SkyscraperCity banner
1 - 20 of 21 Posts

·
Bas
14,387 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
INLEIDING. Een lang gekoesterde wens ging de Pinksterzaterdag in vervulling: Wahn. Ik zou er een keer heen en omdat ik toch in de buurt was, heb ik de kans maar gegrepen. Het verdwenen dorp Wahn kende ik alleen van een tv-reportage over urban ex..., leek mij wel spannend, temeer omdat het midden in een oefenterrein van de Bundeswehr is gelegen. Waar door de week gewoon met tankmunitie wordt geschoten. Het nabijgelegen Sögel had ik ook nog nooit bezocht, dit dorp op ongeveer 35 kilometer ten oosten van Ter Apel heeft een uniek jacht-slot, genaamd Clemenswerth. En tijdens het bezoek bleek er plotseling ook nog iets aan de hand met Sögel.
Nadruk ligt op de ongeveer 60 foto`s, en er wordt slechts drie keer een huiveringwekkende toelichting bij vermeld.

WATTUH? Wahn heeft nul inwoners. Logisch, want het ligt in een `Sperrgebiet`. Sögel, 5 kilometer verderop, is een typisch toeristisch georiënteerd dorp van 7100 inwoners, gelegen in het midden van de Hümmling, een prachtige landstreek tussen Emmen (NL) en Oldenburg (D), waar veel Nederlanders op campings en in huisjes verblijven in de zomermaanden.

We gaan los met de spannende reportage.

01. Bij de ingang van Sögel treffen we een elftal blauwe schapen op een mini-rotonde. Een omstreden kunstwerk, in de 6 maanden dat het hier aanwezig is. Drie schapen zijn gestolen, en drie kapot gereden. En nu mist er weer eentje:

02. Eerste wat opviel in Sögel, is de enorme ruimte. En het ontbreken van historische gebouwen op het eerste oog. Parkeren in de schaduw dan maar:

03. Vervolgens even geld opnemen bij de bank met de `S`:

04. De Meiboom stond wel overeind op de Markt:

05. Erg veel zonnepanelen in Sögel, dat viel ons ook op:

06. Sögel heeft zo`n 50 winkels en veel kroegen, zoals hier op de hoek Wahner Strasse/Clemens-August-Strasse. Beetje truttig en knullig, dat wel:

07. Merkwaardig verschijnsel in Sögel: Aan de Nederlandse zijde alleen maar nieuwbouw, aan de Pruisische zijde (waar ook het slot is) nog bijna allemaal oudbouw. Hier is iets gebeurd. Zoals dit pand, dat is toch duidelijk retro-architectuur?

08. In het midden van Sögel staat de St. Jakobuskirche, met een toren van 58 meter hoog. Bij de bouw in 1867 was `ie 10 meter hoger, maar een orkaan blies vlak na oplevering de top eraf. In 1871 werd uiteindelijk deze RK-kerk ingewijd:

09. En daar is dan het kleinood dat helderheid verschaft omtrent het mysterie van Sögel:

In april 1945 trokken Canadese troepen (Geallieerden) vanuit Oldenburg richting Noord-Nederland om de laatste tegenstand weg te werken. In Sögel stuitte men op een zeer gewelddadig verzet van Duitse militairen. Omdat aan Canadeze zijde veel militairen en ook hun commandant het leven lieten, besloot men de Sögelers in de kerk samen te drijven en 71 huizen plat te gooien. Zodat men wat meer overzicht zou verkrijgen. Ik volg hier de Canadeze lezing, de Duitsers hebben een heel ander verhaal. Tot vandaag de dag. Nou, lees Wiki over Sögel maar, ik laat het hierbij.....

