Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 97 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Tjah, kan wel een topik openen bij het Nieuws, maar ik denk dat de bouw niet lang meer op zich laat wachten. Dus dan maar meteen hier plaatsen!

Plan Rederijker, de Wijert

Van der Veen architecten
Hoogte: 36,4 m
Info: http://www.de-rederijker.nl
(geloof dat ie nog niet officieel de lucht in was :D )

In de woonwijk De Wijert-Noord, grenzend aan de wijk Helpman, ontwikkelt Woningcorporatie Nijestee
De Rederijker , een complex van 64 luxueuze koopwoningen. De Rederijker bevindt zich tussen de
Van Iddekingeweg, de Luykenstaat en de Hora Siccamasingel en omvat
24 eengezinswoningen, 38 appartementen en 2 penthouses.

De architect
Architektenbureau Van der Veen bestaat sinds 1987 en ontwerpt en bouwt op alle schaalniveaus van meu bels tot stedenbouwkundige plannen.

De bestaande wijk De Wijert, onstaan in de 60-er, bestaat uit zogenaamde stempels, waarmee de wijk als het ware als een stempelkaart is beplakt. Een stempel is een cluster woonbebouwing met een strakke samenhang (vaak twee portiek-etageflats in noord-zuid richting met haaks daarop rijen eengezinswoningen, bejaardenwoningen en garageboxen). Binnen de stempels bevinden zich tussen de bebouwingsdelen semi-openbaar groengebieden.

De wijk wordt op een hoger schaalniveau bepaald door een aantal structurerende elementen: de groene randen, het groene centrum en de doorgaande wegen.

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Vind het ontwerp van de toren trouwens vrij matig. Er is sowizo niet veel spannende architectuur op de site van van der Veen te vinden. Maar ik schrok pas echt toen ik het volgende plaatje zag...De oer saaie laagbouw strook met een enorme grijze lege openbare ruimte... Rechts daarvan loopt ook nog eens een straat. De architect heeft duidelijk weinig begrepen van stedelijk interieur of stedebouw. Ben benieuwd hoe t uitpakt. Vrees het ergste!

........... bljeghh........

·
Registered
5,533 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Discussion Starter · #4 · (Edited)
oh, zo...Nee, ik bedoelde meer: de site was al wel in de lucht, alleen was het nog niet aangekondigd. Ik had een tijdje terug al ontdekt dat de website bezet was door nijestee, alleen stond er toen nog geen info op. Ik zal het nog ff een beetje aanpassen.

Bij nijestee staat het nog niet op de website, dus ik vermoed dat ie nog steeds niet öfficieel" in de lucht is...

Overigens snap ik het nog steeds niet helemaal... Iedereen kan toch zien dat de opzet van de jaren 60 wijk nou niet bepaal de meest ideale stadsuitbreiding is. Sobere architectuur, Bijlmer flats, modernistische stadsplanning, etc. Krijg je als architect de kans om een klein stukje van de wijk op te fleuren, zet er vervolgens een kopie van de Vondelflat neer !!!???!!!?????

·
Registered
5,533 Posts
^^ Gevalletje miscommunicatie vrees ik...je hebt een verkeerde url geplaatst, er ontbreekt een streepje, graag die in post 1 aan te passen...dan werkt ie wel !

·
Registered
4,042 Posts
Dit is gewoon een ordinaire flat. Ik vind het zelfs ronduit lelijk.

Na een aantal prachtige ontwerpen (Rokade, Kop van Zuid, Brugwachter) lijkt Groningen steeds meer over te gaan op middelmatige midrises (Marquant, Fortuna en als klap op de vuurpijl dit ding). Een beetje meer kwaliteit mag wel. Het zijn tenslotte de landmarks van diverse wijken.

·
Registered
173 Posts
Erg lelijk ja, maar ja wat doe je er aan ?

Trouwens 40 meter is wel een erg ruime schatting 35 komt eerder en zelfs dat wordt denk ik niet gehaalt.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Dit is gewoon een ordinaire flat. Ik vind het zelfs ronduit lelijk.

Na een aantal prachtige ontwerpen (Rokade, Kop van Zuid, Brugwachter) lijkt Groningen steeds meer over te gaan op middelmatige midrises (Marquant, Fortuna en als klap op de vuurpijl dit ding). Een beetje meer kwaliteit mag wel. Het zijn tenslotte de landmarks van diverse wijken.
Inderdaad, lelijk, dit voegt niets toe.

Jouw chronologie kan ik me trouwens niet in vinden; de suggestie dat er ná kwaliteit nu pauper wordt neergezet klopt niet: er is eerder sprake van een continue stroom aan bouwprojecten waarvan de kwaliteit wisselend is.
Het is zeker niet zo dat de kwaliteit in z'n algemeenheid dalend is.

