SkyscraperCity Forum banner

De 10 mooiste skylines van Nederland over 10 jaar

125044 Views 606 Replies 134 Participants Last post by  benassie
Wat zal volgens jou de top 10 van Nederlandse steden zijn als het om de skylines over 10 jaar gaat?

Mijn top 10:

1: Rotterdam
2: Den Haag
3: Eindhoven
4: Utrecht (vooral de Belle zal hierin een grote rol spelen)
5: Enschede (mits defensie ongelijk krijgt)
6: Amsterdam
7: Groningen
8: Almere
9: Tilburg
10: Zwolle
See less See more
1 - 20 of 607 Posts
1. Rotterdam
2. Den Haag
3. Amsterdam
4. Eindhoven
5. Utrecht
6. Groningen
7. Almere
8. Tilburg
9. Enschede
10. Leeuwarden

Tja, ik denk dat dit wel aardig in de goede richting is... :)
See less See more
Rotterdam en verder niks!
De rest van de steden bouwt is 1 of meerdere torentjes met een hoogtelimiet van net 100 meter (uitzonderingen daargelaten)
Maar dat geeft een stad geen Skyline.

In Rotterdan worden aan de lopende band torens neergezet die bijna allemaal boven de 100 meter uitkomen dat haalt geen 1 stad meer in.
See less See more
Blijkt maar weer dat Zoetermeer een vergeten stad is aangezien schijnbaar Enschede, Almere, Groningen en Zwolle een betere skyline hebben...
Tsja.. deze lijstjes hebben volgens mij meer betrekking op het aantal actieve forumleden per stad dan de daadwerkelijke plannen die klaarliggen.
1. Rotterdam.
2. Amsterdam.
3. Den Haag.
4. Utrecht.
5. Eindhoven.
6. Zwolle.
7. Groningen.
8. Enschede.
9. Tilburg.
10. Almere.
See less See more
Rotterdam en verder niks!
De rest van de steden bouwt is 1 of meerdere torentjes met een hoogtelimiet van net 100 meter (uitzonderingen daargelaten)
Maar dat geeft een stad geen Skyline.

In Rotterdan worden aan de lopende band torens neergezet die bijna allemaal boven de 100 meter uitkomen dat haalt geen 1 stad meer in.
Dit is onzin. Dan kan je net zo goed zeggen dat Rotterdam ook geen skyline heeft, als je de Amerikaanse en Aziatische steden erbij betrekt.

Dictionary.com: Skyline: the outline of something, as the buildings of a city, against the sky: the New York skyline.
See less See more
Blijkt maar weer dat Zoetermeer een vergeten stad is aangezien schijnbaar Enschede, Almere, Groningen en Zwolle een betere skyline hebben...
Over 10 jaar hè, vergeet dat niet. :D
Ik kan me slechts een top zes bedenken, de andere steden zullen (naar mijn bescheiden mening) de term skyline niet kunnen dragen.

1 Rotterdam
2 Den Haag
3 Amsterdam
4 Eindhoven
5 Almere
6 Utrecht

Ik verwacht niet dat veel mensen het in mijn lijstje kunnen vinden maar ik denk echt dat dit het meest realistisch is. Almere op de 5e plaats zal voor mensen echt belachelijk klinken maar ik denk zelf dat het eventueel op de 4e plaats zal komen, voornamelijk vanwege de ligging van het centrum aan het weerwater (wat het uitzicht op het centrum uniek maakt in Nederland).
See less See more
Moeten we ook even vaststellen waar die skyline zich bevindt. In Rotterdam en Den Haag en Eindhoven in het centrum. In andere steden met een historische binnenstad zoals Amsterdan, Groningen en Breda en Utrecht moeten ze wel gek zijn om pal in het historische centrum hoogbouw neer te zetten. Een mooie skyline naar amerikaans voorbeeld hoort m.i. in het centrum. Dan komen we uit in Rotterdam Den Haag, Eindhoven,Almere, Enschede en nog enkele andere steden/stadjes. Een skyline zoals aan de Zuidas in Amsterdam is "anders".
See less See more
61.

Deze straat doet zijn naam eer aan, ..... de Boulevard 1945. En dan moet je je eens voorstellen dat deze, (in totaal) meer dan 50 meter brede Boulevard, helemaal doorliep tot aan de andere kant van het Centrum. Een geweldige straat en een begrip in Enschede.

Als Defensie onze hoogbouwvisie niet dwarsboomt (en dat doen ze), dan komen we makkelijk in of tegen de Top 5 van Nederland aan te zitten.
In Enschede is, juist in tegenstelling met vele andere steden met hoogbouw, alles wel gecentreerd in het stadscentrum.
De Boulevard 1945 (een straat die de naam Boulevard waardig is) kan zich zelfs meten met vele andere grote steden, en hun stedelijkheid, zie quote hierboven !!
Overigens staan er voor Enschede ook nog een aantal 100+ of hogere torens in ontwikkeling, en een heel rijtje aan 60/70/80 meter torens, en dat allemaal aan deze Boulevard 1945 (foto).
See less See more
Top tien? Onmogelijk.

Als je met de auto vanuit een bepaalde rijrichting een stad nadert, zie je soms een echte skyline. Rotterdam vanuit Zeeland, da`s prachtig. Langs Den Haag van Leiden naar Delft, kijk, dan heb je ook een prima skyline. En aan de andere kant ligt dan Zoetermeer. Ook een echte skyline in ontwikkeling. Goed, Amsterdam, deze stad heeft drie geclusterde skylines als je op de ring zit. Deze vier steden hebben dus enkele prima skylines, welke de komende jaren zich alleen nog maar versterken.

