SkyscraperCity Forum banner

De charme van 'pauper'

2025 Views 11 Replies 10 Participants Last post by  Apollyon
de charme van 'pauper'

Almelo verandert in hoog tempo. Dat merk ik vooral als ik na weken weer eens in Almelo kom en mijn weg vervolg van het hoofdstation naar mijn ouders in de wijk De Riet en die ik veelal lopend afleg. Steeds meer panden worden gesloopt en opgevuld met nieuwbouw, sommige plekken zullen voorlopig braak blijven liggen en wachten op ontwikkeling. Andere plekken worden in het kader van het Masterplan totaal aangepakt en zullen over een aantal jaren niet meer herkenbaar zijn. Logische ontwikkelingen die nu eenmaal horen bij de verandering van de stad. Anderzijds ook jammer want de stad zoals je die jaren kent transformeert. Panden lijken zonder slag of stoot te worden gesloopt.
De kleinschaligheid en verval is een beeld dat ik stiekem ben gaan waarderen, nu ik de stad al een aantal jaren op ‘op afstand’ bekijk. Naast het groen, de landgoederen en de textielfabrieken een reeks wat voor mij ook ‘Typisch Almelo’ is. ‘De charme van Pauper’

Een reportage van mijn looproute op 9 april.

1.

Ontwikkelingen in het stationsgebied. Het Javacomplex met het Belastingkantoor en Javaturm

2.

Arbeidershuisjes aan de Parallelweg. Schilderachtig. Op de nominatie om gesloopt te worden. Rabo Vastgoed ontwikkeld hier een nieuw Stationsplein met onder andere een woontoren van 22 bouwlagen. Deze woningen zouden naar mijn mening gerestaureerd mogen worden en ingepast in de toekomstige nieuwbouw. Een relict uit de (voormalige) arbeidersstad Almelo gepresenteerd aan een ieder die met de trein Almelo passeert.

3.

De nieuwe stadscampus van het ROC van Twente

3.

De arbeidershuisjes nog een keer

4.

idem

5.

idem

6.

oud en nieuw, laag en hoog

7.

Oude details

8.

Hier zal een stationsplein met onder andere een woontoren van 22 verdiepingen verrijzen

9.

De nieuwe grote schaal

10.

Nieuwe details

11.

De Boompjes. Nieuw naast oud. Historisch Almelo. Een van de weinige ‘gave’ straatjes van Almelo

12.

idem

13.

De Adastraat. In de verte doemt het ROC van Twente op.

14.

‘Mooi’, ‘pauper’ en nieuwbouw. Mooie stedelijkheid aan de Holtjestraat

15.

Slooplocatie en nieuwbouw

16.

Grotestraat-Zuid

17.

Bornebroeksetraat. Schaalsprong

18.

Van de andere kant

19.

De monumentale arbeidershuisjes aan de Bongerd met daarnaast saaie gele eenheidsworst. Behoud loont!

20.

Bornebroeksestraat, een van de Almelose ‘lange lijnen’.

21.

idem

22.

idem

23.

idem

24.

idem

25.

Zuiderstraat

26.

Hoek Zuiderstraat-Bornebroeksestraat

27.

Zicht op de typische Almelose kleinschalige bebouwing aan de Ambtstraat. Tijdens een lezing een aantal jaar geleden op de TU Twente vroeg Carel Weeber aan de zaal door welke stad hij kwam voordat hij uitstapte in Hengelo. Hij beschreef daarbij de Ambtsstraat en had daar een geweldig voorbeeld van ‘Wild Wonen’ gezien.

28.

