Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 50 Posts

·
Registered
2 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Even voorstellen.

Ik ben Maarten, 21 jaar oud en ik ben een vierdejaars student fotografie.
Voor een eigen project ben ik op zoek naar flatsteden; wijken en buurten die bijna volledig zijn opgebouwd uit hoge (galerij)flats.
Het bekendste voorbeeld in Nederland is daarbij de Bijlmer in Amsterdam.
Echter, zijn er meer wijken en buurten in Nederland die ongeveer op die manier zijn opgebouwd?
Meen te hebben gelezen dat de Bijlmer een soort proeftuin was voor verdere projecten die volgens die stijl zouden worden opgebouwd, maar in verband met de verder kwaliteit van het leven in de Bijlmer (buurtoverlast, weinig sociale controle) zou hier niet mee zijn doorgegaan.

Kunnen jullie hierover meer vertellen, en zijn er in Nederland nog meer voorbeelden hierover te vinden?

Alvast veel dank,

Maarten

·
Registered
7,793 Posts
Je bent meer geinteresseerd in commieblock wijken in Nederland maar die in het buitenland zijn minstens zo spectaculair.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=73268&page=9

NYC

Bellvitge in een buitenstad van Barcelona (Badalona). Commieblocks in Spanje worden ook wel Francoblocks genoemd.

Belgrado:

Hong Kong:

·
kejje nagaan!
5,061 Posts
In Nederland:
Molenwijk, Amsterdam
Ommoord, Rotterdam
Voorhof, Delft

In het buitenland:
Linkeroever, Antwerpen
Le Mirail, Toulouse
Park Hill, Sheffield
Brasília, Brazilië

Bekende commieblock-wijken:
Novi Grad, Sarajevo
Marzahn, Berlijn

Nu zijn de voorbeelden in dit lijstje absoluut niet een op een vergelijkbaar. Dat geldt zeker voor de communistische Plattenbau. Maar dat moet je maar even op internet opzoeken. Trefwoorden: CIAM, de functionele stad, Cornelis van Eesteren, Oscar Niemeyer, Le Corbusier.

·
MP
10,313 Posts