·
hemelschraper
2,025 Posts
Mwôw, inderdaad qua architectuur niet heel bijzonder, maar toch een lekker fors stedelijk blok. Op de maquettes is de kleur veel donkerder dan op de renders. Ik hoop op een donkere baksteen, want op de renders ziet het er wel erg flets uit.

·
Registered
4,042 Posts
Jouw chronologie kan ik me trouwens niet in vinden; de suggestie dat er ná kwaliteit nu pauper wordt neergezet klopt niet: er is eerder sprake van een continue stroom aan bouwprojecten waarvan de kwaliteit wisselend is.
Daar heb je wel gelijk in. Maar toch valt het me op dat er momenteel wat mindere projecten in Groningen gaande zijn. Pauper had ik overigens niet gezegd. ;)

De Rederijker heeft wel wat weg van de Mondriaanflat en de Annie Westlandflat hier in Leeuwarden. Beide zijn pronkstukken uit de jaren 60. Hier de Mondriaanflat:

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^ haha nee inderdaad. Zelf zou ik deze Rederijker trouwens wel pauper durven noemen :)

Je hebt gelijk dat er op dit moment een aantal projecten gaande zijn die qua kwaliteit minder zijn. Vooral de Marqant en de Rederijker zou ik hieronder scharen. De Palladium, de Fortuna (mooie baksteen!), veel glas, goeie aanvulling op winkelcentrum), en misschien ook Dinkelpark zijn projecten die niet erg bijzonder zijn, maar kwalitatief ook niet slecht.

De kwalitatief mindere projecten komen allemaal in (voormalige) achterstandswijken te staan, en zijn in de meeste gevallen een goeie aanwinst voor de wijk. Wat dat betreft ben ik wel blij met bovengenoemde projecten.

Vind hem trouwens lang niet lijken op de Mondriaanflat, maar veel meer op de Fortuna.

·
hemelschraper
2,025 Posts
^Voormalige achterstandswijken...je bedoelt zeker voormalige toekomstige prachtwijken? :nuts:

:D

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Paladium is natuurlijk ook laag, breed en met een degelijke (beetje saaie) gevel. Alleen is het daar zo perfect doorgevoerd, dat het een pracht gevel is geworden.

Tuurlijk had dit project ook bij de lopende projecten kunnen staan. Alleen is en blijft dit wel hoogbouw, en bovendien ben ik best benieuwd hoe de bouw zal lopen, en of het geheel uiteindelijk misschien wel mee gaat vallen...Je weet het maar nooit!

Overigens zijn de meeste woontorens in Grunn redelijk degelijk en sober uitgevoerd. Alleen de Rokade schiet er nog een beetje uit, met zijn kruis vorm en ronde ramen. Maar niet dat je er stijl van achterover slaat. De waterknoop (tasman) belooft spannend te worden, hoewel er flink is bezuinigd op de gevel. De poort blijft, maar de rest kan nog wel eens tegen gaan vallen. Ik zet mijn geld op de plannen voor de Kempkensberg, als het gaat om spannende en nieuwe architectuur!

·
Registered
2,074 Posts
Ondertussen zijn er 6 woningen en 10 appartementen (waaronder de 2 penthouses, die zijn altijd als eerste weg lijkt het wel) onder optie.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
^Voormalige achterstandswijken...je bedoelt zeker voormalige toekomstige prachtwijken? :nuts:

:D
^ :D

Kanswijken, aandachtswijken, investeringswijken, potentiewijken, bemoeizuchtwijken, zieligemensjeswijken, of weet ik wat tegenwoordig de meest politiek correcte manier van aanduiden is :D :D

Edit: wat mij betreft had dit complexje gewoon bij "updates kleine projecten" gekund. Inmiddels zijn we in Groningen niet meer echt onder de indruk van +/- 30 mtr...

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Mwah... Kleine projecten zijn wat mij betreft óf lager dan 25 meter, óf gewoon heel erg klein. Hier gaat het om een behoorlijk groot gebouw welke ook nog eens zo' 35 meter hoog is. Dan mag t er bij staan toch?

·
Hoogbouw terrorist
2,882 Posts
deze mag best een eigen thread hebben. 10 verdiepingen zal wel geen stormloop aan bezoekers naar deze thread opleveren, maar het subforum blijft op deze manier goed overzichtelijk. De huidige kleine update-thread is totaal niet overzichtelijk in mijn ogen. Nu we een eigen subforum hebben moeten we er ook maar gebruik van maken :)

PS. ik probeer mijn broer een beetje enthousiast te maken om af en toe wat foto's te schieten, hij woont nl recht tegenover de bouwplaats.

·
Mien Stad
1,227 Posts
^^ Mee eens FCG! De Confiance heeft ook geen eigen draad en dat is denk ik ook een reden waarom je er weinig over hoort op dit forum.

1 - 20 of 97 Posts