (woning)
Ondergrondse gewelven Oostplein
Maastheater (nu Fitness First)
VOC Pand, Worm
Scheepvaart- en Transportcollege
Sint Jobsveem
De Nieuwe Maaskant (kantoor West 8 )
De Brug, hoofdkantoor Unilever
Filtergebouw Maastunnel
Atlantichuis
Brugwachtershuis Erasmusbrug
Dillenburgblokken

bron http://www.airfoundation.nl

·
Bas
14,404 Posts
Toch een leuk dagje, hoor!

We Komen! Er zijn deze keer wel heel interessante gebouwen bij. Hebben er zin in, om op plekken te komen, waar niet al te veel anderen zijn geweest. Hartelijk dank voor de informatie en het wakker schudden van ons allen.

·
Rotterdam mijn Wereldstad
1,376 Posts
Discussion Starter · #5 ·
De ondergrondse gewelven bij Oostplein lijken me ook wel interressant. Vroeger, toen de metro er nog niet zo heel lang was, hoorde je altijd spannende verhalen van schuilkelders bij Oostplein.

Maar ook de basculekamer van de Brienenoordbrug lijkt me wel wat. Jammer dat er niet meerdere dagen voor wordt uitgetrokken, dan had ik ze allemaal wel willen bezichtigen.

·
Captain
3,356 Posts
Ochja, we kunnen niet elk jaar 'hoogbouw' als item hebben. Dit is voor Rotterdammers ook wel interessant. En als je de basculekelder van de Erasmusbrug hebt gezien, dan wil je ook weleens die van Van Brienenoord zien.

1 - 7 of 7 Posts