Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 50 Posts

·
Registered
2 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Even voorstellen.

Ik ben Maarten, 21 jaar oud en ik ben een vierdejaars student fotografie.
Voor een eigen project ben ik op zoek naar flatsteden; wijken en buurten die bijna volledig zijn opgebouwd uit hoge (galerij)flats.
Het bekendste voorbeeld in Nederland is daarbij de Bijlmer in Amsterdam.
Echter, zijn er meer wijken en buurten in Nederland die ongeveer op die manier zijn opgebouwd?
Meen te hebben gelezen dat de Bijlmer een soort proeftuin was voor verdere projecten die volgens die stijl zouden worden opgebouwd, maar in verband met de verder kwaliteit van het leven in de Bijlmer (buurtoverlast, weinig sociale controle) zou hier niet mee zijn doorgegaan.

Kunnen jullie hierover meer vertellen, en zijn er in Nederland nog meer voorbeelden hierover te vinden?

Alvast veel dank,

Maarten

·
Registered
7,793 Posts
Je bent meer geinteresseerd in commieblock wijken in Nederland maar die in het buitenland zijn minstens zo spectaculair.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=73268&page=9

NYC

Bellvitge in een buitenstad van Barcelona (Badalona). Commieblocks in Spanje worden ook wel Francoblocks genoemd.

Belgrado:

Hong Kong:

·
kejje nagaan!
5,061 Posts
In Nederland:
Molenwijk, Amsterdam
Ommoord, Rotterdam
Voorhof, Delft

In het buitenland:
Linkeroever, Antwerpen
Le Mirail, Toulouse
Park Hill, Sheffield
Brasília, Brazilië

Bekende commieblock-wijken:
Novi Grad, Sarajevo
Marzahn, Berlijn

Nu zijn de voorbeelden in dit lijstje absoluut niet een op een vergelijkbaar. Dat geldt zeker voor de communistische Plattenbau. Maar dat moet je maar even op internet opzoeken. Trefwoorden: CIAM, de functionele stad, Cornelis van Eesteren, Oscar Niemeyer, Le Corbusier.

·
MP
10,313 Posts
Hoewel geen hele wijk, is de hoogbouw in het Gelderse Doorwerth ook wel interessant. Hier staan verschillende grote flats aan de zuidrand van het dorp, dat door zijn ligging in een natuurgebied niet horizontaal kan uitbreiden.

De markantste flats in Alkmaar zijn waarschijnlijk wel de galerijflats in de Rivierenbuurt van Oudorp, dicht tegen de oude binnenstad aan (Maasstraat, Geulstraat, Vechtstraat). Ze dateren uit de tijd dat Oudorp nog een aparte gemeente was, met letterlijk torenhoge ambities en vooral de angst door het grotere Alkmaar ingelijfd te worden, wat uiteindelijk ook gebeurde.
Verder zijn er nog wat clusters langs de ringweg: Muiderwaard en Hoefplan.

·
Registered
1,482 Posts
Capelle ad Ijsel
Zoetermeer, Palenstein (sloop), Meerzicht, Driemanspolder.
Rijswijk ZH
In Nederland:
Molenwijk, Amsterdam
Ommoord, Rotterdam
Voorhof, Delft

In het buitenland:
Linkeroever, Antwerpen
Le Mirail, Toulouse
Park Hill, Sheffield
Brasília, Brazilië

Bekende commieblock-wijken:
Novi Grad, Sarajevo
Marzahn, Berlijn

Nu zijn de voorbeelden in dit lijstje absoluut niet een op een vergelijkbaar. Dat geldt zeker voor de communistische Plattenbau. Maar dat moet je maar even op internet opzoeken. Trefwoorden: CIAM, de functionele stad, Cornelis van Eesteren, Oscar Niemeyer, Le Corbusier.

·
Bas
14,531 Posts
Steilshoop, Hamburg, Duitsland. Hier moest de stad nog wat inwoners `kwijt`, een vriendin van mij woonde in 2004 aan de Gründchenstrasse, aan de rand van Steilshoop. Ik een keer op bezoek, ik wist niet wat ik zag: Een tweede Bijlmer in de stad Hamburg. Wat erg.

·
Registered
536 Posts
Wat ook leuk is dat ze vandaag de dag nog steeds worden gebouwd, voorbeeldje uit Den Bosch:

Opgeleverd Juni 2013.

Overzicht Den Bosch West:

·
Registered
1,482 Posts
Zoek ook eens op "Era flats", vernoemd naar de Zoetermeerse bouwer-ontwikkelaar die in de jaren 60 en 70 in heel Nederland gslrijflats bouwde. Een andere zoekterm die je kunt proberen is "Muwi".

·
Registered
49 Posts
In Arnhem hebben we Immerloo en Presikhaaf. Hoewel dat niet veel speciaals of grotesks is. Het is ook niet bijzonder groot.

Het Nijmeegse Dukenburg en alles daar om heen (Nijmegen West) lijkt wat dat in gaat veel planmatiger te zijn opgebouwd. Ook met rare straatindexeringssystemen waar de straatnaam de naam van de hele wijk is met huisnummers in de xxxx duizend.

·
Registered
130 Posts
In Frankrijk zijn er veel voorbeelden in de jaren 60-70 gebouwd.
De meest indrukwekkend is in Lyon, omdat het ook op een heuvel werd gebouwt, en dus ver van afstand te zien is :

Ook in Nancy hebben ze zo'n wijk op een heuvel gebouwd :

Maar de grootste zijn te vinden rond Parijs, zoals in Sarcelles :

Of Creteil

Gelukkig zijn deze enorme toren vandaag vak gesloopt. Dat was de eerste die gesloopt werd, in 1986, in La Courneuve, en van de grootste "HLM" wijken van Frankrijk.

1 - 20 of 50 Posts