SkyscraperCity banner
1 - 20 of 31 Posts

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hey,

Volg deze forums al jaren maar ben meer van het lezen.
Anyway, wat me opviel is dat ze in Groningen erg veel aan dakopbouwen (optopping) doen....erg gaaf!!

Kunnen jullie mij meer foto's geven van dit soort projecten in Groningen?
Deze heb ik zelf al kunnen vinden:

Thanks!!

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Bedankt!! Dit soort projecten zouden ze meer moeten toepassen om de stedelijke dichtheid te bevorderen.....en het is een goedkope manier om extra woonruimtes te creeren.

·
Legum Magister Scientiae
1,360 Posts
^^ Het moet natuurlijk wel maar kunnen qua fundering etc. En het woongenot van de bestaande woningen niet beperken.

De optopping bij het Meeùs-pand (het voormalige Kamminga-pand... :|) op de hoek van de Oude Boteringestraat en Spilsluizen is uiteindelijk ook wel aardig geworden, hoewel het op de renders er gruwelijk lelijk uitzag.

Misschien is het leuk om een aantal optoppingen met tweede mailveld op het dak van de Openbare Bibliotheek te maken? Groot pand met plat dak midden in de binnenstad! Als de OB verhuist naar het Forum is dat het ideale moment... :)

·
Registered
412 Posts
ik vraag me af of je die twee Blue Moonprojecten (foto 1 en 3) wel dakopbouwen kunt noemen. Het is niet echt een opbouw op een bestaand gebouw, maar eerder nieuwbouw met een loze ruimte tussen de verdiepingen.

Over het algemeen vind ik dakopbouwen trouwens gedrochten, een enkele uitzondering daar gelaten.
Ik snap ook nooit waarom er dan gelijk zo'n loods op een huis neergezet moet worden. Dat kan toch ook een stuk mooier.

Nu worden er ook genoeg gebouwen opgehoogd in dezelfde stijl. Die vallen dan echter over het algemeen weer niet op en zullen dus ook weer geen dakopbouwen genoemd worden.

lastig die definities... ;-)

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Bij foto 1 gaat die "loze ruimte" om een balkon met daarachter een stuk pand, dus die is wel degelijk een dakopbouw te noemen....

@ ArthurK

Uiteraard moet het qua fundering wel kunnen, maar het blijft een goedkopere optie dan een nieuw stuk bouwgrond...en de straat ziet er niet zo eentonig en rechtlijnig uit!

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Geen enkele Groninger die nog voorbeelden heeft?.....vindt dit soort projecten heel wat meer aan Groningen toevoegen dan nietszeggende 60 meter gebouwtjes in 1 of andere woonwijk of industieterrein.....

·
Registered
75 Posts
Dan denk ik dat je je heil moet gaan zoeken op een ander forum. Blijkt dit toch echt een hoogbouw forum te zijn.

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #9 ·
nou het hele "skyscraper" gebeuren op deze website valt ook wel mee met al de verschillende subforums en stadsonderdelen (mooiste station, leukste stadspark, woonwijkprojecten, snelwegen etc)....

Maar ik houd geduld!! :)

·
Registered
2,056 Posts
Er zijn überhaupt (voor zover ik weet) niet zoveel meer interessante opbouwen in Groningen naast die al genoemd zijn...je zegt 'erg veel', maar wat voor aantal had je in gedachten dan?

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Had eerlijk gezegd het idee dat er veel meer van dit soort projecten te vinden waren in Groningen omdat de plaatjes die ik gepost had makkelijk te vinden waren en diverse reportages had gelezen waarin stond dat ze in Groningen al jaren een 5 verdiepingen op-top beleid hebben...panden zoals in mijn eerste 3 plaatjes vind je dan ook niet snel in een andere stad in NL...

Maar mijn excuses voor mijn enthousiasme :cry::lol:

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Ander stap je even in Google Maps, en ga je met Streetview alle straten doorzoeken om te zien of er nog ergens leuke dakopbouwtjes zijn :p

·
Registered
2,056 Posts
De paar die al gepost zijn, zijn inderdaad erg bekend, dat waren ook een soort voorbeeldprojecten om te laten zien wat men hier mee kan. Daarna is het gehele idee een beetje in het slop geraak lijkt het..om wat voor redenen dan ook (bouwtechnisch, financieel, economisch) heeft het nooit echt een vlucht genomen.

Enthousiasme is alleen maar goed btw! :D

Kan me nog wel bedenken dat De Huismeester in het vooramlig Meeus-kantoorpand een verdieping opgebouwd heeft

http://www.dehuismeesters.nl/nieuws/te-huur:-luxe-vrije-sector-appartementen-in-hartje-stad

·
Registered
167 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Bedankt iedereen voor de voorbeelden!! Blijkt dat er dus best nog wel wat van dit soort projecten te vinden zijn in Groningen....

1 - 20 of 31 Posts