De rest in Nederland, van Utrecht tot Zwolle, van Eindhoven tot Groningen, is met alle respect, gewoon snipperwerk. Hoef ik over mijn eigen woonplaats ook niet te beginnen, want zelfs in Leeuwarden kan ik vanuit geen enkele richting een fatsoenlijke skyline opmaken. Twee hoge flats maken nog geen skyline. Sommigen hier op dit forum denken dat dit wèl zo is, maar skylines behoren toch écht te refereren aan grote wereldsteden, want anders komen we nog bij het IJsselfront van Hanzesteden als Deventer of Kampen terecht.
See less See more
Nou als je vanuit Gronau ..... Enschede binnenrijdt over de Boulevard 1945, dan is het bij lange na geen Amsterdamse, Rotterdamse of Haagse Skyline die opdoemt, maar één ding staat vast ...........er is wel degelijk een skyline/stedelijkheid die je ervaart bij het binnenrijden van de singels van deze stad.
See less See more
Hetzelfde als nu het geval is
Rotterdam
Den Haag
Amsterdam
Eindhoven

wel heeft Den Haag vanaf het malieveld/Provinciehuis, iets New York achtigs met die hoogbouw-strip(Mailietoren-Grotiustoren-New babylon-KJ plein-Hoftoren-(postkantoorlocatie)-Haagse tieten-Zurichtoren-Wijnhaventoren1 en 2-de kroon
dat al die gebouwen vanaf het veld heel mooi te zien zijn, verder zijn het ook allemaal wat mooiere torens dan in Rotterdam(Muv. Milleniumtoren en een paar toekomstigen op bijv. Wilhelmina pier).
Maar de Haagse skyline zal over een paar jaar vanaf het malieveld zeer imposant ogen, daar ben ik van overtuigd:p
See less See more
Ik vind die foto van Enschede wel behoorlijk stedelijk (en mooi) maar een skyline zou ik het niet direct noemen. Daar zou nog een toren of 3 a 4 voor nodig zijn, van het kaliber van die hoge toren die er al staat. Ik weet niet wat de plannen voor de aankomende jaren zijn maar mocht dat een beetje ambitieus zijn dan denk ik dat Enschede zeker wel op een lijstje met mooiste skylines thuis zal horen (ook wanneer het lijstje voor minder dan 10 steden ruimte heeft).
See less See more
@INVISIBLE - Jij dramt echt maar door hé!

Ik denk dat een top 10 een beetje te veel is. Eerder een top 5.

1. Rotterdam
2. Den-Haag
3. Amsterdam
4. Eindhoven
5. Utrecht
See less See more
De waarheid is geen drammen naar mijn mening, maar nu dram ik zeker weer of niet?
Gaf ook al aan dat deze Skyline van Enschede niet te vergelijken was met die van de Rotterdamse, Haagse en Amsterdamse (realistisch).
Maar ik mag toch best aangeven dat bijvoorbeeld Enschede, maar ook Eindhoven en Tilburg leuke Skylines hebben die absoluut wel een vorm van stedelijkheid met zich meebrengen.
Eindhoven heeft in vele opzichten zelfs een veel mooiere opgebouwde skyline dan Utrecht, maar nu zou ik ook wel te ver doordraven ;).

@ Bartholomeus

Over de ambitie van de Enschedese hoogbouwplannen hoef je je geen zorgen te maken, het forum staat er vol mee, en ook zijn er nog tal van toekomstige plannen.
Maar defensie heeft ons sinds vorig jaar een halt toe geroepen op hoogbouwgebied (>45m), dit omdat er een radarsysteem op Luchthaven Twente opgesteld staat.
See less See more
Moeilijk te voorspellen. In Amsterdam zijn aardig wat plannen in ontwikkeling die zelfs Rotterdam kunnen overtreffen. We weten natuurlijk allemaal wel dat er 75% niet doorgaat en dat Rotterdam #1 nog wel een tijdje zeker is. Echter zal Den Haag en Amsterdam om de 2e plaats de meest spannende strijd worden.
See less See more
Wat ik niet helemaal begrijp is dat er mensen zijn die geen top 10 kunnen bedenken. Elke plaats heeft een skyline, dus niet alleen de grote 5.

Ook ben ik het niet eens met de uitspraak dat een stad geen mooie skyline kan hebben met een aantal torens van rond de 100m en de rest lagere torens. Als dat waar zou zijn dan zou Tilburg wel een skyline hebben met Westpoint (die daar eigenlijk in z'n eentje staat) en Utrecht met een aantal 80m torens en de Dom niet? Echt onzin vind ik dat.

Zo weet ik van mijn woonplaats Groningen dat er erg veel hoogbouwprojecten zijn, maar wel allemaal tot 85m. (IBG gebouw op de Kempkensberg is het hoogste project op dit moment). Maar deze stad heeft dus nog steeds geen skyline als de IBG, de Kop van Oost (1x 35m, 2x 50m, 1x 70m), de Stoker en Brander (2x 80m) en de vele andere in aanbouw zijnde of geplande torens van tussen de 50m - 70m opgeleverd zijn?

Of een skyline indrukwekkend is kun je over discussieren, maar elke stad heeft een skyline, dus een top 10 is er altijd aangezien Nederland wel iets meer dan 10 steden heeft. ;)
See less See more
Persoonlijk vind ik dat alleen de drie grootste steden iets hebben wat op een skyline lijkt, bij de anderen steden blijft het, zoals railway stick al zei, snipperwerk. Ook in Eindhoven.
1 - 20 of 607 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.