Idem met in de verte de Javaturm. Men is inmiddels met de voorbereiding gestart voor het verdiepte spoor. Binnen twee jaar ligt het spoor hier beneden het maaiveld.
See less See more
30
1 - 12 of 12 Posts
Op foto 25 dus dat beroemde stoplicht. Interessante en (voor mij) leerzame serie. Ik dacht eigenlijk dat Almelo groen en welvarend was.
viktor77 said:
Op foto 25 dus dat beroemde stoplicht. Interessante en (voor mij) leerzame serie. Ik dacht eigenlijk dat Almelo groen en welvarend was.
Shit. Berrtus, kijk nou wat je doet ;)
Ook dit is een kant van Almelo. Gelukkig zeg ik in de eerste paar zinnen dat er ook andere zaken typisch Almelo zijn. Die kanten zijn hier op het forum veelvuldig voorbij gekomen. Want er komt veel moois voor terug.
De 'charme' waar ik het hier over heb is die verandering die je nog steeds in de stad voelt. Enerzijds de veelal oninteressante kleinschalige bouw die dateerd uit de tijd dat Almelo een snelgroeiende industriele provinciestad was en anderzijds het proces van verandering dat zich nu erg duidelijk zichtbaar maakt en waarbij die typische kleinschaligheid plaatsmaakt voor een grotere schaal, passend bij de huidige kijk op steden, functies en straatbeeld. Die 'spanning' heb ik willen vastleggen. Slooppanden zijn ook prachtig om te zien. Je kijkt in kamers en ziet structuren en aanbouwen achter de voorgevels die normaal verborgen blijven. Ik vind het soms bijna schilderachtig.
See less See more
#1, 5 en 15.

Wel raar die toren van 22 verdiepingen straks tussen deze extreme/extremistische laagbouw. Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Het ziet er nu in ieder geval al beter uit dan -eh- Delfzijl. :)
@gzzg

Er zal veel gesloopt worden, en dit komt er ondere andere voor terug.

De nieuwbouw van het ROC laat zien welke schaal er voor terug komt.

zie
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=334366
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=207118
See less See more
viktor77 said:
Op foto 25 dus dat beroemde stoplicht. Interessante en (voor mij) leerzame serie.
haha :D

pauper heeft soms zijn charme, maar ik kan me wel voorstellen dat de helft van de projecten die jij op camera hebt geschoten door veel mensen nog liever vandaag dan morgen plat gaan. Wat een hoop vergane 'glorie' in Almelo :sleepy:
Er valt nog veel te doen daar in Almelo. Jammer dat die arbeidershuisjes niet behouden blijven, het is toch een stukje geschiedenis wat ze willen afbreken.
Ja, helaas zijn die arbeidershuisjes niet al te groot, wat vaak al een reden is om ze direct maar tegen de vlakte te gooien. Mooie starterswoningen. Maar ja, helaas gaat Nederland niet al te zorgvuldig met zijn erfgoed om, vind ik dan.
kijk, je hebt ''mooie'' pauper (volksbuurten, bijlmer etc) en je hebt ranzige belgisch aandoende troep...almelo lijkt meer op t laatste in deze serie :(
Ik begrijp dat het nummer 'You Never Walk Alone' in Almelo nog onbekend is want er staan opvallend weinig mensen op deze foto's. Verder is zo'n pauperbenadering inderdaad wel aardig. Het leuke is dat zolang het vervallen is het altijd de potentie heeft dat het nog wat kan worden. Als het eenmaal nieuw gebouwd is heb je soms wel eens van 'is dit het dan?' Overigens lijken die pauperwijken weinig oorspronkelijke kwaliteiten te hebben, sommige huizen lijken wel hutjes. Nummer 11 laat overigens wel leuke dingen zien.
Berrtus said:
Slooppanden zijn ook prachtig om te zien. Je kijkt in kamers en ziet structuren en aanbouwen achter de voorgevels die normaal verborgen blijven. Ik vind het soms bijna schilderachtig.
Dat vind ik ook heel mooi, kan ook erg fotogeniek zijn. Ik ben er onlangs ook onverwachts voor gestopt om te fotograferen, omdat ik het zo mooi vond.

Maar ze moeten het wel snel weer opbouwen, anders is het echt zo'n dooie boel.
1 - 12 of 12 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.