10. We dwalen nog wat verder door Sögel, op weg naar Clemenswerth, het prachtige jachtslot dat de plaats zo beroemd maakt. Vaak treffen we op een hoek iemand aan, hangend op een kruis:

11. In de Clemens-August Strasse zien we fraaie woningen staan, zoals dit pand uit de Gründerzeit:

12. En naast de statige oprijlaan richting jachtslot ontmoeten we de Bauherr Kurfürst Clemens August von Köln zelf:

13. In zijn tijd bestond dit allemaal niet :lol::

14. Tussen dorp en slot zijn wat scholen gevestigd. Vandaar die condoomautomaat. Daar schuin tegenover het eerste gebouw van Clemenswerth, de Marstall, waar ooit de paarden werden neergezet:

15. Na 500 meter oprijlaan bereiken we Schloss Clemenswerth, gebouwd in Barokstijl in 1747, dit is het hoofdgebouw en het is omgeven door 8 bijgebouwen, op gelijke afstand van elkaar:

16. Ieder gebouw daar omheen heeft een bepaalde functie, waarvan kroeg en kapel de meest opvallende zijn. Hier de kapel (rechts) en het voorlichtingscentrum van Clemenswerth (links):

17. Dit is dus het Café en haar Biergarten:

18. Vanuit het jachtslot heeft men uitzicht op acht doorkijkjes in het bos, variërend van 100 tot 600 meter lengte, maar gelegen op ook weer precies dezelfde afstand van elkaar:

19. Er zijn wisselende exposities in het slotpark (62 ha). Momenteel dus een keramiek-sculpturen tentoonstelling met alleen maar vrouwenfiguren. Zoals deze met poes:

20. Nog maar een keer Schloss Clemenswerth:

21. Wat kost `t ?

22. Romantisch als het hier is, gaan we wat dieper het bos in. Richting vijver:

23. Dan zie je opeens Clemenswerth vanuit ander perspectief:

24. Richting parkeerplaats. Er is trouwpartij gaande in het jachtslot. Een paar uit Cloppenburg geeft elkaar het ja-woord op deze mooie dag. En ik maak geen foto van die long-neck Limo, maar van een Triumph. Veel mooier:

25. Erg hoge bomen aan de zuidzijde van het park, tot wel 25 meter hoog:

26. Terug op de Clemens-August Strasse richting Sögel. Tja, het circus kan de naam van het dorp ook nog niet helemaal goed spellen:

27. Eerst maar even aan bij Restaurant Nasch onder de bomen:

28. Waar de Cola 1,70 Euri en de Hamburger 3,60 Euri kosten. Echte Duitse cola van het roemruchte merk Sinalco!

29. We lopen nog wat rond door Sögel om wat uit te buiken van de lunch. Om de hoek in de Kolpingstrasse een leuk uitgevoerd bejaardenhuis:

30. En jawel hoor, daar is een oorlogsmonument ter nagedachtenis aan de gevallenen in Sögel in 1945, bombardement vlak voor de bevrijding door de Canadezen. Je kunt je op zo`n moment afvragen wat normale burgers met zo`n oorlog te maken hadden, ook al stonden ze aan de `verkeerde zijde`:

31. Maar goed, we zitten nu in het tijdperk van de vrede, én van de vreedzame zonne-energie. Veel huizen in Duitsland worden ontworpen met zonnedak, zoals deze grote woning aan de Südstrasse:

32. Ook op bestaande huizen liggen vaak plakken zonnepanelen:

33. We wandelen richting hoogbouw. Langs de Industriestrasse treffen we dan plotseling deze graansilo`s aan. Gerst, rogge en tarwe worden rondom Sögel in ruime mate verbouwd. En dat slaan ze hier op, voordat het elders tot bier en brood wordt verwerkt:

34. Andreaskruis te midden van vervallen spoorrails. Zelden een trein. Met sleutel 10 kun je `m zo loshalen, dat kruis:

35. Dit is dus echt downtown:

36. Het Hauptbahnhof is ook niet meer wat het geweest is:

37. Daar schuin tegenover, in de Bahnhofsstrasse, de nieuwe aanbouw van het gemeentehuis van Sögel. Voor ongeveer 15.000 inwoners:

38. En dat zit dus vast aan het Ludmillenhof (1831) een heel bijzonder huis in Italiaanse stijl (Renaissance/Vroege Barok) wat hier in deze contreien haast niet voor komt:

39. Vlak voor het Rathaus een vreemde gedenksteen voor alle gevallenen, dus zowel Duitse burgers, soldaten en Joodse medeburgers, die zijn omgekomen in de kampen. Zoiets heb ik nog nooit gezien in Duitsland :nuts::

40. Daar pal tegenover dan de namen van alle gevallen Sögelers in beide Wereldoorlogen. Aardig idee, zo`n piramide:

+++ We verlaten Sögel en gaan maar eens 5 kilometer verderop kijken. In het Sperrgebiet van de WTD 91. Bekt lekker.

Adolf Hitler heeft Meppen bezocht. Hij was geïnteresseerd in de slagkracht van de kanonnen van Alfred Krupp, de ijzerboer uit Essen. Die had op de heide bij Meppen een oefenterrein ingericht, reeds bij het begin van de 20e eeuw. Direkt na het bezoek van de wrede dictator in 1941 werd besloten dat het dorp Wahn met zijn 1000 inwoners maar van de aardbodem verdwenen moest zijn. En na ruim een jaar bleek dit ook het geval, zodat het schiet-terein uitgebreid kon worden naar 4-5 km breedte en 50 km lengte. Tegenwoordig is het enorme gebied in gebruik bij alle NATO troepen en veel anti-terreur organisaties onder toeziend oog van de Bundeswehr. Inmiddels is de reikwijdte van het oefenterrein ingekort tot 31 km, en er worden regelmatig schiet oefeningen gehouden. Via internet kun je zien wanneer je er wel in kunt en wanneer niet. Het Pinksterweekende dus wel.

Situatie de week vóor Pinksteren. Rood: Verboden gebied. Groen: Mag je betreden.

En dit is dus de situatie de week na Pinksteren:

41. Dus kunnen wij er in:

42. Eerst maar Wahn bezoeken, het verdwenen dorpje. Staat langs de weg niet aangegeven, maar bij dit militaire rukhokje kun je een afslag vinden:

43. En dit engeltje hebben ze mooi laten staan, bij de dorpsingang:

44. Overal in dit bos heeft de Heimatverein bordjes geplaatst met wat er op zo`n locatie ooit heeft gestaan. Honderden huizen zijn hier dus gewoon verdwenen:

45. Plotseling dan het kerkplein. Vlak voor de contouren van wat ooit de grote RK St. Antoniuskerk is geweest:

46. We betreden de kerk. Overal grote brokstukken:

47. Mooie zitplaatsen:

48. Moeilijk voorstelbaar dat dit 70 jaar geleden een dorpsstraat was. Sinds die tijd is alles flink overwoekerd met bos:

49. Er is een herdenkingskapel. In gebruik. Erg indrukwekkend:

50. En alweer zo`n gedenkplaquette tussen de brandnetels. Hier heeft de dorpsschool gestaan:

51. Op weg naar het sinistere kerkhof komen we nog een slagboom tegen:

52. En daar achter het muurtje, iets buiten Wahn, is het kerkhof. Sinds 1942 is er niemand meer begraven, er ligt echter nog wel één `oorlogsslachtoffer` uit 1941 begraven. Diep in het bos:

53. Leuk, oude en vervallen grafstenen-en zerken:

54. Velen hebben hier een Nederlandse achternaam:

55. Bomen zijn vergroeid met de graven:

56. Wahn is herbouwd nabij Lathen/Ems. Ligt net als het voormalige Wahn aan de L53, de weg van Lathen naar Sögel. Maar dat is niet zo`n succes, dat nieuwe Wahn. Veel mensen zijn naar elders vertrokken. Hier heeft zich dus wat afgespeeld in de geschiedenis. Je eigen volk laten oprotten. Ter nagedachtenis aan dit `Waanidee` van een idioot staat dit gedenkteken in Wahn aan de L 53, op de kruising met de K 168:

57. Tot slot zijn we nog even op de Sprakeler Heide geweest, precies midden in het oefenterrein. Ik weet niet of je daar mag stoppen, of dat je het terrein in mag, maar we zagen in de verte observatiehutten, mobiele radarinstallaties, afgedankte tanks, er staan soms camera`s langs de weg en ik voelde mij daar niet op het meeste gemak. Maar het was er wèl erg stil:

58. Nadat ik deze foto had gemaakt, kwam er plotseling een Ferrari aanrijden uit het niets. Mooi traject om even test te rijden:

59. Hoor ze bij de WTD 91 in Meppen al roepen: `Eins, zwei, drei .... Feuer!` We stonden mooi als schietschijf op een heuvel.

60. We verlieten het Wehrtechnische Dienst oefenterrein en gingen naar Lathen/Ems. Onderweg kwamen we nog de betonnen opbouw tegen van wat ooit de `Magnetschwebebahn` was. Het Maglev project is beeïndigd en vanaf augustus begint met hier met afbreken. Dus nog even als herinnering, blik naar het noorden (richting de garage van de magneettreinen in Lathen):

61. Blik richting zuiden, met toepasselijk stopbord erbij:

62. Via Lathen, Haren/Ems reden we naar de Eurohafen aan de Ems. Bestaat nu vijf jaar en het is een succesverhaal. Met een mega-bouwproject. Toch nog in deze reportage even meegenomen. Hier bouwt Enercon een enorme hal voor windturbines en rotorbladen (tot 50 meter lengte). Ze hebben 24000 vkm nodig, de hal is 18 meter hoog, 380 meter lang en 100 meter breed. In augustus 2012 komen hier meer dan 500 mensen te werken. Dit is maar 10 km over de grens en grote hokken zijn ze in Emsland wel gewend:

63. Aan het einde van zo`n zware dag dan genieten bij Schnitzelwelt in Meppen, met een overheerlijke mini-Viënnetta....

Het dagje voldeed aan de verwachtingen. Opmerkingen en aanvullingen van harte welkom. Groetjes, Bas.
Bron kaartjes: Bundeswehr WTD 91 site. Eigen foto`s, 26-05-2012, Hümmling/Emsland/Duitsland, ondergebracht bij Photobucket.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,334 Posts
Schitterend, dat lege dorp. Moet ik ook eens heen. Daar hou ik enorm van. Industrieterreinen op zondagmiddag vind ik ook zo boeiend. Een stap in een andere dimensie. Hoe zijn de schnitzels bij Schnitzelwelt? Wiener of Wiener Art?

·
Registered
1,881 Posts
Leuke serie en dito uitleg. Het jachtslot lijkt me de moeite waard.

·
Registered
5,951 Posts
Zo, weer geschiedenis les gehad. Je series zijn vaak erg interessant en boeiend om naar te kijken en de verhalen erbij te lezen. Bedankt!

·
Registered
34,649 Posts
^^ Inderdaad weer een hele fijne serie van Bas. Mooie foto's en een boeiend onderwerp. :)

·
Registered
4,595 Posts
Geweldige serie! Zeer boeiend.

Dat verdwenen dorpje is ook bere interessant. Leuk materiaal voor National Geographic "Life after people";) Vooral die dorpstraat:

"Wahn, Mainstreet 70 years after people"

Ik vraag me wel eens af hoe zou mijn eigen omgeving er uit zou zien als de mens abrupt zou uitsterven en dan 100 jaar later, hoe zou de Achmeatoren er dan bij staan of hoe zou dan het centrum van Oldenzaal er bij liggen?

·
hubba hubba
1,469 Posts
Jammer dat die maglevbaan gesloopt wordt. Ik hoopte stiekum dat de baan na het ongeluk weer gerepareerd zou worden. Dan zou ik er ook graag eens een kijkje nemen. Helaas gaat dat dus niet meer gebeuren.

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
RWS, je zoekt altijd erg leuke en verrassende plaatsen op. Mooi gedaan weer :)

·
Registered
59 Posts
1 - 20 of 21 Posts